handdator

Visa fullständig version : Lågt eller högt GI efter träning? "nya rön"?


Grönsaksbiffen Bertz
2008-04-18, 22:37
Läste i senaste numret av fighter magazine att:
"...När man jämfört prestationen nästkommande dag med avseende på uthållighet efter intag av lågt respektive högt GI efter träningspasset har man funnit motsatt samband. De som fick lågt GI efter träning kunde prestera längre på högre intensitet nästkommande dag jämfört med de som fick högt GI efter träning. Hos låg GI gruppen fann man en högre andel fria fettsyror i blodet och man kunde även mäta en högre fettförbränning." ... " Så för bästa uthållighet bör man satsa på lågt GI både innan och efter träning."

Man refererar till några studier som inte specificeras.

Någon som vet hur det ligger till med detta? Och om målsättningen är större muskler framför uthållighet (dagen efter), hur ska man tänka då - högt eller lågt GI, om det spelar någon roll över huvud taget?

3.1415926535
2008-04-18, 23:17
Mm, det är surt att Fighter Magazine aldrig publicerar källanvisningar.

King Grub
2008-04-19, 04:20
Ref:

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Aug;15(4):333-49. Improved recovery from prolonged exercise following the consumption of low glycemic index carbohydrate meals.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2005 Jun;15(3):291-307. The metabolic responses to high carbohydrate meals with different glycemic indices consumed during recovery from prolonged strenuous exercise.

Br J Nutr. 2007 Aug 15;:1-7. Effect of high and low glycaemic index recovery diets on intramuscular lipid oxidation during aerobic exercise.

Sverker
2008-04-19, 06:10
Som jag läser det är lågt GI positivt för uthållighetsidrotter. Lågt GI är positivt för förbränningen av fett under långa perioder.

Styrketräning är defininitivt INTE uthållighetsidrott och kampsport är vad jag förstår ingenting man mal på med i timmar.

Grönsaksbiffen Bertz
2008-04-19, 09:13
Tack för referenser! Ska läsa och testa så får jag väl se vad som passar bäst vid vilket tillfälle.

Ang. kapsport så mal man ju gärna teknikdillar mm i timmar, motsvarande "joggingtempo" men en match/sparring varar ju en kort stund med mycket hög intensitet. Min erfarenhet är väl att när väl tillräcklig råstyrka är etablerad, och man är tillräckligt laddad (kolhydrater) så är uthållighet/kondition avgöradnde för att tillägna sig såväl teknikträning som att hålla i match/sparring.

Anders The Peak
2008-04-19, 09:30
Som jag läser det är lågt GI positivt för uthållighetsidrotter. Lågt GI är positivt för förbränningen av fett under långa perioder.

Styrketräning är defininitivt INTE uthållighetsidrott och kampsport är vad jag förstår ingenting man mal på med i timmar.
Jag undrar om inte man kan se vissa fördelar med det här om man intar tex maltodextrin inför och under passet och efter passet övergår man till lågglykemiska kolhydrater. Men det är klart det bör vara en relativt anpassad dos av maltodextrin innan och under passet för att det ska fungera i praktiken.
Antagligen behover inte den "normala" styrketränande som ligger i energibalans något utöver möjligtvis EEA innan passet för att optimera MPS, men inga snabba kolhydrater innan eller efter utan kanske ett mål mat med lågt GI inom en timme efter passet för att allt ska fungera optimalt.

Anders The Peak
2008-04-19, 09:38
Jag undrar om inte man kan se vissa fördelar med det här om man intar tex maltodextrin inför och under passet och efter passet övergår man till lågglykemiska kolhydrater. Men det är klart det bör vara en relativt anpassad dos av maltodextrin innan och under passet för att det ska fungera i praktiken.
Antagligen behover inte den "normala" styrketränande som ligger i energibalans något utöver möjligtvis EAA innan passet för att optimera MPS, men inga snabba kolhydrater innan eller efter utan kanske ett mål mat med lågt GI inom en timme efter passet för att allt ska fungera optimalt.
Stavfel...*cupid*

Ola Wallengren
2008-04-20, 15:10
Det har ju varit känt ett tag att det främst är mängden kolhydrat som är viktig för glykogenuppyggnaden/återhämtinngen efter träning och inte GI, flytande/fast, eller antal måltider. Det mesta tyder ändå på att det är mer fördelaktigt att inta HGI i frekventa intervaller efter träningen. Gäller det en sport där totala kolhydratbehovet inte är så där jättehögt så kanske det räcker med att första målet är HGI som sedan följs av "vanlig mat".
Rent praktiskt verkar det ju också vara ett bra alternativ eftersom man gärna bör få i sig "snabbt protein", vätska och elektorlyter efter träningen. En flytande måltid med HGI, protein/EAA och salt verkar därför vara ett vettigt alternativ men långt ifrån ett måste.

I de studier som undersökt inverkan av GI på post-wo glyckgenuppbyggnad så har de ju dessuton ätit antigen HGI eller LGI under hela återhämtinngsperioden. Det verkar därför vettigt att börja med HGI följt av LGI.

Här är en referens till:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17136941?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum