handdator

Visa fullständig version : Acne/Pormask


bugulu
2008-04-14, 23:33
Känns lite konstigt att fråga om sånt här, även om det har med kroppens utveckling att göra känns det ändå lite tabu att diskutera om det här men gör det ändå.

Jag använder just nu Basiron 10% och mina finnar försvinner ungefär efter 1 dag, har aldrig haft några finnproblem precis så bekymdrade mig inte om det utan har dock problem med pormaskar, min näsa ser ut som en jäkla krater om man kollar riktigt riktigt noga, mina kompisar säger att det inte syns men varje gång jag kollar mig själv i spegeln så ser min näsa ut som månen.

De på apoketet sa att Basiron hjälper mot både Acne/pormaskar men har användt det här flitigt i gott och väl 2 månader nu, ingen skillnad alls gällande pormaskfronten, däremot känns min näsa ruskigt torr.

Har någon av er haft problem med just pormaskar och har ni använt något medel som minskar/tar bort dem?

Tricce
2008-04-14, 23:45
Sök på forumet finns miljoner trådar om det.

Honken
2008-04-14, 23:53
Byt till 5% och tvätta ansiktet med en rengöringslotion utan parfym och fett innan applicering (apotekets ACO är bra). Då får du en mjuk och len hy som inte blir torr av Basironet, samt att finnar och pormaskar minskar (torr hy förvärrar problemet).

Anledningen till att 5% är bättre är för att den torkar inte ut huden lika mycket och på så sätt så kan du andvända mer vilket oftast leder till bättre resultat (mer som oxideras).

Aeis
2008-04-15, 00:48
Använder stioxyl 5%. Gissar det är ungefär samma.
Det står att man inte får sola när man använder det.

Undvik solen
Vissa aknemedel fungerar inte ihop med sol. Av de receptfria medlen är det bensoylperoxid som du ska vara försiktig med när du solar. Annars är det risk att du bränner dig.


Alltså menar de att jag inte får sola alls eller enbart när jag är insmord?

Aeis
2008-04-15, 01:01
När man fått ut alla maskar efter en varm dusch kommer de ju tillbaka på någon dag.
Går det på något sätt att få hålen att läka ihop?

Sleigh
2008-04-15, 01:17
När man fått ut alla maskar efter en varm dusch kommer de ju tillbaka på någon dag.
Går det på något sätt att få hålen att läka ihop?

"Hålen" är inte sår utan gångar som talg utsöndras genom. Man kan inte bli av med pormaskar helt, de kommer tillbaka igen allt eftersom ny talg bildas. Läs mer på www.huden.nu .

Aeis
2008-04-15, 01:46
"Hålen" är inte sår utan gångar som talg utsöndras genom. Man kan inte bli av med pormaskar helt, de kommer tillbaka igen allt eftersom ny talg bildas. Läs mer på www.huden.nu .

Aha tack.
Dags att sluta använda stioxyl då. Hade som förhoppning att hålen skulle försvinna helt:)

watertouch
2008-04-15, 02:40
Minna porer vart minnemala då jag åt acnemedicinen Roaccutan o inga ens uns till svartaprickar/pormaskar specielt på näsan. Dock tror jag att jag fått psykiska biverkningar av den.

Tomten
2008-04-15, 06:06
stör de dig så mycket så köp en concealer täck över dem. Fast antagligen så är det bara du som lägger märke till dem.

Precis som andra redan sagt så kan man inte bli av med pormaskar helt.

http://www.recipeformen.com/sv/0000041.asp

Är ett märke som marknadsförs till män (säkert samma skit som tjejerna använder, men hey, killar kan ju inte använda "tjejprodukter"!). Fast visa den inte för dina "manliga" manliga vänner för då tror dom du är bög och spöar upp dig; risken ökar ju längre norrut du bor.

Angel
2008-04-15, 09:06
kläm ut dom, finns inget äckligare än en näsa med svarta pormaskar på.

xarizma
2008-04-15, 14:05
Jag använder Stioxyl, de hjälper fan lite ändå.

erks
2008-04-15, 14:15
kläm ut dom, finns inget äckligare än en näsa med svarta pormaskar på.

Vilken konstruktiv kommentar, tönt.

OT: Min erfarenhet av pormaskar är att ju mindre du petar och klämmer desto mindre pormaskar får du också.

Sleigh
2008-04-15, 14:26
Ja kläm inte pormaskar, finns risk att du skadar talgkörteln. Tvätta ansiktet varje dag och peela det lite då och då så kommer det svarta (som är oxiderad talg) att försvinna/inte synas lika bra.

Aeis
2008-04-15, 21:02
kläm ut dom, finns inget äckligare än en näsa med svarta pormaskar på.

De blir aldrig svarta då jag tar bort dem varje gång jag duschar. Men de kommer ju tillbaka.
Hade vart skönare att inte ha några porer i ansiktet:)

Angel
2008-04-15, 21:04
Vilken konstruktiv kommentar, tönt.

OT: Min erfarenhet av pormaskar är att ju mindre du petar och klämmer desto mindre pormaskar får du också.

tönt kan du vara själv, fjant

Andy.da.wohoo
2008-04-15, 21:06
De blir aldrig svarta då jag tar bort dem varje gång jag duschar. Men de kommer ju tillbaka.
Hade vart skönare att inte ha några porer i ansiktet:)

Hur tar du bort dom varje gång du duschar? Klämma?

erks
2008-04-15, 23:21
tönt kan du vara själv, fjant

Trådskaparen skriver att han lider av pormaskproblem och du skriker "DET ÄR DET ECKLIGASTE SOM FINNS!!!!!!!!!!11111111". Jag undrar vem det är som är tönten här.

bugulu
2008-04-15, 23:32
Tack för inläggen, kommer nog lägga undan Basironet ett tag och testa lite andra saker, kanske borde ta snack med ens husläkare också.

Aeis
2008-04-17, 17:42
Hur tar du bort dom varje gång du duschar? Klämma?

Duschar ganska länge och rätt så varmt. Sen när huden blivit mjuk av vattnet är det bara att skrapklämma med naglarna.