handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning, Spinning o diverse


Aro
2008-04-18, 13:18
Tjena alla, gillar verkligen detta forumet för det verkar finnas så mycket vettigt folk här, läste igenom lite tidigare trådar. Jag kör styrketräning hemma i garaget varannan dag och tänkte börja konditionsträna nu också.

Det jag undrar är om någon vet ett bra märke för spinningcyklar (eller konditonscyklar, antar att det inte är någon skillnad på dem), jag har kollat på prisjakt och de brukar vara till hjälp men tyvärr inte den här gången då inte en enda träningscykel var rankad.
Det jag hade tänkt mig var väl de 1000-2000kr cyklarna men är så osäker (priset är inte de viktiga men att den ger bra effekt som det ska). Vill inte ha en som inte håller i längden eller har för dålig motstånd (antar bara att det är viktigt).
Sen undrar jag om det är overkill att köra en timma varje dag spinning istället för morgonpromenaden/jogging?
Tänkte även börja med fettförbrännings-medel och hoppas att jag kan förlora lite fett. Under hur lång period bör man max använda sådant? (tänkte använda under sommaren dvs ca 3månader)

Jag tänker långsiktikt och förväntar mig inte att gå ner snabbt (vikten är inte heller det viktiga... struntar i hur mycket jag väger men det är ju fettet jag ska förbränna nu och det väger skulle jag gissa ett bra 8-10kg på överkroppen där jag vill bli av med), har redan hamnat i sådana tillstånd förut där jag vill gå ner och kör idiotiska utbrännings veckor och sen blir deppig för att jag inte såg resultat och började slappa totalt igen, så nu har jag kommit in i en skön rutin då jag tränar varannan dag i garage gymmet och ska nu få in konditionsträningen också.
Har under ca 2 år haft jojo träningsperioder, då oftast 2-3 veckor under några perioder under åren men då körde jag för hårt och drog på mig lite skador eller brände sönder min motivation hehe. Så det gav inget resultat och jag ser ungefär likadan ut som då.
Jag är 22år 171cm och väger 69kg. (kanske kan återkomma med bild)

Är inte fet men gillar inte formen jag har på mage och bröst skulle säga en liten gullig men ond ung "öl"-mage :).(men sen jag började styrketräna igen under 1 och en halv månad har jag verkligen märkt skillnad runt bröstområdet vilket får mig att bli ännu mer motiverad att fortsätta) Så långsiktig är det jag satsar på nu, rutin rutin och rutin det är det jag gillar annars tappar jag fokus och motivation.

Min kost är mycket bättre nu än förut då jag får sköta den själv (flyttade ut) och jag försöker att hålla mig till det.
Kör minimjölk med All bran plus som hade 27% fibrer, (finns det något bättre alternativ), kör lite morötter under dagen då jag pluggar eller frukt, sen är det väl 3 mackor med smör och kalkon skivor på som gäller när jag kommer hem :) och till middag kör jag nå findus kycklingpanna (jag är lat så det blir aldrig egen lagad mat) bara fryst :P

Tack för svar, råd o tips =)

tigerofsweden
2008-04-18, 14:23
Tänkte även börja med fettförbrännings-medel och hoppas att jag kan förlora lite fett. Under hur lång period bör man max använda sådant? (tänkte använda under sommaren dvs ca 3månader)



Kan tyvärr inte hjälpa dig med första frågan. Men om jag varit dig hade jag skippat alla produkter på marknaden som lovar stor fettförlust eftersom det oftast bara ger marginell effekt. Du kan ju alltid köra med koffein, grönt te, starka kryddor osv om du vill få ut det där lilla extra men som sagt, skippa alla dyra tillskott.

Per B
2008-04-18, 14:31
Det är VÄLDIGT stor skillnad mellan en motionscykel för 1000-2000 kr och en cykel som står i spinninghallen på gymmet. Lägg pengarna på en gymkort istället så att du får tillgång till rejäl utrustning.

Rastafari
2008-04-19, 17:36
Skaffa en vanlig cykel och dra ut och trampa istället...