handdator

Visa fullständig version : vilket protein efter träning?


Mr A
2008-04-15, 14:01
Är det bäst att ta vassleprotein efter träning eller det går lika bra med ett protein som är blandat med både vassle och kassein?

Men vilket är bäst?

kimozabe
2008-04-15, 14:11
Den med vassle o kasein, är det hur många procent av varje är det i?

Vassle är perfa direkt efter träning, kasein om det dröjer till nästa måltid, en 50ie 50ie blandning mellan båda funkar ypperligt om det är 1-2 timmar till käkdags.

King Grub
2008-04-15, 14:16
Kasein och vassle verkar vara ungefär likvärdiga efter styrketräning. Är något bättre, är det oklart vilket. Båda vänder proteinbalansen till positiv och stimulerar anabolism.

Kasein och vassle verkar vara likvärdiga efter styrketräning.

Kasein är inte långsamt efter styrketräning, utan förbättrar alltså fenylalaninbalansen lika snabbt som vassle.

10-15 % av aminosyrorna i en vassle- eller kaseinproteindrink efter träningen tas upp i muskulaturen.

There is no difference in the percent of amino acid taken up by the leg that was ingested between the ingested proteins (10% for phenylalanine and 11-15% for leucine), suggesting that there is no difference in the anabolic response.
It is clear that both proteins stimulate an anabolic response in muscle after exercise, but it is less clear whether one protein results in greater stimulation than the other.

In summary, ingestion of casein and whey proteins after resistance exercise stimulated net muscle protein synthesis by providing essential amino acids. Thus, consumption of whole proteins after exercise may be an effective strategy to increase muscle size and strength. The blood amino acid pattern of appearance differs for casein and whey proteins, likely resulting in greater oxidation of leucine when whey protein was ingested. Our results do not clearly demonstrate a difference in the response of net muscle protein synthesis between casein and whey proteins.

Intramuskulära aminosyrekoncentrationer.

http://i1.tinypic.com/7wfbii1.jpg

Tipton et al. Medicine & Science in Sports & Exercise. 2004;36(12):2073-2081.

Mr A
2008-04-15, 14:17
det är endast 25 % vassle såg jag nu..så jag kommer nu köra min gainer som vanligt efter träning (innehåller enbart vassle) och sedan kommer jag använda kasein och vassle pulvret som mellanmål och kvällsmål

Mr A
2008-04-15, 14:19
Kasein och vassle verkar vara ungefär likvärdiga efter styrketräning. Är något bättre, är det oklart vilket. Båda vänder proteinbalansen till positiv och stimulerar anabolism.

Kasein och vassle verkar vara likvärdiga efter styrketräning.

Kasein är inte långsamt efter styrketräning, utan förbättrar alltså fenylalaninbalansen lika snabbt som vassle.

10-15 % av aminosyrorna i en vassle- eller kaseinproteindrink efter träningen tas upp i muskulaturen.

Ok där ser man! Tackar för infon!