handdator

Visa fullständig version : Nötter och vatten?


Black Star Abyss
2008-04-18, 20:38
Fick ett tips av en vän att man ska äta 100-200g osaltade nötter och 2l vatten utöver sin vanliga kost när man tränar, om man vill gå upp i vikt. Tycker det låter jättebra, men undrar om det är ett problem om man äter t.ex. rostade nötter?

Koloftw
2008-04-18, 20:42
Några problem:

Kan bli för mycket energi
Kan bli för mycket salt om de är saltade
Kan bli för mycket omega-6

überstarken
2008-04-18, 20:44
Fick ett tips av en vän att man ska äta 100-200g osaltade nötter och 2l vatten utöver sin vanliga kost när man tränar, om man vill gå upp i vikt. Tycker det låter jättebra, men undrar om det är ett problem om man äter t.ex. rostade nötter?

Har du problem att gå upp vikt så är nötter ett utmärkt alternativ! Jag vet dock inte varför han föreslog just 2 liter vatten, men det är väl kanske inte fel att dricka ordentligt. :)
Rostade nötter är dessutom bättre än "råa" som jag förstått det, så käka på bara!

Endura
2008-04-19, 01:03
Varför skulle rostade vara bättre än råa?
Rostade har ofta också mycket salt i bagaget... enda fördelen med rostat är att fettet är mer "inneslutet" om man nu kan såga så, så hållbarheten är bättre. Men kan du förvara dem kallt skulle jag hellre föredra råa... särskilt nötter med högre halt fleromättade fettsyror.

Välj främst hasselnötter, mandel eller cashew!
Pekan, pistach , valnötter och macademia(?) i andra hand.

Eddie Vedder
2008-04-19, 05:27
Varför skulle rostade vara bättre än råa?

Fettet är stabilare. Alltså är hållbarheten längre och nötterna blir mindre känsliga för fetthärskning.

Saltet har du rätt i men då är det ju en fråga om det negativa med saltning och inte rostning, alla rostade nötter är inte saltade.

Sverker
2008-04-19, 06:14
En annan synpunkt är att rostade nötter ofta är torrare och möglet avdödat. Ingen mögeltillväxt ger mindre mögelgifter ( ex. aflatoxin ).

Frumpish
2009-09-28, 08:58
En annan synpunkt är att rostade nötter ofta är torrare och möglet avdödat. Ingen mögeltillväxt ger mindre mögelgifter ( ex. aflatoxin ).

Bumpar denna tråd, hur ligger det till med mögelgifter i t ex sötmandel, hasselnötter och valnötter. Något som jag knaprar vääääldigt ofta, är lite nyfiken på om det finns risk att man kanske smaskar i sig lite väl mycket mögelgodis per dag, kanske borde börja rösta mina nötter :D (PUN INTENDED)

Men skämt åsido, bryts mögelgifter ner om man köper nötter som kan vara utsatta för mögel och rostar dessa?

Sverker
2009-09-28, 18:35
Du ska INTE räkna med att mögelgifterna bryts ned när du rostar nötterna.
Stor risk att de finns kvar.


Alla nötter förpackade i Sverige testa på förekomst av aflatoxin.

Chaan
2009-09-28, 18:49
Nötter om det inte gör något att det är mycket fett - annars baljväxter.

Wiktor
2009-09-28, 20:41
Nötter om det inte gör något att det är mycket fett - annars baljväxter.
Det är mycket fett i cashewnötter också.

Black Star Abyss
2009-09-28, 21:36
Vilka idéer man hade för ett år sedan. Pinsamt. Funkar säkert men finns ju mycket bekvämare sätt att öka i vikt på. :D