Visa fullständig version : Akut hjälp, sista försöket här innan annan hjälp
auToeXeC
2008-04-17, 21:15
Nu blev det för mycket ikväll och min kroppsfixering fick min sambo och mig att bråka (igen). Känner att nuvarande deff är på väg att gå åt helvete då jag får tillbaka mer och mer äs beteende för var dag.
Problemet är att jag inte får en smalare kropp mer utan är svullen om kvällarna och på morgonen med. är inte alls lika small som jag var i november december och då käkade jag betydligt mer. med en vikt på 78Kg på mina 188cm så ska man inte ha en midja på 87-88 som jag hade för 2 minuter sen. Jag hade betydligt mindre på mina 81-82Kg som jag vägde i december månad. Så mit självförtroendet är i botten och jag äter mindre och mindre för var dag för att få bort dom sista fett% Ligger mellan 1300-1700kcal om dagen med ett väldigt fysiskt jobb och gym 5ggr i veckan och cardio 2 ggr/veckan. Varför händer då detta med min kropp?
Kan man svullna för man äter lite eller vadå? vet inte vad jag ska göra och herregud vad jag känner att jag bara vill ge upp nu. Vad jag än gör så får man inte en slank kropp.
Snälla, någon som har sista tips innan jag tappar den sista livsglöden med träningen och kost?
Handcuff
2008-04-17, 21:28
Inget svar på din fråga...för jag vet inte. Men fundera på vad som är viktigast i din tillvaro och ditt liv.
Maharadja
2008-04-17, 21:38
Ja,deff är ju inte direkt sprittande energi man tänker på. Det låter iallafall som att du tränar rätt...men det kanske sitter i kosten? Att du helt enkelt äter för LITE gentemot vad din träning kräver. För att kroppen ska till vara all den träning du kämpat för måste den ju ha både näring och vila. Kanske ta en vilodag/dagar och avvakta? Man behöver inte alls tappa motivationen bara för att det inte går lika snabbt/bra som du tänkt dig. Se det bara som en prövning för att förstå din kropp bättre,right? :)
Att fucka med maten är inget som gör kroppen snygg, som du just konstaterade. Jag rekommenderar dig att satsa på den där "andra hjälpen" du nämner - vid ätstörningar brukar proffshjäpl ge betydligt snabbare och varaktigare resultat än trixande på egen hand (det är dessutom ofta svårt att skilja mellan att försöka styra upp sitt liv på ett sunt sätt och på att odla sina tvångshandlingar).
Akut hjälp? Lugna ner dig istället, varför denna extrema kroppsfixering? Varför måste du vara slank?
Teoretiskt borde du gå ner i vikt om du tränar så pass i kombination med jobb och bara äter mellan 1300-1700 kcal, helt klart!
Antingen räknar du helt galet, eller så äter du mat som ger dig en svälld känsla. Salt (eg natrium) har tex en förmåga att binda vatten och till just underhuden, vilket iaf för mig kan skapa en väldigt svälld och "överviktig" känsla... det tog lång tid för mig att komma underfund med det. Vad åt du idag/ikväll?
Men innan du lägger allt ditt fokus på din egen kropp och ego (igen) ska du nog ta och lyfta näsan och börja uppskatta vad som finns omkring dig...
Att gå ner i vikt kräver tålamod, ärlighet och en stark målsättning... att få panik över en tillfällig diff och därmed riskera sånt som är långt mer värdefullt i ens närhet är inte värt det!
Ta det lungt, andas och gå sen och krama om din sambo. Ta dig sen en stunds fundering över hur du lagt upp din kost kontra tidsperioden det hela "ska" ske på... kanske har du satt ett mål som inte är helt realistiskt?
Snälla rara!
Kollade just i din journal och såg dagsformsbilderna.... hur mycket mer kräver du egentligen? Tror du käkat en massa fiberrik mat som svällt i tarmarna alt att du fått i dig en hel del salt el dyl. Det här är ju löjligt att gnälla om!
Jag förstår om din sambo blir less på dig....
auToeXeC
2008-04-18, 04:55
Problemet är att på dessa bilerna har jag 84cm runt midjan och på 1-2 dagar så åkte midjan upp till 88cm vilket jag anser är väldigt mycket. Vikten ökade inte men måttet gjorde.
Att ha haft äs är jobbigt och det är inget jag är stolt eller glad över. Att sedan känna att den kommer tillbaka är ännu värre när man tänker på tiden när det var som värst. Men just det med svullen mage är skumt och räkning med kcal ser ut så här tex.
Så här såg den ut i onsdag tex:
Alla gram är ganska exakt
http://img509.imageshack.us/img509/8594/mat1208372787zj6.th.jpg (http://img509.imageshack.us/my.php?image=mat1208372787zj6.jpg)
EDIT:
Kcal står längst ner, sen ang saltet så är jag glad i salt ja. Kan bero på det då kanske? Saltar all mat mycket både under lagning och efteråt? Fler Anledningar till svullen mage kanske? För det är verkligen en jobbig situation som jag är i just nu
auToeXeC
2008-04-18, 04:58
Akut hjälp? Lugna ner dig istället, varför denna extrema kroppsfixering? Varför måste du vara slank?
PGA en Ätstörning så sitter det i huvudet... Jag vet inte själv varför tyvärr..
Haller helt med Endura
en annan tanke ar, beroende pa vad du menar med svullen, att det kan vara medicinskt.. om du ater mycket sotnings medel kan du far svullen/gasig mage...
Du verkar inte ata sarskillt mycket fett heller... Jag ligger pa 67-70g om dagen. Hard deffar inte iufs men det ser ut som du ater ca 30g...
Om du ar hardare pa mer mat - at mer ;) - kan vara att ditt underskott ar for stort iumed att du har ett valdigt fysiskt jobb...
och... slappna av :)
Problemet är att på dessa bilerna har jag 84cm runt midjan och på 1-2 dagar så åkte midjan upp till 88cm vilket jag anser är väldigt mycket. Vikten ökade inte men måttet gjorde.
Då hade du uppenbarligen något i magen som tog mer plats den dagen. Typ tarminnehåll eller gaser. Allvarligt talat, vad tror du själv att det är fråga om, om du försöker tänka förnuftigt på saken och inte bara låta dina nojor få fritt spelrum (ja, jag förstår att det är svårt, men det blir inte lättare av att du ODLAR dina nojor på det sätt du gör nu). I längden funkar det inte att ha en relation till mat/kropp som gör att man måste ringa en vän/skapa en tråd för att få höra det man egentligen redan vet så fort något varierar en millimeter från det man bestämt är "tillåtet". Vilket du i och för sig redan vet.
Att ha haft äs är jobbigt och det är inget jag är stolt eller glad över. Att sedan känna att den kommer tillbaka är ännu värre när man tänker på tiden när det var som värst.
Är inte det en JÄVLIGT bra anledning till att ta tag i saken nu på en gång, så att det aldrig behöver bli som det var när det var som värst igen? Det är sjukt mycket enklare att hitta tillbaka till rätt spår om man vidtar åtgärder på en gång när man märker att man spårat ur än vad det är om man cyklat runt i skogen i två år (fråga din sambo vad hon tycker om det här; du beskriver att ni grälar om saken, så jag misstänker att hon skulle hålla med mig). Lämpligen tar du kontakt med den du gått hos tidigare, vårdcentralens kurator, distriktsläkare, psykolog, psykiatriska öppenvården (dit kan man gå och sätta sig, ungefär som på akuten, och så "slussas in" åt lämpligt håll) whatever alternativ som finns där du bor. För besök hos kurator på VC behövs oftast inte remiss.
Du skriver att du är i en jobbig situation, och det tvivlar jag inte på, men är det ditt midjemått som är det verkligen jobbiga? Öh, kanske inte, va? Det handlar inte om "den sista livsglöden med träning och kost", som du skrev, det handlar väl ändå om "livsglöden med livet" Som ju är liiiiite större än så.
Klarar du av ditt jobb med den energi du får i dig?
Tuuuuuuuungt o va ställningsbyggare!
