handdator

Visa fullständig version : Maximalt intag av Kcal under 3-4 timmar


Miller
2008-04-17, 16:13
Jag kommer säkert få äta upp denna fråga och bli hänvisad till att söka, men jag har försökt göra det och hittar inte det jag söker svar på, så jag ställer frågan.

Jag har en "ätardag" i veckan, blir generellt sätt på lördagen.

Det jag funderar på är om jag under dagen äter normalt men sedan på kvällen trycker i mig en pizza, läsk/öl, chips, dipp och mer läsk/öl. Säg ca 5000 kcal under en period av 3-4 timmar.

Hur mycket av dessa kcal kommer kroppen ta upp och absorbera och hur mycket kommer gå vidare för att kroppen inte klarar av att suga i sig allt. Svaret blir säkert ett individuellt från person till person men generellt sätt.

Hur mycket energi kan kroppen lagra per måltid?

Timme
2008-04-17, 16:22
Jag skulle tro att den slukar allt. Alla 5000kcal.

Rahf
2008-04-17, 16:24
Allt, eller åtminstone det allra mesta kommer förmodligen att åka in i systemet.

AJO
2008-04-17, 16:41
Borde inte termogenes öka mer när man får i sig så mycket kalorier på en gång jämfört med att man srider ut intaget?

Eddie Vedder
2008-04-17, 16:46
Borde inte termogenes öka mer när man får i sig så mycket kalorier på en gång jämfört med att man srider ut intaget?

Kanske marginellt, men generellt sett är TEF ganska konstant och står i proportion till energiintaget.

Två måltider sammansatta enligt samma makrofördelning, med samma livsmedel men där den ena ger 500kcal och den andra 5000kcal lär ge ungefär samma procentuella TEF skulle jag gissa.

Miller
2008-04-17, 18:58
Så det ni säger är alltså att en "ätardag" som består av betydligt mer kallorier än vad en normal dag sabbar hela veckans viktnedgång teoretiskt alltså?

Om man istället får i sig alla kcal under ett tillfälle, inom 60 minuter, slukar kroppen i sig all energi endå alltså?

J.Saarela
2008-04-17, 19:00
Så det ni säger är alltså att en "ätardag" som består av betydligt mer kallorier än vad en normal dag sabbar hela veckans viktnedgång teoretiskt alltså?

Om man istället får i sig alla kcal under ett tillfälle, inom 60 minuter, slukar kroppen i sig all energi endå alltså?



Svar ja,bara en gammal myt att det "rinner" igenom.

tigerofsweden
2008-04-17, 19:06
Så det ni säger är alltså att en "ätardag" som består av betydligt mer kallorier än vad en normal dag sabbar hela veckans viktnedgång teoretiskt alltså?

Om man istället får i sig alla kcal under ett tillfälle, inom 60 minuter, slukar kroppen i sig all energi endå alltså?

Teoretiskt är det så, men i praktiken upplever jag det inte stämmer :)

Koloftw
2008-04-17, 19:08
Om inte teorin och praktiken går ihop så är det ju ett fel på teorin.

tigerofsweden
2008-04-17, 19:11
Om inte teorin och praktiken går ihop så är det ju ett fel på teorin.

Va inte en slav under teorier utan lär och kör vad som funkar för dig ist.

Pakanajuhla
2008-04-17, 19:52
Om inte teorin och praktiken går ihop så är det ju ett fel på teorin.

Det skulle kunna vara fel på praktiken också :smash:

Miller
2008-04-17, 20:11
Själv har jag tappat nästan 20kg på 1 år.
Jag har tillåtit mig att äta en dag i veckan, minnskat portionerna övriga dagar och ökat på motionen. Troligtvis gör motionen störst skillnad, men som sagt.

"Gör av med mer än du stoppar i dig så blir det minus på vågen."

Har dock grubblat på denna ätdag, så jag tackar för svaren!

Koloftw
2008-04-17, 20:15
Själv har jag tappat nästan 20kg på 1 år.
Jag har tillåtit mig att äta en dag i veckan, minnskat portionerna övriga dagar och ökat på motionen. Troligtvis gör motionen störst skillnad, men som sagt.

"Gör av med mer än du stoppar i dig så blir det minus på vågen."

Har dock grubblat på denna ätdag, så jag tackar för svaren!

Att äta en dag i veckan? Har du tillåtit dig att äta en dag i veckan och gått ner i vikt så ser jag inte motsättningen?

Om du menar en ätardag där du äter ganska mycket så blir det nog lättare att svara om du beskriver omfattningen på ätardagar.

Miller
2008-04-17, 20:23
Att äta en dag i veckan? Har du tillåtit dig att äta en dag i veckan och gått ner i vikt så ser jag inte motsättningen?

Om du menar en ätardag där du äter ganska mycket så blir det nog lättare att svara om du beskriver omfattningen på ätardagar.

Självklart menar jag att ätardagen är 1 dag i veckan, övriga dagar kontrollerar jag intaget ;)

Jag svälter inte, lovar :D

Rickard143
2008-04-18, 13:25
Jag har funderat på vad som egentligen händer om man stoppar i sig extremt många kalorier på en gång. Säg att man har ett energibehov på ~2000 kcal och vräker i sig ca 10 000 kcal (är väl inte omöjligt?) på en kväll, bestående av godis, skräpmat och liknande, hur lång tid tar det tills det har tagits upp osv?

birra_peroni
2008-04-18, 15:06
Sök runt lite i forumet, just precis hur mycket KCAL det tar för kroppen att bearbeta finns väl inte, men jag vill minnas att grubben visade nån studie på hur lång tid det tog med matsmältning osv..