handdator

Visa fullständig version : Köttfärs


shirunai
2003-05-27, 11:29
Jag försöker hålla mig ifrån köttfärs på deffen men det ätes nån gång i vecka iaf, hur mycket fett är det i köttfärs egentligen

vågar inte gå efter hälsovakten...finns både mager och vanlig, hur ska jag veta om den är mager det är standard köttfärs som finns på valiga ica

edit:är i form av nötkött!
står lite olika i näringsdeklarationer också men vad räknar ni köttfärs "ungefär"

King Grub
2003-05-27, 11:32
Vanlig standardfärs får ha en fetthalt på högst 10 gram fett per 100 gram färs, med ett genomsnitt på under 8 gram.

Nitrometan
2003-05-27, 11:33
Jag köper nötfärs med 10% fett i affären här. Men det kanske inte är all färs som är näringsdeklaredrad?

shirunai
2003-05-27, 11:44
tackar, den var inte näringsdeklarerad det jag ville höra tackar pojks

shirunai
2003-05-27, 11:46
står allt utom fetthalt, var den är slaktad och transporterad och referenskoder och dyligt, tråkigt de inte märker fetthalten.

King Grub
2003-05-27, 11:48
Låter som en skräpbutik eller leverantör. Det tycker jag man kan kräva att få veta.

Daemon
2003-05-27, 11:56
ICAs vanliga nötfärs brukar ligga på 10%

Vet inte vad som klassas som standarsfärs men Willys säljer 15 %-ig nötfärs.

shirunai
2003-05-27, 12:16
Originally posted by King Grub
Låter som en skräpbutik eller leverantör. Det tycker jag man kan kräva att få veta.

Ica-handlarnas egen köttfärs grubben

King Grub
2003-05-27, 13:04
Originally posted by shirunai


Ica-handlarnas egen köttfärs grubben

Den köper jag också, och på de förpackningarna står fetthalten minsann utsatt.

Sverker
2003-05-27, 13:11
Fetthalten i köttfärs är ett relativt värde.
Fetthalten kan variera mycket från 4 - 15 % helt beroende på vilka köttbitar som hamnar i kvarnen, så se 10% som ett riktmärke bara.

Mager köttfärs är bra mat och en utmärkt källa till fullvärdigt protein, järn och zink och hela B-vitaminkomplexet.

Lopezzo
2003-05-27, 18:48
Ingen som köper billigt fettsnålt kött och maler ned det till en egen kötfärs,??
så som man gör i utlandet.
Jag har tex hittat ytterlårkött för 50 kr kilot. Tyvärr har jag ingen köttkvarn än......

Lopezzo

z_bumbi
2003-05-27, 19:33
Lopezzo: Om jag skulle spara pengar på att mala ner den själv skulle jag kanske göra det, köttfärsen kostar ju runt 50 kr kilot på de flesta ställen
Laga någon god maträtt på ditt hela kött istället.

Lopezzo
2003-05-27, 21:37
Eller så är det så att jag äter köttfärs typ varje dag så det kanske skulle vara bra att dra nep på fettmängden... De va därför jag sa det...

z_bumbi
2003-05-27, 22:01
Lopezzo: Jo vill du spara de 3-7 % fett som du gör om du väljer en mager köttbit så funkar det ju iofs.
Släng ner lite billig kyckling också så blir det variation på färsen.

greken
2003-05-27, 23:25
jag jobbar på en ica-butik, vår köttfärs är deklarerad till 10-12 % fett, men det kan skilja sig en del.. detta beror på att när vi maler köttet så har vi både magert och lite "fetare" kött som blandas... och den kombinationen ger ca 10-12 % fett... så det beror lite på vem som maler också, för om han/hon häller i lite förmycket av endera den "magra" eller "feta" så ändras ju fett procenten lite grann... så ni som vill ha så magert som möjligt kan ju fråga om de inte kan mala åt er lite mer av det magra köttet ....


/greken

Fartman
2003-05-28, 00:21
själv äter man ju färs gjord på älgkött..
det är grejer det! :thumbup:

Paolo
2003-05-28, 01:21
Originally posted by greken
jag jobbar på en ica-butik, vår köttfärs är deklarerad till 10-12 % fett, men det kan skilja sig en del.. detta beror på att när vi maler köttet så har vi både magert och lite "fetare" kött som blandas... och den kombinationen ger ca 10-12 % fett... så det beror lite på vem som maler också, för om han/hon häller i lite förmycket av endera den "magra" eller "feta" så ändras ju fett procenten lite grann... så ni som vill ha så magert som möjligt kan ju fråga om de inte kan mala åt er lite mer av det magra köttet ....


