handdator

Visa fullständig version : träna i rätt ordning


dyxeldoff
2008-04-17, 17:26
det må ha varit upp försut men stämmer det att det man tränar sist är den form av styrka kroppen bygger i stora drag

exempel

jag börjar med att jogga 20 min sedan kör jag tunga 6 reppar på gymmet och avslutar med explosiva 3 repps som är lite lättare och betydligt snabbare

med detta vill jag uppnå
joggning= bättre kondition och hjärta
tunga repps= maximal belasting på muklerna
explosiva repps= skicka signaler till musklerna att bygga explosivitet och inget annat

alltså det jag tränar sist, den sista singnalern koroppen fick från musklerna är det den i största grad utväcklar
stämmer detta och om det är så varför tränar inte fler såhär?

Avesst
2008-04-17, 17:28
Antagligen för att det inte stämmer?

Pelle2
2008-04-17, 17:55
Hahah hur kan man tro på något sådant :laugh:

dyxeldoff
2008-04-17, 19:30
Hahah hur kan man tro på något sådant :laugh:

för att flera program på elit nivå är utformad så att man i slutet av muskelgruppen kör explosiva repps på något lägre vikt??

någon med lite erfarenhet kan gärna hoppa in
stämmer det att kroppen blir mer explosiv om man avslutar med explosiva sett för attd et är den sista signalen kroppen fick innan vila?

dyxeldoff
2008-04-17, 19:36
fattar inte vad som skulle va så fruktansvärt dumt med den teorin om den nu inte stämmer att kroppen skulle bygga upp på det område som den sist belastades på?

mangs
2008-04-17, 19:45
Ett exempel. Du tränar ben och biceps. Efter passet dricker du ett glas vatten vilket är en rörelse oerhört när en normal curl, sedan cyklar du hem 500 meter från gymmet. är passet bortkastat då?

Jag tycker det är skönt att ibland lägga in tunga reps i slutet eftersom jag dså är rejält uppvärmd. Dock måste jag undvika failure tidigare i passet om jag vill nå maxresultat. Nu är jag inte elit så du kan glömma allt jag skrivet förresten.

dyxeldoff
2008-04-17, 20:38
Ett exempel. Du tränar ben och biceps. Efter passet dricker du ett glas vatten vilket är en rörelse oerhört när en normal curl, sedan cyklar du hem 500 meter från gymmet. är passet bortkastat då?

Jag tycker det är skönt att ibland lägga in tunga reps i slutet eftersom jag dså är rejält uppvärmd. Dock måste jag undvika failure tidigare i passet om jag vill nå maxresultat. Nu är jag inte elit så du kan glömma allt jag skrivet förresten.

givetvis är inte passet bort kastat men jag menar att det är bättre att avsluta med explosiva set i varje muskelgrupp om det är explosivitet man söker

vid faliure och vid extremt sega och tunga repps aktiveras typ 2A fibrer mer än 2X fibrerna eller omvandlas fibrerna till, jag kanske fammlar lite.

hur som hälst är frågan om man blir mer explosiv om man kör
tunga repps och sedan halvtunga men explosiva och snabba
än tvärt om

dyxeldoff
2008-04-17, 20:41
väntar fortfarande på nån som har stenkoll och bara kan bekräfta eller rata mitt påstående med en rad fakta och forkning *drool*

så man får veta

JohnRick
2008-04-17, 20:47
Du lyssnade inte på vad Mangs sa nej? Om det var den sista signalen som gällde finge man inte cykla eller gå efter passet för det kan ju bli både lätt och explosivt. Och om man nu är ute efter explosivitet, varför inte köra det hela passet? Då blir det både först och sist. Man blir bra på det man tränar.

dyxeldoff
2008-04-17, 21:03
Du lyssnade inte på vad Mangs sa nej? Om det var den sista signalen som gällde finge man inte cykla eller gå efter passet för det kan ju bli både lätt och explosivt. Och om man nu är ute efter explosivitet, varför inte köra det hela passet? Då blir det både först och sist. Man blir bra på det man tränar.

jag tror inte kroppen svarar lika hårt ok distingt på att när man dricker ett glas vatten så är det de mer klena och uthålligare fibrerna som stimuleras.
att gå och göra vardagliga saker reglerar inte kroppen fibrernas typ
givet vis

jag tror inte att kroppan omvandlar fibrer för vardaglig belasting i samma utsträckning som träningen då man på ett eller annat sätt pressar / överbelastar sig


hadde det varit så så hadde ingen varit explosiv i txe benen då alla går betydligt mer än dom kör explosiva knäböj

givet vis påverkar allt man gör allting men av olika grad period

dyxeldoff
2008-04-17, 21:09
angånde att köra explosivt hela tiden och att man blir bra på vad man tränar stämmer inte till 100%

varför skulle då massor av SL scheman vara upplagd med 50% av max, 70% av max, klossträning, spänst hopp osv? tunga reps som går segt samt snabba explosiva repps med studs då man bara vill bli bra på att pressa upp det alldra tyngta en gång?

Rahf
2008-04-17, 21:23
angånde att köra explosivt hela tiden och att man blir bra på vad man tränar stämmer inte till 100%

varför skulle då massor av SL scheman vara upplagd med 50% av max, 70% av max, klossträning, spänst hopp osv? tunga reps som går segt samt snabba explosiva repps med studs då man bara vill bli bra på att pressa upp det alldra tyngta en gång?

Därför att det funkar inte med att träna på de tyngsta vikterna under varje träningspass. Detta har ingenting med ditt träningsupplägg och tänk att göra. Styrkelyftare har lätta dagar och tyngre dagar och såvitt jag vet så mixar de inte de båda företeelserna.

dyxeldoff
2008-04-17, 21:45
Därför att det funkar inte med att träna på de tyngsta vikterna under varje träningspass. Detta har ingenting med ditt träningsupplägg och tänk att göra. Styrkelyftare har lätta dagar och tyngre dagar och såvitt jag vet så mixar de inte de båda företeelserna.

på john lät det mer som att man bara ska träna på det man vill vara bra på i detta fall explosiv träning

man mixar i tunga och lätta övingar samma dag
men det träningkompendium som bland annat inehöll exempel på SL sheman för elitseniorer elitjuniorer nybörjare som massor av lyftare tränar efter kan ju va helt upp åt väggarna

mangs
2008-04-18, 11:57
Som redan har nämnts. Man blir bra på det man tränar på. Kör du explosivt i slutet av passen kommer din kropp vänja sig vid detta och det kommer vara det som känns mest naturligt. jag ser inget fel i att variera ditt upplägg utan tvärtom. Dock tror jag inte det spelar någon större roll när i passet du kör denna träning utan det blir bäst när du kör vad som känns bäst för dig. EN tanke kan ju vara att fokusera på den typ av träning man vill bli bra på och sedan låta andra saker vara sekundärt. Dvs vill du bygga upp explosivitet i bänkpress så baser passet på detta och inte massa Tricepstjohejsan i cable-crossen.

birra_peroni
2008-04-18, 12:04
[QUOTE=mangs;2939335]Ett exempel. Du tränar ben och biceps. Efter passet dricker du ett glas vatten vilket är en rörelse oerhört när en normal curl, sedan cyklar du hem 500 meter från gymmet. är passet bortkastat då?
QUOTE]

hahahha

dyxeldoff
2008-04-18, 17:40
Som redan har nämnts. Man blir bra på det man tränar på. Kör du explosivt i slutet av passen kommer din kropp vänja sig vid detta och det kommer vara det som känns mest naturligt. jag ser inget fel i att variera ditt upplägg utan tvärtom. Dock tror jag inte det spelar någon större roll när i passet du kör denna träning utan det blir bäst när du kör vad som känns bäst för dig. EN tanke kan ju vara att fokusera på den typ av träning man vill bli bra på och sedan låta andra saker vara sekundärt. Dvs vill du bygga upp explosivitet i bänkpress så baser passet på detta och inte massa Tricepstjohejsan i cable-crossen.

ja absolut

men om inte ur bikemisk synvikel utan ur psykiskt kanske det är bättre att lägga lätta och explosiva reps sist för att man går hem med det i skallen helt enkelt och inte den sega sneda lyftet man gjorde på 180 som var tungt och konstigt.

Totte på slottet
2008-04-18, 18:44
Jag kör alltid de explosiva övningarna först (Frivändningar, ryck, hopp, kast, sprint whatever) för att verkligen kunna producera maximal kraft på så kort tid som möjligt. Kör jag explosiva övningar efter ex tunga benböj, marklyft, skivstångsrodd blir det sämre vikter och sämre fart, vilket jag tycker känns förkastligt om jag vill förbättra min explosivitet. Dock brukar jag ibland avsluta med snabba lätta reps bara för att få känna lite fart i kroppen och för att det är skönt och inte direkt för att utveckla min explosivitet.

Att du skulle utveckla din explosiva förmåga bäst med ditt nuvarande upplägg tvivlar jag på, men känns det bra så är det bara att tuta :thumbup:

Jorgen
2008-04-18, 19:05
Hahah hur kan man tro på något sådant :laugh:

Till skillnad från dig så finns det människor som inte kan allt från första början.

Om du får tanken att skriva fler dumma saker så ber jag dig att för allas trevnad låta bli.

Tack.

pragmatist
2008-04-18, 20:04
Jag kör alltid de explosiva övningarna först (Frivändningar, ryck, hopp, kast, sprint whatever) för att verkligen kunna producera maximal kraft på så kort tid som möjligt. Kör jag explosiva övningar efter ex tunga benböj, marklyft, skivstångsrodd blir det sämre vikter och sämre fart, vilket jag tycker känns förkastligt om jag vill förbättra min explosivitet. Dock brukar jag ibland avsluta med snabba lätta reps bara för att få känna lite fart i kroppen och för att det är skönt och inte direkt för att utveckla min explosivitet.

Att du skulle utveckla din explosiva förmåga bäst med ditt nuvarande upplägg tvivlar jag på, men känns det bra så är det bara att tuta :thumbup:

Att köra explosivitet först när nervsystemet är utvilat är nog det väletablerade sättet att göra det på, ja.