Visa fullständig version : Euroshopper Tonfisk i olja
På burken står det att 100g innehåller 33g fett och 18g protein, kan det verkligen stämma eller är det feltryck? Någon som har en burk hemma som kan bekräfta det här?
3.1415926535
2008-04-18, 23:16
Varför skulle det inte stämma? Det är ju tonfisk i olja du snackar om, så 33g fett per 100g låter rimligt och 18g protein per 100g för tonfisk låter också rimligt.
Varför skulle det inte stämma? Det är ju tonfisk i olja du snackar om, så 33g fett per 100g låter rimligt och 18g protein per 100g för tonfisk låter också rimligt.
Okej, men ICA tonfisk i olja innehåller 12g fett per 100g och 25g protein. Ja, man får väl det man betalar för antar jag då, dvs bläh.
L-Sami: Gäller det avrunnen så är det varken vad SLV/Fineli säger, de säger runt 10g som du ... Euroshopper kan ju ha felmärkt.
Det som står på burken gäller givetvis det som finns i burken, dvs tonfisk i olja. Avrunnen tonfisk är ju en helt annan sak med andra näringsvärden.
King Grub
2008-04-19, 14:28
Det som står på burken gäller givetvis det som finns i burken, dvs tonfisk i olja. Avrunnen tonfisk är ju en helt annan sak med andra näringsvärden.
Värdena gäller ätlig vara, dvs fisken, avrunnen. Samma sak med tonfisk i vatten - det är inte meningen att man skall dricka lagen.
Hoppla! Det visste jag inte. Ok, men då förstår jag inte riktigt:
Är värdena isf beräknade på allt som finns i burken minus så mycket olja som man "brukar" hälla av? Jag menar, om all olja räknades bort så skulle ju näringsvärdena för tonfisk i olja vara samma som för tonfisk i vatten, eller hur?
Och vad räknas som lag? Näringsvärdet på makrill i tomatsås tex, lär väl vara beräknat på tomatsåsen också? (Dum fråga :)
Tack!
King Grub
2008-04-19, 14:49
Ja, tomatsåsen är avsedd att ätas.
Ja, det har du ju så klart rätt i. Men min första fråga i förra inlägget då?
Oljan är blandad i tonfisken så den blir inte direkt avrunnen utan att tonfisken följer med, näringsinnehållet kan stämma pga det låga priset (5kr) dålig kvalité på den helt enkelt, kommer aldrig köpa den igen. Det är så konstigt att euroshoppers tonfisk i vatten innehåller 21g protein per hundra gram, medan tonfisken i olja innehåller 18g och 1g kolhydrater per hundra gram. Det är samma ingredienser i dem förutom oljan då.
I call bullshit, det är ofta så med billiga märken. Eldorado har också riktigt konstiga näringsvärden ibland.
Eddie Vedder
2008-04-19, 21:18
Ja, det har du ju så klart rätt i. Men min första fråga i förra inlägget då?
Hela burkens innehåll förstås. Hur ska Euroshopper veta hur mycket man häller bort. OM man ens häller bort oljan. Går ju t.ex. att ha i en sås eller vadsomhelst och då kan man ju hälla i hela burken.
novaline
2008-04-19, 21:32
Euroshopper Tonfisk är nog bland det äckligaste man kan stoppa i sig. Åt det mycke tidigare och nog har det hänt mer än ett dussin gånger att man fått smaskiga benbitar i tonfisken.
Gott är det inte det kan jag hålla med om, ibland tvingas man att äta sånt också av olika anledningar.
Hela burkens innehåll förstås. Hur ska Euroshopper veta hur mycket man häller bort. OM man ens häller bort oljan. Går ju t.ex. att ha i en sås eller vadsomhelst och då kan man ju hälla i hela burken.
EXAKT så filosoferade jag också innan King Grub rättade mig i inlägg #6 här ovan. Läs mitt första inlägg i den här tråden, där finns vissa likheter med vad du skriver. ;)
Gott är det inte det kan jag hålla med om, ibland tvingas man att äta sånt också av olika anledningar.
Eldorados tonfisk är så mycket finare för bara en +1kr/burk :)
Kolla upp det tycker jag.
Mvh
Lidls är ännu bättre. Den med "Jfr Pris: 58kr" har fina filéer istället för hackat som Eldorado eller söndermosad som Euroshopper.
Skall vi spekulera lite så är Euroshoppers tonfisk, som jag förstått det, rätt så finfördelad. Det gör i så fall att den kan "hålla" mer vätska än större tonfiskbitar, och förmodligen håller den även mer olja än vatten.
Skall vi spekulera lite så är Euroshoppers tonfisk, som jag förstått det, rätt så finfördelad. Det gör i så fall att den kan "hålla" mer vätska än större tonfiskbitar, och förmodligen håller den även mer olja än vatten.
Kan intyga det map tonfisken i vatten = en vattenmättad sörja som ser ytterst osmaklig ut (gav till katten ibland).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.