/greken


japs ja har jobbat både i ica/vivo/smart club i köttavdelningen... o ja kan säga att det hamnar en heldel gottoblandat i köttfärskvarnen så ta dom där 10% som ett riktmärke.

ehum... engång fick vi kalvfärs... men det var snarare fettfärs... 90% fett och 10%kalvfärs... somsagt det kan ju vara lite mer fett än det står.... en annan gång var det 29,90 irländsk köttförs... visst.. problemet var bara att många förpackningar innehöll mestadels fett... så där var fett % runt 60-70% mmm..... bara en tanke... mitt superduper råd är... köp en köttbit.


ah just... köp helst inte köttfärs/fläskfärs på julen... hmmm bara ett litet tips. det råkar nämligen hamna rätt mycke späck i både köttfärsen och fläskfärsen då...

GhostFace
2003-05-28, 05:54
Huuuaaaaa

Vem vill köpa fläskfärs ??!

Köpte det en gång, för länge sedan, när vi skulle laga tacos och det var tamigfan det fetaste jag ätit sedan ister blev uppfunnet.

Tomten
2003-05-28, 08:21
När man köper köttfärs så ser man ju på köttet vilken kvalitet det håller. När dom har extrapris och det kostar kring 30 kronor kilot, så är det i regel sämre kvalitet på färsen. Färgen avslöjar om det är fett eller inte, är det väldigt rött så är det lite fett, är det vitare så är det mer fett i färsen.

Bara att använda sunt förnuft när man handlar :)

Paolo
2003-05-28, 09:40
Originally posted by Tomten
När man köper köttfärs så ser man ju på köttet vilken kvalitet det håller. När dom har extrapris och det kostar kring 30 kronor kilot, så är det i regel sämre kvalitet på färsen. Färgen avslöjar om det är fett eller inte, är det väldigt rött så är det lite fett, är det vitare så är det mer fett i färsen.

Bara att använda sunt förnuft när man handlar :)


mmmm just det... det är därför man sparar på blodet från vaccpåsarna (där köttbitarna finns) å häller ner i kvarnen... det brukar bli en del blod i kvarnen...

du förstår det är inte bara fettet som måste färgas det är även trågförpackade köttbitar som gick ut i går (samt dom bitarna som börjar bli gröna) som skärs ner och åker ner i kvarnen samt puts från det man stycker och bitar denna dag... puts tycker ja e rätt ok... men många kollegor kör ner senorn o skit... brukar ble en del när man putsar oxfilén... och kappan från ryggbiffen slinker ju oxå ner rätt mycke... hmmm neps senor o kappa brukar ja själv hoppa ... men puts e nice.

för er som vill veta mer så ligger blandningen på gammalt/nytt köttfärskött på typ 30/70 + ca 0,5 liter blod per 10kg sats.

och då ser det riktigt färskt och fint ut i trågen i butikerna :smokin:

GhostFace
2003-05-28, 10:12
...

det var inget


...

Tomten
2003-05-28, 10:48
Originally posted by Paolo



mmmm just det... det är därför man sparar på blodet från vaccpåsarna (där köttbitarna finns) å häller ner i kvarnen... det brukar bli en del blod i kvarnen...

du förstår det är inte bara fettet som måste färgas det är även trågförpackade köttbitar som gick ut i går (samt dom bitarna som börjar bli gröna) som skärs ner och åker ner i kvarnen samt puts från det man stycker och bitar denna dag... puts tycker ja e rätt ok... men många kollegor kör ner senorn o skit... brukar ble en del när man putsar oxfilén... och kappan från ryggbiffen slinker ju oxå ner rätt mycke... hmmm neps senor o kappa brukar ja själv hoppa ... men puts e nice.

för er som vill veta mer så ligger blandningen på gammalt/nytt köttfärskött på typ 30/70 + ca 0,5 liter blod per 10kg sats.

och då ser det riktigt färskt och fint ut i trågen i butikerna :smokin:

Hur råvarorna hanteras beror nog mycket på vilket företag man arbetar för.

Men alltså, vad är det för snack om gammalt o nytt kött? Vad finns det för anledning att blanda ner gammalt kött? Finns ju som ingen logik när man kan blanda ner det före det blir gammalt, så att säga. :rolleyes:

Det där med att färga köttfärsen, fungerar det verkligen så bra, man tycker ju blodet borde rinna ur, är det mkt fett i köttet så borde ju det synas även om man försöker fejka till det. Om det nu står köttfärsen innehåller mest 10% fett så borde det ju också stämma. Tvivlar på att större företag som scan fuskar med det där, då skulle dom nog få konsumentverket på sig.

Daemon
2003-05-28, 11:08
Sverker på Plus testade (finns en tråd där det diskuteras) köttfärs fån flera olika butiker, de allra flesta höll vad de lovade på förpackningen.

miapia
2003-05-28, 11:14
Originally posted by Paolo



mmmm just det... det är därför man sparar på blodet från vaccpåsarna (där köttbitarna finns) å häller ner i kvarnen... det brukar bli en del blod i kvarnen...

du förstår det är inte bara fettet som måste färgas det är även trågförpackade köttbitar som gick ut i går (samt dom bitarna som börjar bli gröna) som skärs ner och åker ner i kvarnen samt puts från det man stycker och bitar denna dag... puts tycker ja e rätt ok... men många kollegor kör ner senorn o skit... brukar ble en del när man putsar oxfilén... och kappan från ryggbiffen slinker ju oxå ner rätt mycke... hmmm neps senor o kappa brukar ja själv hoppa ... men puts e nice.

för er som vill veta mer så ligger blandningen på gammalt/nytt köttfärskött på typ 30/70 + ca 0,5 liter blod per 10kg sats.

och då ser det riktigt färskt och fint ut i trågen i butikerna :smokin:

ursäkta, men jag tror du hitar på/ljuger som fan nu! jag har också jobbat i chark och där var det enbart nytt kött vi malde ner till köttfärs, inte gammalt kött, senor eller blod!

King Grub
2003-05-28, 11:18
Originally posted by miapia


ursäkta, men jag tror du hitar på/ljuger som fan nu! jag har också jobbat i chark och där var det enbart nytt kött vi malde ner till köttfärs, inte gammalt kött, senor eller blod!

Det var garanterat en lögn. Det finns säkert 1 skumraskbutik på 100 eller något som gör så, men den övervägande majoriteten håller sig till färska råvaror. Det krävs bara ett besök från hälsovårdsmyndigheten eller vad det heter för att affärsinnehavaren skall få böter eller lägga ner sin verksamhet.

greken
2003-05-28, 12:38
där jag jobbar så sysslar vi bara med färsktkött och det där att man blandra e skitsnack... om man nu inte är lite skum...

men det som stämmer är att man blandar 30 % lite fetare kött med 70 % av det magrare och på så sätt får fram 10-12% köttfärs.. vist hamnar en del puts och små bitar av annat kött i kvarnen men aldrig senor och annat skit....

men vist skiljer det sig från butik till butik, vissa innehavare är mindre seriösa men det märker man...

och det där med blod gör färsen rödare stämmer inte vad jag vet, man det man kan göra istället är att låta den stå ett tag i kylen så får den en rödare färg, men man märker om den är för fet iallafall....


/ en stolt ICA arbetare :hbang:

Janna
2003-05-28, 18:45
jag har oxå jobbat i chark i icabutik .. köttet kommer som bitar i vaccum förpackning .. och även om det står att det är 10 % fett på alla förpackningarna så kan jag garantera att fetthalten varierar kraftigt ... det är knappast de finaste bitarna som mals ner kan jag lova .. personligen köper jag aldrig köttfärs då köper jag hellre fransyska eller liknande och maler själbv .. eller så snor jag lite älg från mamma o maler det .. då vet jag med säkerhet att det är fint kött

dock så är det ju inte blod och annat skräp som mals ner .. möjligtvis kan det vara köttsaft du tänker på .. det finns inuti köttet och en del rinner ut i förpackningen .. fast man brukar oftast va försiktig så att det inte kommer med för mkt köttsaft när man maler efter som färsen bli kleggig och äcklig då

ivandrago
2003-05-28, 21:50
exakt vad är det som är dåligt med köttet som mals ned? Så länge det har de näringsvärden som utlovas och inte gör en sjuk är det väl inget dåligt med köttet? Visst ser det kanske inte så aptitligt ut eftersom de bästa bitarna blir biff, men so what?

