handdator

Visa fullständig version : Lättare viktmagasin på anstalterna


Chaan
2008-04-19, 15:06
Enligt senaste Uppdrag Granskning har det kommit nya direktiv på några av anstalterna - bland annat lättare viktmagasin.

Nu måste vi protestera eller hur http://etanol.nu/forumrecover/images/smiles/icon_lol.gif

Yankeee
2008-04-19, 15:09
Nästan så att jag blir förbannad för att de tar bort (inte helt, men ändå) en sak som internerna gillar att göra för att kriminalvården inte ids jobba smartare.

Svedberg
2008-04-19, 15:15
Varför inte, det är väl inte nån jävla semesterort där allt ska vara perfekt.

sleep is the enemy
2008-04-19, 15:16
Lättare vikter = mer reps = mer massa!!!

Baan
2008-04-19, 15:19
Varför inte, det är väl inte nån jävla semesterort där allt ska vara perfekt.

Om det hjälper rehabiliteringen, varför inte ha gym?

Cilia
2008-04-19, 15:25
Lättare vikter = mer reps = mer massa!!!

iaf fler reps sorry


Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker det är bra eller dåligt. Jag kan inte fångvården tillräckligt bra för att kunna uttala mig. Spontant låter det vettigt men tyvärr så är det inte alltid så att det alltid är det spontana som är det bästa.

Svedberg
2008-04-19, 15:32
Om det hjälper rehabiliteringen, varför inte ha gym?

Jag tillhör dom som tror att 99% är lika dumma i huvudet när dom kommer ut. :Virro

Whistler
2008-04-19, 15:35
Jag tillhör dom som tror att 99% är lika dumma i huvudet när dom kommer ut. :Virro

+1

Sen har vi det där med att gymkulturen inom anstalter inte alltid är direkt hälsosam. Steroidbruk är ju inte direkt ovanligt i de kretsarna, så att syfta mer till att låta styrketräningsutrustningen inrikta sig på friskvård och rehab istället tycker jag är mer lämpligt än att låta dem inspireras ännu mer till att förstöra ryktet för byggare som sköter sig.

Yankeee
2008-04-19, 15:37
Så, vi ska anpassa kriminalvården efter vad unga män från småstäder tycker? Det kan bara bli riktigt jävla bra.

bubbe
2008-04-19, 15:42
Så, vi ska anpassa kriminalvården efter vad unga män från småstäder tycker? Det kan bara bli riktigt jävla bra.

Varför inte :confused: dom är väl en del av samhället eller är det bara om man bor i sundbyberg som man har någon talan?

Handcuff
2008-04-19, 15:43
Så, vi ska anpassa kriminalvården efter vad unga män från småstäder tycker? Det kan bara bli riktigt jävla bra.

Nej på vad hårda internetkrigare tycker. Det kan bara bli riktigt jävla bra.

Cilia
2008-04-19, 15:43
Så, vi ska anpassa kriminalvården efter vad unga män från småstäder tycker? Det kan bara bli riktigt jävla bra.
det är det som kallas demokrati.

Yankeee
2008-04-19, 15:46
Herregud, tänkte någon av er efter innan ni skrev?

Cilia
2008-04-19, 15:47
det stod inte i instruktionerna

pragmatist
2008-04-19, 15:52
Det är ju inte helt självklart att man ska förse interner med resurser att bli större och starkare kriminella när de kommer ut. Med tanke på återfallsprocenten så...

tjabon
2008-04-19, 15:54
Enligt reportaget gäller nu lättare vikter/viktmagasin samt
att de tagit bort speglarna i gymmen för att:
"inte främja en osund kroppskultur"

Liksom, hur jävla korkad får man bli ???...:smash:

Skulle någon här på Kolo vilja träna under sådana förhållanden?


De som inte inser att detta bara är ytterligare ett sätt att trampa på
och trycka ner internerna, bör tänka till ännu en gång.
Sådana här attityder leder aldrig till något bra.

Yankeee
2008-04-19, 15:54
Det är ju inte helt självklart att man ska förse interner med resurser att bli större och starkare kriminella när de kommer ut. Med tanke på återfallsprocenten så...

Bra resonemang. Bäst att vi tar bort alla böcker och alla andra möjligheter till lärande så att vi inte förser interner med resurser att bli smartare och mer kunniga kriminella när de kommer ut.

Spiffy
2008-04-19, 15:57
Ser inga fördelar med att kriminella ska komma ut större och starkare.
Vettigt beslut :thumbup:

pragmatist
2008-04-19, 15:59
Bra resonemang. Bäst att vi tar bort alla böcker och alla andra möjligheter till lärande så att vi inte förser interner med resurser att bli smartare och mer kunniga kriminella när de kommer ut.

Så du menar att man inte kan bli effektivt rehabiliterad om man inte får bygga muskler medan man sitter i fängelse? Tillåt mig tvivla.

