handdator

Visa fullständig version : Muskel som ligger efter?


Aimar
2008-04-17, 22:12
Precis som rubriken lyder undrar jag hur ni gör när ni märker att en viss muskelgrupp ligger efter. Har läst många trådar där folk säger att en viss muskel ligger efter och nu jäklar ska jag ta tag iden. Hur lägger ni upp det hela, tränar ni fler sets eller byter ni schema så att den muskelgruppen tränas två gånger i veckan jämfört med de andra?

agazza
2008-04-17, 22:16
Den som ligger efter brukar ofta vara den man tycker är tråkigast, så man får helt enkelt ta tag i det hela och Jävlar anamma träna den delen hårdare än allt annat!!11!!

dyxeldoff
2008-04-17, 22:16
Tränar du inte efter bästa kapacitet kan du ju börja med det på den lille.

Tränar du efter bästa kapacitet så kan du inte träna den lille mer då återstår bara att träna den store mindre vilken jag personligen bara låter dumt.

det finns inte så mycket mer att säga tyvär *gah!*

dyxeldoff
2008-04-17, 22:20
Den som ligger efter brukar ofta vara den man tycker är tråkigast, så man får helt enkelt ta tag i det hela och Jävlar anamma träna den delen hårdare än allt annat!!11!!

att träna hårdare leder inte till bättre resultat
jag har skrivit om du tränar efter bästa kapacitet, om du tränar så mycket du kan utan att bli övertränad så många gånger att jag tycker att nån måste ta med det i beräkningen snart.

varför ens anta att han slackar??
om han gör det är ju svaret löjligt givet

überstarken
2008-04-17, 22:22
Precis som rubriken lyder undrar jag hur ni gör när ni märker att en viss muskelgrupp ligger efter. Har läst många trådar där folk säger att en viss muskel ligger efter och nu jäklar ska jag ta tag iden. Hur lägger ni upp det hela, tränar ni fler sets eller byter ni schema så att den muskelgruppen tränas två gånger i veckan jämfört med de andra?

Ja antingen att man tycker den ser mindre ut jämfört med resten (enligt ens egna preferenser), eller att styrkan i den muskelgruppen halkar efter jämfört med resten.
Prioritera då den muskeln/muskelgruppen genom att lägga den först efter vilodagen, och först på träningsdagen, lägg kanske på ett par set. Räcker inte det så träna den lite oftare om det känns nödvändigt. :)

dyxeldoff
2008-04-17, 22:25
Ja antingen att man tycker den ser mindre ut jämfört med resten (enligt ens egna preferenser), eller att styrkan i den muskelgruppen halkar efter jämfört med resten.
Prioritera då den muskeln/muskelgruppen genom att lägga den först efter vilodagen, och först på träningsdagen, lägg kanske på ett par set. Räcker inte det så träna den lite oftare om det känns nödvändigt. :)

TRÄNAR MAN DEN INTE EFTER BÄSTA FÖRMÅGA SÅ KAN MAN BÖRJA MED DET!!
alltså så mycket man kan utan att bli övertränad?
ska han då lägga på set och träna den oftare??

nr 5 tror jag jag är på

dyxeldoff
2008-04-17, 22:33
är det bara jag som tränar så mycket jag kan?

om han tränar så mycket han kan på båda armarna så blir dom uppenbarligen sned.

tränar han inte till 100% är det bara att göra det med herr vänster
svårare än så är det inte

och tränar han till 100% så kan ahn inte träna vänstern ännu mer så att den kommer i kapp. då får han led problem i armbågen, benhinneinflamation i underarmen eller så får han muskelinflamation.

nr 6

überstarken
2008-04-17, 22:37
TRÄNAR MAN DEN INTE EFTER BÄSTA FÖRMÅGA SÅ KAN MAN BÖRJA MED DET!!


Givetvis, hoppas du blev tillfresställd av att få använda CAPS en stund. :)

dyxeldoff
2008-04-17, 22:41
Givetvis, hoppas du blev tillfresställd av att få använda CAPS en stund. :)

om jag skriver en sak 4 gånger utan att det tas med i beräkningen
så var det ett primetivt försök att få du/de att läsa det :)
ber om ursäkt.

om han tränar sina armar så hårt han kan utan att bli övertränad så kan man inte träna mer vänster då blir man över tränad.
eller?

om han inte tränar båda armarna till 100% så kan han väll börja med det på vänstern alltså efter bästa förmåga
eller?

nr 7

überstarken
2008-04-17, 22:49
om jag skriver en sak 4 gånger utan att det tas med i beräkningen
så var det ett primetivt försök att få du/de att läsa det :)
ber om ursäkt.

om han tränar sina armar så hårt han kan utan att bli övertränad så kan man inte träna mer vänster då blir man över tränad.
eller?

om han inte tränar båda armarna till 100% så kan han väll börja med det på vänstern alltså efter bästa förmåga
eller?

nr 7

Så är det ju, men frågan är ju hur han ska nå upp till dessa 100% på musklerna som behöver det. Jag anser det vara omöjligt att träna alla kroppens muskler till 100% samtidigt, alltså handlar det om omprioriteringar ifall någon av muskelgrupperna halkar efter.
Så mitt tips är som sagt att träna muskeln som prioriteras då du har som mest energi och se till att ge den tillräckligt med vila.

dyxeldoff
2008-04-17, 23:04
Så är det ju, men frågan är ju hur han ska nå upp till dessa 100% på musklerna som behöver det. Jag anser det vara omöjligt att träna alla kroppens muskler till 100% samtidigt, alltså handlar det om omprioriteringar ifall någon av muskelgrupperna halkar efter.
Så mitt tips är som sagt att träna muskeln som prioriteras då du har som mest energi och se till att ge den tillräckligt med vila.

jag förstår vad du menar
jag försöker alltid träna allt jag vill träna till 100%
har man problem att motivera sig i slutet på passet eller tappar ork så kan man ju börja med den svagare det håller jag med om.

det är mäst tanke sättet jag vill åt för mig vänds skallen upp och ner på om jag ska träna en arm hårdare eller fler sett än den andra. enligt mitt sätt att träna låter det som man antingen ahr gjort fel hela tiden eller är på väg att göra fel ^^

überstarken
2008-04-17, 23:08
det är mäst tanke sättet jag vill åt för mig vänds skallen upp och ner på om jag ska träna en arm hårdare eller fler sett än den andra. enligt mitt sätt att träna låter det som man antingen ahr gjort fel hela tiden eller är på väg att göra fel ^^

Jag förstår inte hur du får detta till att handla om vänster vs höger arm dock, de ska alltid tränas så likvärdigt det går så kommer den svagare att komma ifatt tillslut.

L-Sami
2008-04-17, 23:12
Framför allt fokuserar extra mycket på tekniken (mindre fusk) och kör några extra pass för den muskelgruppen som jag vill utveckla.

Haeffner
2008-04-18, 00:49
Jag tränar muskeln mindre!

Lägre volym men bibehållen intensitet. Detta för att utesluta om muskeln tränats för mycket. Händer inget så ökar jag istället, men vad jag märkt är att det är som ovan skrivet; Att muskeln ofta tränats för mycket.

agazza
2008-04-18, 09:17
text*

Det som är absolut vanligast när en muskel ligger så långt efter allt annat så det märks tydligt beror det ofta på att den helt enkelt tränas för lite. T.ex. ben, ofta har folk problem med benen, just för att det är så förbannat tråkigt. Post. Delta brukar också kunna hamna efter just pga att det brukar fattas övningar för just den muskeln.

Jag skulle vilja se hans schema och vilken muskel/muskelgrupp som släpar. En bild skulle kanske också behövas.

muffe85
2008-04-18, 09:31
Vad jag förstår är det en muskelgrupp som inte släpar, inte unilateralt, dvs att musklerna är ojämnt starka på höger/vänster sida. Så jag förstår inte varför Dyxeldoff tjatar om höger/vänster :P

Men Dyxeldoff, vi förstår din poäng.
Å andra sidan vad menar du med 100%? 100% för vad? det finns en himla massa sorters styrka, det är rätt svårt att lyckas ligga på 100% på alla muskler, jag skulle klassa det som omöjligt.
Att utveklas 100% av sin maximala förmåga på alla muskler skulle innebära att om man tränar 1 reps mer blir man övertränad.