Paolo
2003-05-29, 00:12
Originally posted by King Grub


Det var garanterat en lögn.


OMFLOOOooooooL!!!!!!!!!!!

:smash: :smash: :smash: :smash:

vad tror du killen...?

Ledtråd... S V I N N

ok ... du fatta inte...

Ledtråd 2....

hur gör man för att minska kött svinnet?


du e fan skön :thefinger

Paolo
2003-05-29, 00:21
Originally posted by Tomten


Hur råvarorna hanteras beror nog mycket på vilket företag man arbetar för.


Menar du det???? shit...

Originally posted by Tomten


Men alltså, vad är det för snack om gammalt o nytt kött? Vad finns det för anledning att blanda ner gammalt kött? Finns ju som ingen logik när man kan blanda ner det före det blir gammalt, så att säga. :rolleyes:


gammalt o nytt kött? snack? vad tror du? :smash: :smash:

tror du man slänger pengar eller???? vad röker du för nått när du jobbar??? gissa en gång varför man blandar ner tex gårdagens köttfärs som blev över i dagens... om du inte fattar så e de lungt... man kan inte kräva allt.


Originally posted by Tomten


Det där med att färga köttfärsen, fungerar det verkligen så bra, man tycker ju blodet borde rinna ur, är det mkt fett i köttet så borde ju det synas även om man försöker fejka till det. Om det nu står köttfärsen innehåller mest 10% fett så borde det ju också stämma. Tvivlar på att större företag som scan fuskar med det där, då skulle dom nog få konsumentverket på sig.


det funkar super bra... alla köttavdelningar ja jobbat på kör så... har vart med om det sedan... hmmm 1988 ... o det lär ju vara äldre än så...

Det är inte scan som färgar köttet.

Paolo
2003-05-29, 00:33
Originally posted by miapia


ursäkta, men jag tror du hitar på/ljuger som fan nu! jag har också jobbat i chark och där var det enbart nytt kött vi malde ner till köttfärs, inte gammalt kött, senor eller blod!


men shit gomorron sverige ...!!!! hallå..!!! :smash: :smash:

så du har jobbat i chark...??? LOOOOOoooL och?

ja orkar inte förklara för dej hur det funkar och varför man gör som man gör. men försök att gissa...

obs... det handlar om ekonomi... ....aaah... juuust precis... det handlar om ekonomi... o c h... ...........tänk nu.... jaaaaaaa va duktig du e... BRUTTOVINST....

så nu har vi Ekonomi och vi har Bruttovinst... hmmm vad finns det mer... jaaaaaaaaAAAAA du e så duktig lilla gubsigubben... SVINN ...!!! resten får du klura ut själv...

:laugh:

clash
2003-05-29, 00:48
Paolo: Vad går du på?... och var kan jag få tag på det?

Pez
2003-05-29, 00:54
Ok, 2 saker Paolo, dessa gäller allmänt, dvs ALLT du skrivit på detta forum inte specifikt denna tråd.

1. Tänk en extra gång varje gång du postar ett inlägg hädanefter.
Fråga dig själv - "Är mitt inlägg relevant/roligt/på något sätt bra?".
Är svaret ja på den frågan så ställ dig själv denna fråga - "Är mitt inlägg relevant/roligt/på något sätt bra även för nån annan här?".

Om inte - POSTA INTE INLÄGGET!

2. Se över ditt språk samt ton i de inlägg du postar, i dagsläget är din "datornerdsvengleska" groteskt överdriven samt otrevlig.
Om du vill tuta i nån att du är 31 år gammal så råder jag dig att se över detta omgående.

Avslutningsvis vill jag ge dig en liten headsup om att jag har koll på det du skriver, sköter du dig inte så får du en varning. 2 varningar innebär att du är bränd.

Nåt som är oklart? Läs då reglerna, jag antar att du missat dom.
Frågor? Ta dom via PM.

mvh
/pez

Pez
2003-05-29, 00:58
För övrigt så finns det väl ingen som inte känner skillnad på färs med 10-12% fett och 30%+ fett???