Yankeee
2008-04-19, 16:02
Så du menar att man inte kan bli effektivt rehabiliterad om man inte får bygga muskler medan man sitter i fängelse? Tillåt mig tvivla.

Öh? Vad fan är detta? Jag förstår verkligen inte hur ni kommer fram till era slutsatser. Kan du inte förklara hur du har tänkt?

bubbe
2008-04-19, 16:06
Var faktiskt en fängelsepräst (tror jag det var) på ring p1 10 april, som pratade om att kriminalvården går mot inhumana metoder pga rädsla för rymningar etc. Vilket i sin tur minskar möjligheten att rehabilitera kriminella.

Spiffy
2008-04-19, 16:07
Kan du inte förklara hur du har tänkt?

Grovt kriminell kommer in i fängelse. Tränar sig större och starkare under sin fängelsevisit. kommer ut större och starkare samt precis lika kriminell eftersom han inte blir rehabiliterad ett dugg.

Så tänker jag i alla fall.

Yankeee
2008-04-19, 16:11
Grovt kriminell kommer in i fängelse. Tränar sig större och starkare under sin fängelsevisit. kommer ut större och starkare samt precis lika kriminell eftersom han inte blir rehabiliterad ett dugg.

Så tänker jag i alla fall.

Och detta kan man som sagt applicera även på kunskap.

Om nu målet är att människor rehabiliteras så ska man naturligtvis inte ta bort saker som bidrar till denna utveckling (Detta innebär då naturligtvis inte att det ska finnas 1000 kvm fullutrustat gym med tillhörande apotek (detta måste uppenbarligen påpekas)).

Däremot ska det naturligtvis finnas en vettig träningslokal och om det nu är stora problem med att folk blir stora och starka kanske man ska fundera lite snabbt på att göra sitt jobb (så att det inte svämmas över med aas) istället för att införa begränsningar för internerna.

pragmatist
2008-04-19, 16:13
Öh? Vad fan är detta? Jag förstår verkligen inte hur ni kommer fram till era slutsatser. Kan du inte förklara hur du har tänkt?

Men det är väl ändå ganska uppenbart? Man behöver inte styrketräna för att bli rehabiliterad till samhället, troligen har det ingen rehabiliteringseffekt alls. Det är heller ingen mänsklig rättighet att få styrketräna, eller nödvändigt för ett hälsosamt liv (vill man ha motion så kan man ju spela innebandy). Den enda uppenbara effekten är att interner blir större och starkare, och därmed farligare utifall att de återfaller i brottslighet, vilket med tanke på brottsstatistiken är väldigt sannolikt.

Att interner vill styrketräna kan man ju förstå, de vill säkert ha kurser i automatvapenskytte också. Frågan är varför man ska ge dem det, på skattebetalares bekostnad.

Sparven från Minsk
2008-04-19, 16:15
Varför inte :confused: dom är väl en del av samhället eller är det bara om man bor i sundbyberg som man har någon talan?

+1

walter_skepper
2008-04-19, 16:15
internerna kanske också blir lugnare av att träna. träning tar bort ångest etc etc. så livet på anstalten kanske generellt blir mer harmoniskt.

stevebc
2008-04-19, 16:23
internerna kanske också blir lugnare av att träna. träning tar bort ångest etc etc. så livet på anstalten kanske generellt blir mer harmoniskt.Så är det för mig. Det ger mig harmoni, rutin och mening med livet. Jag tror rastlöshet är mycket farligare. Lite som en skolklass på kollo. Är kidsen upptagna med aktivteter att göra så sker det inte lika mycket skit.

Yankeee
2008-04-19, 16:23
Men det är väl ändå ganska uppenbart? Man behöver inte styrketräna för att bli rehabiliterad till samhället, troligen har det ingen rehabiliteringseffekt alls. Det är heller ingen mänsklig rättighet att få styrketräna, eller nödvändigt för ett hälsosamt liv (vill man ha motion så kan man ju spela innebandy). Den enda uppenbara effekten är att interner blir större och starkare, och därmed farligare utifall att de återfaller i brottslighet, vilket med tanke på brottsstatistiken är väldigt sannolikt.

Att interner vill styrketräna kan man ju förstå, de vill säkert ha kurser i automatvapenskytte också. Frågan är varför man ska ge dem det, på skattebetalares bekostnad.

Man behöver inte det, nej. Det finns ganska mycket som man inte behöver för att rehabiliteras som ändå finns i svenska fängelser. Varför tror du att det är så?

walter_skepper
2008-04-19, 16:29
Man behöver inte det, nej. Det finns ganska mycket som man inte behöver för att rehabiliteras som ändå finns i svenska fängelser. Varför tror du att det är så?

har du arbetat inom eller rentav suttit på anstalt? eftersom du verkar veta det mesta menar jag.

