handdator

Visa fullständig version : Få 1080p att flyta från datorn


hio
2008-04-17, 11:57
Är VLC kasst till att spela hd? Hakar upp sig ungefär var tionde minut i ca. 5 sek sen rullar det på som vanligt.

Har en hyfsat ny dator ink. 8800gtx så tycker det ska flyta. Kör Vista och har inga problem med datorn i övrigt.

Tips?

Sleigh
2008-04-17, 12:02
Har du senaste versionen av VLC? Har inga problem själv att spela om det är det enda som körs på datorn med 7800GT.

Durre
2008-04-17, 12:06
VLC är verkligen dåligt till 1080p! Använd Media player classic, finns att ladda ner, funkar utmärkt till de riktigt tunga formaten, du kommer inte ens märka att filmen är igång på CPUn.

shut teh face
2008-04-17, 12:06
Vad har du för processor och så då? Jag vet en kompis som inte kunde spela upp det pga. sin 4200+ amd. Det är inte särskilt seg cpu, men ändå!

King Grub
2008-04-17, 12:08
VLC, som sagt, passar inte alls för hd. Media Player Classic med rätt codec, FFDShow för kraftfullare processorer, CoreAVC för mindre kraftfulla.

Durre
2008-04-17, 12:09
Vad har du för processor och så då? Jag vet en kompis som inte kunde spela upp det pga. sin 4200+ amd. Det är inte särskilt seg cpu, men ändå!

Det har inte med hans processor att göra, VLC är värdelöst vid dessa format, jag har en 2800+ och kör alla format felfritt i media player classic.

Durre
2008-04-17, 12:09
VLC, som sagt, passar inte alls för hd. Media Player Classic med rätt codec, FFDShow för kraftfullare processorer, CoreAVC för mindre kraftfulla.

+1!

PowPow
2008-04-17, 13:41
SOm grub sa!

Coreavc minskade belastningen på min dator med över 50 % jämfört med när jag körde ffdshow. sjuk skillnad, så kör på det om den inte klarar ffdshow.

Baan
2008-04-17, 13:43
SOm grub sa!

Coreavc minskade belastningen på min dator med över 50 % jämfört med när jag körde ffdshow. sjuk skillnad, så kör på det om den inte klarar ffdshow.

FFDShow har jag för mig inte är så bra på att utnyttja flerkärniga processorer medan CoveAVC fixar i alla fall två kärnor. Å andra sidan är FFDShow lite bättre rent grafikmässigt.

PowPow
2008-04-17, 13:48
FFDShow har jag för mig inte är så bra på att utnyttja flerkärniga processorer medan CoveAVC fixar i alla fall två kärnor. Å andra sidan är FFDShow lite bättre rent grafikmässigt.

Fast den dator jag syftade på har bara en kärna (inte dualcore - har jag förstått rätt?), och det blev ändå väldig skillnad. Med ffdshow kunde jag inte spela 1080p alls, och 720p fungerade, men använde så gott som all processorkraft. Med coreavc gick processoranvändandet ner till 50 % 720p och 1080p fungerade också (80-90 % av processorkraften användes iofs, men den datorn är inte så jäkla het).

Rex
2008-04-17, 13:51
MPC! =) (http://www.free-codecs.com/download/Media_Player_Classic.htm)

DenSisteMohikanen
2008-04-17, 14:36
http://www.cccp-project.net/

Där! I filen ingår även media player classic.

hio
2008-04-17, 16:01
Installerade MPC + FDDShow och nu rullar det på utan glitches. Fint!

Verkligen stor skillnad, hade en aning att det var VLC som inte riktigt räckte till...

NiXPhoenix
2008-04-17, 16:44
Jag kör med Zoom Player till mkt HD-material, Mediaplayer classic har så förbannat tråkigt gränssnitt.

Oktay
2008-04-17, 16:47
vad ska du med gränssnitt till om du ba ska kolla på film :p

Baan
2008-04-17, 16:53
Fast den dator jag syftade på har bara en kärna (inte dualcore - har jag förstått rätt?), och det blev ändå väldig skillnad. Med ffdshow kunde jag inte spela 1080p alls, och 720p fungerade, men använde så gott som all processorkraft. Med coreavc gick processoranvändandet ner till 50 % 720p och 1080p fungerade också (80-90 % av processorkraften användes iofs, men den datorn är inte så jäkla het).

Ja, den är snabbare i det fallet med men kan man köra FFDShow är det att föredra. Man får prova sig fram

NiXPhoenix
2008-04-17, 16:56
vad ska du med gränssnitt till om du ba ska kolla på film :p


Känns roligare att sitta med ett snyggt program än ett som ser ut som det härstammar från Windows 95. ;)

Oktay
2008-04-17, 17:36
Känns roligare att sitta med ett snyggt program än ett som ser ut som det härstammar från Windows 95. ;)
jojo, kanske, iof jag använder aldrig gränssnittet, kortkommandon i fullscreen endast använder jag mig av när jag då tittar på film, så mpc+ffdshow

Svedberg
2008-04-17, 18:55
Sådärja! nu flyter ju 1080p filmer fint på min fuldator amd 3200+ radeon x1900 3gb ram. förut laggade det riktigt mycket och ljudet blev mer och mer osyncat.
Core äger.

tossefar
2008-04-17, 19:05
Jag använder mplayer till allt. Finns frontends till windows om så önskas!

