handdator

Visa fullständig version : Publicera bilder på misstänkta och dömda brottslingar i media


Snafu
2008-04-15, 09:29
Intressant att det kommer från en svensk professor, tycker jag.

Vad tycker ni?

Professor i journalistik till attack mot uteblivna namnpubliceringar
Svenska medier har för sträng hållning gällande namnpubliceringar – vilket skadar en rad personer – utom möjligen brottslingen.

Det skriver Stig Hadenius, professor emeritus i journalistik, på DN Debatt i dag.

– Det står inte i några regler att en person måste begå ett fruktansvärt mord innan hans namn nämns, skriver Hadenius

Stig Hadenius skriver i sin debattartikel att fler publiceringar av namn och bild på brottslingar skulle kunna leda till ökad försiktighet hos allmänheten – och därmed förhindra brott.

– Vi vet inte vad som hade hänt om den misstänkte gärningsmannen fått sitt namn i tidningen eller i radio och TV redan i samband med Pernillamordet. Eller om man ansett att de upprepade sexualbrotten för vilka han dömdes hade varit tillräckliga skäl för namnpublicering. Hade inte omgivningen blivit mera uppmärksam? skriver Hadenius.

– Kanske hade Englas mamma inte låtit sin dotter cykla ensam även om det var ljus eftermiddag och de båda hade mobilkontakt? Bara de vetat om faran, skriver Hadenius.

”Svenska regler för stränga”
Enligt Stig Hadenius är de regler som svenska medier gått med på för stränga.

– I USA hävdar man till exempel på Washington Post - en av världens mest ansedda tidningar - att det finns två skäl att sätta ut namn och bild på brottslingar även innan de är dömda. Det ena är att det kan göra att vittnen blir medvetna om att de sitter inne med viktig information om den misstänkte, skriver Hadenius. Det andra att helt oskyldiga kan bli misstänkta om medierna anonymiserar den häktade till att bli till exempel "42-åringen", skriver Hadenius.

– Det heter för övrigt i de etiska reglerna: "Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på den som återger materialet." Men lika viktigt är att låta ansvaret för utebliven namn- och bildpublicering falla på utgivarna, skriver Hadenius.

”Viktigt skydda barn”
Stig Hadenius säger till aftonbladet.se att han tror att Englas död kunde ha undvikits om Anders Eklunds namn publicerats tidigare.

– Jag är nästan övertygad om att man hade blivit försiktigare med honom, och att han inte kunnat begå det här mordet också. Han hade ju begått ett mord redan – kanske hade man kunnat få det uppklarat tidigare, säger Hadenius.

Finns det inte risker med att publicera namn och bild på brottslingar?

– Jo, givetvis, och de uppmärksammar man ju. Men jag menar att det också finns risker med att inte publicera namnet, och jag tycker det är viktigt att uppmärksamma också detta.

Finns det inte en risk att en person som pekas ut som sexualbrottsling stigmatiseras på ett alltför kraftigt sätt?

– Jo, men det får man ta. Man får ta det om man upprepade gånger begår sådana brott. Jag tycker kanske inte att det värsta är att personen själv blir stigmatiserad, utan att släkt och vänner blir drabbade. Men det är ett pris som måste betalas för att det inte ska bli såna här följdverkningar.

Gäller det även namnpublicering av pedofiler?

– Det beror på. Nu skriver man inte ens ut namnet när vederbörande döms. Där tycker jag att det är det så oerhört viktigt att skydda andra barn.

– Men om det där måste det föras diskussioner på varenda jäkla redaktion, och då gäller det att inte gå efter en enda paragraf, utan att väga för och emot. I de etiska reglerna som finns för medier i Sverige diskuterar man bara konsekvenserna av att publicera namn. Jag vill ha en diskussion om konsekvenserna av att inte publicera namn.




http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2258472.ab

Psychological
2008-04-15, 09:36
Startade du den här tråden pga att ab och expr publicerade englas mördare efter hans erkännande ?

Nitrometan
2008-04-15, 09:50
I USA publicerar de namn, bild och adress på dömda sexbrottslingar. Så att folk kan åka dit och hämnas lite.

joriice
2008-04-15, 10:12
Tycker det är lite medeltid över det hela..

Nitrometan
2008-04-15, 10:13
Varför skall man göra det?
För att då blir deras offer levande igen. Tror jag.