Det finns nog alltid ett visst spelrum att prioritera släpande muskelgrupper i en viss mån, om inte borde man fundera på hur man lagt upp sin träningsplanering.

Jag tror att det är ett utmärkt förslag att träna den släpande muskeln 2 gånger per vecka för att minska släpandet. Detta av flera orsaker... bland annat att då kommer troligtsvis den totala muskelproteinbalansen att öka gentemot de andra musklerna. Dessutom när styrkan ökar i den släpande muskelgruppen kommer man att bli mer motiverad att träna den lika hårt och intensivt som de andra musklerna.

dyxeldoff
2008-04-18, 10:37
Vad jag förstår är det en muskelgrupp som inte släpar, inte unilateralt, dvs att musklerna är ojämnt starka på höger/vänster sida. Så jag förstår inte varför Dyxeldoff tjatar om höger/vänster :P

Men Dyxeldoff, vi förstår din poäng.
Å andra sidan vad menar du med 100%? 100% för vad? det finns en himla massa sorters styrka, det är rätt svårt att lyckas ligga på 100% på alla muskler, jag skulle klassa det som omöjligt.
Att utveklas 100% av sin maximala förmåga på alla muskler skulle innebära att om man tränar 1 reps mer blir man övertränad.

Det finns nog alltid ett visst spelrum att prioritera släpande muskelgrupper i en viss mån, om inte borde man fundera på hur man lagt upp sin träningsplanering.

Jag tror att det är ett utmärkt förslag att träna den släpande muskeln 2 gånger per vecka för att minska släpandet. Detta av flera orsaker... bland annat att då kommer troligtsvis den totala muskelproteinbalansen att öka gentemot de andra musklerna. Dessutom när styrkan ökar i den släpande muskelgruppen kommer man att bli mer motiverad att träna den lika hårt och intensivt som de andra musklerna.

hadde jag tränat en muskel mer eller låt mig säga en led för det är oftast lederna som tar stryk först skulle jag bli övertränad.
alltså jag tränar redan så mycket jag anser att min kropp klarar av utan att gå back helt enkelt alltså 100% och jag menar den formen av styrka man vill ha helt enkelt. så för mig finns det liksom alldrig något träna mer

givetvis kolapsar min kropp inte utan ev extra repp
men det ska vara hårfint mellan maximal belastning och övertränad anser jag.

det där med H och V som inte är relevant fattar jag inte varför är inte det relevand, han tycker ju att den väntra är liten ?

tränar han vänstern så mycket han kan nu så är det inte mycket att göra

tränar han inte så mycket som är möjligt börja med det =)
är det jag som missat något?

dyxeldoff
2008-04-18, 10:42
LOL jag ber om ursäkt det avr en snarlik tråd som handlade om oblans mellan höger och vänster har råkat hoppa i mellan dem men jag trodde att jag avr på samma tråd så glöm det jag sa :smash:

blev skit iriterad att ingen läste det jag nyss skrev beror nog på attd et var granntråden

aja

birra_peroni
2008-04-18, 10:48
Vad ni har missat är nog att svara på trådskaparensfråga, eftersom att han undrar hur ni brukar lägga upp träningen om ni MÄRKER att en muskel/grupp ligger efter. Att svara att man "ALLTID" ska träna 100% är väl inte direkt ett bra svar.
Personen i fråga kanske tränar 4 set totalt på triceps i veckan och tror att det är 100% utan att bli övertränad... osv. Lite motivering till vad 100% menas kanske är på sin plats.

dyxeldoff
2008-04-18, 10:53
Vad ni har missat är nog att svara på trådskaparensfråga, eftersom att han undrar hur ni brukar lägga upp träningen om ni MÄRKER att en muskel/grupp ligger efter. Att svara att man "ALLTID" ska träna 100% är väl inte direkt ett bra svar.
Personen i fråga kanske tränar 4 set totalt på triceps i veckan och tror att det är 100% utan att bli övertränad... osv. Lite motivering till vad 100% menas kanske är på sin plats.

jo det kan bero på att jag bytte tråd utan att märkare där av att jag svarar dumt ber om ursäkt

givet vis är det skit svårt att hitta balansen och komma så nära 100% som möjligt. men den balansen måste man hitta själv igenom att prova sig fram det fins ju inget schema som är optimalt för alla.

det enda råd jag kan ge är att suksesivt öka träningen tills det blir för mycket och då minska tills du hittar den balansen där du ökar som mäst.

