handdator

Visa fullständig version : Problem med magmusklerna


torach
2008-04-15, 18:25
Hej allesammans,

Jag har en liten fråga angående mina magmuskler.
När jag spänner magen så är de fyra övre magrutorna synliga (2x2) men under dessa är det värre. Man ser inga konturer alls och känner inte heller rutorna så bra som "man borde".

Finns det några bra övningar/tips för att få fram lite konturer för dessa med?

Är väl ett I landsproblem men vore kul att få "fram" hela magen hehe..

Hoppas ni förstår vad jag menar

MVH

Spader
2008-04-15, 18:29
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881


kolla övnigsbanken för övningar

kalllee
2008-04-15, 18:30
Hej allesammans,

Jag har en liten fråga angående mina magmuskler.
När jag spänner magen så är de fyra övre magrutorna synliga (2x2) men under dessa är det värre. Man ser inga konturer alls och känner inte heller rutorna så bra som "man borde".

Finns det några bra övningar/tips för att få fram lite konturer för dessa med?

Är väl ett I landsproblem men vore kul att få "fram" hela magen hehe..

Hoppas ni förstår vad jag menar

MVH

kan säga att det är exakt samma för mig, vetefan om jag har fler.

Allan
2008-04-15, 18:40
Jo, alla har "rutorna" (som egentligen inte är separata muskler, utan magen delas in i stråk)
http://www.exrx.net/Graphics/RectusAbdominisWaist.gif

De två översta är mer synliga, eftersom de ligger ytligare, den näst understa syns bara om man har mycket lågt kroppsfett, och den sista ligger nästan under bukväggen

torach
2008-04-15, 19:05
Tusen tack! :)
Får börja deffa mer med andra ord

Animalistic
2008-04-15, 19:29
genetiken+kroppsfett avgör hur många som syns, även om du har typ 3% kroppsfett så kanske endast två eller fyra syns ändå, pga genetiken som avgör hur "rutorna" ser ut

Vadå?
2008-04-15, 20:32
Snor tråden lite eftersom du verkade nöjd med svaret. Hoppas att det är okej. :)

Samma sak för mig med nämligen, är väl lite mer bitig/köttig runt midjan och höften och lite på magen, så de är endast de övre magmusklerna som synes.

Vill dock samtidigt gå upp i vikt eftersom jag är oerhört smal på de övriga ställena (är alltså inte lönnfet runt magen utan bara minimalt lite fläsk :p)

Läste här på Kolozzeum att ifall man vill gå upp i vikt och bygga muskler samtidigt så ska man inte motionera/cardioträning. Varför vetifan, men så sa någon skribent här på forumet.
Hur ligger det till, bör man motionera eller bör man avstå om man vill bygga muskler och vill öka vikt?

Musselbank
2008-04-15, 21:12
Det är bara en fördel att konditionsträna också. Dock helst inte nära inpå styrketräningen.

Musselbank
2008-04-15, 21:12
Det är bara en fördel att konditionsträna också. Dock helst inte nära inpå styrketräningen.

burtan
2008-04-15, 23:10
Motion är aldrig fel men i styrkeökningssyfte så är det väl kanske inte optimalt.
Cardioträning stjäl ju energi = du måste äta mer. Äter du så det täcker så ser jag inga större problem med lite konditionsträning.
Sen så är ju inte allt svart eller vitt, du kan öka i styrka/storlek och ändå träna cardio.

Mvh Andreas.

kalllee
2008-04-16, 16:41
Asså jag kan omöjligt känna de 2 nedre. Även om jag försöker känna riktigt noga så efter de 4 första så är det liksom inte mer glapp eller vad man ska säga :S

Ajin
2008-04-16, 21:47
Asså jag kan omöjligt känna de 2 nedre. Även om jag försöker känna riktigt noga så efter de 4 första så är det liksom inte mer glapp eller vad man ska säga :S

Du har dom. Oroa dig inte.