Hm... uppfattade aldrig "äs", alltså din notering om ätstörningar...
Bra skrivet Tolkia btw, som alltid!
Allvarligt talat auToeXeC... Du vet att du inte ätit mer än det som står uppvägt i din kalkyl, du vet att du inte är ett fysiskt mirakel som till skillnad från alla andra kan lägga på dig 1-2 kg fett över dagen, du vet att kroppen kan ändra vikt och vätskebalans mm över dygnet... så vad är det egentligen?
Jag kan utifrån egna erfarenheter se iaf minst två faktorer som hade gett mig svälld mage: Coke Zero (mängder av natrium och kolsyran dessutom) och Broccoli (myyyycket olösliga fibrer)
Båda är livsmedel som inte genererar nån viktuppgång (då lär du käka myyycket broccoli) men de kan på olika sätt ge magen/tarmarna en svälld känsla. I ditt fall skulle jag först gissa på att broccolin var boven, så du startade tråden sent igår och jag gissar att du hade ätit middag för inte så länge sen... eller?
Broccoli är kanon näringsmässigt, men innehåller mycket olösliga fibrer som tarmarna sväller av. Jag har IBS och märker tydligt av det...
Det kanske är åldern, jag var ganska nojig förut jag med. Men hade du vågat lita på din kalkyl och slappnat av, tillåtit kroppen sin tid för att smälta maten, hade ert bråk aldrig skett.... tvärtom hade du kunnat njuta av en avslappnad kväll med din sambo... värt en tanke kanske?
CoolHandLuke
2008-04-18, 15:15
Men innan du lägger allt ditt fokus på din egen kropp och ego (igen) ska du nog ta och lyfta näsan och börja uppskatta vad som finns omkring dig...
I mitt fall hjälper det faktiskt bättre om jag tittar efter det som _inte_ finns omkring mig. Alltså ätstörningen är en flykt från andra problem. Spelar ingen roll hur mycket man försöker uppskatta det roliga i livet eller försöka fokusera mindre på maten. Enda sättet att lösa det är att smärtsamt jobba med de andra problematiska och/eller undvikande beteenden man har. Visst kan det verka pest eller kolera men kroppen får åtminstone vila och det är lättare att se ljuset i tunneln när man riktar energin åt ett annat mer produktivt håll.
auToeXeC
2008-04-18, 15:48
Klarar du av ditt jobb med den energi du får i dig?
Tuuuuuuuungt o va ställningsbyggare!
Jo det är sjukt tungt bland och man rör sig i princip non-stop. Tunga snabba lyft och sliter på kroppen mer ä bygger som många verkar tro att ens yrke gör. har stegräknare på mig ibland och den brukar stanna på 12-16000 steg, då kan du räkna på att hälften av stegen är med vikter i händerna eller på axlarna. (allt mellan 1Kg till 45Kg)
Men jag är slut nu väldigt tröt om dagarna och energin på gymmet är snart lika med noll.
---------------------------------------------------------
Jag vet inte vart jag ska börja men till en början så tack för responsen och det låter så vettigt det ni säger. Att jag är nojjig över min kropp har mycket med att jag var väldigt tjock när jag var ung och alltid fått höra det. Sedan gick jag ner från strax över 100Kg till 58 kg ganska snabbt och sedan var det igång. Har alltid umgåtts med vänner som ser bra ut och det är något som hjälper min motivation på gymmet med.
Men tack igen, för det med tips på vad svullen mage kan vara. Men det jag reagerar på är att jag inte upplevt det så här allvarligt innan som nu. Har alltid varit glad i broccoli och salt men då käkade jag mer av allt annat med om man säger så. Som idag har jag fortfarande svullen mage när jag vaknade på morgonen och det förstörde princip hela dagen på jobbet, ville inte äta och var rädd att dricka mycket vatten då jag inbillar mig att det sätter sig på magen då direkt om det nu är vätska som sitter där.