Sniggel
2008-04-18, 12:31
Mina biceps låg lite efter tidigare, då började jag att köra curls, i snitt cirka 3 set i veckan, tungt och "halvstrikt" istället för att bara träna dem i flerledsövningar utan några curls öht. De växte, flera cm på något år och tillhör numera en av mina bästa muskelgrupper. Jag tvivlar på att de kan bli större nu om jag inte växer mer overall så därför tränar jag nästan aldrig curls längre, slöseri med tid.
Men anledningen till att en muskel släpar kan bero på många olika orsaker.

Durre
2008-04-18, 14:03
Armarna för mig är efter och jag har hitta felet nu, jag har helt enkelt inte fokuserat när jag gjort övningar för dem, har kört på samma vikter i nästan ett år och inte pressat på, har totalt glömt bort dem, att jag ska framåt i träningen, resten av kroppen har ökat bra men hade glömt armarna totalt.

Aimar
2008-04-18, 19:03
Visst måste man även öka i vikt för att kunna komma ikapp med muskeln som ligger efter. Man kan väl inte träna ikapp musklen som ligger efter när man t.ex deffar?

dyxeldoff
2008-04-18, 20:15
det är generelt svårare att bygga när du deffar

Krampus
2008-04-18, 20:16
Precis som rubriken lyder undrar jag hur ni gör när ni märker att en viss muskelgrupp ligger efter. Har läst många trådar där folk säger att en viss muskel ligger efter och nu jäklar ska jag ta tag iden. Hur lägger ni upp det hela, tränar ni fler sets eller byter ni schema så att den muskelgruppen tränas två gånger i veckan jämfört med de andra?

Vader.
Jag skiter i att träna dem.

Jorgen
2008-04-18, 20:23
det är generelt svårare att bygga när du deffar

Det där är ju en enorm underdrift, minst sagt.

Aimar
2008-04-18, 21:11
Vader.
Jag skiter i att träna dem.

Vad har det med de jag frågar att göra :)

muffe85
2008-04-19, 17:25
Visst måste man även öka i vikt för att kunna komma ikapp med muskeln som ligger efter. Man kan väl inte träna ikapp musklen som ligger efter när man t.ex deffar?

Man måste inte alls öka i vikt för att öka i ngn muskel. Man ökar mer i styrka vid viktökning underförutsättning att man tränar såklart..
Tränar man släpande muskel på rätt sätt kommer den att hinna ikapp tids nog. Punkt.

willis
2008-04-19, 17:53
Man måste inte alls öka i vikt för att öka i ngn muskel. Man ökar mer i styrka vid viktökning underförutsättning att man tränar såklart..
Tränar man släpande muskel på rätt sätt kommer den att hinna ikapp tids nog. Punkt.

Varifrån ska energin komma som muskeln behöver för att växa?

muffe85
2008-04-20, 09:54
Varifrån ska energin komma som muskeln behöver för att växa?

Muskelhypertrofi / muskelhyperplasia kräver inte kaloriöverskott för att kunna äga rum. Däremot krävs det ett visst kaloriöverskott för att få mer effektiv muskelhypertrofi / muskelhyperplasia under förutsättning att man inte är en nybörjare.

muffe85
2008-04-20, 09:56
insåg att jag inte svarade på frågan helt o hållet, och att det finns massor av folk här som kan det här bra mycket bättre än mig men ska ge det ett amatörförsök: Energin kommer från lagrad glykogen, glukos, puryvat, creatinfosfat, triglycerider osv osv. Dvs lagrad energi i kroppen av fett, kolhydrater och till viss del protein, samt flödande energi från födan som tas upp av digestionssystemet.