handdator

Visa fullständig version : Jag är helt lost i kosttillskottsvärlden, snälla hjälp.


parantes
2008-04-19, 19:07
Jag vet att många blir trötta över ännu en ”kom och hjälp mig”-tråd.

Jag har verkligen försökt läsa på om ämnet, jag har sökt efter trådar som stämmer överens med mina mål och min ”situation”.

Jag har läst på webbshoppen men inget framstår som bättre än det andra och alla är ~bäst *jorgen*

I alla fall. Jag gör lumpen vilket innebär en del problem och en del fördelar. Jag äter en stadig frukost, gröt, havre, russin och ägg varje morgon. Jag äter även MYCKET mat till lunch och middag. Tjänsten slutar vanligtvis 16.30 dvs. efter middag, så jag får det mycket svårt att äta något rejält efter träning.

Har precis börjat testa vassleprotein som jag tar så snart som möjligt efter träningen, en stund senare köper jag en köttbullemacka eller liknande och klämmer i mig en burk tonfisk. Brukar även dricka en energidryck under hela passet.

Mitt mål är att få större muskelvolym och jag börjar bli sugen på att testa lite fler kosttillskott, men vad?

Trück/Rage känns helt uteslutet iom att min dag ser ut som den gör. Annars är det detta som fångat mitt intresse mest.

EAA, BCAA verkar också vara bra saker, men hur är det i jämförelse med vanligt vassle? (Något man kan komplettera med kanske och i så fall vilket av dem?)

Kreatin verkar ju onekligen vara intressant, MEN vilket?


Och ifall man kan ta flera av ovanstående, hur skulle då den optimala kombinationen kunna se ut?

(Finns det kanske något annat intressant kosttillskott som jag missat helt?)

Onödigt långt inlägg kanske. Vore ytterst tacksam om man kunde få ett eller flera tips.:)

Dreas
2008-04-19, 19:41
Rage och Trück innehåller en lagom kreatindos(?) och ger dig en bra kick, inge fel med det alltså. Gainer istället för proteinpulver så du får i dig mer kcal(ifall det behövs).

L-Sami
2008-04-19, 19:43
Om målet är muskelvolym så måste du gå upp i vikt, en gainer (protein och snabba kolhydrater) är vad du behöver då som är en liten kaloriboost om man har svårt att få tillräckligt med kalorier från maten.

King Grub
2008-04-19, 19:44
EAA och vassle ökar nybildningen av muskelprotein via samma mekanismer, men effekten av EAA är större.

The increase in arterial amino acid concentrations during exercise was ~100% for EAA but only ~30% for whey proteins when ingested immediately before exercise. Thus the delivery of phenylalanine during exercise was increased by ~7.5 times for EAA, but only ~4.4 times for whey proteins

Am J Physiol Endocrinol Metab 292: E71-E76, 2007.

Ovanstående jämförelse är vid intag före träning, men skillnaden gäller oavsett tillfälle eller status.

parantes
2008-04-19, 20:35
Tack för så snabba svar och tack för att ni inte idiotförklarade mig.

Så EAA är något man kan satsa på då, det faller inte när jag inte kan få i mig en ordentlig måltid efter träningen?

Så som jag förstod det så fungerar EAA bäst om man inte tar det tillsammans med tex. en gainer eller något annat proteintillskott, stämmer det?

Kreatin var det ingen som nämnde, hur fungerar det tillsammans med EAA? Vilket kreatin kan vara mig mer fördelaktigt med tanke på omständigheterna?

parantes
2008-04-19, 20:48
Angående Trück/Rage, vad innebär egentligen "tom mage" bör man vara hungrig när man tar det eller ger det något nämnvärd effekt om det blir som i mitt fall att jag äter 16.30 för att sedan bege mig till gymmet runt 19-tiden?

Rahf
2008-04-19, 20:54
Har du inte testat kreatin förut så ska du köra på monohydrat, det är billigast och bör vara det första man prövar för att se vilken effekt man får.

Såvitt jag vet kan EAA tas med det mesta men det finns några kriterier för att effekten ska funka:

1. Det skall intas på tom mage.

2. Inget annat intakt protein skall intas med det (t.ex. vassleprotein).

3. Det är helt ok att ta med kolhydrater.

4. Ett stort minus med EAA är att det smakar vämjeligt överlag.

Personligen så skulle jag rekommendera en gainer att ta efter träningen och möjligtvis en dos EAA innan. Gainern innehåller kolhydrater som din kropp behöver för att återhämta energilagren i dina muskler som alltså är den källa du använder för att kunna prestera på styrketräningspasset. Är du färsk inom styrketräning så kan du vänta ett litet tag med kreatinet innan du börjar få koll på övningsutförande, styrkenivåer och hur du ska träna för att få bra resultat. Kreatin hjälper dig att orka lite extra under övningar men är du färsk så kommer du att öka enormt ändå så den extra bufferten är inte nödvändig än.

Lycka till!