handdator

Visa fullständig version : ett till knäproblem...


rabiatcynist
2008-04-18, 13:47
Hej, min första post här. Jag har läst i trådarna en del men inte hittat nån som har riktigt samma symptom som jag än så jag startar en egen tråd. Jag har fått ont i mitt ena knä, vänster. Smärtan kom för nån vecka sen och några veckor efter att jag börjat träna budo igen (bujinkan). I stilen ingår en del djupa positioner, en hel del fall åt alla håll, dock på sk judomatta. Det gör ont i ett område på insidan av knät en bit under knäskålen, upp till under/innerkanten av knäskålen. Smärrtan kommer om jag har hela vikten på det benet, om jag har vikt på bägge ben och böjer dem, typ huksittande, än mer om jag dessutom går upp på tå vid huksittande. Och om jag ligger på rygg och utan att använda benet drar ihop det med händerna, dvs drar in foten till baken och knät till bröstet. Det sista får mej att fundera på iom jag drar isär leden på nåt sätt? Högra benet gör inte ont vid motsvarande grejer. Några mornar har det gjort ont nån timme efter jag gått ur sängen och gått runt i lägenheten, men sen lagt sej.
Jag har som sagt haft ont i knäna tidigare, bägge två, ibland det ena och ibland det andra och ibland bägge. Det började för typ sex-sju år sen, gick till en sjukgymnast och det hjälpte väl inte riktigt. Fick dock ortopediska fotbäddar utprovade som jag använde sen dess. Tydligen var problemet i nån mån min fotställning ansågs det.
Gick till en annan några år senare, nåt idrottsskadeinriktat ställe i Linde, årsta sthlm. Deras träning hjälpte mej faktiskt ett tag men problemen kom tillbaka. Fixade nya fotbäddar efter att ha haft de gamla i flera år, dumt, man ska byta ganska ofta tydligen. Och man kan få dem på remiss, kostnadsfritt!
Så gick jag till slut till en feldenkraispedagog våren 06 och efter ett halvår av olika övningar så hade hon mej att göra några grejer med fötterna och då jag ställde mej upp så kände jag att mina fotvalv var högre än vanligt. Då jag skulle gå hem så passade inte mina fötter till fotbäddarna längre. Har aldrig använt fotbäddarna sen dess, tidigare kunde jag inte gå mer än något hundratal meter utan dem utan att få ont.
Men nu är jag alltså rädd att få tillbaka problemen. Visst, jag har naturligtvis tagit en paus ifrån budon, tänker mej två veckor. Jag ska snacka med min feldenkraispedagog om vad hon tycker. Men jag undrar ändå vad det är som är fel, känne rnån igen detta? Hur har ni hanterat det?
Mvh RC

rabiatcynist
2008-04-18, 13:59
ed: då jag hade problem förr så minns jag tyvärr inte riktigt var det gjorde ont så jag kan inte vara säker på att det är samma grej. Sjukgymmet i linde-årsta brukade dock tejpa mitt knä så min knäskål flyttades en del i sidled (minns ej vilket håll) inför övningarna där.

Sjukgymnast
2008-04-18, 16:14
Det gör ont i ett område på insidan av knät en bit under knäskålen, upp till under/innerkanten av knäskålen.

Smärtan kommer om jag har hela vikten på det benet, om jag har vikt på bägge ben och böjer dem, typ huksittande, än mer om jag dessutom går upp på tå vid huksittande. Och om jag ligger på rygg och utan att använda benet drar ihop det med händerna, dvs drar in foten till baken och knät till bröstet.


Knäsmärtor kan vara luriga. Smärta i det området kan vara ett meniskproblem. Dessa karaktriseras av knät känns som det låser sig eller hakar upp sig, så man måste lirka med det för att kunna böja igen. Även knäppningar och knak är vanligt.

Smärtan kan också bero på retning av ett par nervgrenar som ligger precis där (fikonspråksvarning :D de infrapatellära grenrna av n. Saphenous). Om de är dessa får man leta efter orsaken till problemet i ländryggen, närmare bestämt L2-L4, där nerven urspringer.

Frekventa läsare av forumet kanske har notrat att jag gärna (nästan jämnt ;) ) utgår från nervsystemet i mitt tänkande, men det är synsett jag tycker fungerar bra.

David

rabiatcynist
2008-04-18, 16:38
Tack för ett snabbt svar!
Smärta i det området kan vara ett meniskproblem. Dessa karaktriseras av knät känns som det låser sig eller hakar upp sig, så man måste lirka med det för att kunna böja igen. Även knäppningar och knak är vanligt.
Har nog aldrig känt att mitt knä låst sej vad jag kan minnas. Käpp o knak har jag haft en del dock. I vänstra knät om jag gick ner på det knät och sen reste mej (på judomatta). I högra (som jag inte har ont i) om jag lyfter det till bröstet och sen för ned det igen så knakar det runt 90 grader, även om jag gör det liggande. Men höger knä är väl en annan fråga...

Smärtan kan också bero på retning av ett par nervgrenar som ligger precis där (fikonspråksvarning :D de infrapatellära grenrna av n. Saphenous). Om de är dessa får man leta efter orsaken till problemet i ländryggen, närmare bestämt L2-L4, där nerven urspringer.David
Ok, kan jag 'testa' den möjligheten själv eller ska jag be nån peta på mej? (Vad är L2-L4, kotnummer?:confused:)

Sjukgymnast
2008-04-19, 08:50
Ok, kan jag 'testa' den möjligheten själv eller ska jag be nån peta på mej? (Vad är L2-L4, kotnummer?:confused:)

Sorry :em: L2-L4 är helt riktigt kotnummer. Ländryggen består av 5 kotor numrerade uppifrån och L kommer från latinets "lumbal". Så med andra ord L2-L4 är mitt i ländryggen. Området ligger ungefär 5-10 cm ovanför "smilgroparna" man har i mitten ovanför skinkorna.

När man petar och känner så bör musklerna vara avslappnade, dvs liggande är att föredra.

David