PowPow
2008-04-17, 21:29
funkar vanliga media player classic till vista? sourceforge-stället visar bara xp, 2k, me och 9x.

King Grub
2008-04-17, 21:30
Svar ja.

King Grub
2008-04-18, 14:04
*uppdate*

Ny version av CoreAVC - 1.7.0 - dök just upp.

Piranha
2008-04-18, 14:14
Lite offtopic.

Eller gör som jag köp en Popcorn A100 för ynka 1900 ca och gör det bekvämt med fjärris etc.

PowPow
2008-04-18, 15:02
Lite offtopic.

Eller gör som jag köp en Popcorn A100 för ynka 1900 ca och gör det bekvämt med fjärris etc.

Eller köp en fjärrkontroll för ynka hundralappar och gör det precis lika bekvämt och ha större möjligheter med din dator ;)

MEDiAHORAN
2008-04-18, 15:36
funkar vanliga media player classic till vista? sourceforge-stället visar bara xp, 2k, me och 9x.Eller så kan man köra Mediaplayer Classic Home Cinema http://tibrium.neuf.fr/

"This project is based on the original "Media Player Classic" and was created after Gabest, the original author, stopped working on it. Several new features have been integrated in this player, such as :
An option to remove Tearing
Translation in several languages (currently Czech, French, German, Korean, Hungarian, Russian, Spanish and Turkish)
Additional video decoders and in particular H.264 and VC-1 with DXVA support (see specific section for details)
Better support for Windows Vista, including a release for 64 bits platform
Support for EVR renderer
Bugs and vulnerability fixes"

Kör mplayer i OSX, den enda jag stör mig på är att man måste köra CoreVideo för att leopard pajjade osx-modulen samt att jag inte förstår hur man ändrar tiden för att hoppa bakåt och framåt som är 10 s by default.

Coldsmith
2008-04-20, 10:14
När jag spelar upp med media player classic och/eller GOM player så blir det bara svart på plasmatvn, det verkar som att den inte vill skicka signalen via den analoga kontakten (den standardblå). Finns det inställningar jag missat här?

King Grub
2008-04-20, 10:18
Du får Windowsskärmen på TVn? Är det bara själva filmen som blir svart? Och den kan du se på den vanliga monitorn?

Coldsmith
2008-04-20, 10:20
Du får Windowsskärmen på TVn? Är det bara själva filmen som blir svart? Och den kan du se på den vanliga monitorn?

Precis!
Allt annat funkar, men bilden på filmen blir bara svart.

På monitorn som får den digitala signalen funkar det fint.

Jag förklarar som två krattor :)

King Grub
2008-04-20, 10:37
Hmmm... är det bara hd-material, eller blir det svart om du spelar en vanlig .avi-fil också (så vi kan utesluta filterinställningsfel)?

Coldsmith
2008-04-20, 10:42
Hmmm... är det bara hd-material, eller blir det svart om du spelar en vanlig .avi-fil också (så vi kan utesluta filterinställningsfel)?

svart på vanlig fil också.

khoma
2008-04-20, 11:06
Pom... nvidia-kort och clone mode? Isf bör du nog fundera på att ändra till extended desktop. Såvitt jag vet pallar inte nvidias drivrutiner att visa overlay på två bildskärmar samtidigt längre. Brukade göra, men dom har ändrat om jag inte missminner mig. Med exteded desktop blir det lite småirriterande i början att behöva flytta över fönster till plasman, men man vänjer sig. Funkar bra.

Coldsmith
2008-04-20, 11:12
Pom... nvidia-kort och clone mode? Isf bör du nog fundera på att ändra till extended desktop. Såvitt jag vet pallar inte nvidias drivrutiner att visa overlay på två bildskärmar samtidigt längre. Brukade göra, men dom har ändrat om jag inte missminner mig. Med exteded desktop blir det lite småirriterande i början att behöva flytta över fönster till plasman, men man vänjer sig. Funkar bra.

Pratar du med mig? För jag fattar ingenting :D.

Jag pluggar in plasman med den blå analoga kontakten, datorskärmen får den vita digitala. Funkar fint på allt annat.

Coldsmith
2008-04-20, 11:19
har ett ATI RADEON 9800.. tror jag det var iaf... :P

King Grub
2008-04-20, 11:24
Det skall finnas någon inställning i mjukvaran till ditt grafikkort där du gör TV:n till "primary monitor" (heter det på Nividia i alla fall). Du skall alltså ställa in så du visar samma bild på både monitor och TV, men se till att TV:n är huvudskärmen. Från början är det antagligen tvärtom.

Coldsmith
2008-04-20, 11:27
åh.. tackar :)
får fippla med det sen ikväll!

khoma
2008-04-20, 11:46
Om du har ATI-kort...

