handdator

Visa fullständig version : Var ser man vad man har för nätanslutning?


Slartibartfast
2008-04-19, 11:43
Päronen har fått ett brev om att bolaget kommer uppgradera deras anslutning till 2 MB/s och att månadsavgiften blir dubbelt dyrare. *screwy*

Var ser man hur snabb anslutning man har för tillfället? Jag har trott att päronen haft åtminstone 2 MB redan tidigare.

Devoid
2008-04-19, 11:51
Päronen har fått ett brev om att bolaget kommer uppgradera deras anslutning till 2 MB/s och att månadsavgiften blir dubbelt dyrare. *screwy*

Var ser man hur snabb anslutning man har för tillfället? Jag har trott att päronen haft åtminstone 2 MB redan tidigare.

Vet inte riktigt hur elelr om man kan kolla vad just de har förutom i kontrakten elelr på ISPns hemsida men vilken hastighet de har nu kan de kolla på http://www.bredbandskollen.se/ föredetta tptest.

rolf
2008-04-19, 12:22
Fråga vad de betalar nu och gå in på hemsidan för det bolag som levererar deras internet och jämför med prislistan där. T.ex. jnt (http://www.jnt.fi/sv/consumer/internet/prices) för mig. Då ser du ju vilken hastighet de har för de priset de betalar nu. Vet inte var päronen dina bor.

Baan
2008-04-19, 12:31
Ett praktiskt test är nödvändigt, något liknande det som Devoid rekommenderar, fast kanske försöka hitta något närmare geografiskt för att få en "optimistisk" siffra.

Vad hade dina föräldrar för uppkoppling innan? Dubbelt så dyrt låter ganska rejält, då borde det nästan vara 0.5 Mbit/s ----> 2 Mbit/s.

Tycker det låter konstigt att dom bara får ett nytt avtal och inte kan ha kvar sin gamla (lägre) hastighet. Kanske läge att byta.

King Grub
2008-04-19, 12:48
http://www.numion.com/YourSpeed3/index.html ger ett korrekt mätresultat var man än befinner sig.

Devoid
2008-04-19, 13:01
Ett praktiskt test är nödvändigt, något liknande det som Devoid rekommenderar, fast kanske försöka hitta något närmare geografiskt för att få en "optimistisk" siffra.

Vad hade dina föräldrar för uppkoppling innan? Dubbelt så dyrt låter ganska rejält, då borde det nästan vara 0.5 Mbit/s ----> 2 Mbit/s.

Tycker det låter konstigt att dom bara får ett nytt avtal och inte kan ha kvar sin gamla (lägre) hastighet. Kanske läge att byta.

Jag brukar få ganska optimistiska siffror av bbk, de skall enligt de själva mäta enligt följande
"Mätningen görs mot den geografiskt närmaste nationella knutpunkten som drivs av Netnod."

Det kanske finns bättre sätt dock.

Slartibartfast
2008-04-19, 13:47
Vad hade dina föräldrar för uppkoppling innan? Dubbelt så dyrt låter ganska rejält, då borde det nästan vara 0.5 Mbit/s ----> 2 Mbit/s.


Testade både Devoids och Grubs länkar och dom visade 128 kb up och 500-800 kb ner. Jag antar att ansultningen då i teorin är 1MB/128kb? Eller 512 kb/128kb?

Väldigt saftig prishöjning är det iaf. De skaffade anslutningen för flera år sedan, så det borde ju vara betydligt billigare nu.

Rolf, det är Sonera det gäller. Den sämsta anslutningen de har på hemsidan är 2MB, och då kostar det som det står i brevet päronen fick. Svindyrt. 8MB är bara tre euro dyrare i månaden, så det lönar sig kanske att ta även om de inte laddar ner nånting?

Baan
2008-04-19, 13:54
Testade både Devoids och Grubs länkar och dom visade 128 kb up och 500-800 kb ner. Jag antar att ansultningen då i teorin är 1MB/128kb? Eller 512 kb/128kb?

Väldigt saftig prishöjning är det iaf. De skaffade anslutningen för flera år sedan, så det borde ju vara betydligt billigare nu.

Rolf, det är Sonera det gäller. Den sämsta anslutningen de har på hemsidan är 2MB, och då kostar det som det står i brevet päronen fick. Svindyrt. 8MB är bara tre euro dyrare i månaden, så det lönar sig kanske att ta även om de inte laddar ner nånting?

Du snackar om Kbit/s nu? Snabb förklaring: en Byte är åtta bit. Säger du att du tankar 1 MB/s (MegaByte) så är det samma sak som 8 Mbit/s (MegaBit). Bara för att slippa missförstånd.

Jag tror din testar visar i bit och inte Byte, därmed verkar det ligga nånstans mellan 0.5-1 Mbit/s ner och 0.128 Mbit/s upp. Något annat vore en nedgradering. Med andra ord verkar dom köra på dubbla priset för dubbla hastigheten. Rätt saftigt egentligen.

Edit: En snabb koll på Bredbandsbolagets samt Telias priser visar att läget är lite värre i Finland än här. :) För dubbla priset jämfört med det billigaste ADSL-abonnemanget du kan få får du det bästa typ. Kolla på alternativen.

Slartibartfast
2008-04-19, 21:21
Jo, Baan, sant som du säger.

Vilken är dock den praktiska skillnaden på 512 kbit/s och 2M, när det gäller vanlig surfning och nerladdning? Tänker mest på om jag själv borde uppgradera. :MrT:

Piranha
2008-04-19, 22:02
Jo, Baan, sant som du säger.

Vilken är dock den praktiska skillnaden på 512 kbit/s och 2M, när det gäller vanlig surfning och nerladdning? Tänker mest på om jag själv borde uppgradera. :MrT:

Skillnaden emellan 512k till 2m är klart märkbar, sidor med mycket bild/anim/ljud tar tid på en 512k så absolut en märkbar skillnad, det finns lite av en smärtgräns här att passera.

du skulle nog däremot inte märka en uppgadering ifrån 2m till 8m lika tydligt.

Prankie
2008-04-19, 22:10
Jo, Baan, sant som du säger.

Vilken är dock den praktiska skillnaden på 512 kbit/s och 2M, när det gäller vanlig surfning och nerladdning? Tänker mest på om jag själv borde uppgradera. :MrT:

Vid surfning är det ingen större skillnad på majoritet av hemsidorna då surfspeed brukar aldrig hinna nå högre än så. (Bortser från grafiska flashsidor med mycket att ladda) Vid nerladdning så är hastighet fyra gånger snabbare om det är inga problem med linan. Om du däremot bor långt borta från kopplingstationen kan det hända att signal är för svag för 2mbits vilket gör du koppla upp och ner hela tiden. Då finns det bara två saker att göra:
1. Supporten får ställa ner hastigheten för att kunna få stabilare nät. (Saktare nerladdningar)
2. Supporten får öka på interleave. (Stabilare nät men högre ping, dålig om man spelar mycket spel online)

Under min tid som support har det dock bara hänt för 24mbits folk så skillnaden är vid stora nerladdningar går det fyra gånger snabbare.

Baan
2008-04-19, 23:10
Jo, Baan, sant som du säger.

Vilken är dock den praktiska skillnaden på 512 kbit/s och 2M, när det gäller vanlig surfning och nerladdning? Tänker mest på om jag själv borde uppgradera. :MrT:

Får svara eftersom du frågade mig ;) Håller i princip med Piranha, kan tillägga att för nedladdning/uppladdning kommer du känna den största skillnaden vilket å andra sidan är ganska uppenbart. Jag hade absolut uppgraderat men det beror pår mycket man själv tankar och hur viktigt det är att man får det någorlunda fort.