handdator

Visa fullständig version : Tryck över bröst/rygg?


Koloftw
2008-04-14, 19:01
Det började för cirka 2.5 år sen, tror jag, på sommaren.

Det är liksom ett tryck över bröstet/ibland ryggen, svårt att förklara, det är inte som t.ex. ryggskott att det gör ont när man rör sig på ett visst sätt, utan det gör ont hela tiden. Jag får svårt att andas, börjar svettas och det gör så jefla ont.

Det enda sättet som jag kan få det att bli bättre på är att lägga mig raklång på ett stenhårt golv med armarna utsträckta och andas riktigt djävla djupt. Och om inte det fungerar så är jag tvungen att ta en promenad. Ibland har jag fått gå ut och gå mitt i natten för att det gör så jäkla ont.

Jag undrar vad det kan bero på, samt vad jag ska göra för att förbättra? Och säg för guds skull inte "kosten", för det började för 2.5 år sen första gången, och då var det fortfarande mer än 1.5 år kvar tills jag skulle veta vad en kalori var för något.

Det kommer ibland, det kom inte under hela hösten eller vintern, men nu började det för någon vecka sen :(. Senast i natt då jag vaknade och flåsade som en gris och fick börja gå stå och jogga på stället brevid sängen.

Angel
2008-04-14, 19:05
nån nerv i kläm kanske? kramp? lungcancer? hiv?

Koloftw
2008-04-14, 19:08
Lungcancer och HIV är jag inte så orolig för. Det har gått flera år sen första gången, jag mår bra i övrigt och jag är inte död än så lungcancer är jag inte orolig för, HIV inte heller då jag är oskuld.

Nerv i kläm och kramp, kanske, tack för tipsen. Ska ta reda på lite om dessa.

Eller förresten, är kramp = det där man får i vaden när det drar så in i helvete/muskeln spänns och man måste ställa sig på den för att det ska sluta dra?

Rahf
2008-04-14, 19:11
Du. Ringa. Doktor. Imorgon.

Verkställ!

Mescreant
2008-04-14, 19:17
Tror vi lider av samma åkomma. Har haft det i kanske 10 år så känns som man borde gått till en läkare redan men nä. Hursom, mina attacker kom väldigt sällan förut och ofta på natten men nu har de börjat komma oftare. Kanske kan vara kärlkramp. Verkar komma oftare efter några dagars dålig kost med mycket salt, fett koffein och kanske cigarettrökning - så att det är blodtrycksrelaterat känns ju ganska troligt, tyvärr.

MasterChief
2008-04-14, 19:21
Ibland blir jag förvånad över människors...tja..slöhet.

Hur svårt kan det vara att gå till en person som har typ 7 års läkarutbildning och 15 års erfarenhet och få hjälp för det facila priset av 250 spänn?

Näää...jag lider först i 24 månader, sen skapar jag en tråd på Kolo.

Angel
2008-04-14, 19:24
Ibland blir jag förvånad över människors...tja..slöhet.

Hur svårt kan det vara att gå till en person som har typ 7 års läkarutbildning och 15 års erfarenhet och få hjälp för det facila priset av 250 spänn?

Näää...jag lider först i 24 månader, sen skapar jag en tråd på Kolo.

Ja håller med till 100 där. Vad vi än säger så är det bara gissningar ändå utan blodprover röntgen osv osv.

jenan546
2008-04-14, 19:24
Kan vara en sån enkel sak som magkatarr. Testa något receptfritt som neutraliserar magsyra. Till och med ont i hjärtat kan ju vara symptom på det..

MasterChief
2008-04-14, 19:25
Ja håller med till 100 där. Vad vi än säger så är det bara gissningar ändå utan blodprover röntgen osv osv.

Såklart du gör. Du är ju sköterska och fattar sånt här (som tydligen är väldigt marigt). :)

dooh
2008-04-14, 19:37
Och jag skulle tippa på ångestattacker..^^
men det är ju bara jag.

Både jag och en kompis har haft problem med tryck över bröstet, för min del gick det ofta ut i ryggen. Det blir svårt att andas och man kan i stort sett inte göra något. Det kom ofta i samband med att jag skulle göra roliga saker, dvs saker jag såg fram emot. Eller bara när det var allmänt opassande.

Det hjälpte som du sa att lägga sig på golvet och sträcka ut. "Andas i fyrkant" var rådet jag fick av läkare då det är spänningar som måste andas ut lugnt ...
Så slappna av är rådet...
Och vi båda har blivit utredda med ekg och grejer, så inga fysiska grejer.

watertouch
2008-04-14, 19:50
Ibland blir jag förvånad över människors...tja..slöhet.

Hur svårt kan det vara att gå till en person som har typ 7 års läkarutbildning och 15 års erfarenhet och få hjälp för det facila priset av 250 spänn?

Näää...jag lider först i 24 månader, sen skapar jag en tråd på Kolo.

ÄHH det är sånna som ni som gör att vårdköerna är så långa.

Koloftw
2008-04-14, 21:11
Och jag skulle tippa på ångestattacker..^^
men det är ju bara jag.

Både jag och en kompis har haft problem med tryck över bröstet, för min del gick det ofta ut i ryggen. Det blir svårt att andas och man kan i stort sett inte göra något. Det kom ofta i samband med att jag skulle göra roliga saker, dvs saker jag såg fram emot. Eller bara när det var allmänt opassande.

Det hjälpte som du sa att lägga sig på golvet och sträcka ut. "Andas i fyrkant" var rådet jag fick av läkare då det är spänningar som måste andas ut lugnt ...
Så slappna av är rådet...
Och vi båda har blivit utredda med ekg och grejer, så inga fysiska grejer.

Ångest ...? Är inte ångest en psykisk känsla som typ "glädje"?


Ibland blir jag förvånad över människors...tja..slöhet.

Hur svårt kan det vara att gå till en person som har typ 7 års läkarutbildning och 15 års erfarenhet och få hjälp för det facila priset av 250 spänn?

Näää...jag lider först i 24 månader, sen skapar jag en tråd på Kolo.
Bra poäng där.


Tror vi lider av samma åkomma. Har haft det i kanske 10 år så känns som man borde gått till en läkare redan men nä. Hursom, mina attacker kom väldigt sällan förut och ofta på natten men nu har de börjat komma oftare. Kanske kan vara kärlkramp. Verkar komma oftare efter några dagars dålig kost med mycket salt, fett koffein och kanske cigarettrökning - så att det är blodtrycksrelaterat känns ju ganska troligt, tyvärr.

Ah. Interessant, ska ta reda på lite kring det där.

Angel
2008-04-14, 21:15
Hade du varit 20år åldre (eller hur gammal är du?) så hade jag sagt kärlen. Men försjutton, några prover, ett ekg och nån lungröntgen kan du la kosta på dig.

Koloftw
2008-04-14, 21:25
16 år.

Hmm ok, men måste de ta proverna samtidigt som jag har ont då? Eller kan de tar proverna när som helst? För det är inte som att jag kan planera in mina smärtanfall :(

Angående kärlen är jag rättså tveksam - min morsa är 25 år äldre än mig, röker, är överviktig, dricker alkohol och äter skräpmat regelbundet.

Jag är 25 år yngre, väger <68kg på 182 cm, dricker aldrig, röker inte och äter väldigt sällan regelbundet dåliga fetter.

watertouch
2008-04-14, 21:26
Nej ångest kan faktiskt yttra sig med symtom som tryck över bröstet. Sen att du går ut och går och liknande. Kan va nån form av agiterad/rastlös ångest. Orkar inte kolla om det var typ enda sättet för att få bort "smärtan".

Scratch89
2008-04-14, 21:36
Du vet precis vad jag tycker i frågan. Se till att ordna upp ditt liv. Du plågar både kropp och knopp med dina konstiga dieter och matvanor. Malnutrition kombinerat med psykisk ohälsa och ångest är INTE en bra kombination.

garm
2008-04-15, 10:08
Nej ångest kan faktiskt yttra sig med symtom som tryck över bröstet. Sen att du går ut och går och liknande. Kan va nån form av agiterad/rastlös ångest. Orkar inte kolla om det var typ enda sättet för att få bort "smärtan".


Precis, min första tanke var ångest då det låter väldigt svårpreciserat.
Ångest är en psykisk åkomma som väldigt snabbt blir fysisk då den är överväldigande.

Jag skulle uppsöka läkare snarast. Om de nu inte hittar något låter det mer som ångestsymptom. Är det en bra läkare kommer du även får uppföljande psykologisk frågeställning.

Lycka till och ta tag i det nu!

tigerofsweden
2008-04-15, 10:10
Du vet precis vad jag tycker i frågan. Se till att ordna upp ditt liv. Du plågar både kropp och knopp med dina konstiga dieter och matvanor. Malnutrition kombinerat med psykisk ohälsa och ångest är INTE en bra kombination.

+1

Mkt vettig post

Koloftw
2008-04-15, 10:50
Precis, min första tanke var ångest då det låter väldigt svårpreciserat.
Ångest är en psykisk åkomma som väldigt snabbt blir fysisk då den är överväldigande.

Jag skulle uppsöka läkare snarast. Om de nu inte hittar något låter det mer som ångestsymptom. Är det en bra läkare kommer du även får uppföljande psykologisk frågeställning.

