handdator

Visa fullständig version : MasterCard


plexmar
2008-04-19, 15:11
Någon som vet hur det fungerar när man handlar med mastercard, om jag skulle handla idag, när får jag betala då? Hittar inte det någonstans på swedbanks hemsida, förutom att man kan få det räntefritt i upp till 55 dagar..

Någon som vet?

Yankeee
2008-04-19, 15:12
Hm, en long shot som kan fungera är att ringa Swedbank.

Cilia
2008-04-19, 15:13
förstår inte riktigt vad du menar.

Men om jag köper med mitt kort så betalar jag på faktura i slutet av månade. Alla köp samlas på en räkning. Den kom i veckan så det jag handlar nu kommer på nästa månads räkning vilket innebär en viss kredit.

Betalar jag allt så blir det ingen räntekostnad.

Torwald
2008-04-19, 15:15
Det beror på. Köper du "online" och med kod dras pengarna med en gång. Köper du mot signatur måste det förmodligen registreras innan pengarna dras, då tar det längre tid. Hur lång tid lär bero på köpstället.

EDIT: Det här är alltså för bankkort, inte kreditkort. Har du kreditkort fungerar det som Cilia beskriver.

plexmar
2008-04-19, 15:18
Det beror på. Köper du "online" och med kod dras pengarna med en gång. Köper du mot signatur måste det förmodligen registreras innan pengarna dras, då tar det längre tid. Hur lång tid lär bero på köpstället.

EDIT: Det här är alltså för bankkort, inte kreditkort. Har du kreditkort fungerar det som Cilia beskriver.


Mastercard är ju kreditkort, vet hur bankkort fungerar :)

plexmar
2008-04-19, 15:20
förstår inte riktigt vad du menar.

Men om jag köper med mitt kort så betalar jag på faktura i slutet av månade. Alla köp samlas på en räkning. Den kom i veckan så det jag handlar nu kommer på nästa månads räkning vilket innebär en viss kredit.

Betalar jag allt så blir det ingen räntekostnad.


Men det finns ju någon datum som man måste handla innan ifall man ska betala det nästa månad. Om jag handlar den 30:e så betalar jag ju inte nästa månad, utan nästa månad igen. Jag undrar helt enkelt vilket datum som gäller då man får betala ''skulden'' redan nästa månad.

Cilia
2008-04-19, 15:23
Men det finns ju någon datum som man måste handla innan ifall man ska betala det nästa månad. Om jag handlar den 30:e så betalar jag ju inte nästa månad, utan nästa månad igen. Jag undrar helt enkelt vilket datum som gäller då man får betala ''skulden'' redan nästa månad.
Så är det inte för mig. Köper jag per den 30 mars så betalar jag det på aprilräkningen. Jag har inte så att jag har 2 månaders "fri" kredit.

Dom brukar göra reklam att man har upp till 45 dagars fri kredit. Det innebär inte att du har det på alla köp utan det är bästa utfall.

Yankeee
2008-04-19, 15:24
Hm, en long shot som kan fungera är att ringa Swedbank.

Bump!

Torwald
2008-04-19, 15:25
Mastercard är ju kreditkort, vet hur bankkort fungerar :)

Jag har Mastercard, men har tackat nej till kredit. Hur fungerar det? Det är ju utställt av banken, men det står Mastercard på kortet. :/

tossefar
2008-04-19, 15:25
Mastercard måste inte vara kreditkort.

plexmar
2008-04-19, 15:25
Så är det inte för mig. Köper jag per den 30 mars så betalar jag det på aprilräkningen. Jag har inte så att jag har 2 månaders "fri" kredit.

Dom brukar göra reklam att man har upp till 45 dagars fri kredit. Det innebär inte att du har det på alla köp utan det är bästa utfall.

Jag skrev ju att jag hade upp till 55 dagars kredit och att jag har swedbank...

plexmar
2008-04-19, 15:27
Mastercard måste inte vara kreditkort.


Okej, visste jag inte :smash: Är så på swedbank iaf..

Cilia
2008-04-19, 15:27
Jag skrev ju att jag hade upp till 55 dagars kredit och att jag har swedbank...
ska du hålla på och vara snäsig så kan du räkna med att hjälpen uteblir.
Jag hävdar likväl att du inte får 55 dagars kredit på alla köp utan att det handlar om när i månaden du handlar.

