handdator

Visa fullständig version : studera.nu - det gamla vanliga


shut teh face
2008-04-14, 21:53
sista ansökningsdagen imorgon, dum som man är så har man INTE anmält något och nu ska alla idioter göra det...

Sidan har inte ens kunnats öppna för mig idag, och imorgon lär vara värre!

Jag satsar på att vara uppe inatt lite, så kanske de lugnar sig???

Tips?

Förlänger de ansökningstiden när sidan är gröt?

Scratch89
2008-04-14, 21:58
Sist så förlängde de inte. Du har ju faktiskt haft hela helgen på dig att söka...

Trance
2008-04-14, 21:59
Ganska säker på att det är sista testet inför högskolan.

Mental
2008-04-14, 22:14
haha, ja, nog kan man se det så. Och man kan även faxa sin ansökan om det kniiiiper.

Viktor_Balck
2008-04-14, 22:25
Sist så förlängde de inte. Du har ju faktiskt haft hela helgen på dig att söka...

Vad spelar det för roll? Om det skall finnas en sista ansökningsdag så lär man behöva ha tillgång till den under den sista dagen också.

hio
2008-04-14, 22:37
Kommer inte in och välja inriktning, får skippa andra året.

Fan.

shut teh face
2008-04-14, 22:45
Anledningen till att jag inte sökt tidigare är för jag inte bestämt mig, och eftersom deras system suger kan man inte logga in, lägga till program/kurser, och förvänta sig att de ska finnas kvar i inkorgen när man loggar in igen ett par dagar efteråt.

Skitsida.

hio
2008-04-14, 22:46
Finare felmeddelande har dom skaffat sig iaf:

Tekniska problem

Inför sista anmälningsdag är det väldigt många som besöker studera.nu samtidigt och det kan ibland bli problem med att logga in eller söka utbildningar.

Försök igen om en liten stund!

egge
2008-04-14, 22:47
Jaha, tänkte fixa detta lite snabbt innan jag gick och lade mig. Tji fick jag.

shut teh face
2008-04-14, 22:48
Ja men det är sjukt, man klickar någonstans och ett par minuter senare kommer man fram, eller så loggas jag ut pga. "inaktivitet" och då försvinner det jag lagt till i min inkorg! :Virro

flakkz
2008-04-14, 22:51
Lyckades få in min i sista sekund nu, gäller att hitta precis rätt ögonblick :p

Fick bekräftelse i mailen så förhoppningsvis är den kvar

hio
2008-04-14, 23:00
Kommer inte ens fram att lägga något i korgen.

Blir väl att ställa väckarn mitt i natta då!

Framförhållning är överskattat ;)

egge
2008-04-14, 23:02
Framförhållning är överskattat ;)

I min bok är det framförhållning att sitta redan kvällen innan deadline. =/

obesogen
2008-04-14, 23:15
Sist så förlängde de inte. Du har ju faktiskt haft hela helgen på dig att söka...

:confused:
Nu vet jag inte när "sist" var för dig men för mig var det i höstas och då förlängde de visst.

"2007-10-15 Studera.nu förlänger anmälningstiden pga. de tekniska problemen.
Studera.nu (VHS) förlänger ansökningstiden för vårens kurser till 24.00 den 18 oktober."

egge
2008-04-14, 23:37
Tack för din anmälan!

Varsågoda.

Prankie
2008-04-14, 23:51
Woohoo, funkade för mig. Det verkar funkar bättre om man använder universitets proxy. Har lagt till en Japanska kurs vid mitt program, hoppas det är tillräcklig svårt.

shut teh face
2008-04-14, 23:51
Tack för din anmälan!

Varsågoda.
Din ost! Jag har inte lyckats :confused:

Woohoo, funkade för mig. Det verkar funkar bättre om man använder universitets proxy. Har lagt till en Japanska kurs vid mitt program, hoppas det är tillräcklig svårt.
Jag försökte också köra via universitet, men det blev samma skit. Och sidan är lika seg som tidigare idag...

Scratch89
2008-04-14, 23:53
:confused:
Nu vet jag inte när "sist" var för dig men för mig var det i höstas och då förlängde de visst.

"2007-10-15 Studera.nu förlänger anmälningstiden pga. de tekniska problemen.
Studera.nu (VHS) förlänger ansökningstiden för vårens kurser till 24.00 den 18 oktober."

Sist för mig var i våras. :D

hio
2008-04-15, 08:49
haha, ja, nog kan man se det så. Och man kan även faxa sin ansökan om det kniiiiper.
Hittar ingen info om fax, blir lack på detta.

På Chalmers hemsida står det:

Kan jag faxa in min anmälan?
Nej, du kan inte faxa in din anmälan.
http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/vanliga_fragor_och_s/anmalan

Nån som vet annat?

Tomten
2008-04-15, 08:54
Woohoo, funkade för mig. Det verkar funkar bättre om man använder universitets proxy. Har lagt till en Japanska kurs vid mitt program, hoppas det är tillräcklig svårt.

Nybörjarkursen i Umeå eller? 5 poäng lär inte ge mycket :D

myggan
2008-04-15, 09:05
idag är sidan ännu värre.

gg studera.nu *cry*

Nitrometan
2008-04-15, 09:13
Framförhållning är överskattat ;)
Jag har hört att prokrastination är en dygd.

hio
2008-04-15, 09:18
Jag har hört att prokrastination är en dygd.
http://mac.abc.se/home/bjwik/images/demotivators.jpg
:thumbup:

shut teh face
2008-04-15, 09:24
Jag satt upp till kl 03.30 inatt och just då kunde jag göra min anmälan och klicka runt etc. Nu lär det vara omöjligt idag. :Virro

Ame
2008-04-15, 09:31
Fan, jag som skulle ändra ordningen på skolorna jag sökt... *grr*
Har iaf rätt förstaalternativ men vill ändra 2:a handsvalet...

hahavaffan
2008-04-15, 09:34
Ganska säker på att det är sista testet inför högskolan.:D

hahavaffan
2008-04-15, 09:57
Men fan i helvetet då. Jag hade TYDLIGEN inte kompletterat med ett av programmen jag vill läsa. Och nu funkar det ju inte.

Nitrometan
2008-04-15, 10:06
Sådärja.

http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1648

Sista anmälningsdag till höstterminen 2008 flyttas till 18 april

På grund av de tekniska problem som varit på studera.nu under det senaste dygnet har VHS beslutat att flytta fram sista anmälningsdag till den 18 april.

Ame
2008-04-15, 10:12
Sådärja.

http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1648

Skönt, nu ska det väl gå att logga in ordentligt någon gång iaf innan tiden går ut.

shut teh face
2008-04-15, 13:14
Då satt man och löka inatt i onödan.

Förövrigt är det fan skamligt att sidan inte klarar belastningen under vissa dagar... det är ju trots allt den enda centralen vi studenter har, och det är inte särskilt svårt att utöka bandwitchen temporärt då och då. Noobs!

Vinter
2008-04-15, 13:46
Då satt man och löka inatt i onödan.

Förövrigt är det fan skamligt att sidan inte klarar belastningen under vissa dagar... det är ju trots allt den enda centralen vi studenter har, och det är inte särskilt svårt att utöka bandwitchen temporärt då och då. Noobs!

Det är väll det vanliga när den som är chef egentligen inte fattar vad vad den håller på med. Borde ju lära sig någon gång tycker jag.

Men det finns ju en anledning att jag alltid markerar sista anmälningsdag som en vecka innan det verkliga datumet :cool:

Mental
2008-04-15, 14:54
Då satt man och löka inatt i onödan.

Förövrigt är det fan skamligt att sidan inte klarar belastningen under vissa dagar... det är ju trots allt den enda centralen vi studenter har, och det är inte särskilt svårt att utöka bandwitchen temporärt då och då. Noobs!

Du tror alltså att det är bandbredden det hänger på? Haha, Noob!

Det är serverbackend som inte är dimentionerad för lasten, som bara uppstår 2ggr per år pga studenters oförmåga att göra saker annat än i sista minut. Sidan står öppen för sökningar i flera veckor, likförbannat väntar tusen och åter tusen till sista dan, och blir alltid lika förvånad över att det inte fungerar.

De behöver ställa sig i ett datacenter med massor av redundant kapacitet så de kan lastbalansera när de här två topparna kommer.

Det blir iof samma kaos när resultatet och urvalen kommer. Så det vore inte fel att ha extra kapacitet. Men att bandbredden skulle taka ut är det jävligt svårt att tro.

Sleigh
2008-04-15, 15:15
som bara uppstår 2ggr per år pga studenters oförmåga att göra saker annat än i sista minut.


:thumbup:

Prankie
2008-04-15, 16:36
Nybörjarkursen i Umeå eller? 5 poäng lär inte ge mycket :D

Egentligen ger det ingenting för mig skulle jag tror då jag redan kan en del. Men jag hoppades på om jag gick kursen kunde jag allafall få lite hjälp om hur jag kan utveckla vidare i Sverige med ett språk som ingen prata här. :P

Tomten
2008-04-16, 12:44
Egentligen ger det ingenting för mig skulle jag tror då jag redan kan en del. Men jag hoppades på om jag gick kursen kunde jag allafall få lite hjälp om hur jag kan utveckla vidare i Sverige med ett språk som ingen prata här. :P

Hur mycket kan du nu? Utveckla!

Självstudier kan ge dig mycket. Beroende på din kunskapsnivå så kan jag eventuellt ge dig en del råd och tips.

Prankie
2008-04-16, 13:01
Hur mycket kan du nu? Utveckla!

Självstudier kan ge dig mycket. Beroende på din kunskapsnivå så kan jag eventuellt ge dig en del råd och tips.

Har kört självstudier bra tag nu, men problemet är man har inte möjligheter att träna här i sverige. (Kunde mer förut när jag bodde där) Sen mina japanska kompisar behärskar kinesiska eller engelska så bra att jag har inte behövt prata japanska med de. Svårt att veta hur mycket man kan egentligen utan att göra några test. Jag har ju bott där ett tag, så lite vardagliga saker. Jag vet jag har svårt för grammatik så det är det jag behöver träna mest på. Tycker lära sig alla grammatiska regler är dumt, för att man tänker ändå aldrig 1minut innan man prata. Hade jag haft möjlighet till regelbundet pratande så vore det guld. :)

När jag menade jag kan en del så menade jag inte att jag var bra, utan 5poäng kursen är för lätt. Tror det är bara hiragana, några kanji och enkla konversationer.