handdator

Visa fullständig version : Ont i sidan av bröstet vid vissa dragövningar


Per B
2008-04-16, 22:03
Halloj!
Har de senaste veckorna haft ont i sidan av högra bröstet när jag kör vissa dragövningar, t ex vertikalrodd med smalt grepp i kapel (armbågarna lågt). Jag känner INTE av detta i några bröstövningar. Finns det nåt muskelfäste för nån ryggmuskel där som kan förklara smärtan?

Tack på förhand,
Per

Per B
2008-04-23, 08:17
Jag måste revidera detta inlägg då jag trots smärta fortsatte köra vissa dragövningar, och numera gör det ont även om jag kör bröst. Så smärtan känner jag vid de flesta rörelser, även utan belastning, där jag utsätter högra bröstmuskeln för rörelse. Det känns som om smärtan kommer från bröstkorgen: kan jag ha fått en spricka i nåt revben av styrketräningen, trots att jag så vitt jag minns inte fått nån smäll där? Finns det nån annan förklaring?

Tack på förhand,
Per

Martin Löwgren
2008-04-23, 09:40
Jag måste revidera detta inlägg då jag trots smärta fortsatte köra vissa dragövningar, och numera gör det ont även om jag kör bröst. Så smärtan känner jag vid de flesta rörelser, även utan belastning, där jag utsätter högra bröstmuskeln för rörelse. Det känns som om smärtan kommer från bröstkorgen: kan jag ha fått en spricka i nåt revben av styrketräningen, trots att jag så vitt jag minns inte fått nån smäll där? Finns det nån annan förklaring?

Tack på förhand,
Per
Svårt att säga exakt. Låter som nån form av ruptur i latissimus dorsi (kanske även teres major). Vila från smärtande övningar och försöka analysera vid vilka rörelser det gör ont.

Jag hade uppsökt naprapat/sjukgymnast för att få det hela uträtt.

Mvh Martin