handdator

Visa fullständig version : Medicin mot pollen


Scratch89
2008-04-17, 22:33
Hej!
Idag har jag snorat mest hela dagen, och jag vet att det beror på pollen. Problemet är att jag inte har skaffat någon pollenmedicin än, och jag har väl egentligen aldrig haft någon, utan varit dum nog att stått ut flera somrar med en väldigt rinnande näsa och ibland kliande ögon.
Det jag undrar är vilken pollenmedicin som ni rekommenderar, då mot mina besvär. Finns det receptfria som fungerar bra, eller måste jag gå till en läkare för att få utskrivet the heavy shit?
Namn och pris vore fint, om ni kan sånt.

Drfg
2008-04-17, 22:36
För mig funkar spruta överlägset bäst, slipper man tänka på att ta tabletter osv också :)

Scratch89
2008-04-17, 22:38
Spruta, som i rakt in i venen, blod och sådär? Nä, jag vill gärna ta tabletter eller någon slags nässpray.

Musselbank
2008-04-17, 22:45
För mig hjälper det ypperligt med de billigaste receptfria antihistaminerna (tabletter) - och de är verkligen billiga! :thumbup: inga biverkningar heller.

Shajjn
2008-04-17, 22:46
Är det mindre besvär man har är det bara att ta sig ner till apoteket och fråga där antar jag. Många olika läkemedel finns, med olika "administrationsvägar", vad som passar bäst för dig vet bara du, efter att ha testat många olika..
Kan inte bidra med mer än så, tyvärr. :D

Tricklev
2008-04-17, 22:46
Spruta lät intressant, vart, hur, hur mycket, kommer jag se ut som en sprutnarkoman?

Scratch89
2008-04-17, 22:49
Jag får väl pallra mig ner imorgon då, antar jag. Vad kostar det ungefär? Jag antar att om man får tabletter så behöver man väl bara en eller två förpackningar för hela säsongen. Ett par hundringar?

Tricklev
2008-04-17, 22:51
Köp inte dom dyrare, dom innehåller mer eller mindre samma sak, fast är bara någon ny patent, köp ett bigpack för 24kr, dom funkar exceptionellt.


/Sett3säsongerHousepåenveckasåvetalltommedicin.

Stoltz
2008-04-17, 22:53
För mig funkar spruta överlägset bäst, slipper man tänka på att ta tabletter osv också :)

Wut? Berätta mer, plz.

PowPow
2008-04-17, 22:54
Skillnaden mellan de receptfria och de på recept är bara mängden i varje paket. Det blir blilligare i längden om man har recept.

När det gäller tabletter så finns det 2 olika sorter: zyrlex och clarityn. De verkar på olika sätt och det är individuellt vad som fungerar bäst. Sen finns det billigare varianter av de båda, som fungerar lika bra.

När det gäller nässpray så handlar det framför allt om man vill ha med eller utan kortison. Med kortison så verkar det längre, och efter ett tag kan man skära ner på doseringen.

Med viss reservation för att jag fått allt om bakfoten.
Men du måste ju i vilket fall som helst bege dig till apoteket, så du får väl prata med dem. De har antagligen stött på frågan förr.

PowPow
2008-04-17, 22:55
Sputorna kan man väl för övrigt inte ta när det är pollensässong. Eller?

Har fått för mig att man ska ta det förebyggande under vinterhalvåret.

daks
2008-04-17, 22:55
Jag blir trött som fan av vissa, men minns tyvärr aldrig av vilka. Har för mig att Loratadin funka ok för mig.

PowPow
2008-04-17, 22:57
Jag blir trött som fan av vissa, men minns tyvärr aldrig av vilka. Har för mig att Loratadin funka ok för mig.

Zyrlex (och motsvarande) blir jag också trött av. Clarityn (fast någon billig kopia) ftw!

watertouch
2008-04-17, 22:59
Man blir trött av Anit-histaminer så ju tröttare dessto bättre effekt. Efter en 3dar så avtar tröttheteten dock.

Drfg
2008-04-17, 23:01
Sputorna kan man väl för övrigt inte ta när det är pollensässong. Eller?

Har fått för mig att man ska ta det förebyggande under vinterhalvåret.

Jag tar min i början av säsongen, har för mig det tar nån dag innan den börjar verka men inte mer än så.

Edit: Vet inte vad jag ska säga mer, kostar väl som ett vanligt besök tror jag, tar 5 min max.

Musselbank
2008-04-17, 23:15
Man blir trött av Anit-histaminer så ju tröttare dessto bättre effekt. Efter en 3dar så avtar tröttheteten dock.

Det är inte riktigt så enkelt, nyare preparat är mer träffsäkra och aktiverar inte "trötthetsreceptorer" i samma utsträckning.

Xtreme-G
2008-04-17, 23:35
Blanda inte ihop sprutor och sprutor

1. Kortisonspruta tar man precis innan säsgongen börjar.
2. Hyposensibilisering, allergivaccination, man får sprutor med pollenextrakt regelbundet med 6-8 veckors mellanrum under 3 års tid för att vänja kroppen.