Psychological
2008-04-15, 10:16
Egentligen så har väl sexbrottslingar sonat sitt straff när de kommer ut från finkan.

Bamse79
2008-04-15, 10:27
Egentligen så har väl sexbrottslingar sonat sitt straff när de kommer ut från finkan.

Ett ex bara. En man som våldtagit och misshandlat en tjej på 9 år, sitter i finkan nåt år här i sverige, har han sonat sitt brott då? men det är klart, alla har väl sina åsikter...

Sleigh
2008-04-15, 10:29
Ett ex bara. En man som våldtagit och misshandlat en tjej på 9 år, sitter i finkan nåt år här i sverige, har han sonat sitt brott då? men det är klart, alla har väl sina åsikter...

Ja annars kommer han väl inte ut ur fängelset :confused:

Bamse79
2008-04-15, 10:33
Ja annars kommer han väl inte ut ur fängelset :confused:

Tycker dom har för slappa straff i sverige bara...

Kurash
2008-04-15, 10:35
Tycker dom har för slappa straff i sverige bara...

Tur vi har dig då som kan ta såna beslut och på egen hand straffa dom.

pragmatist
2008-04-15, 10:39
Jag tycker det är ganska rimligt att man ska få veta vilka sexbrottslingarna är så man kan skydda sig och sina barn emot dem. Oskyldiga civilpersoner och framför allt barn har ingen skyldighet att agera ovetande försökskaniner för kriminalvårdens mer eller mindre framgångsrika rehabilitering av sexbrottslingar. Och om man nu tycker det är olustigt att bli stämplad som dömd sexbrottsling så kan man ju till exempel låta bli att begå sexbrott.

Enda nackdelen jag kan se är att det finns en risk att oskyldiga hängs ut, men i sådana fall borde de oskyldiga kunna kompenseras och få upprättelse när det uppdagas.

Palm
2008-04-15, 10:40
Man kan gott vänta på en dom eller ett erkännande innan man dömer någon socialt.

Psychological
2008-04-15, 10:44
Ett ex bara. En man som våldtagit och misshandlat en tjej på 9 år, sitter i finkan nåt år här i sverige, har han sonat sitt brott då? men det är klart, alla har väl sina åsikter...

Jag är oxå kluven när det gäller sånt där. Hade mitt barn blivit utsatt så hade jag garanterat sökt upp gärningsmannen efter han släppts ur finkan och slagit honom sönder o samman, men så enkelt är det inte.

Tolkia
2008-04-15, 11:00
Frågan är vad man skall dra gränsen? Det som åberopas som motiv för att publicera namn och bild brukar vara just skyddsfaktorn. Med skyddsfaktorn kan man dock även motivera publicering av namn och bild på personer som upprepade gånger kört i fyllan - han/hon har visat sig allmänfarlig, och som förälder vill jag kunna skydda mina barns liv, eller? Ändå tror jag att många skulle motsätta sig detta,för fyllekörning är ju ett "litet" brott - trots att det nog inte är någon vild gissning att fler dör p.g.a. att någon idiot kört i fyllan varje år än för att de mördas av galningar.

Bara för att problematisera lite.

Loke
2008-04-15, 11:07
"– Kanske hade Englas mamma inte låtit sin dotter cykla ensam även om det var ljus eftermiddag och de båda hade mobilkontakt? Bara de vetat om faran, skriver Hadenius."

Yay, samhälle som bygger på rädsla!

skaparn
2008-04-15, 11:13
Intressant att det kommer från en svensk professor, tycker jag.

Vad tycker ni?

– I USA hävdar man till exempel på Washington Post - en av världens mest ansedda tidningar - att det finns två skäl att sätta ut namn och bild på brottslingar även innan de är dömda. Det ena är att det kan göra att vittnen blir medvetna om att de sitter inne med viktig information om den misstänkte, skriver Hadenius. Det andra att helt oskyldiga kan bli misstänkta om medierna anonymiserar den häktade till att bli till exempel "42-åringen", skriver Hadenius.

Det antal vittnen som skulle komma på något relevant efter att ha sett en bild i tidningen blir nog kraftigt dvärgat av det antal som skulle suggerera minnen eller rent av hitta på bara för att få uppmärksamhet.

Bamse79
2008-04-15, 11:27
Jag är oxå kluven när det gäller sånt där. Hade mitt barn blivit utsatt så hade jag garanterat sökt upp gärningsmannen efter han släppts ur finkan och slagit honom sönder o samman, men så enkelt är det inte.

Precis...så tänker jag med...

Bamse79
2008-04-15, 11:30
Tur vi har dig då som kan ta såna beslut och på egen hand straffa dom.

Nepp, tyvärr kan jag inte det, sorry. Om en man slagit ihjäl hela din familj, får lite vård och sitter inne i 8-12 år, sen kommer han ut som en fri man. Tycker du han sonat sitt brott och du skulle kunna bli polare med honom?

Tricklev
2008-04-15, 11:34
Nepp, tyvärr kan jag inte det, sorry. Om en man slagit ihjäl hela din familj, får lite vård och sitter inne i 8-12 år, sen kommer han ut som en fri man. Tycker du han sonat sitt brott och du skulle kunna bli polare med honom?

Denna frgan har varit uppe ett antal gånger senaste dagarna, kan du inte bara läsa en av dom gamla trådarna istället för att komma med samma argument som redan har bemöts?

Men för att svara på frågan, nej, självklart hade jag inte kunnat bli vän med han, jag hade velat se han död, fast samhället ska inte se på frågan så känslomässigt, om det vore upp till offren/deras bekanta så hade antagligen varenda rattfylla, slagsmål, våldtäkt, mm straffas med döden.

Kurash
2008-04-15, 12:02
Nepp, tyvärr kan jag inte det, sorry. Om en man slagit ihjäl hela din familj, får lite vård och sitter inne i 8-12 år, sen kommer han ut som en fri man. Tycker du han sonat sitt brott och du skulle kunna bli polare med honom?

Tycker du att jag är en lämplig kandidat att avgöra denne mans öde?

Rahf
2008-04-15, 12:07
Bor jag granne med en tidigare dömd sexualförbrytare så vill jag veta att han eller hon är det. Har man brutit mot den typen av lag så får man stå sitt kast.

Misstänkta bör ju vara anonyma, se bara på 35-åringen som friades för mordet på Anna Lindh.

Motorbreath
2008-04-15, 12:08
Publicera bilder på _dömda_ brottslingar i media skulle vara ok. Att publicera bilder på misstänkta är jag skeptisk till.

Motorbreath
2008-04-15, 12:11
Nepp, tyvärr kan jag inte det, sorry. Om en man slagit ihjäl hela din familj, får lite vård och sitter inne i 8-12 år, sen kommer han ut som en fri man. Tycker du han sonat sitt brott och du skulle kunna bli polare med honom?

Då har man ju som drabbad möjligheten att slå ihjäl denne man när han kommit ut. Man får ju ändå bara några år i fängelse, det är ju ungefär som hotell.

Longshot
2008-04-15, 12:15
I USA publicerar de namn, bild och adress på dömda sexbrottslingar. Så att folk kan åka dit och hämnas lite.

Sen sätter de även upp skyltar utanför deras hus och på deras dörrar om de bor i lägenhet...

Snacka om att dra alla över en kam. Finns ordet rehabilitering i USA?

Nitrometan
2008-04-15, 12:37
Sen sätter de även upp skyltar utanför deras hus och på deras dörrar om de bor i lägenhet...
I Ohio har de en särskild färg på deras plåtar på bilen. Allt för att de ska synas så att folk vet att de blottade sig för sekreteraren på firmafesten.

Bamse79
2008-04-15, 15:03
Då har man ju som drabbad möjligheten att slå ihjäl denne man när han kommit ut. Man får ju ändå bara några år i fängelse, det är ju ungefär som hotell.

precis , coolt

egge
2008-04-15, 15:36
"– Kanske hade Englas mamma inte låtit sin dotter cykla ensam även om det var ljus eftermiddag och de båda hade mobilkontakt? Bara de vetat om faran, skriver Hadenius."

Yay, samhälle som bygger på rädsla!

Fick starka USA-vibbar där Och ja, jag har bott där så jag baserar det inte endast på fördomar.

Snafu
2008-04-15, 15:45
Fick starka USA-vibbar där Och ja, jag har bott där så jag baserar det inte endast på fördomar.

