handdator

Visa fullständig version : Fråga om lån.


Angel
2008-04-17, 09:27
Är det bättre att ta ett banklån för att betala av massa småkrediter med höga räntor?

Om 30 000 är det minsta ja kan ta i ett lån, men jag egentligen bara behöver kanske 19 000, kan jag betala tillbaka dom andra med en gång efter jag lånat dom då? Eller måste jag betala en viss summa varje månad?

Vad är bäst av rak amortering eller annunitet?

Ignatius72
2008-04-17, 09:55
Ja det är bättre och ja du kan betala av hur mycket du vill och vad gäller amortering så handlar det väl om man vill betala samma summa varje gång eller om det kommer att minskas på slutet.

MasterChief
2008-04-17, 10:00
Eftersom du är ung och ett hett offer för bankerna så rekommenderar jag att du skaffar dig en bra bankman som hjälper dig. Alltid bra att ha en sådan kontakt när det vankas villa och bil framöver.

Du kan betala tillbaka direkt efter du lånat. Men här kan det skilja lite från bank till bank när det gäller tider och eventuella avgifter.

Angående typ av lån är det bäst att du skaffar dig grundkunskaperna. Alltid bra att känna till detta för framtiden:

http://www.finansportalen.se/annuitetslaan.htm

Jag tycker det dock låter som en bra idé. Skönt att ha allt samlat.

pragmatist
2008-04-17, 10:02
Rak amortering innebär vanligen något lägre total räntekostnad, nackdelen är att de tidiga amorteringarna är högre än vid annuitetslån. Det beror alltså på hur din ekonomi ser ut, har du råd och inte har något emot att betala mer under en viss period i början så lönar det sig med rak amortering.

Mirre
2008-04-17, 10:26
Om 30 000 är det minsta du kan ta i lån och du behöver 20 000, ta inte lånet. Det finns i sådana fall alternativ. Kika runt på tex ICA-banken, IKANObanken etc.
Vad får du för effektiv ränta?

Angel
2008-04-17, 10:31
Om 30 000 är det minsta du kan ta i lån och du behöver 20 000, ta inte lånet. Det finns i sådana fall alternativ. Kika runt på tex ICA-banken, IKANObanken etc.
Vad får du för effektiv ränta?

nej 30 var det minsta tyvärr, ja kanske behöver 15något tror ja. Är massa små krediter jag vill bli av med.

Ska spana in ica banken då

J de Koof
2008-04-17, 22:48
Är massa små krediter jag vill bli av med.

Kolla in räntorna på småkrediterna. För några år sen när ränteläget var löjligt lågt låg vi här i familjen och betalade på småkrediter med effektiva räntor på 14-15%. Och detta var inte på obskyra noname-hajar utan etablerade storfinansbolag.

Sen klippte vi ett vanligt banklån istället med bättre ränta och skickade allt småskitet i graven - ALLTID bättre att ha ett samlat lån istället för en hel hög med småjävlar.

Cilia
2008-04-18, 07:02
Vad har du för bank där dom inte lånar ut mindre än 30 tkr?

Jag håller med mirre, det där låter skumt. Jag skulle kolla runt men även prata med vanliga banker. Jämför även villkoren. Är du med i facket kan dom ha samarbete med någon bank som kanske har bättre villkor.

Per B
2008-04-18, 07:14
Jag antar att anledningen till att flera banker, inklusive ICA, har 30 000 kr som lägsta lånebelopp beror på att de vill tjäna pengar, och att lägga upp lån på småbelopp "kostar mer än det smakar" för dem. Men har man en bra bankkontakt går det säkert att lösa.

Vad gäller avbetalningsmetod så föredrar jag helt klart rak amortering då det är skönt att kunna se månagskostnaden minska. Men andra tycker att det är viktigare med en fast månadskostnad (fast det gäller ju iofs bara så länge räntan ligger fast).

Per B
2008-04-18, 07:20
Kollade precis skandiabanken: deras lägsta officiella lånebelopp är 20 000 kr. Deras aktuella ränta är 7,74% (effektiv ränta 8,02%).