För saken är det att jag har mycket salt i maten, dricker MYCKET sötningsmedel (Cola Zero osv). Men senaste veckorna har jag börjat drick en del Blue Keld igen vilket är smaksatt vatten och innehåller nog sötningsmedel med då det är sockerfritt står det. :) Så där är det illa igen, för jag borde bli hård kring magen snart tycker jag med så pass låg fett% som jag har men det är alltid så plöfsig. Så om det är kosten så vill jag verkligen lära mig vad det mer kan vara så man undviker detta fenomen. Det är verkligen endast detta som trycker ner mig självförtroende då jag är så himla lycklig över mina resultat jag lyckats med på ett år lekande på ett gym.
(Se signatur)
Hittills idag:
Frukost
40g Protein
Omega3
Äpple
256kcal
Mellis 1:
Star-Bar 55g
1/2 liter Blue keld
232kcal
Lunch:
Gainomax 250ml
1/2 liter Blue Keld
261kcal
Summa:
748kcal
programmet litar jag bra på då jag lägger in egna livsmedel själv och jämför så kcal stämmer där med livsmedlets egna. Då jag bara skriver in kol, Prot, fet så räknar den ut kcal själv och till 99.99% så ligger den mellan 3-5 kcal högre per 100g så jag räknar högt på allt med.
Läs infon på den här sidan:
http://friskforalder.blogspot.com/2007/10/konsten-att-mta-framgng-i-fettminskning.html
Killen som skrivit den hänger här på Kolo, så jag gissar att han är ok med att jag länkar till hans sida...
Tipset är ivf extremt användbart och lättförståeligt, kolla det innan du låter vikt och svälld mage ta över dagens humör!!
Lycka till... ;)
Hittills idag:
Frukost
40g Protein
Omega3
Äpple
256kcal
Mellis 1:
Star-Bar 55g
1/2 liter Blue keld
232kcal
Lunch:
Gainomax 250ml
1/2 liter Blue Keld
261kcal
Summa:
748kcal
Är detta vad du äter under en dag? Med ett fysiskt aktivt (ganska tungt) jobb och träning på det?
Min fråga är: EXAKT VAD är det som är bra med att leva på pulver, piller och bars, samt diverse kalorifria drycker för att döva hungern? Tacka fan för att magen får spader - och för att du klagar över orkeslöshet - om det är så du äter dagligdags.
Sök hjälp, och gör det nu. Du verkar ha gått en bra bit över vad du klarar att hantera på egen hand.
svullen mage kan vara orsak te mkt...
Antingen äter du mkt som e gasbildande... Kanske mkt fullkorn? kokar du gryn osv riktigt bra så de inte sväller i magen?
dricker du ordentligt? Något du inte tål?
aja var bara för slag, och btw. ät RIKTIG mat och skit i kosttillskotten för du bygger ändå inte något med de så länge du inte producerar kroppen med riktigt käk.
auToeXeC
2008-04-19, 07:46
Är detta vad du äter under en dag? Med ett fysiskt aktivt (ganska tungt) jobb och träning på det?
Min fråga är: EXAKT VAD är det som är bra med att leva på pulver, piller och bars, samt diverse kalorifria drycker för att döva hungern? Tacka fan för att magen får spader - och för att du klagar över orkeslöshet - om det är så du äter dagligdags.
Sök hjälp, och gör det nu. Du verkar ha gått en bra bit över vad du klarar att hantera på egen hand.
Nej nej, verkligen inte, det är vad jag stoppade i mig igår mellan 06:00 på morgonen och 16:00, alltså innan middagen för dagen..
Tack, ska läsa din länk Endura, känns som det håller på att lugna ner sig nu igen och man är tillbaka på samma gymma humör igen. Kanske bara ångestattack efter allt man gått igenom innan i sitt liv eller vad det nu är. Ska käka mer igen och fan inte deffa fler gånger i mit liv innan jag är uppe i 20%BF :hbang: hehe..
Vet inte varför jag bryr mig så mycket om en platt mage som ja gör när jag är så pass nöjd med resten av kroppen..
Men verkligen roligt att ni tar er tid och hjälper en med motivationen och viljan här inne. Ni är verkligen guld värda och Moderatorerna som är här sitter inne med goda kunskaper med och det gäller er andra med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.