Lukt, smak, konsistens skiljer sig ju åt ganska rejält mellan nötfärs, blandfärs och fläskfärs t.ex. Tycker iallafall jag.. :confused:

/pez

Paolo
2003-05-29, 01:00
Originally posted by greken
där jag jobbar så sysslar vi bara med färsktkött och det där att man blandra e skitsnack... om man nu inte är lite skum...

men det som stämmer är att man blandar 30 % lite fetare kött med 70 % av det magrare och på så sätt får fram 10-12% köttfärs.. vist hamnar en del puts och små bitar av annat kött i kvarnen men aldrig senor och annat skit....

men vist skiljer det sig från butik till butik, vissa innehavare är mindre seriösa men det märker man...

och det där med blod gör färsen rödare stämmer inte vad jag vet, man det man kan göra istället är att låta den stå ett tag i kylen så får den en rödare färg, men man märker om den är för fet iallafall....


/ en stolt ICA arbetare


så du jobbar på ica? vilken butik då? känner privat... fåsenu ...4 ica handlare... har jobbat på hmmm >10 ica butiker sedan 80-talet... så funkar det på dom butikerna... o då e ja bara på ica... har inte räkat upp dom konsum/matnära/vivo/delikatessbutiker som ja jobbat på som oxå kör likadant...


blod använder man ofta på trågade bitar som börjar bli mörka... man kan putsa lite (= hamnar i kvarnen) för att sedan strycka på med blod för att den ska se frächare ut efter nytrågning.

blod använder man ofta i kvarnen när man kört ner puts (=från trågade bitar som är - av självklar anledning - mörkt) samt gårddagens färs som blivit brunt innuti... man gör detta för att inte få något svinn

detta är bara NÖTKÖTT... sen finns FLÄSKFÄRS och KALVFÄRS och LAMFÄRS där man oxå mal ner puts i ny färs.

du nämner att man låter stå köttprodukter i kylen för att dom ska få en rödare färg. Det stämmer. men det är steg 2. hänger du med?


som jag sa i mitt första inlägg så UNDVIKER jag SENOR (pga att kvarnen får det tungare att mala) samt KAPPAN från ryggbiff pga att det är förmycket fett och skit i dessa puts. MEN på varenda ställe ja vart på så är det alltid nån jävel som kör ner detta i kvarnen ändå. det är inte den lille charkbiträdet som gör det ... utan det är oftast köttansvarige ... för att minska svinnet och öka bruttovinsten på sin avdelning.


oh ok... ett tips till... ni e ju så j-a sköna..asså så ni ska få ett tips till att bli SURA PÅ MEJ PÅ.... LOOOOOOooooooL asså ni e rolia
:laugh: :laugh: :laugh:

ok här kommer det:

speciellt en ICA HANDLARE I STOCKHOLM kör detta trick ofta!
han gör det ofta men det finns andra som gör det dåochdå för att inte riskera att åka dit om nån kund kontrollväger köttfärsen.

han har en 20gr vikt som han har på vågen vid varje vägning vid köttfärstrågpackningen...

20gr låter inte mycke i era öron... men när köttfärspriset är 69,90 kg och man säljer 20kg köttfärs per dag i snitt så hihi


aja skit samma...ni tror ja ljuger så whatafuck... ingen bryr sej
:laugh: :laugh:

Paolo
2003-05-29, 01:04
eftersom ni anklagar mej för att ljuga o snacka skit...

så behöver du inte ge mej nån varning/varningar... ja hoppar av detta forum...

ni kan ju sitta o bulka er på FETT o SALT o tro att det är bra laugh: :laugh:

sen kan ni sitta där o tro att det är 100% färskt köttfärs ni får när ni köper köttfärs.

hursomhelst denna gång var det ni som anklaga mej för skitsnack...


och japs jag är 31 år... men vem bryr sej? det handlar om ett val... jag valde att inte bli vuxen... :laugh: :laugh:

King Grub
2003-05-29, 11:05
Good riddance to bad rubbish. ;) Kan man inte diskutera utan att göra sig otrevlig har man inget här att göra.

ivandrago
2003-05-29, 13:14
31 år och skriver som en 14-årig lunarstormare som sniffat lim.

Lellan
2003-05-29, 13:31
Originally posted by Paolo
ni kan ju sitta o bulka er på FETT o SALT o tro att det är bra laugh: :laugh:


Den tråden du syftade på handlade om att få kroppen så tung som möjligt på ett par veckor för att vinna ett vad (:smash: men ändå) - du kan knappast säga att det handlade om att bulka.