Lycka till och ta tag i det nu!

Aja, får väl typ göra det då, kanske.

Men ångest ... jag mår ju ganska bra i övrigt psykiskt ...

Scratch89
2008-04-15, 11:50
Det tror jag inte ett dugg på. Det är väldigt mycket, bara här på ett internetforum, som tyder på ohälsa. Att du dessutom förnekar det är ytterligare en faktor som faktiskt bevisar att vår tes stämmer.
Jag tycker du ska ta kontakt med din skolsköterska, eller kuratorn.

EmCeeMike
2008-04-15, 12:31
Mitt råd till dig är att gå till en läkare. Ta ett par prover och ett ekg så får du antagligen den fysiska biten ur världen. Det där med ångestattacker kan vara grymt lurigt och det påverkar hela kroppen på ett sätt som du inte kan föreställa dig.

Blir du yr och lite disorienterad? Får du högre puls och andas ytligt? Känns de som du inte vet vart du ska ta vägen riktigt, nästan som rastlöshet fast 100 gånger värre?

Koloftw
2008-04-15, 15:58
Mitt råd till dig är att gå till en läkare. Ta ett par prover och ett ekg så får du antagligen den fysiska biten ur världen. Det där med ångestattacker kan vara grymt lurigt och det påverkar hela kroppen på ett sätt som du inte kan föreställa dig.

Blir du yr och lite disorienterad? Får du högre puls och andas ytligt? Känns de som du inte vet vart du ska ta vägen riktigt, nästan som rastlöshet fast 100 gånger värre?

Japp, ungefär så.

EmCeeMike
2008-04-15, 16:59
Japp, ungefär så.

Ja, där har vi svaret. Panikångest helt enkelt. Gå till en läkare som undersöker dig och hittar han/hon inget fysiskt fel på dig så remitterar han/hon dig antagligen till någon som har kompetens inom området.

Thai-ger
2008-04-15, 17:03
Du vet precis vad jag tycker i frågan. Se till att ordna upp ditt liv. Du plågar både kropp och knopp med dina konstiga dieter och matvanor. Malnutrition kombinerat med psykisk ohälsa och ångest är INTE en bra kombination.

Det tror jag inte ett dugg på. Det är väldigt mycket, bara här på ett internetforum, som tyder på ohälsa. Att du dessutom förnekar det är ytterligare en faktor som faktiskt bevisar att vår tes stämmer.
Jag tycker du ska ta kontakt med din skolsköterska, eller kuratorn.

+1

För de första, ignorera inte Scratch, han är en av de främsta här på kolo inom kost. Vore så jävla dumt att ignorera honom.

Ena dagen äter du typ några tomater och lite fläskfile, sen ena dagen käkar du bara kolhydrater. Sen andra dagen äter du skräpmat. Jag tycker det är lite för mycket trådar från ditt håll.

Tycker att du ska kolla upp tallricksmodellen och följa den. Bita ihop, tror inte att det som gör ont är speciellt farligt eftersom de hållt på i 1-2 år.

Sen en fråga till, du sa att de inte kändes som ryggskott. Allvarligt nu, har du haft ryggskott? Vet du hur de känns? En 16 åring som har haft ryggskott ser jag väldigt allvarligt isåfall.

tigerofsweden
2008-04-15, 17:18
Bita ihop, tror inte att det som gör ont är speciellt farligt eftersom de hållt på i 1-2 år.



Ja det va ju bra korkat skrivit, givetvis bör man kolla upp det med en läkare.

Bit ihop? Seriöst..

garm
2008-04-15, 17:40
Ja det va ju bra korkat skrivit, givetvis bör man kolla upp det med en läkare.

Bit ihop? Seriöst..


Klart som fan man inte biter ihop i detta läge, ju snabbare hjälp desto snabbare resultat.

Anledning till panikångest är någonting man inte kan styra över själv.

Thai-ger
2008-04-15, 17:46
Ja det va ju bra korkat skrivit, givetvis bör man kolla upp det med en läkare.

Bit ihop? Seriöst..

Klart som fan man inte biter ihop i detta läge, ju snabbare hjälp desto snabbare resultat.

Anledning till panikångest är någonting man inte kan styra över själv.

Han skriver dumma trådar hela tiden tycker jag. Kolla över hans livsstil och kost. I mina ögon misshandlar han sin egna kropp.

Det kanske var att ta i och säga "bita ihop"

Vinter
2008-04-15, 18:20
Det enda säkra är väll egentligen att du inte kommer att få en korrekt diagnos över nätet, så pallra dig iväg till vårdcentralen i morgon.