handdator

Visa fullständig version : En väldigt teoretisk frågeställning i ljuset av min deff.

Kräket
2008-04-17, 09:46
Ja, som rubriken lyder. Frågan skall förstås som ett allmänt uttryck för mitt intresse för området, och inte något som är av direkt praktisk betydelse.

Utgångspunkten får tas i de valda delarna i denna tråd, postad av King Grub, http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=111610

...The metabolic basis for a change in muscle mass is an increase in net muscle protein balance (termed NBAL). NBAL is the difference between MPS (muscle protein synthesis) and MPB (muscle protein breakdown). Thus an increase in MPS and/or a decrease in MPB are necessary for NBAL to increase, leading to accretion of muscle proteins....

Allstå, grunden för att öka i muskelmassa är att stimulera syntes, samt att minska nedbrytning. Sammantaget att hamna på positiv nettobalans.

Min fråga utifrån denna konklusion är i vilken mån långa väntetider mellan födointagen hypotetiskt kan försämra muskeltillväxten? Detta givet att man ändå intar en adekvat mängd protein (säg 2 g/kg kroppsvikt). Visserligen torde väl IF-koncept och d.y.l. motsäga det befarat negativa i långa faste-tider, men hur förhåller sig detta? Skulle vara kul att få ta del av denna något teoretiska diskussion.

För egen del är frågan endast av väldigt långsökt praktisk relevans. Jag försöker minska mitt kroppsfett nu, och min strategi har varit att helt enkelt äta mer sällan. Jag finner det lättast att kanske hoppa över lunchen och istället äta en ordentlig middag. Strategin har gått över förväntan, nästan lite för bra. Därav denna frågeställning.

King Grub
2008-04-17, 10:20
Så länge det inte rör sig om något synnerligen extremt bör inte måltidsfrekvensen ha någon avgörande effekt på proteinbalansen.

Englund
2008-04-17, 11:06
Så länge det inte rör sig om något synnerligen extremt bör inte måltidsfrekvensen ha någon avgörande effekt på proteinbalansen.
Vad är definitionen av "extremt" i detta fall? Mat var 30:e timme, var 40:e? Att måltidsfrekvens sett över ett dygn spelar mycket liten roll vet vi ju redan.

Koloftw
2008-04-17, 11:10
Vad är definitionen av "extremt" i detta fall? Mat var 30:e timme, var 40:e? Att måltidsfrekvens sett över ett dygn spelar mycket liten roll vet vi ju redan.

Finns ju en här på forumet, Anders the Peak tror jag, som fastar fastar 24h och äter 24h. Med goda resultat.

Englund
2008-04-17, 11:13
Finns ju en här på forumet, Anders the Peak tror jag, som fastar fastar 24h och äter 24h. Med goda resultat.
Ah, intressant. Själv äter jag var 20-28:e timme. Ca: 1 mål mat/dag alltså, nu under deffen. Iofs är jag bara inne på min 5:e dag så jag har inget att utvärdera än så länge:)

Koloftw
2008-04-17, 11:15
Japp, 20-28h konceptet tycker iaf. jag är fungerande :)

King Grub
2008-04-17, 11:50
Ett mål om dagen anser jag vara extremt.

PePPinO
2008-04-17, 13:28
Ah, intressant. Själv äter jag var 20-28:e timme. Ca: 1 mål mat/dag alltså, nu under deffen. Iofs är jag bara inne på min 5:e dag så jag har inget att utvärdera än så länge:)

Funkar d bra för dig oså?Om jag ser till mig själv tvivlar jag på att min lägenhet skulle vara i något fint skick efter att varit utan max 6h...blir ehrm kan man säga, lite tjurig:P

goggen
2008-04-17, 16:46
Ett mål om dagen anser jag vara extremt.

2 måltider da*flex*

Englund
2008-04-17, 18:57
Funkar d bra för dig oså?Om jag ser till mig själv tvivlar jag på att min lägenhet skulle vara i något fint skick efter att varit utan max 6h...blir ehrm kan man säga, lite tjurig:P
Det fungerar utmärkt. Men jag är van att äta sällan. Jag antar att det tar ett tag att vänja sig.

Cohen
2008-04-17, 21:26
Jag äter också enbart ett mål om dagen. Men inte i strävan efter att vara optimal, utan helt enkelt pga olika praktiska hänsynstaganden.

Om detta är "extremt" - vilka konsekvenser kan det få för min hälsa?

CoolHandLuke
2008-04-18, 15:38
Hur var det? Mindre kortisol, högre blodtryck?

Det kan man lätt justera med mindre mellanmål. Man får prova sig fram lite vad som fungerar. För mig funkar proteinrika mellanmål, gärna med lite volym från grönsaker. Syrlig frukt och nötter är mindre bra men det går.