handdator

Visa fullständig version : Glycerol


JJ
2003-05-26, 20:21
Någon som använder glycerol eller vet vad hur det fungerar?

Janna
2003-05-26, 20:27
va ska du med det till .. det binder bara upp vätska .. kan va bra för att bli fylligare efter att man töömt på kolhydrater när man ska tävla men i träningssyfte är det ganska meningslöst

Nilsson
2003-05-26, 20:30
Originally posted by Janna
va ska du med det till .. det binder bara upp vätska .. kan va bra för att bli fylligare efter att man töömt på kolhydrater när man ska tävla men i träningssyfte är det ganska meningslöst

Jag håller faktiskt inte med dig Janna!!
Då skulle man nästan kunna säga samma sak om kreatin! Jag har själv kört med glycerol tillsammans med ALA och kreatin. Jag fick sjukt tryck, riktigt riktigt bra tryck. Ökade i styrka trots att jag vilat 3v. Om du har mkt tryck och den extra lilla kraften kan du köra tyngre och ta ut dig mer, vilket iaf jag tror leder till ökad muskelmassa?

JJ
2003-05-26, 20:32
Bara nyfiken. Men om det ökar cellstorleken kan man ju spekulera i om det i sig kan vara anabolt, så jag vill fortfarande veta mer:)

Ninjasmurf
2003-05-26, 20:40
"Summary. Extra water ingested with glycerol is held in the body for several hours and may enhance performance by a few percent in events lasting more than an hour in hot and humid conditions. Headaches, blurred vision, and stomach upsets are side effects for some athletes who take too much too quickly. More research is needed to determine whether adequate intake of a sports drink containing salt and carbohydrate gives similar gains in performance."

hämtat från http://www.sportsci.org/traintech/glycerol/rar.htm

Janna
2003-05-26, 22:57
Originally posted by Nilsson


Jag håller faktiskt inte med dig Janna!!
Då skulle man nästan kunna säga samma sak om kreatin! Jag har själv kört med glycerol tillsammans med ALA och kreatin. Jag fick sjukt tryck, riktigt riktigt bra tryck. Ökade i styrka trots att jag vilat 3v. Om du har mkt tryck och den extra lilla kraften kan du köra tyngre och ta ut dig mer, vilket iaf jag tror leder till ökad muskelmassa?

om du körde det ihop med ala och kreatin .. hur kan du då veta att det va glycerolen du fick tryck av och inte det faktum att alan gör så att glykogenförråden var bättre fyllda och vätskan kom från kreatinet

tror att glycerol gör mest nytta i uthållighetsporter då det är lätt att man drabbas av vätskebrist

Nilsson
2003-05-27, 04:58
Originally posted by Janna


om du körde det ihop med ala och kreatin .. hur kan du då veta att det va glycerolen du fick tryck av och inte det faktum att alan gör så att glykogenförråden var bättre fyllda och vätskan kom från kreatinet

tror att glycerol gör mest nytta i uthållighetsporter då det är lätt att man drabbas av vätskebrist

Janna, jag hade kört ala+kreatin innan, att lägga in glycerolet gjorde en hel del.
Kanske inte världens bästa tillskott om du inte gillar vätska. Men om du är i en svacka, eller vill komma tillbaka snabbt från ett uppehåll så kan det vara värt att testa.

Doktor V
2003-05-27, 23:07
Betänk att glycerol sliter på njurarna och inte bör användas mer en 1 dag i sträck

Sverker
2003-05-28, 05:47
Ninjasmurfs länk beskriver bra vad glycerol gör så läs den.

Glycerolen binder vatten i blodet och förhindrar att vi kissar ut det.
Levern och njurarna använder glycerol som energikälla så allt eftersom glycerolen förbrukas så frigörs vatten. Vattnet blir då fritt att använda i kroppen under den tuffa tävlingen/träningen.

Jag har lite svårt att se vad glycerol kan tillföra i kroppsbyggning då de flesta av oss inte tränar längre än 60 - 90 minuter och dricker vatten regelbundet mellan seten.

JJ
2003-05-28, 08:28
Kanske kan vara något inför vasan nästa år då.

GhostFace
2003-05-28, 10:17
Har det inte försvunnit inlägg på denna sida ?

EDIT: Nej se det hade det inte, sån´t här är vad som händer när det finns 2 likadana trådar !!

:angel: :em:

Glyceroltråd nr 2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=11214)

Bamse
2003-05-28, 10:20
Originally posted by GhostFace
Har det inte försvunnit inlägg på denna sida ?

Dom kanske är här?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&goto=newpost&threadid=7187

GhostFace
2003-05-28, 10:21
Originally posted by Bamse
Dom kanske är här?

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&goto=newpost&threadid=7187

Sinnesförvirrad efter mitt benpass :D :D :D