Onödigt att killen skulle äga HELA dygnet åt att trycka i sig kolhydrater och protein - som i överskott ÄNDÅ blir till kroppsfett. Då tyckte vi kanske det var smartare att inte äta så stor volym så skulle han få mindre problem med uttänjd magsäck (som vill fortsätta bly fylld) EFTER vadet. Då är det smartare med med mer energität mat, tex fett - som dessutom stimulerar fettförbränningen istället så att kroppen vågar släppa på kroppsfettet.

Saltrekommendationen berodde på att det var onödigt att trycka in mer energi än nödvändigt (som i slutändan riskerar att bli kroppsfett) och då kan man istället använda saltets (och även kolhydraternas) vattenbindande verkan så att det inte var energi utan vatten som utgjorde stor del av vikten dagen vadet tog plats. Dessutom tipsade någon om att äta mkt tung mat just den dagen så att tarmarna var fulla.

Alltså - det var INTE bulkrekommendationer. När det gäller bulk så har du en poäng i att kolhydrater ger energi - och den kan ju användas till att ta i hårt på träningen. Proteinöverskott är bra för själva uppbyggnaden, och om man som du menade bulkar så att man äter mkt mer energi än man gör av med så får man säkert i sig tillräckligt med fett genom vanlig mat - men det beror ju också på vilken kost man lever på. Finns ingen anledning till att gå för lågt på fett - för det smörjer leder, stimulerar fettförbränning och annat sånt trevligt.

I övrigt kan jag inte annat än hålla med grub.. :cool:

När det gäller köttfärs och rädsla för fettet kan man ju spä ut den med mycket annat grejs om man ska göra köttfärssås tex, men om man använder den ren och vill sänka fetthalten så kan man koka den och kyla den och sedan plocka bort det vita stelnade fettet på ytan. Eller så äter man och ser glad ut! :eating:

Castro
2003-05-29, 16:07
Paolo innan du lämnar detta forum kan du väl svara på frågan om vad det är du tar? Tinner? Lim? Röker du på? Eller vad är det?

greken
2003-05-29, 20:20
trots den låga nivå som du håller så ska jag ändå svara på dina frågor/påståenden för att övriga seriös medlemmar på detta forum inte ska ha fel uppfattning om hur kötthanteringen går till i våra butiker....




så du jobbar på ica? vilken butik då? känner privat... fåsenu ...4 ica handlare... har jobbat på hmmm >10 ica butiker sedan 80-talet... så funkar det på dom butikerna... o då e ja bara på ica... har inte räkat upp dom konsum/matnära/vivo/delikatessbutiker som ja jobbat på som oxå kör likadant...


blod använder man ofta på trågade bitar som börjar bli mörka... man kan putsa lite (= hamnar i kvarnen) för att sedan strycka på med blod för att den ska se frächare ut efter nytrågning.

blod använder man ofta i kvarnen när man kört ner puts (=från trågade bitar som är - av självklar anledning - mörkt) samt gårddagens färs som blivit brunt innuti... man gör detta för att inte få något svinn

BLOD ANVÄNDS INTE... detta har jag dubbelkollat och blodet får inte kötet att se bättre ut så det där med blod i kvarnen är rent skitsnack. Som du vet ( eller borde) så blir INTE färsen mörkare över natten, undantag den lilla bit som sitter bakom ettiketen, för övrigt brukar det inte blir över ngt hos oss, och de gånger det blir över så kan man se det på förpacknings datumet för ompack sysslar inte vi med

detta är bara NÖTKÖTT... sen finns FLÄSKFÄRS och KALVFÄRS och LAMFÄRS där man oxå mal ner puts i ny färs.

