handdator

Visa fullständig version : Deffningsråd uppskattas


beby
2008-04-17, 13:53
Hej!
Grymt forum, jag är en 23 årig tjej som har läst en del här under lång tid och nu äntligen tagit steget och registrerat mig! Jag började träna på sportanläggning och verkligen komma igång för snart 7 månader sen, men har dessförinnan tyvärr varit princip en soffpotatis som inte tränade alls.
Men bättre sent än aldrig...:smash:

Hursomhelst, resultaten har inte varit direkt dramatiska efter denna tid!! Det jag har gjort är att träna 2-4 ggr/vecka (bodypump plus spinning) samt att äta nyttigare (3 mål mat om dagen plus två mellanmål, endast snask på helgen). Jag har blivit starkare och det känns hårdare under allt fett, MEN jag har en hel del "plufsighet" kvar som är frustrerande och jag känner mig inte slankare alls! Nu har jag skaffat mig ett sk grundstyrketräningsprogram från gymintruktören på anläggningen (som dock är ostimulerande...) och ska försöka kombinera det så att det blir 2ggr/vecka iaf (lite svårt ibland att pussla ihop då jag kör bodypump...iaf om man ska ha vilodag).

Vikt: 59
Längd: 158 cm

Såhär har jag tänkt mitt födointag:

Frukost: Havregrynsgröt/bovetegröt/youghurt + strör över sesam-solros- och linfrön samt russin&kanel.

Mellanmål: frukt och vatten

Lunch: Ris samt lamm/nötkött/kyckling/tofu eller fisk plus grönsaker.

Mellanmål: frukt och vatten

Middag: Som lunchen

Ibland lite rostade kikärter/sojabönor el andra nötter på kvällskvisten eller lite frukt/grönsaker.

Jag är student och sitter still ganska mycket...det kan ju försvåra men samtidigt vet jag inte hur jag ska ändra på det...

Känns som att det står still, händer inte så mycket*gah!*

Jag skulle vara jättetacksam för förslag och råd om ni har några!

King Grub
2008-04-17, 14:01
Hej!

Jag tror ditt problem har en mycket enkel lösning: du äter för mycket. Inte för mycket i sig, men för mycket för att gå ner i vikt. Det är absolut inget fel på maten, den ser jättenyttig och bra ut - inget du behöver ändra där -, men går du inte ner i vikt, äter du minst lika mycket kalorier som du gör av med, och det verkar vara ganska mycket mat. Observera att man inte går ner mer eller lättare av "nyttig" mat i sig. Lösningen är nog att dra ner på maten, inte för mycket, men en del, tills viktminskningen börjar. Eller så rör du på dig mer, men det kanske inte är ett alternativ.

Endura
2008-04-17, 14:05
Jättekul att du kommit igång :thumbup:

Egentligen är det enkel matematik som du säkert redan gissat... du får i dig mer energi än du förbrukar. Rent krasst om jag ser över det du skrivit ner kan jag tänka mig att tex snacksen på kvällskvisten kan dra iväg för dig.
Även om nötter är bra energi är det mycket koncentrerad energi. Bara ca 10 nötter kan dra iväg och bli 100kcal och om du inte gör av med mer än kanske 2000kcal på en vanlig dag med träning inräknat (höftade rätt rejält där utifrån din längd och vikt) så ändrar sig heller inte mängden fett på kroppen...

Många gör det misstaget att när de börjar träna och ta tag i sitt liv med bättre kost och dylikt, även börjar "unna sig" för att de tycker de borde kunna göra det i och med träningen. Men stod du still i vikt innan är träningen just det som kunde orsakat en viktnedgång (extra energiåtgång), som du med unnandet balanserar upp igen till överskott...
Hoppas jag inte var för snurrig där :)

Ser att Grub hann visst före....

beby
2008-04-17, 14:39
Tack för den snabba feedbacken, ni är bäst!

Endura!
Jag har läst din journal och är skitimponerad, har alltid sneglat extra länge på din avatar under den tid då jag lurat i mossen på forumet...det ger sån motivation att bara se på dig! Jag har dragit mig för att träna styrketräning eftersom jag är ganska bredaxlad och nu när jag är lite överviktig har kilona lagt sig på ett topheavy vis...dvs inte så feminint. Därför kör jag bodypump....:smash: Mitt mål är att deffa ordentligt och sen försöka få kroppen hårdare, det måste bara gå !!!

