handdator

Visa fullständig version : Olika mått - Normalfördelning?


Kräket
2008-04-19, 08:03
Vet inte om detta är rätt forumsdel, stod mellan denna eller "Allmänt"...

Hursomhelst undrar jag om det finns någon normalfördelningskurva avseende olika kroppsmått? Har försökt googla lite och hittat midje- resp. höftmått men då i sammanhang med fetma och diabetes.

Vore rätt kul att se utifrån en normalfördelningskurva hur man ligger till...:)

Jorgen
2008-04-19, 11:37
Det finns ingen sådan som är tillförlitlig iallafall.

myling
2008-04-19, 12:30
Jag startade den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107273&highlight=symmetri). Finns ett par länkar i den som kanske kan hjälpa lite...

Kräket
2008-04-19, 14:45
Det finns ingen sådan som är tillförlitlig iallafall.

Okej. Du som är domare inom kroppsbyggning(?), skulle du kunna ge några ungefärliga mått mellan tummen och pekfingret? Eller handlar allt om förhållanden på den aktuella kroppen? Vill minnas ett reklam-utskick där det stod om J. Risberg (tror jag han heter). Han ansågs ha väldigt bra "anatomi" vilket också gav honom seger, trots att han (enligt sig själv i reklamutskicket) misslyckats med sin deff. Vill minnas att han gick upp en viktklass och vann ändå.

Jag startade den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107273&highlight=symmetri). Finns ett par länkar i den som kanske kan hjälpa lite...

Tackar.

Jorgen
2008-04-19, 15:40
Okej. Du som är domare inom kroppsbyggning(?), skulle du kunna ge några ungefärliga mått mellan tummen och pekfingret? Eller handlar allt om förhållanden på den aktuella kroppen? Vill minnas ett reklam-utskick där det stod om J. Risberg (tror jag han heter). Han ansågs ha väldigt bra "anatomi" vilket också gav honom seger, trots att han (enligt sig själv i reklamutskicket) misslyckats med sin deff. Vill minnas att han gick upp en viktklass och vann ändå.

Nej (men jag är domare, det är rätt), eftersom jag aldrig har mätt några tävlande så kan jag inte det.
Kari Risberg antar jag att du menar, och är den intervjun från SM förra året så misslyckades han sannerligen inte med sin deff, han var bland dom hårdaste på SM.

Kräket
2008-04-19, 15:45
Nej (men jag är domare, det är rätt), eftersom jag aldrig har mätt några tävlande så kan jag inte det.
Kari Risberg antar jag att du menar, och är den intervjun från SM förra året så misslyckades han sannerligen inte med sin deff, han var bland dom hårdaste på SM.

Okej...Ja, så var det Kari (inte Jari som jag trodde). Har för mig att den tävling det stod om i reklamen var hans första, som han enligt egen utsago tagit lite "halv-seriöst".

Låt mig omformulera mig; Hur stor del av bedömningen utgörs av rent anatomiska aspekter? Eller koncentreras allt till själva muskulaturen?

Jorgen
2008-04-19, 15:51
Låt mig omformulera mig; Hur stor del av bedömningen utgörs av rent anatomiska aspekter? Eller koncentreras allt till själva muskulaturen?

Jag förstår inte frågan faktiskt.

Man måste ha en bra symetri, en jämnt utvecklad muskulatur och en bra form för att placera sig bra. Vi dömmer på helheten.