Yankeee
2008-04-19, 16:30
har du arbetat inom eller rentav suttit på anstalt? eftersom du verkar veta det mesta menar jag.

Jag verkar veta det mesta inom det mesta.

Flykt
2008-04-19, 16:34
Jag verkar veta det mesta inom det mesta.
Hellre veta mycket om lite, än lite om mycket. Du vet bara mycket lite. :D

pragmatist
2008-04-19, 16:35
Man behöver inte det, nej. Det finns ganska mycket som man inte behöver för att rehabiliteras som ändå finns i svenska fängelser. Varför tror du att det är så?

Så du ser ingen skillnad mellan att tillhandahålla sådant som gör fängelsetillvaron lite mer uthärdlig och att tillhandahålla resurser som gör brottslingar farligare för allmänheten?

Yankeee
2008-04-19, 16:45
Så du ser ingen skillnad mellan att tillhandahålla sådant som gör fängelsetillvaron lite mer uthärdlig och att tillhandahålla resurser som gör brottslingar farligare för allmänheten?

Seriöst nu, tror du på fullt allvar att man blir mer farligare för allmänheten för att man tar 130 istället för 80 kg i bänk? Vi kan nog båda komma överens om att den eventuella farligheten har med huvudet att göra på olika sätt. Sedan är det ofta så att kriminella brukar använda sig av tillhyggen eller vapen, då spelar böjvikterna inte speciellt stor roll.

Och återigen, vill man göra fångerna mindre farliga ska man kanske begränsa utbudet av droger istället för att ta bort eller begränsa fysiska aktiviter.

erks
2008-04-19, 16:46
Varför ska dom ha gym överhuvudtaget?
Vi människor som inte är kriminella får betala dyra medlemsavgifter för att träna, samtidigt som våra skattepengar går till fängelserna så att internerna kan träna gratis. Det tycker jag är fel.

NiXPhoenix
2008-04-19, 16:55
Enligt reportaget gäller nu lättare vikter/viktmagasin samt
att de tagit bort speglarna i gymmen för att:
"inte främja en osund kroppskultur"

Liksom, hur jävla korkad får man bli ???...:smash:

Skulle någon här på Kolo vilja träna under sådana förhållanden?


De som inte inser att detta bara är ytterligare ett sätt att trampa på
och trycka ner internerna, bör tänka till ännu en gång.
Sådana här attityder leder aldrig till något bra.


Vet du hur många tungt kriminella som är eller har varit dopade?
Jag tror det både förekommer droger och doping på fängelserna i landet, även om jag inte vet hur utbrett det är.

abbarn
2008-04-19, 16:55
Jag tycker det är ett mycket bra förslag. Finns ingen som helst anledning att våldsverkare ska kunna bygga upp sig och bli starkare och ännu farligare.

pragmatist
2008-04-19, 17:07
Seriöst nu, tror du på fullt allvar att man blir mer farligare för allmänheten för att man tar 130 istället för 80 kg i bänk? Vi kan nog båda komma överens om att den eventuella farligheten har med huvudet att göra på olika sätt. Sedan är det ofta så att kriminella brukar använda sig av tillhyggen eller vapen, då spelar böjvikterna inte speciellt stor roll.

Och återigen, vill man göra fångerna mindre farliga ska man kanske begränsa utbudet av droger istället för att ta bort eller begränsa fysiska aktiviter.

Man blir troligen inte farligare av styrketräningen i sig, men vi talar om personer som redan sitter i fängelse, ofta för våldsbrott. De har redan bevisat sin farlighet. Och om du är väktare eller polis och försöker omhänderta någon som inte vill bli omhändertagen så spelar det ganska stor roll om den personen tar 130 eller 80 i bänk. Likaså om du råkar vara flickvän till den personen när han lackar ur och bestämmer sig för att spöa skiten ur dig.

Rahf
2008-04-19, 17:12
Tråkigt för internerna. Spegelborttagningen lät mest lite fjantigt, det var som att ta en tårtbit och lägga till rosen bara för att.

Blaine
2008-04-19, 17:35
Släng in lite fysiska lagsporter istället så får busfröna lära sig att samsas och ta nederlag (gärna möta damlandslag med jämna mellanrum).

Undra hur många som går till fängelsegymmet med syfte att 'känna sig mer harmonisk'. Inför schack vettja.

vsson
2008-04-19, 18:13
Kan inte gymmet var ett bra ställe att göra av sig med sin frustration och tristess? Istället för att avreagera sig på intagna eller personal?

stevebc
2008-04-19, 18:16
Tråkigt för internerna. Spegelborttagningen lät mest lite fjantigt, det var som att ta en tårtbit och lägga till rosen bara för att.Hahaha det är ju det löjligaste jag hört idag. Det där är enbart djävelskap från ledningens sida.

He-man
2008-04-19, 18:33
Släng in lite fysiska lagsporter istället så får busfröna lära sig att samsas och ta nederlag (gärna möta damlandslag med jämna mellanrum).

Undra hur många som går till fängelsegymmet med syfte att 'känna sig mer harmonisk'. Inför schack vettja.

:bow: bästa inlägget!

...

Yankeee, du får nog helt enkelt respektera att vissa tycker annorlunda än du. *kissass* Det finns många fler sätt att aktivera sig än med enbart tung styrketräning för att få de posetiva hälsoeffekterna du talar om.

maaherra
2008-04-19, 18:36
Seriöst nu, tror du på fullt allvar att man blir mer farligare för allmänheten för att man tar 130 istället för 80 kg i bänk? Vi kan nog båda komma överens om att den eventuella farligheten har med huvudet att göra på olika sätt. Sedan är det ofta så att kriminella brukar använda sig av tillhyggen eller vapen, då spelar böjvikterna inte speciellt stor roll.

Och återigen, vill man göra fångerna mindre farliga ska man kanske begränsa utbudet av droger istället för att ta bort eller begränsa fysiska aktiviter.

För ditt eget bästa bör du nog hålla dig till dina oneliners även i fortsättningen :)

Yankeee
2008-04-19, 18:37
Man blir troligen inte farligare av styrketräningen i sig, men vi talar om personer som redan sitter i fängelse, ofta för våldsbrott. De har redan bevisat sin farlighet. Och om du är väktare eller polis och försöker omhänderta någon som inte vill bli omhändertagen så spelar det ganska stor roll om den personen tar 130 eller 80 i bänk. Likaså om du råkar vara flickvän till den personen när han lackar ur och bestämmer sig för att spöa skiten ur dig.

Återigen, målet är ju att man ska återanpassas till samhället. Då blir det lite fel om man förväntar sig att internerna kommer att begå våldsbrott så fort de kommer ut. Och om det nu är så att många återfaller i brottets bana kanske man ska fundera på varför rehabiliteringen inte funkar istället för att införa begränsningar på aktiviteterna.

Yankeee
2008-04-19, 18:38
Yankeee, du får nog helt enkelt respektera att vissa tycker annorlunda än du. *kissass* Det finns många fler sätt att aktivera sig än med enbart tung styrketräning för att få de posetiva hälsoeffekterna du talar om.

Har du överhuvudtaget läst vad jag har skrivit?

Yankeee
2008-04-19, 18:39
För ditt eget bästa bör du nog hålla dig till dina oneliners även i fortsättningen :)

Kanske ska göra det, du klarar uppenbarligen inte av att fylla min plats.

maaherra
2008-04-19, 18:52
Kanske ska göra det, du klarar uppenbarligen inte av att fylla min plats.

Ett bland många bra argument för saken.

He-man
2008-04-19, 18:57
Ett bland många bra argument för saken.

:D

Dumleman
2008-04-19, 19:31
Stackare som blir tvingade till body pump-träning i fängelset. Var är medmänskligheten? De är också människor :(.

He-man
2008-04-19, 19:37
Enligt reportaget gäller nu lättare vikter/viktmagasin samt
att de tagit bort speglarna i gymmen för att:
"inte främja en osund kroppskultur"

Liksom, hur jävla korkad får man bli ???...:smash:

Skulle någon här på Kolo vilja träna under sådana förhållanden?


De som inte inser att detta bara är ytterligare ett sätt att trampa på
och trycka ner internerna, bör tänka till ännu en gång.
Sådana här attityder leder aldrig till något bra.

Dagens I-landsproblem. :laugh:

mini
2008-04-19, 19:46
Finns det något annat än gissningar om hur interner påverkas av träning under och efter avtjänat straff? Det skulle ju inte vara speciellt svårt att ta reda på. Intervjuer och sammanställning av statistik. Klart.

Versus
2008-04-19, 20:02
Känns som om pengarna borde gå till rehabilitering istället.

Spiffy
2008-04-19, 20:07
Och om det nu är så att många återfaller i brottets bana kanske man ska fundera på varför rehabiliteringen inte funkar istället för att införa begränsningar på aktiviteterna.

Det är uteslutet att göra både och?

Svedberg
2008-04-19, 20:34
Så, vi ska anpassa kriminalvården efter vad unga män från småstäder tycker? Det kan bara bli riktigt jävla bra.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det där? Det du sa kan vi ju lika gärna använda mot dig om vi byter ut ordet småstäder mot förorter. Uppenbarligen verkar vi ju vara på samma linje som "dom som bestämmer", så det är nog mer rotat än några ungar från nån skithåla.


Inte för att det har med detta att göra men jag är helt klart för hårdare straff över lag, liknande vissa länder i mellanöstern där dom kapar diverse delar för småbrott.

tjabon
2008-04-19, 20:41
Vet du hur många tungt kriminella som är eller har varit dopade?
Jag tror det både förekommer droger och doping på fängelserna i landet, även om jag inte vet hur utbrett det är.

Nääää.....
Men rent spontant så tycker jag givetvis att:
Ju fler dopade, desto mindre viktplattor och sämre utrustning ska dom ha.

Logigen är uppenbar, eller hur?.....:smash:

Yankeee
2008-04-19, 20:43
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med det där?

Det var mest för att påvisa att folk som uttalar sig i stil med detta kanske inte ska ha överdrivet mycket att säga till om i kriminalvården.

Jag tillhör dom som tror att 99% är lika dumma i huvudet när dom kommer ut. :Virro

walter_skepper
2008-04-19, 22:00
jag kan iofs förstå vårdarna om de blir rädda för monstruösa biffar.

Svedberg
2008-04-20, 00:25
Det var mest för att påvisa att folk som uttalar sig i stil med detta kanske inte ska ha överdrivet mycket att säga till om i kriminalvården.

Tja, det bästa vore ju såklart en fungerande rehabilitering. Jag har ingen större koll på siffrorna men hur hög är genomsnittet på återfall? Och finns det någonstanns där det är mycket lägre?

pragmatist
2008-04-20, 05:44
Tja, det bästa vore ju såklart en fungerande rehabilitering. Jag har ingen större koll på siffrorna men hur hög är genomsnittet på återfall? Och finns det någonstanns där det är mycket lägre?

Enligt BRÅ:s statistik beror återfallsbrottsligheten på tidigare kriminalitet. En person som blir lagförd för första gången och satt i fängelse återfaller med 15-20% sannolikhet inom 3 år. En person som har blivit lagförd tre gånger eller mer återfaller med 60-70% sannolikhet och har man blivit lagförd 10 gånger återfaller man med 90-95% sannolikhet i genomsnitt. Lägst återfallsfrekvens har man med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning samt med villkorlig dom (!), högst med sluten ungdomsvård, vård inom socialtjänsten eller vård enligt lagen om vård av missbrukare.

Det är också tydligt i statistiken att längre fängelsestraff har en återhållande effekt på brottsligheten. Antalet återfall efter ett långt straff (2 år eller mer) är ungefär hälften av antalet återfall efter kortare straff. Detta tyder på att långa fängelsestraff har en sorts rehabiliterande effekt, men inte korta. Antagligen är det en väldigt dålig idé att hålla på och "dutta" med korta fängelsestraff eftersom man då bara vänjer personer successivt vid att åka in och ut på kåken. Om man å andra sidan drämmer till med 2 år eller mer vid första tillfället så är återfallsbrottsligheten bara 8%.

skaparn
2008-04-20, 06:20
Det är lustigt att man på ett styrketräningsforum verkar sätta ett samband mellan muskelmassa och effektivt utförd kriminell aktivitet. Hur annars förklara att minskade muskler skulle göra brottlingarna mindre potenta.

Dels tror jag inte de "grova" brottslingar vi talar om använder knytnävarna, de använder vapen. Och orkar man bära en Glock räcker det för att vara livsfarligt. En sådan människa ser jag hellre att vi gör vårt bästa att rehabilitera under fem års fängelsevistelse än att vi som straff tar bort alla rekreativa verksamheter och möjligheter att känna meningsfullhet i en hobby, för det är ju vad vi alla fria tränande gör. Dels undrar jag om man ens blir bättre på att slåss ifall vikterna är tunga. Slåss är slåss och stark är stark, och även om det är en fördel att vara stark tror jag sambandet är för svagt för att motivera denna lätning av fängelsevikterna då det nog upplevs lite som en kränkning av internerna.

Ignatius72
2008-04-20, 07:36
Träning är naturligtvis en bra sysselsättning. Men är det enda alternativet gym? de kan väl gå och springa som alla andra människor.
Med tanke på de intagnas bakgrund och livsfilosofi så kan man vara ganska säker att om de fortsätter sin gymträning även när de kommer ut så brukar genvägar vara ett signum för denna kategori. Således kommer närmsta "apotek" få besök.

FattarInget
2008-04-20, 08:13
Enligt reportaget gäller nu lättare vikter/viktmagasin samt
att de tagit bort speglarna i gymmen för att:
"inte främja en osund kroppskultur"

Liksom, hur jävla korkad får man bli ???...:smash:

Skulle någon här på Kolo vilja träna under sådana förhållanden?


De som inte inser att detta bara är ytterligare ett sätt att trampa på
och trycka ner internerna, bör tänka till ännu en gång.
Sådana här attityder leder aldrig till något bra.

En i raden dåliga spekulationer.
Jag kan upplysa er om varför man valt att ta bort viker eller minska viktmagasinen.

Det har med säkerheten att göra, om det tex. blir upplopp så är det svårare att hantera 8 st steroidmissbrukarare som alla tar närmare 200 i tex. bänk än 8 st som knappt tar över 100kg.

Visst förekommer det steroidmissbruk av fångarna inom landets anstalter och finns det mindre och färre vikter kan möjlig leda till att mindre använder steroider då det tex. max finns 15kg's hantlar.

pragmatist
2008-04-20, 08:15
Det är lustigt att man på ett styrketräningsforum verkar sätta ett samband mellan muskelmassa och effektivt utförd kriminell aktivitet. Hur annars förklara att minskade muskler skulle göra brottlingarna mindre potenta.

Dels tror jag inte de "grova" brottslingar vi talar om använder knytnävarna, de använder vapen. Och orkar man bära en Glock räcker det för att vara livsfarligt. En sådan människa ser jag hellre att vi gör vårt bästa att rehabilitera under fem års fängelsevistelse än att vi som straff tar bort alla rekreativa verksamheter och möjligheter att känna meningsfullhet i en hobby, för det är ju vad vi alla fria tränande gör. Dels undrar jag om man ens blir bättre på att slåss ifall vikterna är tunga. Slåss är slåss och stark är stark, och även om det är en fördel att vara stark tror jag sambandet är för svagt för att motivera denna lätning av fängelsevikterna då det nog upplevs lite som en kränkning av internerna.

Ungefär 3000-3500 personer blir varje år dömda till fängelse för misshandel, grov misshandel, våldtäkt, grov kvinnofridskränkning eller våld mot tjänsteman. Hur många av dessa personer använder sig av skjutvapen? Några enstaka procent kanske.

FattarInget
2008-04-20, 08:19
En sak till är att tex. lösa vikter enkelt kan användas som ganska så farliga vapen.

Tänk dig själv att få en 20kg's viktskiva kastad i huvudet, både ur personalens perspektiv och andra ur andra fångars perspektiv.

Jag tycker det är helt rätt som kriminalvården har gjort.

Fogue
2008-04-20, 09:19
Hur många av dessa personer använder sig av skjutvapen? Några enstaka procent kanske.

Dem kanske kommer börja när de känner sig svaga och futtiga efter att inte få ha disco tryckt max i bänken som de gjorde innan de åkte in :Virro

Nej men seriöst så vet jag inte vad jag ska tycka, vet ej vad internerna som tränar på gymmet tränar där för, vad de får ut av det så att säga och om det förebygger något. Så har ingen åsikt mer än att man får vänta och se vad som händer.

soulman
2008-04-20, 09:40
Alla som sitter på kåken är inte dömda för våldsrelaterade brott.
Sitter minst lika många för ekobrott, rattfylla, olovlig körning plus en hel hög med killar i åldern 20-25 som har hamnat snett på grund av alkohol/droger och under ett rus så snor dom en bil och sedan är det kåken i några månader.

Dom som begår ett värdetransportrån, bankrån osv är också dom som syns i media. Killen som snor farsans bil fast han är utan kort kommer aldrig på TV4 nyheterna.

På sluten avdelning får du lämna pissprov (droger/doping) var 14 dag på öppen nästan lika ofta plus efter varje permission så får du pissa.

Upptäcker dom doping i pissprovet blir du knallad och då är det ändå färdigtränat.

Det är väldigt många som lägger ned drogandet då dom börjar träna på kåken vilket i sin tur spar en massa pengar i långa loppet.

Det är betydligt svårare att rehabilitera en bedragare än en missbrukare.

FattarInget
2008-04-20, 09:47
På sluten avdelning får du lämna pissprov (droger/doping) var 14 dag på öppen nästan lika ofta plus efter varje permission så får du pissa.


Det är väldigt många som lägger ned drogandet då dom börjar träna på kåken vilket i sin tur spar en massa pengar i långa loppet.

Det är betydligt svårare att rehabilitera en bedragare än en missbrukare.


Nej, så är det inte. Det är inte obl. med drogtester var 14'e dag.
Har du hört det på TV4 Nyheterna ? *rolleyes*

selmir
2008-04-20, 09:50
Om du nu bryter mot lagen kvittar vad det är för brott så tycker jag du får ta konsekvenserna. Vare sig det är våldtäkt eller att du tog din pappas bil utan lov. Du gjorde ett val och får nu ta konsekvenserna ! Tycker inte att de alls ska få ha gym eller andra lyxiga saker utan de ska få lära sig att deras beteende inte accepteras! Satsa pengar på föreläsningar i fängelse så att de kan anpassa sig till samhället istället för att ge dem gym , tv osv. Behandla dem !

walter_skepper
2008-04-20, 12:12
Om du nu bryter mot lagen kvittar vad det är för brott så tycker jag du får ta konsekvenserna. Vare sig det är våldtäkt eller att du tog din pappas bil utan lov. Du gjorde ett val och får nu ta konsekvenserna ! Tycker inte att de alls ska få ha gym eller andra lyxiga saker utan de ska få lära sig att deras beteende inte accepteras! Satsa pengar på föreläsningar i fängelse så att de kan anpassa sig till samhället istället för att ge dem gym , tv osv. Behandla dem !

det kommer aldrig fungera det du drömmer om. Och det är tur att du inte har något att säga till om alls i sådana frågor.

Richard85
2008-04-20, 12:23
det kommer aldrig fungera det du drömmer om. Och det är tur att du inte har något att säga till om alls i sådana frågor.

Varför är det tur att han inte har något att säga till om, han har ju en hel del poäng i det han säger. Låter snarare som att det är tur att du inte har någon talan i frågan.

selmir
2008-04-20, 13:44
det kommer aldrig fungera det du drömmer om. Och det är tur att du inte har något att säga till om alls i sådana frågor.


Jag säger inte att jag har rätt utan vad jag tycker. Det har jag rätt till ! Jag som hederlig svensk som inte har dumheter för mig betalar skatt tvlicens osv får själv betala mitt gymkort och mitt gym har ganska begränsade vikter också. Jag tycker inte att man ska få ha den rätten när man gjort ett brott ! Jag tycker de ska behandlas som människor och rätvisst men inte ska de få tillgång till sådana lyxigheter som vissa hederliga människor inte ens har. Alla har inte råd att gå till gym alla har inte råd att titta på betaltv alla har inte råd att bo fint vissa har knappt råd till bra mat.

Men de som gjort brott ska få allt det där ?? Det tycker jag är helt fel*screwy*

Jag tycker de ska ha ett bra boende och inte frysa om natten har tillgång till OK mat och få en bra vård. I den vården tycker inte jag det ingår att gå på gym. Det är inte en rättighet utan man ska förtjäna sånt.

Mina skattepengar går till gym åt tjuvar våldsmän ja vad de nu gjort för brott kvittar. Tycker mina pengar ska gå till mycket annat än till detta !

stevebc
2008-04-20, 13:55
jag kan iofs förstå vårdarna om de blir rädda för monstruösa biffar.Hur många blir monstruöst biffiga av styrketräning? Har svårt att se att internerna blåser upp till Ronnie Coleman-storlek av större viktmagasin. Sätt stopp för drogtrafiken istället för att genomföra löjliga kosmetiska ingrepp som vikt- och spegelborttagning. Men det är klart, det är förbannat mycket enklare att slänga ut fångarnas grejer än att bekämpa korruption bland den egna personalen.

walter_skepper
2008-04-20, 14:23
Jag säger inte att jag har rätt utan vad jag tycker. Det har jag rätt till ! Jag som hederlig svensk som inte har dumheter för mig betalar skatt tvlicens osv får själv betala mitt gymkort och mitt gym har ganska begränsade vikter också. Jag tycker inte att man ska få ha den rätten när man gjort ett brott ! Jag tycker de ska behandlas som människor och rätvisst men inte ska de få tillgång till sådana lyxigheter som vissa hederliga människor inte ens har. Alla har inte råd att gå till gym alla har inte råd att titta på betaltv alla har inte råd att bo fint vissa har knappt råd till bra mat.

Men de som gjort brott ska få allt det där ?? Det tycker jag är helt fel*screwy*

Jag tycker de ska ha ett bra boende och inte frysa om natten har tillgång till OK mat och få en bra vård. I den vården tycker inte jag det ingår att gå på gym. Det är inte en rättighet utan man ska förtjäna sånt.

Mina skattepengar går till gym åt tjuvar våldsmän ja vad de nu gjort för brott kvittar. Tycker mina pengar ska gå till mycket annat än till detta !

något måste de sysselsätta sig med när de är intagna, och gymträning såväl som annan träning har väl visat sig fungera ångestdämpande etc etc.
alltid detta snack om "mina" skattepengar hit och dit. tycker inte det hör hemma i den här frågan.

skaparn
2008-04-20, 15:09
Ungefär 3000-3500 personer blir varje år dömda till fängelse för misshandel, grov misshandel, våldtäkt, grov kvinnofridskränkning eller våld mot tjänsteman. Hur många av dessa personer använder sig av skjutvapen? Några enstaka procent kanske.

Hur många av dessa tror du skulle finna sig själva vara oförmögna till dessa brott för att vikterna i skivstångslokalen inte var tyngre än viktnormeringsmyndighetens maxgräns?

joriice
2008-04-20, 16:29
De kan ju bli för stora och slå ihjäl någon med ena näven, det är därför de inte skall ha tunga vikter.

pragmatist
2008-04-20, 17:28
Hur många av dessa tror du skulle finna sig själva vara oförmögna till dessa brott för att vikterna i skivstångslokalen inte var tyngre än viktnormeringsmyndighetens maxgräns?

Frågan är väl snarare om man ska använda skattepengar för att göra personer som bevisligen är förmögna att begå den typen av brott mer fysiskt kapabla att begå dem. Varför ska kvinnomisshandlare och våldtäktsmän få träna sig större och starkare på samhällets bekostnad? Det är för mig obegripligt.

quality
2008-04-20, 18:02
Styrketräning var i princip den enda aktiviteten (förutom att lägga skosnören i en plastlåda) som fanns att tillgå om man inte ville ta droger och sitta och spela kort. Jag hade nog blivit helt tokig om jag inte fått tillgång till gymmet.

Det är garanterat betydligt fler fördelar än nackdelar med att ha träningsmöjligheter. Fria vikter används väldigt väldigt sällan som vapen eftersom de intagna vet att de plockas bort om det sker. En intagen som använder tex en hantel att slåss med får garanterat problem sedan. Under mina 3 år var det ingen som använde vikter till att slåss med just av denna anledning.

Attityden att ”varför ska de ha de så jävla bra ” kommer alltid upp i sådana här diskussioner. Försök dock att tänka lite mer långsiktigt och lägg hämndbegäret åt sidan. Vilken typ av människa vill vi ska komma ut efter avtjänat straff?

watertouch
2008-04-20, 20:55
En död.

tjabon
2008-04-20, 21:12
En i raden dåliga spekulationer.
Jag kan upplysa er om varför man valt att ta bort viker eller minska viktmagasinen.

Det har med säkerheten att göra, om det tex. blir upplopp så är det svårare att hantera 8 st steroidmissbrukarare som alla tar närmare 200 i tex. bänk än 8 st som knappt tar över 100kg.

Visst förekommer det steroidmissbruk av fångarna inom landets anstalter och finns det mindre och färre vikter kan möjlig leda till att mindre använder steroider då det tex. max finns 15kg's hantlar.

Driver du med mej eller....?????

Jax
2008-04-20, 21:20
Känns som om pengarna borde gå till rehabilitering istället.
Att ha något att sysselsätta sig med kanske kan tänkas vara en del av rehabiliteringen?

Nelo322
2008-04-20, 21:34
En sak till är att tex. lösa vikter enkelt kan användas som ganska så farliga vapen.

Tänk dig själv att få en 20kg's viktskiva kastad i huvudet, både ur personalens perspektiv och andra ur andra fångars perspektiv.

Jag tycker det är helt rätt som kriminalvården har gjort.

är ju värre med en 5 kgs vikt.... du får vara jävligt stark innan du får upp nån bra fart med en 20 kgs vikt!

walter_skepper
2008-04-20, 21:35
Känns som om pengarna borde gå till rehabilitering istället.

vad är det för saker rehabiliteringen består av då?

skaparn
2008-04-21, 06:11
Frågan är väl snarare om man ska använda skattepengar för att göra personer som bevisligen är förmögna att begå den typen av brott mer fysiskt kapabla att begå dem. Varför ska kvinnomisshandlare och våldtäktsmän få träna sig större och starkare på samhällets bekostnad? Det är för mig obegripligt.

Men om vi antar att detta , som redan skrivits, ingår i det vi kallar rehabilitering så måste man för att ta bort möjligheten att träna tungt nog kunna göra åtminstone väldigt sannolikt att kvinnomisshandlares och våldtäktsmäns benägenhet att begå brott ökar i det att de blir starkare. Så, skulle fler brott begås ifall brottslingarna vore starkare?

Huffo the A-LagaRe
2008-08-29, 22:31
Kan inte internerna få ett stor rum med en powerrack med nyttig mat i rimliga kcal och nutrientmängdet och sedan sitta där strafftiden ut:)

Angel
2008-08-29, 22:44
Är en fängelsevistelse en rehabilitering nu?

joriice
2008-08-29, 23:07
Annars kan man väl svetsa på tjugo 50kgs vikter på en bra stång, och om de skall träna så får de gruppträna. Jag tror det är bra för sammanhållningen.

Fogue
2008-08-30, 00:13
Är en fängelsevistelse en rehabilitering nu?

"Det viktigaste målet för kriminalvården är att antalet återfall i brott ska minska. Det uppnås genom ett aktivt påverkansarbete med bland annat behandlingsprogram, sysselsättning och möjlighet för de intagna att förbättra bristande skolgång. "

hahavaffan
2008-08-30, 02:03
Kan inte internerna få ett stor rum med en powerrack med nyttig mat i rimliga kcal och nutrientmängdet och sedan sitta där strafftiden ut:)Sämst bump ever.

What yankee said - 1

stevebc
2008-08-30, 03:22
Är en fängelsevistelse en rehabilitering nu?Ja. Vi lever inte på medeltiden längre ;)

Huffo the A-LagaRe
2008-08-30, 21:28
Sämst bump ever.

What yankee said - 1

Vaddå bump, jag sökte efter bäst ainlägg och den här kom upp, jag trodde diskussionene vara vid liv och ville endast berika den med mina vackra åsikter, utmejslade ur min hjärna, likt gruvornas slavar karvar i sten, för att utvinna dyra rubiner!