Logga in

Visa fullständig version : Vad ska man leta efter på varuförpackningen?

ekkke
2008-04-18, 17:23
Jag behöver hjälp med vad som ska köpas i affären. Vad ska man egentligen titta efter på innehållsförteckningen? Jag går på deff just nu så jag kollar ofta på kalorivärdet. Min idrottslärare har sagt till mig att "allt som man inte känner igen på innehållsförteckningen är ofta inte bra". Men vad är det egentligen som man ska akta sig för om man vill leva nyttigt och bra (särskilt under deff)? Står det tydligt på förpackningen om det är transfetter i? Är sötningsmedel skadligt på något sätt? Berätta för mig!!! :Virro

Kan inte ni rekomendera bra varor? Som t.ex. choklad, jag gillar att ta en bit mörk choklad när jag gör mina hemprov och uppsatser, men vilket märke bör jag välja? Jag brukar köpa någon "Ekologisk mörkchoklad" av märket Kung Markatta. Jag har hört att äta ekologiskt är ett smart val om man vill undvika konstiga kemiska tillsatser?

Vad brukar ni äta när ni känner att ni vill ha något i munnen medans ni t.ex. ser en film? Själv brukar jag dricka te, äta mörk choklad, frukt, eller t.ex. läkoroltabletter. Morötter funkar bra ibland också. Jag har hört att barnmatsdessärer ska vara väldigt goda och nyttiga p.g.a. att de inte innehåller några tillsaster så det känns som man borde äta "okemiska" produkter. Eller?

MOTIVERA, BERÄTTA ALLT NI VET SNÄÄÄLLLLAAA!!! ;) ;)

Sniggel
2008-04-18, 18:32
Undvik saker som innehåller E250 och "delvis härdat fett" eftersom delvis härdat fett kan innebära att det finns transfetter i livsmedlet.
Undvik livsmedel som har hög mängd kolhydrater från sockerarter.
Det brukar rekommenderas att max 10% av ens energi ska komma från socker, även om man, om man tränar, kan tolerera mer utan att "riskera" hälsan på sikt.
"Extrasötad müsli" som t ex start och liknande brukar innehålla för mycket socker (min personliga åsikt) för att räknas som bra mat och det kan ju vara ett exempel, även om det inte är fel att äta det någon gång ibland för att man tycker det är gott.

Att äta choklad är det inget fel på i sig om man tycker om det. Bara man inte missbrukar något, det är ju trots allt en godsak som inte är bra att äta om det blir för mycket. En chokladkaka om dagen brukar inte vara hälsosamt för någon t ex :P

Eddie Vedder
2008-04-18, 18:48
En enkel regel om du vill äta så "naturligt" som möjligt är att helt enkelt kolla mängden ingredienser och fråga dig själv om det känns rimligt att den här produkten innehåller så himla mycket jox.

Låt säga att du ska köpa billiga köttbullar. Så läser du ingredienserna och ser att det är 20 olika ingredienser varav 10 likagärna skulle kunna stå på ryska och du skulle förstå lika mycket vad det är i vilket fall.

Då funderar du på hur många och vilka ingredienser det är i köttbullarna som du gör själv. Det kan ge ett hum om mängden tillsatser och "utfyllnadsprodukter" som produkten innehåller. Att försöka skaffa sig en uppfattning om vattenhalten i livsmedel är också en fördel, där kan man ofta bli lite lurad. Särskilt vad gäller fettsnåla produkter. De kan vara lika dyra/dyrare men egentligen bara ha mer vatten i sig än den fetare varianten.

Det här säger ju inte till 100% att det ena är bättre eller sämre givetvis, jag försöker dock vara lite pedagogisk och göra det simpelt.:) Att plugga in en hel E-nummernyckel känns ju lite overkill.:D