handdator

Visa fullständig version : Då ska man komma i gång igen!


Hajar'u
2008-04-16, 17:03
Hej!

Jag är en helt vanlig kille som har tränat en del i mina dar. Nu ska det börjas igen! Förr, back in the days, körde man allt från 3- till 5-splitt och målet var såklart att bli så stor och biffig som möjligt. Höll igång nästan 5 år på det viset. Idag är man lite äldre och både jag och träningsmålen har förändrats en hel del. Jag kommer mest ägna mig åt konditionsträning och bollsporter med "grabbarna". Men lite styrketräning tänkte jag hinna med det också. Jag funderar på vad som kan vara "bäst" av följande:

x Träna två helkroppspass i veckan. Dessa båda pass skulle kunna ha olika upplägg.

x Köra två-splitt och klämma in två eller, om tid ges, tre pass i veckan.

Just nu lutar det åt helkroppspassen! Sökte runt lite på forumet och tyckte mig ana att många föredrar helkroppspass när man inte kör så många gånger i veckan. Rätt uppfattning?

Wao
2008-04-16, 17:14
Eftersom att dina mål inte längre är att bli så stor som möjligt, och eftersom att du verkade ha ont om tid till träning samt att du tränat en hel del tidigare tycker jag att du faktiskt kan köra på helkroppspassen. Vilka övningar och så vet du väl nästan själv med tanke på att du tränat i +/- 5 år

Hajar'u
2008-04-16, 18:25
Jo, det lutar ju mot det :)

Hajar'u
2008-04-17, 09:48
Efter att tidigare i livet haft lite småproblem med ryggen så kommer jag inte att köra marklyft (och kanske inte heller knäböj), men ett tänkbart schema skulle kunna se ut enligt följande:

OBS, jag är fullt medveten om att det ligger aningen mer fokus på överkroppen. Det beror på flera faktorer. Kanske ser det mycket ut?


Pass 1
------------
Plan bröstpress
Flyes
-
Axelpress
Sidres
-
Chins
Ryggresningar
-
Framsida lår
-
Mage


Pass 2
------------
Sned bröstpress
Kabeldrag
-
Axelpress
-
Tricepsövning/dips
-
Roddövning
-
Bicepsövning
-
Baksida lår
-
vader
-
Mage


Alternativt alltså tvåsplitt enligt:

Pass 1
------------
Bröst
Axlar
Triceps
Framsida Lår

Pass 2
------------
Rygg
Biceps
Baksida lår
Vader
Mage

Vill isf dela upp benträningen mellan passen.

Kommentar?

Martin.V
2008-04-17, 10:43
2-splitten ser helt okej ut. Jag tycker du ska köra på den.

Hajar'u
2008-04-17, 13:48
Jo, om man hoppar på 2-splittet så blir det ju varje muskelgrupp 1 gång i veckan, precis som förr. :thumbup: