handdator

Visa fullständig version : Aerob & anaerob träning kontraproduktiva gentemot varann?


Haeffner
2008-04-15, 11:48
Har hört mkt om att man bör undvika att träna cardio och styrka i samma pass eller ens samma dag för bästa resultat i vardera i och med olika signalpåslag i kroppen för oika typers anpassning.

Skulle man enkelt kunna säga att aerob & anaerob träning är varandras motpolar och anpassar kroppen på helt olika sätt? Hur långt bör man vila mellan ett pass anaerobt pass innan man är nere på "basnivåer" vad gäller denna anpassnig och kan köra sitt aeroba pass utan att det stör den anaeroba anpassningen?

Säg att man kör styrka på eftermiddagen ena dagen och sen cardio på nästkommande morgon, är detta för kort vila för maximal utdelning i vardera aktivitet förutsatt att återhämtningen vad gäller kost och näring är bra.

Hoppas ni fattar min fråga... :P

Koloftw
2008-04-15, 11:55
Finns många trådar på detta. Var uppe någon för någon vecka sen bara.

Såhär skriver en kille på ett annat forum (får man länka?)

Konditionsträning i sig är knappast anabolt eller katabolt för musklerna under en dags mätperiod. Det som dock kan vara oroväckande med konditionsträningen är att det verkar som att det kan påverka styrketräningsresultaten negativt. Aktiveringen av AMPK (adenosinmonofosfataktiverat proteinkinas), genom aerobisk träning, hämmar mTOR (mammalian target of rapamycin). mTOR har bl.a. som uppgift i kroppen att reglera translationen (en del av proteinsyntesen) och då denna del hämmas blir även muskeltillväxten mindre.

http://www.flashback.info/showpost.php?p=6675009&postcount=11

King Grub
2008-04-15, 11:55
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

pragmatist
2008-04-15, 11:57
Styrketräning verkar dock inte ha någon motsvarande negativ effekt på resultaten av konditionsträning, så i den meningen är de inte varandras motpoler i ordets egentliga bemärkelse.

William
2008-04-15, 13:05
Hur långt bör man vila mellan ett pass anaerobt pass innan man är nere på "basnivåer" vad gäller denna anpassnig och kan köra sitt aeroba pass utan att det stör den anaeroba anpassningen?

Säg att man kör styrka på eftermiddagen ena dagen och sen cardio på nästkommande morgon, är detta för kort vila för maximal utdelning i vardera aktivitet förutsatt att återhämtningen vad gäller kost och näring är bra.

Hoppas ni fattar min fråga... :P

Det är svårt att säga för det finns inga bra studier på det. Dessutom bygger denna diskussionen huvudsakligen på studier varifrån man i diskussionen drar väldigt långt gågna slutsatser.

Man talar om signalering och mTOR men sambanden är inte alls lika tydliga hos människa som i djur och cellstudier. Det finns fler faktorer som påverkar proteinsyntes etc.

Så för att försöka ge dig ett svar, så är det nog hyffsat lugnt att träna styrka på eftermiddagen och kardio morgon därpå.

major Pectoralis
2008-04-15, 13:29
Har hört mkt om att man bör undvika att träna cardio och styrka i samma pass eller ens samma dag för bästa resultat i vardera i och med olika signalpåslag i kroppen för oika typers anpassning.

Skulle man enkelt kunna säga att aerob & anaerob träning är varandras motpolar och anpassar kroppen på helt olika sätt? Hur långt bör man vila mellan ett pass anaerobt pass innan man är nere på "basnivåer" vad gäller denna anpassnig och kan köra sitt aeroba pass utan att det stör den anaeroba anpassningen?

Säg att man kör styrka på eftermiddagen ena dagen och sen cardio på nästkommande morgon, är detta för kort vila för maximal utdelning i vardera aktivitet förutsatt att återhämtningen vad gäller kost och näring är bra.

Hoppas ni fattar min fråga... :P

Aerob och anaerob konditionsträning har visat sig ha negativa effekt på styrketräningsresultatet. Emellertid har aerob och anaerob konditionsträning mig veterligen inget konkurrensförhållande. Tvärtom gör den aeroba konditionsträningen att man helt enkelt kan "orka träna" (träning för att orka träna). Därtill återhämtar sig det aeroba energissystemet snabbare. I sporter där det krävs stor träningsvolym (konditionssporter) är det ofta nödvändigt att majoriteten av träningen är aerob även när man tränar som mest anaerobt. Den aeroba träningen är även bra som "återhämtningsträning/sköljning".

Haeffner
2008-04-15, 23:04
Är ju enorm skillnad på konditionsträning och konditionsträning. Jag menar ett 2h långt marathonpass och ett 15min superintensivt HIIT-pass måste ju också dessa i princip skicka olika signaler til kroppen om anpassning.

Dessa HIIT pass är ju mer lika styrketränigen och borde väl om någon form av cardio vara att föredra i samma pass eller nästa dag gentemot stryketräningen.

major Pectoralis
2008-04-16, 09:13
Är ju enorm skillnad på konditionsträning och konditionsträning. Jag menar ett 2h långt marathonpass och ett 15min superintensivt HIIT-pass måste ju också dessa i princip skicka olika signaler til kroppen om anpassning.

Dessa HIIT pass är ju mer lika styrketränigen och borde väl om någon form av cardio vara att föredra i samma pass eller nästa dag gentemot stryketräningen.

Jag upplever att HIIT-kondition förstör styrketräningseffekten högst solkart. Om man betänker att återhämtningstiden efter ett sådant intensivt pass dessutom är lång (uppskattningsvis 72h och kanske ännu längre rent mentalt) så blir det ännu mer komplext.