(Jag har erfarenhet av båda)

rolf
2008-04-17, 23:38
Jag har knaprat clarityn i 3-4 år nu, året runt dock eftersom jag är allergisk mot en hel del, och det funkar fint även mot pollen :thumbup:

PowPow
2008-04-17, 23:46
Blanda inte ihop sprutor och sprutor

1. Kortisonspruta tar man precis innan säsgongen börjar.
2. Hyposensibilisering, allergivaccination, man får sprutor med pollenextrakt regelbundet med 6-8 veckors mellanrum under 3 års tid för att vänja kroppen.

(Jag har erfarenhet av båda)

Det var alternativ 2 jag syftade på. Visste inte att man kunde ta kortisonsprutor. Det låter ju onekligen praktiskt. Man vänder sig till vårdcentralen för det va?

EmCeeMike
2008-04-17, 23:48
Kortisonspruta är nog det som funkat bäst på mig. Vet inte hur mycket kortison man får in i kroppen och om det påverkar träningen i någon större grad. Man kan ju välja, allergi eller katabolism.*gah!*

Kryss
2008-04-18, 04:19
Aerius (desloratidin) funkar bäst för mig, tyvärr är den receptbelagd för att den är relativt ny på marknaden men det är det klart värt. Är för övrigt en vidareutveckling av loratidin (clarityn tex).

J.Saarela
2008-04-18, 05:13
Spruta lät intressant, vart, hur, hur mycket, kommer jag se ut som en sprutnarkoman?

Intramuskulärt ca var 8de vecka har jag för mig det var.Ska väl bara kosta som ett besök på vårdcentralen,där man får en.Ska tydligen vara effektivt,ska själv testa i år.

Timmi
2008-04-18, 09:35
Clarityn under en hel massa år och sen ett par tre fyra år sedan är det aerius som gäller, båda funkar bra. Vad det kostar vet jag inte, fortfarande päronen som betalar för det hela för alla i familjen.

Timme
2008-04-18, 09:39
Kortisonspruta är nog det som funkat bäst på mig. Vet inte hur mycket kortison man får in i kroppen och om det påverkar träningen i någon större grad. Man kan ju välja, allergi eller katabolism.*gah!*

Allergi :cool:

Dock så lider jag ganska hårt av pollenallergi. Jag river nästan ut ögonen varje år.

z_bumbi
2008-04-18, 09:45
Visste inte att man kunde ta kortisonsprutor. Det låter ju onekligen praktiskt. Man vänder sig till vårdcentralen för det va?

Det krävs en ganska kraftig allergi där andra mediciner inte funkar fullt för att få det utrskrivet och det har möjliga biverkningar. För att hindra alla att börja tjata på sin läkare så är en lite snorig näsa, att man är trött några dagar och/eller att ha torra ögon med lite klåda inte en kraftig allergi.

christian
2008-04-18, 10:07
Aerius (desloratidin) funkar bäst för mig, tyvärr är den receptbelagd för att den är relativt ny på marknaden men det är det klart värt. Är för övrigt en vidareutveckling av loratidin (clarityn tex).

+1. Grymt bra!

Whistler
2008-04-18, 10:19
Gillar man inte pollen så kan man väl bara ge fan i att rösta?

PowPow
2008-04-18, 10:53
Det krävs en ganska kraftig allergi där andra mediciner inte funkar fullt för att få det utrskrivet och det har möjliga biverkningar. För att hindra alla att börja tjata på sin läkare så är en lite snorig näsa, att man är trött några dagar och/eller att ha torra ögon med lite klåda inte en kraftig allergi.

Okej, tack för svaret. Tror att jag skulle kvalificera för det faktiskt. Brukar ha problem så gott som hela försommaren och sommaren med kli i halsen, andningsproblem (inte så allvarligt som astma, men svullen i halsen), kliande ögon och nysattacker som ibland kan hålla på i flera evigheter. Piller och kortisonspray lindrar, men problemen finns fortfarande.

Men antagligen kommer jag som vanligt vara för bekväm för att boka tid hos läkaren, och istället ta smällan med receptfria medeciner /=

Vad för några biverkningar talar vi om förresten?

Scratch89
2008-04-18, 11:20
Vad för några biverkningar talar vi om förresten?

Jag har hört om andningssvårigheter, muskelryckningar och andra nervskador osv. Riktigt jobbiga saker, som är mer eller mindre sällsynta.

EmCeeMike
2008-04-18, 12:49
Allergi :cool:

Dock så lider jag ganska hårt av pollenallergi. Jag river nästan ut ögonen varje år.

Jag med. I princip hela sommaren blir förstörd för mig så jag överväger starkt sprutan i år igen, då inga andra mediciner lindrar det minsta på mig.

Scratch89
2008-04-18, 13:57
Jag var iväg och köpte Loratadin Alpharma, 10 mg förut. En tablett om dagen. Symptomen gick över på bara nån timma, underbart!

Timme
2008-04-18, 15:43
Jag med. I princip hela sommaren blir förstörd för mig så jag överväger starkt sprutan i år igen, då inga andra mediciner lindrar det minsta på mig.

Riktigt äckligt jobbigt att det är sommaren för dig :( Det är ju då man vill softa och glassa! Jag har våren och de avatar oftast i början av sommaren. Jag hoppas på en mer lindrig pollensäsong i år.