handdator

Visa fullständig version : Räkna ut kalorier?


lamerica
2008-04-16, 10:42
Finns det något datorprogram eller hemsida där man kan ange vad man äter under en dag och sedan bli serverad det totala kaloriintaget?
Tack :)

Koloftw
2008-04-16, 10:44
Hälsovakten
Cal-Control
Fitday
Formfixaren

lamerica
2008-04-16, 11:02
Tack!! Hittade även denna sida: http://www.energibalans.nu som meddelade mig att gårdagens intag:

- Knäckemacka + ägg och tomat
- Äpple
- Fullkornspasta, fettfri kotlett, sallad, kvark
- Äpple
- Blandad sallad, en burk tonfisk med keso
- 2 kokta ägg

...innehåller 937 kalorier.

Jag brände 600 kalorier på träning samma dag.

Kan detta stämma? Kommer bli väldigt deffad isf.. Är det en bra "kostdag" i övrigt?

oath5
2008-04-16, 17:23
Tack!! Hittade även denna sida: http://www.energibalans.nu som meddelade mig att gårdagens intag:

- Knäckemacka + ägg och tomat
- Äpple
- Fullkornspasta, fettfri kotlett, sallad, kvark
- Äpple
- Blandad sallad, en burk tonfisk med keso
- 2 kokta ägg

...innehåller 937 kalorier.

Jag brände 600 kalorier på träning samma dag.

Kan detta stämma? Kommer bli väldigt deffad isf.. Är det en bra "kostdag" i övrigt?

Nej det är verkligen ingen bra kostdag. Om man går helt efter vad du räknat fram så innebär det att din kropp endast får 337 kcal då. Nu vet inte jag vad du väger å så men din kropp behöver nog en 1800-2000 kcal för att ligga på +-0 dra sedan bort 500 kcal så får du en bra startpunkt att gå efter. Din kropp kommer inte bränna något fett när du endast äter 337 kcal om dagen.

lamerica
2008-04-16, 17:39
Kan bara hålla med.. Väger 80 kilo, målvikt 76-77 kilo så jag är inte kraftigt överviktig direkt.

Undrar vad de räknar som en portion på den där siten... Det där är en helt normal kostdag för mig, macka till frukost, pastarätt till lunch, proteinsallad till middag - nån som känner igen sig? Jag varken vill eller kan trycka i mig mer mat och jag äter inga jätteportioner heller..

well well, får väl dra i mig lite gainer lr nåt så jag inte förtvinar.

mattezor
2008-04-16, 17:49
Känns som du fått ett väldigt lite kalorier för all den mat du ätit, så om inte du ätit väldigt små portioner av det du åt så tror jag inte det där stämmer.

Finns även en jättebra mall i excel här på forumet för kalori-räkning.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

Mvh // Mattias

Koloftw
2008-04-16, 18:10
Din kropp kommer inte bränna något fett när du endast äter 337 kcal om dagen.

Nähä, varför då?

steelgurra
2008-04-16, 18:12
Nej det är verkligen ingen bra kostdag. Om man går helt efter vad du räknat fram så innebär det att din kropp endast får 337 kcal då. Nu vet inte jag vad du väger å så men din kropp behöver nog en 1800-2000 kcal för att ligga på +-0 dra sedan bort 500 kcal så får du en bra startpunkt att gå efter. Din kropp kommer inte bränna något fett när du endast äter 337 kcal om dagen.

Varför bränner inte kroppen något fett då?
(Inget drygande, bara undrande)

Koloftw
2008-04-16, 18:15
Varför bränner inte kroppen något fett då?
(Inget drygande, bara undrande)

Självklart kommer kroppen att bränna fett då också.

Eddie Vedder
2008-04-16, 18:15
Varför bränner inte kroppen något fett då?
(Inget drygande, bara undrande)

Det gör den såklart. Förstår inte var oath5 fått det ifrån. Då vore det ju omöjligt att svälta ihjäl.

Mental
2008-04-16, 18:17
Det gör den såklart. Förstår inte var oath5 fått det ifrån. Då vore det ju omöjligt att svälta ihjäl.

Nejdå, det skulle gå mycket fortare att svälta ihjäl om kroppen vägrade oxidera fettet vid extremt kaloriunderskott.

Energibehovet minskar ju inte.

lamerica
2008-04-18, 12:44
Det där xl-arket var ju riktigt bra! Svårt dock att veta hur många gram kycklingsalladen jag åt till lunch låg på..
Kanske ska man införskaffa en hushållsvåg? Använder ni sådan?

Cohen
2008-04-18, 22:35
Det där xl-arket var ju riktigt bra! Svårt dock att veta hur många gram kycklingsalladen jag åt till lunch låg på..
Kanske ska man införskaffa en hushållsvåg? Använder ni sådan?

Jag har en och använder den ganska mycket. Vill man uppskatta hur mycket mat man får i sig är det ett nödvändigt verktyg.

Använde den mest i början dock, efter att tag lär man sig hur mycket maten väger utan att man behöver väga den. Den kunskapen är dessutom värdeful om man vill (på ett ungefär) räkna ut hur mycket man fått i sig från en utelunch eller liknande.