Hoppas du hittar nån bra lösning!

FreCKo
2008-04-18, 08:00
Många av dom små bankerna har oftast minsta belopp för att låna ut, jag vet att storbankerna inte har det. Jag har jävligt dålig koll på vad handelsbanken ger för ränta på helrörliga, men det brukar röra sig om en... 6% kanske?

Per B
2008-04-18, 08:08
Många av dom små bankerna har oftast minsta belopp för att låna ut, jag vet att storbankerna inte har det. Jag har jävligt dålig koll på vad handelsbanken ger för ränta på helrörliga, men det brukar röra sig om en... 6% kanske?

Får jag fråga om meningen med ditt inlägg när du uppenbarligen bara gissar? Och gissar dåligt dessutom.

FreCKo
2008-04-18, 08:13
Får jag fråga om meningen med ditt inlägg när du uppenbarligen bara gissar? Och gissar dåligt dessutom.

Jag jobbar på handelsbanken, men jag har urusel koll på våra räntor.

Angel
2008-04-18, 09:02
Vad har du för bank där dom inte lånar ut mindre än 30 tkr?

Jag håller med mirre, det där låter skumt. Jag skulle kolla runt men även prata med vanliga banker. Jämför även villkoren. Är du med i facket kan dom ha samarbete med någon bank som kanske har bättre villkor.

Swedbank var det ja kollade, dom hade 30 000 som minsta belopp i Privatlån. Sen kunde man få kredit på 10 000, men ja antar att det inte är lika bra.

Mirre
2008-04-18, 10:13
Kolla in Skandiabanken enligt förslaget ovan, vetja. Men inna du gör det, kolla upp medlemslån via fack. ibland kan det vara några punkter lägre. I din totala lånekostnadskalkyl, begär att få en översiktsbild över lånets kostnad. Ränta (effektiv)och uppläggnings- och eventuella aviseringsavgifter. Alla kostnader!!

Ta gärna ett snack med mammas eller pappas bankontakt, om de är kunder med långvarigt engagemang. De brukar kunna var lite mer serviceminded mot familjemedlemmar...

Angel
2008-04-18, 11:26
Nu har ja räknat på att jag har ca 16 000 i olika småkrediter varav 8000 är på ikea. Kommer det löna sig att ta ett nytt lån för att betala av dom? Jag hade tänkt göra det smidigt, inte behöva gå till ny bank osv. Men tack för alla tipsen iallfall.

FreCKo
2008-04-18, 11:42
Nu har ja räknat på att jag har ca 16 000 i olika småkrediter varav 8000 är på ikea. Kommer det löna sig att ta ett nytt lån för att betala av dom? Jag hade tänkt göra det smidigt, inte behöva gå till ny bank osv. Men tack för alla tipsen iallfall.

Tänk såhär: Dom krediter du har idag har säkert rätt... Dåliga villkor. Aviseringsavgifter, rätt hög ränta och massa sånt skit. Slå ihop alla lån du har och kolla vad du betalar i genomsnitt i månaden, med aviseringsavgifter och allting. Sen kollar du med en bank och ser vad du kommer att få betala i månaden där.

Ofast kan det röra sig om några hundralappar i månaden, och då slipper du också alla småkrediter.

mangs
2008-04-18, 14:27
Det brukar (är alltid?) vara billigast att samla alla liknande smålån hos en bank. Dessutom är det oerhört mycket smidigare.

Mina undringar bara är hur lång tid det skulle ta för dig att spara ihop dessa pengarna och sedan slippa betala ränta etc.

Alla är olika men om jag hade haft 16.000 i skulder skulle jag se till att spara ihop pengar så att jag kunde betala av dem illa kvickt för att sedan slippa tänka på dem. Eftersom du har en fast inkomst borde det gå hyffsat fort att få ihop dessa pengar.

Anton101
2008-04-18, 14:44
Ta lån på mer än du behöver. Spelar ingen större roll för månadskostnaden om du har skuld på 20 000 eller 40 000. Gör nåt kul.
Sen klipper du dina småkreditskort så du inte har både banklån + småkrediter om ett halvår.
För övrigt är 16 000 inget att vara orolig över, det är växelpengar.

tjabon
2008-04-18, 15:34
Fickpengar........:D

Jag hade en del smålån för konsumtion när jag var yngre.
löste in dessa (ca: 20 000) genom att ta en kontokredit
på miitt lönekonto.

Sedan öppnade jag ett sparkonto, och har aldrig lånat mer
än till boendet.

FreCKo
2008-04-18, 15:37
Ta lån på mer än du behöver. Spelar ingen större roll för månadskostnaden om du har skuld på 20 000 eller 40 000. Gör nåt kul.
Sen klipper du dina småkreditskort så du inte har både banklån + småkrediter om ett halvår.
För övrigt är 16 000 inget att vara orolig över, det är växelpengar.

Frågan är hur banken ställer sig till ett blancolån på det dubbla av vad hon har i lån.

Jag skulle nog inte råda någon att "ta lån på mer än du behöver" enbart för konsumtion, när krediterna hon har redan har uppstått för konsumtion. Eller för den delen kalla 16K för växelpengar, oavsett hur ekonomin ser ut för personen man snackar med. Det är en grej att ta specifika saker på avbetalning, en helt annan att bara blåsa på med lån for shits n giggles.

Anton101
2008-04-18, 16:12
Frågan är hur banken ställer sig till ett blancolån på det dubbla av vad hon har i lån.

Jag skulle nog inte råda någon att "ta lån på mer än du behöver" enbart för konsumtion, när krediterna hon har redan har uppstått för konsumtion. Eller för den delen kalla 16K för växelpengar, oavsett hur ekonomin ser ut för personen man snackar med. Det är en grej att ta specifika saker på avbetalning, en helt annan att bara blåsa på med lån for shits n giggles.

Äh, man lever bara en gång, men alla gör förstås som de själva vill.

Om jag exempelvis tar lån på 100k och får en månadskostnad för det på 1000 kr i 10 år framöver så är det värt det för mig. Jag vill ha mina 100k att göra vad jag vill med, och de 1000 kr i månaden det kostar är en fjärt i rymden.

Vi pratar ändå bara småpengar här... En kompis till mig bjöd på ett hus i veckan, varje nytt bud var 150 000 över det tidigare. Huset slutade på 1,2 miljoner över utgångspris. Bara för att sätta det hela i lite perspektiv.

Lånade småpengar bakar man förr eller senare in i de riktigt tunga lånen som kommer när man ska ha hus etc.

FreCKo
2008-04-18, 16:33
Äh, man lever bara en gång, men alla gör förstås som de själva vill.

Om jag exempelvis tar lån på 100k och får en månadskostnad för det på 1000 kr i 10 år framöver så är det värt det för mig. Jag vill ha mina 100k att göra vad jag vill med, och de 1000 kr i månaden det kostar är en fjärt i rymden.

Vi pratar ändå bara småpengar här... En kompis till mig bjöd på ett hus i veckan, varje nytt bud var 150 000 över det tidigare. Huset slutade på 1,2 miljoner över utgångspris. Bara för att sätta det hela i lite perspektiv.

Lånade småpengar bakar man förr eller senare in i de riktigt tunga lånen som kommer när man ska ha hus etc.

Och att jämföra rena blancolån med villalån var... Well, intressant. Jag skulle inte dra parareller mellan dom två, speciellt inte om man ska sitta och söka lån på en bank. Det är inte bara all fun and games att ha lån du vet, att belåna sig upp till öronen är jätteskoj så länge du har en fungerande ekonomi... Sen kommer det barn, eller så blir du arbetslös, eller måste byta jobb och får ett där du har mindre lön. Banker räknar alltid med en viss marginal när det gäller bostadslån, har du massa lån så blir det mindre att låna till bostaden, och du kanske inte får den där drömlägenheten....

Ah well, bara min åsikt.

Mirre
2008-04-18, 19:58
Ta lån på mer än du behöver. Spelar ingen större roll för månadskostnaden om du har skuld på 20 000 eller 40 000. Gör nåt kul.
Sen klipper du dina småkreditskort så du inte har både banklån + småkrediter om ett halvår.
För övrigt är 16 000 inget att vara orolig över, det är växelpengar.

:smash:
Dagens sämsta råd! Att låna till konsumtion är idioti. Tänk sedan när du får dras med lånet ooch så händer något oförutsett så att du måste låna mer. Då kommer du ångra dig att du inte satte av amorterings- och räntepengen på ett sparkonto istället. Att leva över sina tillgångar och sedan dras med dem anser inte jag vara direkt smart. Att istället spara lite varje månad till en buffert så kan man låna av sig själv vid behov.

EDIT: Du försökte nog bara vara rolig för du kan iinte mena det. ;)

dam00r
2008-04-18, 20:01
nej 30 var det minsta tyvärr, ja kanske behöver 15något tror ja. Är massa små krediter jag vill bli av med.

Ska spana in ica banken då

Gå till banken och få de små krediterna "inbakade" i lånet

WHITEFOLKS
2008-04-18, 20:14
Äh, man lever bara en gång, men alla gör förstås som de själva vill.

Om jag exempelvis tar lån på 100k och får en månadskostnad för det på 1000 kr i 10 år framöver så är det värt det för mig. Jag vill ha mina 100k att göra vad jag vill med, och de 1000 kr i månaden det kostar är en fjärt i rymden.

Vi pratar ändå bara småpengar här... En kompis till mig bjöd på ett hus i veckan, varje nytt bud var 150 000 över det tidigare. Huset slutade på 1,2 miljoner över utgångspris. Bara för att sätta det hela i lite perspektiv.

Lånade småpengar bakar man förr eller senare in i de riktigt tunga lånen som kommer när man ska ha hus etc.

Du får ju inte mer pengar för att du lånar och gör av med de. I långa loppet blir det ju tvärtom, du får praktiskt sett mindre pengar eftersom du lägger pengar på att betala ränta.

Rätt bra ränta på det lånet du föreslog förövrigt, dvs behöva betala 120k på 100k över 10 år, vart hittar du ett sådant?

Muskelbyggaren
2008-04-18, 20:29
Haha, Anton101, jag gillar inte uttrycket men hur gammal är du egentligen? Och hur många gånger har du lånat 100k?

Man behöver ju inte gå in på några detaljer för att inse hur urbota dumt det du säger är... Lånar du 100 000 måste du betala tillbaka pengarna, plus ränta. Om du är ute efter att lyckan över en plötslig massa siffror på kontoutdraget är det ju ungefär 18 gånger smartare att spara ihop pengarna du ändå skulle få lägga på amortering och på så vis få denna lyckokick för en billigare penning, men lite senare. Hade du däremot bara tänkt leva 10 år till förstår jag dig till fullo!

När jag ändå är inne på spåret måste jag slå några slag mot konsumtionslån. Vad tänker man egentligen? Man lär ju ha framförhållning som en guldfisk om man lånar pengar bara för att kunna snäppa upp bekvämligheten en aning på momangen istället för att vänta några månader. Konsumtionslån kan jag inte se vara en rimlig lösning annat än i fall av någon form av kris, såväl materiell som psykisk sådan.

J de Koof
2008-04-18, 21:34
varav 8000 är på ikea

Kolla in räntan på enbart IKEA-krediten. Antagligen ett stort BLÄ...

Angel
2008-04-18, 21:48
Kolla in räntan på enbart IKEA-krediten. Antagligen ett stort BLÄ...

18% tror ja, jag brukar betala 500 i mån där varav 120 nått går som ränta. Det är rätt kasst.

dam00r
2008-04-18, 22:05
18% tror ja, jag brukar betala 500 i mån där varav 120 nått går som ränta. Det är rätt kasst.