Jag tror ni har rätt, det är nog maten som ska dras ner på (jag har alltid varit ett matvrak, ätit lite när jag känt för det) det är nog en ganska enkelt och rättframt att ta en något mindre portion till lunch och middag och ta det försiktigt där på kvällskvisten...

Rastafari
2008-04-17, 16:54
Cykla eller gå promenader ett par timmar om dagen så löser det sig säkert. Börja cykla/gå till skolan om det är möjligt, och även annars när du ska ta dig någonstans. Det är ju ingen övervikt du har så det bör ju räcka med pyttesmå justeringar på din livsstil.

Rastafari
2008-04-17, 16:59
Sen kommer Bodypump aldrig att göra dig hård. Det som gör en "hård" är muskler. Bodypump bygger knappast några muskler. För att bygga muskler måste du styrketräna med vikter som är så tunga att du inte orkar göra mer än maximalt 15 repetitioner i en följd.

Och sen när du styrketränar, undvik alla fjolliga maskinövningar och kör riktiga basövningar som marklyft, knäböj, chins och stående axelpress. Maskinövningar bygger inte styrka alls lika bra som träning med fria vikter, och enligt många bygger maskiner mindre muskler också. Be någon duktig instrukör, eller helst styrkelyftare, att visa dig hur.

Endura
2008-04-17, 19:59
Tack för den snabba feedbacken, ni är bäst!

Endura!
Jag har läst din journal och är skitimponerad, har alltid sneglat extra länge på din avatar under den tid då jag lurat i mossen på forumet...det ger sån motivation att bara se på dig! Jag har dragit mig för att träna styrketräning eftersom jag är ganska bredaxlad och nu när jag är lite överviktig har kilona lagt sig på ett topheavy vis...dvs inte så feminint. Därför kör jag bodypump....:smash: Mitt mål är att deffa ordentligt och sen försöka få kroppen hårdare, det måste bara gå !!!

Jag tror ni har rätt, det är nog maten som ska dras ner på (jag har alltid varit ett matvrak, ätit lite när jag känt för det) det är nog en ganska enkelt och rättframt att ta en något mindre portion till lunch och middag och ta det försiktigt där på kvällskvisten...

Jisses, du får mig att rodna juh :em:
Tack för de orden, de värmde som fan! *cupid*

Det bästa tipset jag kan ge dig kostmässigt är att lära dig vad maten egentligen innehåller energimässigt och med det kunna börja göra mer medvetna val. För min del krävde det en matvåg och excelmallen "Kalorikoll" som ska finnas som en sticky att hämta i Kolo-forumet (deff-sidorna?), alternativt SLV's Livsmedelsdatabas.
Först efter en tids notoriskt användande av dem började jag fatta hur mycket jag faktiskt stoppade i mig och vad som egentligen bara var "onödig" bukfylla.

Vad gäller musklerna kan jag bara hålla med Rastafari; det tar lång tid att bygga muskler, inte minst som tjej och det kräver tungt motstånd viktmässigt i kombination med ett energiöverskott - som du iaf inte ville uppnå...
Nog kan du allt börja köra seriöst i gymmet och strunta i BodyPumpen. BP'n är för det första känd för att lära ut taskig teknik, dessutom är det främst bara förbränning! Muskler ökar din basala förbränning och ger en längre "efterbränning".
Dessutom kan du nyttja musklerna till att forma din kropp, det har jag gjort! Jag upplevde min underkropp som oproportionerligt stor mot överkroppen och tack vare musklerna har jag fått en (enligt mina egna ögon - vilket också är viktigast ;) ) bra balans mellan över och underkropp... jag har t.o.m börjat satsa mer hårt på underkropp igen för tävlandets skull.

Jag tror du har det rätta virket för att nå dina mål, ge dig själv bara tid att få en bra rutin och lära dig de små pusselbitarna som energimängder i maten och vilken träning som passar dig, så kommer det här gå galant!

Lycka till! :thumbup: