handdator

Visa fullständig version : Äta innan träning - diskussion med polare

Edenfäll
2008-04-19, 19:00
Hej kolozzeum!

Min första post på forumet, har dock läst dagligen på forumet sedan ganska länge tillbaka.

Anledningen till denna post är att jag behöver något/någon som kan övertyga min kompis om hur vida en måltid påverkar resultatet under ett träningspass. En riktig loldiskussion men blir så frustrerad att jag måste reda ut det här :P

Det började med att jag sa att jag hade ätit en grandiosa pizza under min deff, och han tyckte att jag borde äta mer nyttigare eftersom jag tar träning så seriöst. Jag sa då att det är inget fel med en pizza en dag i veckan, speciellt inte när jag ändå ligger på underskott(just denna pizza var ca 800kcal). Han började då argumentera för att just den pizzan kommer påverka resultatet av deffen och träningen denna dag negativt.

Han är fast besluten om att om jag hade ätit exakt samma mängd energi havregrynsgröt istället för den pizzan så hade jag presterat bättre under mitt träningspass. Samt att de fetter som är i pizzan(jag vet ärligt talat inte ens vilka fetter det är, men antar att det är transfetter och dom är väl mindre bra) kommer påverka mig negativt, även om det bara är just för den dagen.

Jag baserar mina argument kring styrketräning men han nämde även att anledningen till att löpare/cyklister/simmare äter pasta istället för pizza innan tävling är för att de presterar bättre. Nu vet jag inte helt hur det är inom de områderna, men att de äter pasta innan har väl alla hört iaf någon gång. Men i slutändan är det väl energin de vill åt? Jag har svårt att tro att man skulle prestera sämre på en mara bara för att man åt samma mängd energi av en pizza innan loppet.

Han säger också att anledningen till att man äter havregrynsgröt till frukost istället för tex mackor eller flingor med mjölk är att man kommer prestera bättre under dagen. Än en gång så tycker jag att det beror väl endast på hur mycket energi man får i sig. Visst, havregrynsgröt är väl en gnutta näringsrikare men inte är det så stor skillnad att man någonsin skulle märka någon skillnad?

Jag vill att han ska förstå att det är så många faktorer som spelar in i hur du kommer prestera under ett träningspass att det inte skulle göra någon mätbar skillnad om du tex åt just en pizza istället för din gröt innan passet.

Jag vill också att han förstår hur lite en måltid/ett träningspass betyder i längden. Han verkar tro att bara för att jag åt min pizza ikväll så är min deff helt åt helvete, att när vi lallar runt på beachen i sommar så kommer man peka på mig och säga, shit den killen måste ätit en pizza 19/4, fan va han ser ut.

Jag är självklart medveten om att det inte skulle vara nyttigt att basera sin kost på pizza men det gäller ju för det mesta. Det är ju inte bra att äta eller dricka för mycket av någonting. Jag vill att han ska förstå att en pizza i sig inte är onyttig. Att just en pizza skulle påverka min deff/träning negativt är i min mening absurt.

Jag vill också att han ska förstå att det främst är energi ut vs energi in som spelar roll. Att så länge man har koll på den mängd energi man stoppar i sig, och ser till att få i sig den näring kroppen behöver, så kan man basera sin kost på i princip vad som helst. Var nyligen en tråd uppe där folk skrev vad de stoppade i sig, och tex Grub skrev att han baserar sin kost på mackor och frukostmat, just för att han är trött på potatis,ris och liknande. Jag vill att han förstår att fan, man måste inte äta kycklinggryta och ris för att få resultat.

Nu blev det jävligt mycket men jag hoppas någon kan hjälpa mig reda ut det här :P

maRRtin
2008-04-19, 19:07
Tja, fråga är vad vi ska hjälpa till med?
Du har ju redan förstått vad det handlar om, att din kompis sen inte vill tro på vad du säger är ju jobbigare.
Jag vet själv hur det är. Så fort man äter något "onyttigt" som godis, glass, kakor, bullar, snabbmat så får jag kommentaren: Men du som tränar så mycket och är så nyttig, ska du verkligen äta det där?

JA?!!?! är det du eller jag som är fet och har dålig kondition?!

Edenfäll
2008-04-19, 19:22
Tja, fråga är vad vi ska hjälpa till med?

Frågade mig själv den frågan medan jag skrev! Jag vet att det är svårt. Jag antar att jag hoppades på att få lite folk som i princip sa att min kompis inte vet va fan han snackar om. Fast kanske på ett lite mer konstruktivt sätt...:P

Det är bara så svårt för mig att övertyga han själv, för han verkar inte tro att det jag lärt mig från ett ett forum stämmer. Det är väl säkert också så att han på ett annat plan har svårt för att erkänna att jag kanske vet bättre.

Men det är som du säger, är ständigt samma sak så fort träning kommer på tal. Folk tror inte på att det, tex, är så enkelt som energi in mot energi ut. De föredrar att tro på den senaste "Så får du slank kropp till sommaren" -artikeln i aftonbladet.

King Grub
2008-04-19, 19:36
Det är inte "så enkelt som energi in mot energi ut" - det är det aldrig, om vi talar som enda faktor bakom påverkan på kroppen. X kcal från ett näringsämne påverkar inte kroppen på samma sätt som X kcal från ett annat näringsämne, och det ena kan inte ersätta det andra. X kcal från en viss kost över ett dygn kan påverka kroppssammansättningen annorlunda än samma mängd energi från en annan kost, annan påverkan på fettinlagring och proteinbalans.

Eenergiförbrukning, substratoxidation, substratpartitionering och en mängd andra faktorer som påverkar metabol status kan förändras beroende på födointagets sammansättning.

"Kcal" anger bara hur mycket energi en viss mängd föda ger, inte hur eller till vad denna energi sedan kommer att användas i kroppen.

Däremot verkar din kamrat ha en övertro på detaljer och vara felaktigt övertygat om vissa livsmedels förträfflighet. Att gröt skulle ge bättre prestationsförmåga än samma mängd kolhydrat och energi från bröd är t ex föga sannolikt. Ett bra bröd är även nyttigare än t ex pasta och ris.

L-Sami
2008-04-19, 19:39
En fet pizza 1-2 timmar innan konditionsträningen är ingen hit om man vill prestera maximalt, det har dock inte lika stor betydelse för styrketräningen. För övrigt är grandiosa pizzorna inte lika feta som de från pizzeriorna.

King Grub
2008-04-19, 19:40
En fet pizza 1-2 timmar innan konditionsträningen är ingen hit om man vill prestera maximalt, det har dock inte lika stor betydelse för styrketräningen.

Prova det timmen innan ett tungt benpass. http://bestsmileys.com/puking/1.gif Talar av erfarenhet. :D

Sniggel
2008-04-19, 21:04
En fet pizza innan träning kanske inte alltid är en höjdare. Är man på deff och äter en vad jag anser vara "liten" pizza såsom grandiosa så tycker jag att kroppen hanterar energin mycket bättre och då kan det säkert nästan spela kvitta för prestationen om man äter grandiosan eller tar något mer opti-mål enligt konstens alla regler (för prestationen). Vet inte om det har med insulinkänslighet att göra. Det känns som pizzan slinker ner i magsäcken och snabbt "distribueras ut" och gör en pigg utan att bli seg senare eller känna en klump i magen.

Edenfäll
2008-04-19, 21:33
Det är inte "så enkelt som energi in mot energi ut" - det är det aldrig, om vi talar som enda faktor bakom påverkan på kroppen. X kcal från ett näringsämne påverkar inte kroppen på samma sätt som X kcal från ett annat näringsämne, och det ena kan inte ersätta det andra. X kcal från en viss kost över ett dygn kan påverka kroppssammansättningen annorlunda än samma mängd energi från en annan kost, annan påverkan på fettinlagring och proteinbalans.

Eenergiförbrukning, substratoxidation, substratpartitionering och en mängd andra faktorer som påverkar metabol status kan förändras beroende på födointagets sammansättning.

"Kcal" anger bara hur mycket energi en viss mängd föda ger, inte hur eller till vad denna energi sedan kommer att användas i kroppen.

Ja, jag förstår att det inte kan vara så enkelt. Men finns det ens någonting i pizzan som skulle påverka någon av faktorerna negativt mer än vad en "nyttigare" måltid skulle göra? Och oavsett så skulle väl den skillnaden vara marginell?

Johan_P
2008-04-19, 21:50
Ja, jag förstår att det inte kan vara så enkelt. Men finns det ens någonting i pizzan som skulle påverka någon av faktorerna negativt mer än vad en "nyttigare" måltid skulle göra?

Självklart. Jämför du en pizza vs. EAA före träning så tror jag nog EAA skulle haft bättre inverkan på proteinsyntesen, med råge ;) Självklart går det inte att direkt jämföra pizza och EAA, men jag vill bara visa att det självklart är bättre med en viss sorts mat i samband med träning.

Så din kompis har delvis rätt, dock verkar han överdriva effekten något. Äter du sämre mat några enstaka gånger, som t.ex. pizza, så kommer det förmodligen inte påverka deffen i slutändan nämnvärt - men mest förmodligen för dagen.

Och oavsett så skulle väl den skillnaden vara marginell?

Upp till var och en när det handlar om prestation, skulle jag tro. Jag skulle inte gillat att äta en pizza direkt före träning...

Englund
2008-04-19, 21:53
Självklart. Jämför du en pizza vs. EAA före träning så tror jag nog EAA skulle haft bättre inverkan på proteinsyntesen, med råge ;) Självklart går det inte att direkt jämföra pizza och EAA, men jag vill bara visa att det självklart är bättre med en viss sorts mat i samband med träning.

Så din kompis har delvis rätt, dock verkar han överdriva effekten något. Äter du sämre mat några enstaka gånger, som t.ex. pizza, så kommer det förmodligen inte påverka deffen i slutändan nämnvärt - men mest förmodligen för dagen.

Upp till var och en när det handlar om prestation, skulle jag tro. Jag skulle inte gillat att äta en pizza direkt före träning...
Om man ska kolla vad som ger bäst proteinbalans totalt sett så gör en pizza det, inte några gram EAA, oavsett om det är före träning. Så nej, fria essentiella aminosyror innan träning är inte bättre än pizza i avseende att lägga på sig maximalt med muskler.

Johan_P
2008-04-19, 22:04
Om man ska kolla vad som ger bäst proteinbalans totalt sett så gör en pizza det, inte några gram EAA, oavsett om det är före träning. Så nej, fria essentiella aminosyror innan träning är inte bättre än pizza i avseende att lägga på sig maximalt med muskler.

EAA var dåligt exempel. Men oavsett vad som ger bäst proteinbalans av de två så slipper man de sämre effekterna från pizzan som inte EAA har - dock så är det ju försumbart för några entaka gånger under en deffperiod, precis som trådskaparen vill få fram :)

Endura
2008-04-20, 04:35
Han är fast besluten om att om jag hade ätit exakt samma mängd energi havregrynsgröt istället för den pizzan så hade jag presterat bättre under mitt träningspass. Samt att de fetter som är i pizzan(jag vet ärligt talat inte ens vilka fetter det är, men antar att det är transfetter och dom är väl mindre bra) kommer påverka mig negativt, även om det bara är just för den dagen.

En pizza kan egentligen jämföras med en väldigt energirik varm macka:
- vitt bröd (mjöl, jäst, vatten, olja)
- fet ost (förhoppningsvis gjord på mejeriprodukter)
- kött av något slag (kyckling/skinka/tonfisk...)
- ev lite grönsaker
- smak (tomatsås/kryddor)

Transfetter behöver du inte oroa dig för så länge det inte är något friterat på.
I grunden är en pizza med andra ord en ganska schysst måltid, men väldigt energirik som sagt och få grönsaker, så man får väl välja sina tillfällen... *drool*

Eddie Vedder
2008-04-20, 07:30
Angående exemplet "isokalorisk måltid bestående av havregrynsgröt med lättmjölk eller en pizza" så är jag övertygad om att pizzan skulle göre mindre skada faktiskt.

Jag utgår från att vi snackar en hel stor pizzeriapizza här, typ 1500-2000kcal. Då skulle i alla fall jag ha lättare att träna om jag fått i mig dom kalorierna från stora mängder fett och vitt mjöl.

Det här kanske kommer som en chock från just mig, men 1500kcal från havregrynsgröt och mjölk i magen lär kännas TUNGT!*spy*

Nu är ju båda två dåliga alternativ eftersom så mycket mat i magen sannolikt inverkar negativt på prestationsförmågan. Men som sagt, MÅSTE man välja det ena eller det andra skulle jag nog föredra det som inte fyller magsäcker lika extremt mycket (alltså pizzan).

Edenfäll
2008-04-21, 09:44
Transfetter behöver du inte oroa dig för så länge det inte är något friterat på.

Har du lust att utveckla det där? I vilka sammanhang bör man undvika transfetter? Och varför är just friterat sämre?

Vad jag har förstått så ökar transfetter risken för hjärt och kärlsjukdomar, men är det den enda negativa effekten?

Scratch89
2008-04-21, 09:49
Transfett i pizzeriabakt pizza? Vad har jag missat?

Eddie Vedder
2008-04-21, 09:50
Har du lust att utveckla det där? I vilka sammanhang bör man undvika transfetter? Och varför är just friterat sämre?

Du missuppfattade nog Endura nu. Det är inte så att de industriellt bildade transfettsyrorna är mer dåliga här eller där, dock förekommer det inte i alla livsmedel som ibland påstås innehålla det. Och på en pizza finns inget som innehåller dessa fettsyror såvida den inte har några friterade ingredienser. Då finns risken.

Transfetters skadlighet diskuteras, dessutom diskuteras huruvida de naturligt förekommande transfettsyrorna som bildas i våmmen hos idisslare (och således finns i mjölkprodukter) är lika skadlig eller ej. Inget riktigt konsensus verkar råda i frågan.

http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9315/1276.pdf

Endura
2008-04-21, 10:02
Tack för att du reder ut alla frågetecken Eddie ;)

Edenfäll
2008-04-21, 10:42
Ah, tack för det! =)

Inge Enveten
2008-04-21, 13:20
Transfett i pizzeriabakt pizza? Vad har jag missat?

Du missade att han sa att han var osäker

Morty
2008-04-21, 13:42
Det här kanske kommer som en chock från just mig, men 1500kcal från havregrynsgröt och mjölk i magen lär kännas TUNGT!*spy*

Har en bild på 1500 kcal gröt. Postar när jag kommer hem! :)