BAKA IN DE @ BANKLÅNET förfan

WHITEFOLKS
2008-04-18, 22:06
Hoppas det var nånting du verkligen behövde :D

Per B
2008-04-18, 22:14
BAKA IN DE @ BANKLÅNET förfan

Men om jag uppfattat Angel rätt så är ingen av hennes befintliga skulder ett vanligt banklån, utan det är IKEA-krediten + andra krediter. Problemet är ju att få ett lån i en bank på 15000 kr... så små belopp vill bankerna normalt inte befatta sig med.

Vi kanske kan skramla? ;)

Mirre
2008-04-18, 22:17
Förresten, du kanske har någon anhörig som kan låna dig pengarna? Du betalar 1200 kr + 6% i ränta per månad till denna personen istället. Personen får lite högre ränta än på banken och du får lägre ränta... Win win situation. Bara en liten tanke...

WHITEFOLKS
2008-04-18, 22:18
Kan ju leva lite tajt några månader och ha allt avbetalt efter det :P

Du skulle väl dessutom få 12k tillbaka på skatten så då är det ju bara några k som fattas, borde du väl kunna spara ihop på 2 månader eller så?

Granatgiraffen
2008-04-18, 22:20
Förresten, du kanske har någon anhörig som kan låna dig pengarna? Du betalar 1200 kr + 6% i ränta per månad till denna personen istället. Personen får lite högre ränta än på banken och du får lägre ränta... Win win situation. Bara en liten tanke...

"-Morsan, får jag låna ett par tusen. Du får 6% ränta."

Nice.

Anton101
2008-04-18, 23:54
Hade du däremot bara tänkt leva 10 år till förstår jag dig till fullo!

Lever jag 10 år till har jag tur. Vem som helst kan dö exakt när som helst, och man får ingen andra chans till att leva sitt liv. Vem vill ligga på dödsbädden och ångra allt man inte gjorde?

Ni kan tycka jag ger dåliga råd, men hur kul är det att leva som en kyrkråtta i flera månader för att betala av en struntskuld?

Enligt mig är det ni som ger dåliga råd, men who cares.

Edit: Låna aldrig, och låna aldrig ut privat om du vill ha kvar dina vänner.

WHITEFOLKS
2008-04-18, 23:57
Kör du smarta puckar från början så behöver du inte leva som en kyrkråtta för att betala av struntskulder utan du har istället hela gången tillgång till bra pengar så att du har råd att göra det du verkligen vill utan extra kostnader för ränta osv.

Angel
2008-04-19, 04:51
Kör du smarta puckar från början så behöver du inte leva som en kyrkråtta för att betala av struntskulder utan du har istället hela gången tillgång till bra pengar så att du har råd att göra det du verkligen vill utan extra kostnader för ränta osv.


Åh, varför tänkte jag inte på DET!

WHITEFOLKS
2008-04-19, 08:42
Det var en kommentar främst till Anton101 men ja man kan fråga sig varför du inte tänkte på det.

OggeP
2008-04-19, 08:48
Glöm inte att kontrollera vilka små krediter som kan förtidslösas. Enligt konsumenkreditlagen och lagen om avbetalning ska det inte vara några problem, men det finns en hel del skumma upplägg där man diskonterar det bokförda restvärdet vilket leder till en väldigt hög förtidslösenavgift.

FreCKo
2008-04-19, 09:32
Lever jag 10 år till har jag tur. Vem som helst kan dö exakt när som helst, och man får ingen andra chans till att leva sitt liv. Vem vill ligga på dödsbädden och ångra allt man inte gjorde?

Ni kan tycka jag ger dåliga råd, men hur kul är det att leva som en kyrkråtta i flera månader för att betala av en struntskuld?

Enligt mig är det ni som ger dåliga råd, men who cares.

Edit: Låna aldrig, och låna aldrig ut privat om du vill ha kvar dina vänner.

Jag vet inte hur många gånger jag hört det där, "låna för att leva livet, annars kan det vara för sent". Sen sitter du med arslet i brevlådan, med betalningsanmärkningar och får skuldsanering av kronofogden, för att sen när allting är borta dra igång och ta lån igen.

Vissa personer borde inte ha lån, jag hoppas att du får en sundare inställning till pengar innan du går till banken.

Anton101
2008-04-19, 11:30
Jag vet inte hur många gånger jag hört det där, "låna för att leva livet, annars kan det vara för sent". Sen sitter du med arslet i brevlådan, med betalningsanmärkningar och får skuldsanering av kronofogden, för att sen när allting är borta dra igång och ta lån igen.

Vissa personer borde inte ha lån, jag hoppas att du får en sundare inställning till pengar innan du går till banken.

Haha lägg ner nu, jag har bra koll på mina finanser, aldrig haft betalningsanmärkning eller liknande. Jag skrev inte att man ska gå och låna ett par millar och leva loppan... eller att man ska maxa ut alla sina kontokort. Jag skrev att man kan ta ett litet (relativt) lån och leva gott ett tag, köpa det man velat ha. Livet är för kort för att inte göra det man vill.

Cilia
2008-04-19, 11:33
Glöm inte att kontrollera vilka små krediter som kan förtidslösas. Enligt konsumenkreditlagen och lagen om avbetalning ska det inte vara några problem, men det finns en hel del skumma upplägg där man diskonterar det bokförda restvärdet vilket leder till en väldigt hög förtidslösenavgift.
Jag uppfattade det som att hon har kreditkortslån. Det borde väl inte vara några problem att lösa dom i förtid? Jag skulle aldrig ta ett lån jag inte kan lösa utan extra kostnad. Bortsett bostadslån.

OggeP
2008-04-19, 12:40
Jag uppfattade det som att hon har kreditkortslån. Det borde väl inte vara några problem att lösa dom i förtid? Jag skulle aldrig ta ett lån jag inte kan lösa utan extra kostnad. Bortsett bostadslån.

Jag tolkade det som avbetalningsköp/privatleasingupplägg, oavsett så ska hon kontrollera hurvida det går att förtidslösa/extra amortera.

Mirre
2008-04-19, 18:12
Jag tolkade det som avbetalningsköp/privatleasingupplägg, oavsett så ska hon kontrollera hurvida det går att förtidslösa/extra amortera.

Det kan finnas låneinstitut där kunden förbinder sig att betala x kr/mån i x antal år/månader. Då har kreditinstitutet budgeterat en ränteinkomst och detta får man helt enkelt betala även om man löser in lånet i förtid.

Allmänt råd:
Läs villkor INNAN och fall inte för frestelsen med att få tvn eller vad det nu är idag genom att ta dyra lån. Det är inte värt det utan du kommer tom uppskatta ditt inköp mer om du sparar till det och sedan köper det kontant.
Det finns så många unga som hamnar hos Kronofogden för patetiska småbelopp och antalet ökar frekvent. Flera småbelopp per månad blir mycket varje månad och tillslut hamnar du i en negativ spiral.
Skitkul att ha kul för stunden men jag väljer hellre att ha kul en lång tid framöver utan ekonomiska bekymmer där bekymrerna lätt kan leda till psykisk ohälsa.
Du kommer ha extra jäkla kul om du har en trygghet/buffert på banken.

Jag låter kanske trist i mitt inlägg. Spara uff..vad trist... Men sätt ett år som sparår så har du flera år framöver där du kan låna av dig själv om du nu skulle vilja ha en ny tv spontant om tex 14 månader.

petah
2008-04-19, 21:02
Förresten, du kanske har någon anhörig som kan låna dig pengarna? Du betalar 1200 kr + 6% i ränta per månad till denna personen istället. Personen får lite högre ränta än på banken och du får lägre ränta... Win win situation. Bara en liten tanke...

ojojoj, låna ALDRIG pengar till eller från vänner, om det inte rör sig om typ max 2000:-

Tycker jag iaf.

Mirre
2008-04-19, 21:16
ojojoj, låna ALDRIG pengar till eller från vänner, om det inte rör sig om typ max 2000:-

Tycker jag iaf.
vän=vän, kompis, polare, bästis
anhörig=släkt, familjemedlem
;)