Gå in i inställningarna. Slå på clone mode. Ehum... vad kan det heta på svenska? Klonläge förmodligen. DVS samma bild på skärmen som på tvn. Sen går du in på Overlay properties. Där enablar du theater mode.

Om du nu inte har vista that is. Om du har vista... glöm clone mode o theater mode. Använd extended desktop i stället.

Vet att det kanske låter krångligt om man inte är van, ska ta och gräva upp nån smidig guide, fast hinner inte just nu bara. Måste tebax till jobbet.

Svedberg
2008-04-20, 12:30
Föresten, gör Core codecen nånting med filmerna så att att bilden blir sämre? Nånting negativt måste det ju vara eftersom att jag kan spela 1080p filmer nu och omöjligt förut.
Skulle vara nostalgiska igår och kollade på matrix 1 i 1080p men tyckte bilden sög mest hela tiden(lr ja inte så bra som den borde)

Baan
2008-04-20, 13:28
Föresten, gör Core codecen nånting med filmerna så att att bilden blir sämre? Nånting negativt måste det ju vara eftersom att jag kan spela 1080p filmer nu och omöjligt förut.
Skulle vara nostalgiska igår och kollade på matrix 1 i 1080p men tyckte bilden sög mest hela tiden(lr ja inte så bra som den borde)

Det tror jag den gör, mer än så kan jag inte säga för jag vet inte exakt :) För dig är det iofs bara bita ihop och gilla läget som gäller om din dator inte pallar FFDShow..

Encodern är inte allt. Även själva datan är viktig. Antar at du snackar om en omkomprimerad variant av Matrix, med x264, vilket innebär en del kvalitetsförlust. Det finns en hel del inställningar man kan göra där när man encodar, och vissa releaser är riktigt dåliga. En till faktor att tänka på mao. För att slippa detta kan man hålla sig till välkända releasegrupper som är kända för att göra saker rätt.

Svedberg
2008-04-20, 14:02
Baan: Det är The.Matrix.Trilogy.1080p.HDDVD.x264-hV. såg bättre ut innan jag installerade core och körde på cccp, inbillar jag mig iaf då jag inte orkade kolla några längre delar då.

Såg nån i början av tråden som dock körde 1080p med en sämre cpu än vad jag har och fick det att flyta med ffd. Har en amd 3200+ 3gb ram och radeon x1900

Khyron_
2008-04-20, 14:47
Baan: Det är The.Matrix.Trilogy.1080p.HDDVD.x264-hV. såg bättre ut innan jag installerade core och körde på cccp, inbillar jag mig iaf då jag inte orkade kolla några längre delar då.

Såg nån i början av tråden som dock körde 1080p med en sämre cpu än vad jag har och fick det att flyta med ffd. Har en amd 3200+ 3gb ram och radeon x1900

Du hade nog slagit på cccp deblocking filter som är lite bättre än core´s men stänger du av deblocking filtret i Core o cccp så är bilden du får identisk.
Ialla fall om mán ska tro tester som gjordts på Doom9 forum (http://forum.doom9.org/)

Svedberg
2008-04-20, 15:30
Har stängt av det nu men det ser likadant ut. Ser ut som om det ligger ett tunt lager skit över allt....Var inte så i cccp

Baan
2008-04-20, 16:29
Baan: Det är The.Matrix.Trilogy.1080p.HDDVD.x264-hV. såg bättre ut innan jag installerade core och körde på cccp, inbillar jag mig iaf då jag inte orkade kolla några längre delar då.

Såg nån i början av tråden som dock körde 1080p med en sämre cpu än vad jag har och fick det att flyta med ffd. Har en amd 3200+ 3gb ram och radeon x1900

Den på ~25 GB antar jag? Tror hV är ok överlag och just den releasen jag hittar (om det är samma) är det inga problem med, ingen som klagar på något i alla fall. Har bara sett tvåan och trean på bio och då tyckte jag hela settingen med färger och allt var rätt fult :)

KniveN
2008-04-20, 20:06
Det skall finnas någon inställning i mjukvaran till ditt grafikkort där du gör TV:n till "primary monitor" (heter det på Nividia i alla fall). Du skall alltså ställa in så du visar samma bild på både monitor och TV, men se till att TV:n är huvudskärmen. Från början är det antagligen tvärtom.

Om du har ATI-kort...

Gå in i inställningarna. Slå på clone mode. Ehum... vad kan det heta på svenska? Klonläge förmodligen. DVS samma bild på skärmen som på tvn. Sen går du in på Overlay properties. Där enablar du theater mode.

Om du nu inte har vista that is. Om du har vista... glöm clone mode o theater mode. Använd extended desktop i stället.

Vet att det kanske låter krångligt om man inte är van, ska ta och gräva upp nån smidig guide, fast hinner inte just nu bara. Måste tebax till jobbet.

Måste man inte ha samma upplösning på TVn som skärmen då? Vilket jag inte tror att han har.

Alla ni som ska köra 1080p har ni en TV som kan visa 1080p riktigt? Om inte så kan ni lika gärna tanka 720p för då kommer inte 1080p ge någon bättre bild.