handdator

Visa fullständig version : Ilande smärta i armvecken *bild*


garm
2008-04-15, 10:36
Där svarta pilen visar har jag en smärta som gör sig påmind vid ansträning av armarna.

En slags molande, djupgående brännande/ilande smärta. När den väl kommer kan jag helt enkelt inte träna mer, gör för ont.
Uppkommer då jag kör bröst,biceps,rygg framförallt. Smärtan mer eller mindre upphör då jag slutar träna.

Veckan innan det onda började jag lågrepsträning ~6reps. Riktigt tungt. Smärtan gör sig påmind vid vanlig ansträgning med ibland.
Kört mkt bicepscurl m. rak stång + hammercurl i rep på sistonde.

Överträning, inflamation?! Eller vad kan det vara och vilken åtgärd?

http://img393.imageshack.us/img393/5940/bodymaptk6.gif

Mkt tacksam för svar!

Rastafari
2008-04-15, 20:18
Jag har fått överansträningsskador just där efter mycket bicepsträning då jag varit rätt ovan vid träning, och det har alltid gått över efter helt 7-14 dagars vila.

garm
2008-04-16, 09:14
Ok, tack för svaret Rastfari. Du ger mig förhoppningar.

Jag har dessutom alltid tränat med dragremmar i rygg och bicepsövningar pga en fingerskada. Jag fortsätter vila och hoppas på det bästa.

Lizard
2008-04-16, 23:48
Ok, tack för svaret Rastfari. Du ger mig förhoppningar.

Jag har dessutom alltid tränat med dragremmar i rygg och bicepsövningar pga en fingerskada. Jag fortsätter vila och hoppas på det bästa.

De där symptomen, i samband med de övningarna, som du beskriver känner jag igen - men har aldrig läst någon diagnos på.
Det råd jag brukar ge är att de får ändra greppet. Saken är den att pek- och långfingret är starkt involverade när man spontangreppar. Flyttar du istället fokus till ring- och lillfingret brukar det, förvånansvärt ofta faktiskt, avta eller helt försvinna.
I allmänhet greppar vi stången och är så koncentrerade på att ta i för kung och fosterland att vi inte tänker på den kraft vi håller den fast med. Är olyckan framme uppstår då en molande, nästan inflammatorisk, värk från armvecket och genom underarmens ovansida (varierar).
Stång- och hammercurlar får du nog sluta helt med en tid till förmån för hantelcurlar. Gärna koncentrerade, dvs framåtböjd över hanteln och ta en hand i taget. Prova att greppa med "false grip" dvs med tummen på samma sida som fingrarna. Det sistnämnda gäller i alla övningar. Trycket i handen i dragövningar ska alltså vila mot handens lillfingersida och inte mot pekfingerssidan.
Känn efter så förstår du hur jag menar.

Lycka till.

garm
2008-04-17, 07:47
Tack för ett mycket bra och utförligt svar Lizard.

Jag kommer sluta med remmarna i så stor mån jag kan (ex, maxlyft)

Jag tror även som du skriver att sluta med stång och hammercurl och satsa på mer fria övningar /arm.

Ska testa, tack igen!

garm
2008-04-22, 07:16
Körde ett ganska hårt axelpass igår. Och kände ytterst lite i armbågsleden. Efteråt i sängen däremot fick jag isande/ilande smärta i 2sek intervaller som pågick 10min. Alltså ingen supersmärta men ändå ont.

Bör jag oroa mig, tänkte dra igång armträning/bröst/rygg i helgen?!

Rastafari
2008-04-22, 17:35
Träna aldrig med skador, det lönar sig aldrig i längden. Gör lite armhävningar eller något lite lugnare och se hur det känns innan du börjar gå på tyngre.

Jag har haft armbågsproblem i snart ett år nu, vilket har hindrat mig från både träning och andra hobbies. Visserligen tränade jag inte med skador vid tillfället då det hände, men passa dig ändå så det inte blir långvariga problem.

garm
2008-04-24, 13:15
Det är sant, jag ska försöka vara försiktig självfallet. Men ibland hjälper inte total vila utan det brukar ofta vara en avvägning vad jag erfarit.