Jag föreslår att du ska följa Spankeees råd för jag har ingen lust att ens försöka längre.

sleep is the enemy
2008-04-19, 15:29
Jag skrev ju att jag hade upp till 55 dagars kredit och att jag har swedbank...

Nu blir det ingen mer hjälp för dej!!!

sleep is the enemy
2008-04-19, 15:30
Okej, visste jag inte :smash: Är så på swedbank iaf..

Nej, det stämmer inte heller.

plexmar
2008-04-19, 15:34
ska du hålla på och vara snäsig så kan du räkna med att hjälpen uteblir.
Jag hävdar likväl att du inte får 55 dagars kredit på alla köp utan att det handlar om när i månaden du handlar.

Jag föreslår att du ska följa Spankeees råd för jag har ingen lust att ens försöka längre.

Jag förstår innebörden av ''upp till 55 dagar'' och jag frågade efter det datum som var sista dagen för att få 55 dagar kredit, så jag vet redan att man inte får 55 dagars kredit på alla köp.. Tack ändå.

stevebc
2008-04-19, 16:04
Hm, en long shot som kan fungera är att ringa Swedbank.Han är nog ingen sorts bög.

renad
2008-04-19, 16:20
Han är nog ingen sorts bög.

Precis skriv email

Mirre
2008-04-19, 17:37
Eller läs villkoren som du har fått av banken! :thumbup:
Dessa fann jag på deras hemsida och det verkar vara ett kreditkort: http://www.swedbank.se/sst/www/inf/out/fil/0,,81946,00.pdf

Notera att det är 30 dagars fri kredit men bara ett par månader per år...
Läs vad du har tecknat. Det klokaste är att läsa innan man tecknar så man vet vad man "köper". ;)

Mirre
2008-04-19, 17:43
"14. Betalning
Kontohavare kan välja mellan att, betala hela skuldsaldot på en gång
eller att betala detsamma genom månadsvisa betalningar.
Betalas inte hela skulden på en gång skall skuldsaldot på kontot
återbetalas genom månadsvisa betalningar om lägst 3%.
Inbetalningsbeloppet är dock lägst 150 kr, men högst skulden på
kontot.
Kontohavare får utnyttja betalningsfri månad förutsatt att gällande
kontovillkor uppfyllts tre månader i följd närmast före betalningsfri
månad. Högst två betalningsfria månader får utnyttjas per kalenderår.
Under betalningsfri månad debiteras ränta och avgifter enligt ordinarie
villkor, varmed återbetalningstiden förlängs. För att utnyttja betalningsfri
månad kontakta Kortservice på telefon 08-737 11 00.
Betalning skall ske till angivet bankgironummer och vara EnterCard
tillhanda på för fallodagen. Kontohavare har rätt att – utan att avgift
utgår härför – helt eller delvis betala krediten i förtid."

Cilia
2008-04-19, 17:44
Mirre du är för snäll och generös mot en oförskämd slyngel

Mirre
2008-04-19, 17:57
Mirre du är för snäll och generös mot en oförskämd slyngel
Äsch...Han kanske har bråkat med mamsen om att få gå ut ikväll så han var på omedvetet dåligt humör/vresig?
Är han vuxen så skriver han och ber om ursäkt och tackar för att folk engagerar sig. ;)

plexmar
2008-04-19, 18:56
Äsch...Han kanske har bråkat med mamsen om att få gå ut ikväll så han var på omedvetet dåligt humör/vresig?
Är han vuxen så skriver han och ber om ursäkt och tackar för att folk engagerar sig. ;)

Tack tack, det var snällt :) Mamsen har det dock inte bråkats med, men dåligt humör kan jag erkänna..

Dock var det inte riktigt den infon jag var ute efter, då jag var smart nog och läste igenom villkoren innan jag frågade. Vet inte om det är jag som formulerat frågan fel eller om det är ni som inte förstår, förmodligen det försnämnda :)

Ignatius72
2008-04-19, 20:35
Någon som vet hur det fungerar när man handlar med mastercard, om jag skulle handla idag, när får jag betala då? Hittar inte det någonstans på swedbanks hemsida, förutom att man kan få det räntefritt i upp till 55 dagar..

Någon som vet?

Om du köper idag så betalar du (om du vill ha det räntefritt) i slutet på nästa månad. Vill du så kan du dela upp betalningen men det brukar finnas ett minsta belopp man ska betala. Av någon anledning så brukar brytpunkterna vara mitt i månaden. Du får mao alltid minst 15 dagars räntefri kredit.