handdator

Visa fullständig version : Träna med ryggskott


pushedray
2008-04-15, 15:23
Hej jo nu är det så här att jag för några dagar sen skadade ryggen. skull lyfta en tung grej från golvet och lyfte snett :( har haft ont i korsryggen i några dagar nu men börjar bli bättre men nu till frågan om man kan träna lugnt medans man fortfarande har känningar? Tänkte på bröst,ben och axlar mest armar ska inte va nått problem.

Åse Columbus
2008-04-15, 16:24
länden är inkopplad till hela din kropp......eehhh...vila?

låt kroppen får lugn o ro i sitt arbete att läka....ett par dagar hit eller dit spelar ingen roll...musklerna försvinner inte på den tiden....:smash:

Pepparkakssmurfen
2008-04-15, 16:58
Vila. Tränar du med ryggskott så kommer du nästan garanterat att få mycket mer ont.

pushedray
2008-04-15, 19:40
länden är inkopplad till hela din kropp......eehhh...vila?

låt kroppen får lugn o ro i sitt arbete att läka....ett par dagar hit eller dit spelar ingen roll...musklerna försvinner inte på den tiden....:smash:

Ne kom på hur dumt det vorde att träna när man har ont, har gjort det misstaget för många gånger :smash: blev vila och massage istället :)

Martin Löwgren
2008-04-15, 22:17
Vila är det sämmsta du kan göra vid ett ryggskott. Smörj på med tigerbalsam och utför aktiva rörelser av ryggen ståendes (framåtböjning, sidoböjning och rotation). De får gärna smärta (men börjar du utveckla utstrålande smärta och mer smärta skulle jag akut uppsöka naprapat/sjukgymnast för vidare utredning).

Ryggskott är oftast helt ofarligt men gör jävligt ont.

Kanske ska undvika tunga marklyft och knäböj men övningar överkroppen som inte belastar länd och bröstrygg till bristningsgränsen SKA du göra.

Mvh Martin

bear.flowertwig
2008-04-15, 22:24
Efter att ha fått ryggskott vid ett tillfälle hade jag lite problem efteråt, eller rättare sagt jag hade rätt lätt att få "känningar" igen och hade förmodligen fått tillbaka ryggskottet utan en kombination av lätt rodd för att aktivera ryggen (för att få upp värme och rörlighet) samt stretch. Ibland kombinerat med Ipren. Funkade utmärkt.

Framför allt att aktivera ryggen som Martin skriver upplevde jag som absolut nödvändigt. Annars lär man snart sitta i den onda spiral som leder till ryggskott igen där man rör sig mindre och mindre för att undvika de onda lägen för att till sist se ut som en krum trädgren och vara fullständigt orörlig.

Martin Löwgren
2008-04-15, 23:13
Efter att ha fått ryggskott vid ett tillfälle hade jag lite problem efteråt, eller rättare sagt jag hade rätt lätt att få "känningar" igen och hade förmodligen fått tillbaka ryggskottet utan en kombination av lätt rodd för att aktivera ryggen (för att få upp värme och rörlighet) samt stretch. Ibland kombinerat med Ipren. Funkade utmärkt.

Framför allt att aktivera ryggen som Martin skriver upplevde jag som absolut nödvändigt. Annars lär man snart sitta i den onda spiral som leder till ryggskott igen där man rör sig mindre och mindre för att undvika de onda lägen för att till sist se ut som en krum trädgren och vara fullständigt orörlig.

Nya studier visar oxå på att de lokala stabilisatorerna (m. transversus abdominis och m. multifideus) tappar sin funktion av ryggskott och kommer inte tillbaka av sig självt utan man måste själv "väcka liv" i dem igen. Detta gäller även kroniska patienter med långvarig lumbago.

Jag kände detta tydligt idag på en patient som jag behandlat för ryggskott. Nu 1månad efter kan han inte aktivera multifiderna eller transverus (läskigt faktiskt) men han fick övningar för att aktivera dem och han kände direkt en skillnad men de kommer ta tid (tror jag) innan dessa muskler är helt återställda (hoppas jag har fel)

Mvh martin

obesogen
2008-04-15, 23:21
Nya studier visar oxå på att de lokala stabilisatorerna (m. transversus abdominis och m. multifideus) tappar sin funktion av ryggskott och kommer inte tillbaka av sig självt utan man måste själv "väcka liv" i dem igen. Detta gäller även kroniska patienter med långvarig lumbago.

Jag kände detta tydligt idag på en patient som jag behandlat för ryggskott. Nu 1månad efter kan han inte aktivera multifiderna eller transverus (läskigt faktiskt) men han fick övningar för att aktivera dem och han kände direkt en skillnad men de kommer ta tid (tror jag) innan dessa muskler är helt återställda (hoppas jag har fel)

Mvh martin

Nya? Dom är väll rätt gamla? ;) Precis som peroneerna tappar sin funktion vid en stukning eller serratus/nedre trapz vid en axelskada

Martin Löwgren
2008-04-16, 10:48
Nya? Dom är väll rätt gamla? ;) Precis som peroneerna tappar sin funktion vid en stukning eller serratus/nedre trapz vid en axelskada

Njaa inte är de väl så nya? Är iallafall nya för mig *popcorn* hehe

Vet att man pratade om dem på 90 talet men att de tappade sin funktion efter lumbago är väl rätt nytt?

Guddi
2008-04-16, 12:58
Njaa inte är de väl så nya? Är iallafall nya för mig *popcorn* hehe

Vet att man pratade om dem på 90 talet men att de tappade sin funktion efter lumbago är väl rätt nytt?Boken som satta igång hela abdominis transversus "cirkusen" publicerades 1998 (Therapeutic Exercise for Spinal Segmental Stabilization: In Lower Back Pain). Jag har inte själv läst den men jag är 99% säker på att studierna som den boken byggdes på var just de att man tappade funktion i transversus och multifiderna och att man därför var tvungen att träna upp den igen. Boken har bland annat ett kapitel som heter just "local muscle dysfunction in low back pain".

Om jag förstått det rätt så hittade man försämrad funktion i TA först och därefter såg man det i multifidus med, möjligt att det dröjde intill 2000-talet tills man såg det men det tror jag inte. Så man får nog säga att de första studierna på detta område är ialla fall 10år i år, antagligen längre då det tid att skapa något praktiskt av forskning, skriva en bok om det och sen få den publicerad.

edit: såg nu på amazon look inside saken att det finns 2sidor om muskelaktivering och dysfunktion av multifiderna i boken med. Så det fanns säkert forskning redan då.

Martin Löwgren
2008-04-16, 13:00
Konstigt att de först börjas prata om det på min utbildning först i år. De har inte lagt mycket fokus alls på detta tidigare :smash:

Förr var det väl kanske mer en benknäckarutbildning *screwy* Nu ska vi läsa idrottsmedicin och funktionell träning typ 10 poäng vardera AND I LOVE IT *flex*

Tur att man läst mkt av detta tidigare i självstudier annars hade jag fan aldrig fixat tentorna :thumbup:

jwzrd
2008-04-16, 13:06
Vad rekommenderar grabbarna naprapater och andra för övningar för TA och multifiderna (som jag inte vet vad det är).

Guddi
2008-04-16, 13:16
Det är ju inte direkt någon enighet inom området. Austrailensarna är väldigt kära i isoleringsarbete med TA och sverige har väl mest hängt efter dem medan man i USA även följer McGills rekommendationer. Sen finns det väldigt lite forskning som faktist visar på att speciell träning av TA eller någon annan muskel skulle vara bättre än mer generell träning.
en bra artikel om det hela är denna. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18047895

Om du vill läsa lite av de som helt tar avstånd från metoden kan du läsa saker av Professor Lederman som inte bara sågar utan använder sig av forskning för att stödja sina teser. Du kan ladda ner hans senaste artikel om det här som word document (http://www.ppaonline.co.uk/download/myth_of_core_stability.doc) eller så kan jag skicka den som pdf till dig genom mail om du hellre vill det.

Min poäng med detta inlägg var att även om din utbildning kanske var sen med att ta till dig viss forskning så ska du vara glad över att de inte tar till sig den och försöker få den till att bli lösningen på allt, trots att det saknas forskning, som man har gjort på de flesta sjukgymnastutbildningar.
Vad rekommenderar grabbarna naprapater och andra för övningar för TA och multifiderna (som jag inte vet vad det är).Jag är sjukgymnast, eller jag kommer bli så fort min hand läkt som den ska. Jag skrev en tråd för snart två år sen om transversus, gör en sökning så hittar du den.

Martin Löwgren
2008-04-16, 14:01
Min poäng med detta inlägg var att även om din utbildning kanske var sen med att ta till dig viss forskning så ska du vara glad över att de inte tar till sig den och försöker få den till att bli lösningen på allt, trots att det saknas forskning, som man har gjort på de flesta sjukgymnastutbildningar.
Jag är sjukgymnast, eller jag kommer bli så fort min hand läkt som den ska. Jag skrev en tråd för snart två år sen om transversus, gör en sökning så hittar du den.
Jag är glad så länge de går ifrån det klassiska kiropraktortänket att knäcka nacken löser alla problem. Det känns så jävla naivt.

Känns skönt att de omformar utbildningen och börjar tänka mer funktionellt och träningsmässigt utöver ledbehandlingen. Jag tycker manipulation är suveränt och använder det dagligen men det är inte allt. Det är en del av behandlingen absolut, men det finns väldigt mycket annat som ska inkluderas under behandlingen om man ska få en patient bra och inte bara en återkommande kund som man tjänar pengar på.

/Martin

Åse Columbus
2008-04-17, 13:04
Vad rekommenderar grabbarna naprapater och andra för övningar för TA och multifiderna (som jag inte vet vad det är).

gå in på www.balansboll.nu och kolla under bålstabilitet....

pushedray
2008-04-19, 17:17
tack för tipset att fortsätta träna fast lite lugnare är helt borta nu känns som vanligt i ryggen igen :) Blev lite orolig när det blev värre dagarna efter att jag fått ryggskottet kunde inte sitta eller stå ordentligt. Men blev gradvis bättre när jag rörde på mig nu är det bara axeln som ska läka med :furious:

Whistler
2008-04-19, 17:42
Åkte själv på ett rejält ryggskott för en tid sedan. Det är fortfarande inte helt bra och stretchar jag inte dagligen uppstår smärtor. Det är främst vänstersidan av ländryggen som påverkas.

Några tips på övningar som kan stärka upp? Något man ska undvika?

pushedray: När jag åkte på mitt så tog jag min metronom (säger klick-klick-klack i inställbart tempo, används av musiker) och satte den på ganska långsamt tempo, sen gjorde jag mjuka gungningar, lutningar och till slut knäböj (självfallet med bara kroppsvikt!). Efter 8 timmar med metronomen kunde jag klä av mig och duscha, sen var det bara att gå till jobbet. :)

pushedray
2008-04-24, 20:04
Åkte själv på ett rejält ryggskott för en tid sedan. Det är fortfarande inte helt bra och stretchar jag inte dagligen uppstår smärtor. Det är främst vänstersidan av ländryggen som påverkas.

Några tips på övningar som kan stärka upp? Något man ska undvika?

pushedray: När jag åkte på mitt så tog jag min metronom (säger klick-klick-klack i inställbart tempo, används av musiker) och satte den på ganska långsamt tempo, sen gjorde jag mjuka gungningar, lutningar och till slut knäböj (självfallet med bara kroppsvikt!). Efter 8 timmar med metronomen kunde jag klä av mig och duscha, sen var det bara att gå till jobbet. :)

ok körde också enkla övningar med bara kroppsvikten å det funkade är bra nu känns som vanligt igen :) nu ska bara axeln läka så är det frid å fröjd *flex*