Det är väl bättre att vara försiktig och rädd än att ens barn blir kidnappat/mördat. Nu förstår jag också att det inte är optimalt, men...what's the alternative?

Timme
2008-04-15, 15:50
Jag tycker det är ganska rimligt att man ska få veta vilka sexbrottslingarna är så man kan skydda sig och sina barn emot dem. Oskyldiga civilpersoner och framför allt barn har ingen skyldighet att agera ovetande försökskaniner för kriminalvårdens mer eller mindre framgångsrika rehabilitering av sexbrottslingar. Och om man nu tycker det är olustigt att bli stämplad som dömd sexbrottsling så kan man ju till exempel låta bli att begå sexbrott.

Enda nackdelen jag kan se är att det finns en risk att oskyldiga hängs ut, men i sådana fall borde de oskyldiga kunna kompenseras och få upprättelse när det uppdagas.

+1 Bra skrivet. Jag tycker att sexbrottslingars namn ska publiceras.
Vill man somsagt inte bli uthängd så får man se till att inte bågo något sådant brott. Ta da!

egge
2008-04-15, 15:55
Det är väl bättre att vara försiktig och rädd än att ens barn blir kidnappat/mördat. Nu förstår jag också att det inte är optimalt, men...what's the alternative?

Pistoler och 'nukes'?

Tricce
2008-04-15, 16:09
Jag är oxå kluven när det gäller sånt där. Hade mitt barn blivit utsatt så hade jag garanterat sökt upp gärningsmannen efter han släppts ur finkan och slagit honom sönder o samman, men så enkelt är det inte.

Så tänker jag också men då säger alla förnuftiga människor till mig att "men då förlorar ju din son en pappa"

GurraGo
2008-04-16, 08:55
Anser att det nog är ganska tungt att leva med att ha begått brott som det är, att brännmärka brottslingar för livet gör sällan någon nytta. USA:s syn på brottslingar är vidrig. Om jag inte minns fel saknar de som sitter i fängelse möjlighet att rösta (i alla fall i somliga delstater), minst sagt intressant urholkning av demokratibegreppet.

Ett erkännande ska självklart inte påverka utlämnande av namn och/eller bild, inte ens om han eller hon pekar ut kroppen. Att döma är upp till domstolarna. Finns ju tidigare exempel på de som erkänt saker de inte gjort.

Jag är överhuvudtaget tveksam till om mamman hade agerat annorlunda om hon fått veta att det i en närliggande (?) ort bodde en dömd sexualbrottsling. Inte för att dessa växer på träd men det måste ju finnas ett antal i varje län, att man får reda på var de bor tror jag inte påverkar nämnvärt.

Nitrometan
2008-04-16, 09:00
Anser att det nog är ganska tungt att leva med att ha begått brott som det är, att brännmärka brottslingar för livet gör sällan någon nytta. USA:s syn på brottslingar är vidrig. Om jag inte minns fel saknar de som sitter i fängelse möjlighet att rösta (i alla fall i somliga delstater), minst sagt intressant urholkning av demokratibegreppet.

I de flesta stater får den som har suttit i fängelse inte rösta igen. Skiljer lite mellan staterna där. Men de flesta verkar tycka att det är OK.

babidi
2008-04-16, 09:02
Inte läst igenom tråden men sätt dig själv i snubben som anklagades för Anna Lindh mordet. Inte han som gjorde det utan killen i blåkeps som anklagades innan. De satte ut ocensurerade bilden på honom som gjorde att han förlorade sitt jobb och blev gripen av flertalet poliser när han satt med sina polare på en pub. Kan inte alls vara kul.

spange
2008-04-16, 09:08
jag har inget emot att dom publicerar namn. Det kan gärningsmannen gott ha, dock finns det väl ingen anledning när personen ifråga redan är gripen, att släppa signalement och namn för att lättare kunna gripa en person är ju en helt annan sak, varför de hade retuscherat Anders Eklunds bils nummerplåt i DN när de ändå skriver hans namn flera gånger både i rubrik och text lär jag aldrig förstå*screwy*

Nitrometan
2008-04-16, 09:09
Inte läst igenom tråden men sätt dig själv i snubben som anklagades för Anna Lindh mordet. Inte han som gjorde det utan killen i blåkeps som anklagades innan. De satte ut ocensurerade bilden på honom som gjorde att han förlorade sitt jobb och blev gripen av flertalet poliser när han satt med sina polare på en pub. Kan inte alls vara kul.
Men du skiter väl i andra?



Han var väl dessutom Djurgårdssupporter? ;)

Rahf
2008-04-16, 09:57
Det är så svårt för mig att sätta mig in i andras tankesätt just när det gäller en så här stark åsikt. För mig är det helt ok att publicera dömda sexbrottslingars namn och bild, vafan ska de få förbliva anonyma för? Ja, jag anser verkligen att de har mindre människovärde än andra människor, de är vidriga, skändliga och ett hån mot den civiliserade människan. Pedofiler är något av det äckligaste som vandrar på jordens yta och våldtäktsmän är inte långt efter.

Som sagt, jag har starka känslor i ämnet och det är svårt för mig att förstå när folk tycker att sexbrottslingar ska ha mer rättigheter.

skaparn
2008-04-16, 10:07
Som sagt, jag har starka känslor i ämnet och det är svårt för mig att förstå när folk tycker att sexbrottslingar ska ha mer rättigheter.

Vad menar du med "ska ha mer rättigheter"?

Rahf
2008-04-16, 10:09
Vad menar du med "ska ha mer rättigheter"?

Jag utgår ifrån Sveriges brottslingar ställda mot USAs dito.

Tricklev
2008-04-16, 10:18
Varför endast sexbrottslingar, du tycker inte att allmänheten ska vara informerad om en snubbe har suttit i fängelse 8 gånger för misshandel?

Nitrometan
2008-04-16, 10:22
Varför endast sexbrottslingar, du tycker inte att allmänheten ska vara informerad om en snubbe har suttit i fängelse 8 gånger för misshandel?
Jag känner en kille som har åkt dit för olovlig körning 40 ggr, ska inte han hängas ut också?

Eller nån som har suttit inne för förskingring?

GurraGo
2008-04-16, 10:22
Har aningen svårt för ditt motiv; nämligen deras "lägre värde", väldigt tveksam syn på människor enligt mig. Men vi har ju alla rätt till våra egna åsikter...

Skulle varit mer motiverat om man anser att pedofilers namn och bostadsort e.d. ska publiceras eftersom föräldrar måste kunna skydda sin barn (som ju har väldigt begränsad förmåga att försvara sig själva). Men med den risk för förföljelse som skulle uppstå anser jag ändå att deras rättighet att efter avtjänat straff få leva ett "normalt liv" väger tyngre. De bör dock egentligen ej släppas ut om de inte är rehabiliterade (ett ämne för sig).

Rahf
2008-04-16, 10:23
Därför att snacket gled in på sexbrottslingar.

Hur vet man om en pedofil är rehabiliterad? Hur kan fullt säkerställa det?

Jag anser att de har lägre människovärde om de har begått ett sådant grovt brott som mord, sexualbrott eller liknande. De lystrar antingen till sina instinkter (sexualbrottslingar) eller så kan de bara vara utstuderat onda människor (planerade mord). Det är svårt att egentligen ge en motivering till det, jag har svårt att sätta det på pränt sådär rakt av.

Äh, vafan gör jag i denna tråd egentligen? Här är det bara tråkigheter, mig själv inkluderad.

Tricklev
2008-04-16, 10:23
Jag känner en kille som har åkt dit för olovlig körning 40 ggr, ska inte han hängas ut också?

Eller nån som har suttit inne för förskingring?

Jo, självklart, jag vill speciellt att dom som kör fulla märks, märk dom, deras hem och deras bil, dom måste vi skyddas ifrån.

skaparn
2008-04-16, 10:27
Jag utgår ifrån Sveriges brottslingar ställda mot USAs dito.

Vi avstår från jämförelser och relativisering. Exakt vilka rättigheter tycker du skall fråntas brottslingar? Eller snarare; vissa typer av brottslingar.

Nitrometan
2008-04-16, 11:24
Jo, självklart, jag vill speciellt att dom som kör fulla märks, märk dom, deras hem och deras bil, dom måste vi skyddas ifrån.
Om vi snackar om den killen jag pratar om så har han inte kört full.

Dreas
2008-04-16, 14:32
Tycker inte att det är rätt att släppa ut bilder och namn på brottslingar sådär, inte utan att brottslingen samtycker,men vi har ju alla olika åsikter.