Visst maler vi ner fläskkött till fläskfärs, men då är det bara putsbitar som blivit över, inga senor och skit

du nämner att man låter stå köttprodukter i kylen för att dom ska få en rödare färg. Det stämmer. men det är steg 2. hänger du med?


som jag sa i mitt första inlägg så UNDVIKER jag SENOR (pga att kvarnen får det tungare att mala) samt KAPPAN från ryggbiff pga att det är förmycket fett och skit i dessa puts. MEN på varenda ställe ja vart på så är det alltid nån jävel som kör ner detta i kvarnen ändå. det är inte den lille charkbiträdet som gör det ... utan det är oftast köttansvarige ... för att minska svinnet och öka bruttovinsten på sin avdelning.

varför skulle den ansvarige ta risken, det är han som får ta smällen först, men sen beror det ju på vart man jobbar
oh ok... ett tips till... ni e ju så j-a sköna..asså så ni ska få ett tips till att bli SURA PÅ MEJ PÅ.... LOOOOOOooooooL asså ni e rolia
:laugh: :laugh: :laugh:

ok här kommer det:

speciellt en ICA HANDLARE I STOCKHOLM kör detta trick ofta!
han gör det ofta men det finns andra som gör det dåochdå för att inte riskera att åka dit om nån kund kontrollväger köttfärsen.

han har en 20gr vikt som han har på vågen vid varje vägning vid köttfärstrågpackningen...

20gr låter inte mycke i era öron... men när köttfärspriset är 69,90 kg och man säljer 20kg köttfärs per dag i snitt så hihi
färsen koster 39.90 storpack och 49.90 singelpack, de ställen du jobbat på verkar försöka blåsa kunderna så mycket som möjligt, vår filosofi är att nöjda kunder återvänder"

aja skit samma...ni tror ja ljuger så whatafuck... ingen bryr sej

/

detta är min erfarenheter och det ska tillägas att jag bara jobbat/jobbar i 1 ica butik och däre går allt rätt till, till skillnad från personen som skrev ovan så verkar han jobbat överallt kan allt, jag skulle tippa på att han jobbat på lite mindera och oseriösa butiker. Därmed inte sagt att minder butiker är fifflare.

/ greken

Tomten
2003-05-29, 20:35
Greken använda quotes eller kursivtext när du citerar någon. Det är omöjligt att se vad du skrivit och vad paolo skrivit. ;)

greken
2003-05-30, 00:11
Originally posted by Tomten
Greken använda quotes eller kursivtext när du citerar någon. Det är omöjligt att se vad du skrivit och vad paolo skrivit. ;)


sant såg det nu vart lite rörigt... men har " " där jag skrivit :smokin:

SirD
2003-07-31, 22:50
Således kommer vi då få minst 10 ICA butiker som kommer få rejäla reprimander när dom rullar ut sin färskvarusatsning 2004?

Hursomhelst så fifflas det mindre än vad man tror. De flesta butikerna som inte styckar själva köper vacpackat köttfärskött och maler själva. Ofta från SCAN eller ECAB där det direkt på förpackningen är deklarerat ca 10%. Vilket vid en snabb titt verkar helt rimligt.

Således bör man känna sig säkrare att handla köttfärs på en butik som inte har någon bastant charkavdelning där dom styckar sitt kött själva.

Paulo: Om du är så vansinnigt insatt och duktig på vad du gör, hur kommer det sig att du inte får jobba kvar längre än 2 år i snitt per butik då? Låter ju tämligen underligt...

Paolo
2003-09-06, 19:57
Originally posted by SirD

Paulo: Om du är så vansinnigt insatt och duktig på vad du gör, hur kommer det sig att du inte får jobba kvar längre än 2 år i snitt per butik då? Låter ju tämligen underligt...

Jag frilansade, samt att jag blev alltid erbjuden fast anställning.

Majsan
2003-09-06, 20:18
när jag ska köpa köttfärs , så ber jag charkpersonalen att mala ner lövbiff.. mindre fett... super ... prova det.. men det kostar lite extra. men det är det värt.. jag gjorde köttfärssås häromdan.. jättegott. :eating:

Majsan
2003-09-06, 20:25
Till Shirunai;

vill bara tillägga att innanlår nöt (lövbiff) innehåller per 100 gram:

103 kcal
21,5 g protein
1,8 g fett

:D

Paolo
2003-09-06, 20:26
Originally posted by Majsan
när jag ska köpa köttfärs , så ber jag charkpersonalen att mala ner lövbiff.. mindre fett... super ... prova det.. men det kostar lite extra. men det är det värt.. jag gjorde köttfärssås häromdan.. jättegott. :eating:

Det är många som väljer att få sitt köttfärs från innanlåret (lövbiff), en del vill ha råbiff av det och dom andra vill helt enkelt ha så lite fett som möjligt i deras köttfärs.

Ett mycket bra val, samt väldig exklusivt :thumbup: