handdator

Visa fullständig version : Träna med förkylning, virus och sjukdom


slic3
2008-04-19, 12:00
Har dragit på mig en mindre förkylning, känner mig lite hängig, snorig och allmänt dålig! vad jag undrar är hur farligt är det att träna? vad är myt och vad är inte myt??
en av sakerna jag har hört är att man kan träna förkyld så länge man inte har feber, och en annan åsikt har varit att så fort man känner sig dålig ska man inte träna då man bryter ned immunförsvaret och blir mer mottaglig! sista argumentet mot träning med förkylning är att kroppen får jobba dubbelt och man blir överansträngd!
vad är sant och vad är inte sant med virus och liknande i kroppen? vad får man göra eller inte göra?
skulle lätt träning vara okej eller är ALLT förbjudet? kondition tyngdlyftning osv... all info eller erfarenhet vore trevligt! jag försöker gymma varannan dag men blir helt förstörd och man känner sig så ofräsch så fort man inte får träna! VILL verkligen gå o pumpa men bör jag avstå?

überstarken
2008-04-19, 12:08
Jag tror du lär hitta svaret i denna tråden: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69795

Roosen
2008-04-19, 12:09
Ja du bör avstå tills du blir helt återställd. Du bör även vänta några dagar efter du känner dig "frisk" tills det verkligen släpper. Just för imunförsvaret får så mkt pisk..Och om du tränar under tiden du är sjuk/sliten/småhängig så tar de bara längre å längre tid tills du verkligen blir frisk.

Och vad som är farligt å inte farligt vågar jag inte svara på, för jag inte vet till 100%. Men vi kan väl säga så här att det knappast är bra för kroppen att träna hårt å tungt när man är seriöst sjuk.

slic3
2008-04-19, 12:14
edit. såg svaret nu, sorry for dubbel/onödig post

Mushan
2008-04-19, 12:14
Fyfan Uber, läskig historia..

Jag väntar alltid tills jag är helt frisk, som sagt.. infektionen kan bli värre. Eller kan det bli som acke i tråden som Uber länkade, ej stor risk skulle jag tro. Men hellre vänta 2 dagar till och bli frisk..

dyxeldoff
2008-04-19, 23:18
Har dragit på mig en mindre förkylning, känner mig lite hängig, snorig och allmänt dålig! vad jag undrar är hur farligt är det att träna? vad är myt och vad är inte myt??
en av sakerna jag har hört är att man kan träna förkyld så länge man inte har feber, och en annan åsikt har varit att så fort man känner sig dålig ska man inte träna då man bryter ned immunförsvaret och blir mer mottaglig! sista argumentet mot träning med förkylning är att kroppen får jobba dubbelt och man blir överansträngd!
vad är sant och vad är inte sant med virus och liknande i kroppen? vad får man göra eller inte göra?
skulle lätt träning vara okej eller är ALLT förbjudet? kondition tyngdlyftning osv... all info eller erfarenhet vore trevligt! jag försöker gymma varannan dag men blir helt förstörd och man känner sig så ofräsch så fort man inte får träna! VILL verkligen gå o pumpa men bör jag avstå?

du kan dö risken är dock liten
avgör själv