handdator

Visa fullständig version : Hur använda Ricotta?


Rodge
2008-04-18, 15:00
Köpte ett paket Ricotta härom dagen, mest för att det kunde vara kul att variera sig lite.
Innehåll enligt Arla (har inte min burk tillgänglig):
Protein: 8
Kolhydrater: 3,8
Fett: 11

Så, vad gör jag nu med min 250g-burk Ricotta? Har läst att det används som fyllning i tortellini och andra pastarätter. Kan användas på samma sätt som annan färskost, dock vill jag inte äta den som Kesella -vill ju hitta på nåt tufft.

Till saken hör att jag är på deff sen sju veckor, så ingen pasta ;)

Cohen
2008-04-18, 22:45
Använd den på samma sätt som Mascarpone.
I sallader, soppor, i såser, på smärgås osv. Testa med frukt till dessert. Eller gör någon form av mager Tiramisu.

Ricotta är gott, synd att man köper hem den så pass sällan.

tobias_
2008-04-19, 11:24
Gör rulader av lövbiff med ricotta blandat med basilika och soltorkade tomater. Bryn och låt sen koka lite med burktomater. Det är gotta.

Cohen
2008-04-19, 23:16
Lite OT men passar på att fråga:

Tittade på Arlas hemsida men hittar ingen Ricotta. Vart fick du tag i de där värderna? Trodde nämligen att den skulle vara betydligt fetare än sådär, så det vore kul att testa nu under deff. Letade också lite snabbt på ICA men hittade ingen Ricotta från Arla.

Rodge
2008-04-20, 22:39
Använd den på samma sätt som Mascarpone.
I sallader, soppor, i såser, på smärgås osv. Testa med frukt till dessert. Eller gör någon form av mager Tiramisu.

Ricotta är gott, synd att man köper hem den så pass sällan.

Jag använde den till slut i en slags nötfärs-gratäng. Funkade bra, fyllig smak.

Gör rulader av lövbiff med ricotta blandat med basilika och soltorkade tomater. Bryn och låt sen koka lite med burktomater. Det är gotta.

Får testa om det blir ricotta nån mer gång :thumbup:

Lite OT men passar på att fråga:

Tittade på Arlas hemsida men hittar ingen Ricotta. Vart fick du tag i de där värderna? Trodde nämligen att den skulle vara betydligt fetare än sådär, så det vore kul att testa nu under deff. Letade också lite snabbt på ICA men hittade ingen Ricotta från Arla.

Arla skrev jag bara för att jag inte orkade hämta de riktiga värdena, kylen var ändå två meter bort från datorn (sängen) hehe!

Ricottan köpte jag på Ica Maxi, märket är Elda, och de riktiga värdena är p: 7 k: 3,7 f: 6,5 (nu orkade jag gå 2 m och hämta värdena ;)
Btw, burken är rund, 10 cm diameter, grön/vit och fanns vid all annan färskost , typ philadephian.

Rodge
2008-04-20, 22:44
Näringsvärdena jag skrev i första posten hittade jag på Recepthjälpen: http://www.recepthjalpen.se/ricotta.html

Elda's ricotta är alltså ännu bättre ;)

NuclearWinter
2008-04-21, 15:23
Cannelloni med ricotta, spenat och tomatsås ^___^

Cohen
2008-04-21, 21:49
Ok! Tack för den informationen.

Näringsvärdena du skrev motsvarar ju ungefär 100kcal. Inte mycket om man jämför med likvärdigt goda ostar! Perfekt såhär i diettider. Nu blir det till att laga mumsiga efterrätter och pastasåser!