handdator

Visa fullständig version : Var tar man en japan i Stockholm?


pony
2008-04-14, 15:49
Det är inte mitt initiativ, men nu har en vän bett mig att ta med henne ut när hon besöker Sverige. I ärlighetens namn tycker jag mest att det är pinsamt. Det stan har att bjuda känns som skabbiga kvarterskrogar i jämförelse med det utbud som finns i större huvudstäder (NY, London, Tokyo). Jag hoppas att hon inte förväntar sig alltför mycket, men skulle ändå vilja ha åtminstone ett par bra kort i ärmen.
Själv går jag aldrig ut (bland annat på grund av det beklagliga utbudet och den trista atmosfären, men även annat)... och tiden har därför sprungit ifrån mig.

Således: tips? Kvalitetsunderhållning och nöjen. Ingenting där man kan få en halvliter vattenblandad öl för 20 spänn och DJ:n mest spelar "The Voice", helst.

Tricce
2008-04-14, 15:51
Wallmans salonger kanske för underhållningen och godmat.
Annars gillar väl Japaner karaoke? Eller är det en myt :D

Yankeee
2008-04-14, 15:51
Det brukar vara rätt mycket japaner i gamla stan och vid slottet. Det funkar säkert en timme eller två.

J.Saarela
2008-04-14, 15:52
Shit du bor i Huvudstaden och säger att det inte finns nå bra ställe.Själv hade man haft 3 pizzerior att visa upp,sen en ren.

pony
2008-04-14, 15:56
Annars gillar väl Japaner karaoke? Eller är det en myt :D

Och alla svenskar, utan undantag, älskar köttbullar och vill prompt äta dessa även när de är utomlands :Virro

Trance
2008-04-14, 16:01
Nu beror det lite på var hon är ifrån och hennes erfarenhet men folk som växt upp i väldigt stora städer brukar nödvändigtvis inte gilla att göra exakt samma sak. Det som lockar med Stockholm kan ju vara naturen, frisk luft mm.

Fast jag antar att du menar på kvällen. Där har jag ingen aning vad som gäller.

Bärs
2008-04-14, 16:03
Armémuseum och Livrustkammaren varvat med hamburgare är ett säkert kort.

Chris
2008-04-14, 16:06
Armémuseum och Livrustkammaren varvat med hamburgare är ett säkert kort.

Varför inte äta något exotiskt, typ sushi?

pony
2008-04-14, 16:08
Nu beror det lite på var hon är ifrån och hennes erfarenhet men folk som växt upp i väldigt stora städer brukar nödvändigtvis inte gilla att göra exakt samma sak. Det som lockar med Stockholm kan ju vara naturen, frisk luft mm.

Fast jag antar att du menar på kvällen. Där har jag ingen aning vad som gäller.

Du har helt klart en poäng. Men vi pratar om en väldigt berest person som dessutom bott i ett par andra metropoler och bad mig om "annorlunda och roliga klubbar, shopping, etc."
Jag är fett clueless, mao.

Snafu
2008-04-14, 16:09
Och alla svenskar, utan undantag, älskar köttbullar och vill prompt äta dessa även när de är utomlands :Virro

Det är iofs sant...

Coldsmith
2008-04-14, 16:10
Gamla stan, trevligt fik och en bra restaurang borde väl funka. Klubbar har jag ingen koll på. Sist jag var i sthlm och klubbade var jag på blue moon bar, trevligt ställe med en del kändisar men det var länge sen. Vet inte hur läget ärnu

Prankie
2008-04-14, 16:41
Mina vänner från Tokyo är ju så vann vid enorma stadsmiljöer att de uppskattar naturen bättre. Så det kan ju vara en idé att ta med de ut till skogen. :D Sightseeing kan inte heller vara fel, vi har ju lite annolunda arkitekturer.

Avesta
2008-04-14, 16:45
Rinkeby.

Honken
2008-04-14, 17:05
En väldigt nära vän till mig bodde i Sverige i 6 månader i Eslöv och det var rena himmelriket för honom. Rekommenderar att du visar saker som ligger utanför stadskomplexet! Av någon anledning så älskar de flesta japaner barrskogar.

Glöm inte att lära dig lite japanska för att imponera! Det brukar uppskattas väldigt mycket.

jontahontas
2008-04-14, 17:21
Dagtid - moderna muséet, slottet, och en stabil fika på söder.

Kvällen - Valfri pjäs på Dramaten, Stureplanshamlet förslagsvis.

Kvällnatten - först äta något snabbt och sen gå ut på något av ställena man gillar.

Nithian
2008-04-14, 17:31
Kina thai garden på söder.

Maxxq
2008-04-14, 17:43
ABSOLUT ICEBAR STOCKHOLM

http://www.nordicseahotel.se/sv/Hotellet/Mat--Dryck/Absolut-Icebar-Stockholm/

L-Sami
2008-04-14, 17:47
En del japaner gillar Luleå, så hon lär gilla Stockholm. Tänkte bara att japaner ser alltid ut att vara nyfikna och glada när de är här uppe i norden. Jag ska skulle ta henne till ställen som är riktigt svenska. Små haken på söder kan vara annorlunda för henne. Väldigt ojapanskt.

maaherra
2008-04-14, 18:29
Här efterfrågas det bra klubbar i sthlm och folk rekommenderar att man ska fara och titta på kossor, bra idé :thumbup:

Kolla på stan efter posters/flyers till mer alternativa klubbar, runt stureplan när jag varit där har det bara varit ghey-house som spelats och det gör ju ingen glad.

Granatgiraffen
2008-04-14, 18:57
Ta med japanen till Göteborg(eller skicka!)! Jag kan vandra med japanen och besöka älgar och pingviner i slottsskogen. Vi kommer att ha det fantastiskt roligt. Japaner gillar mig.

Piranha
2008-04-14, 19:29
Skansen å se på älgar (brukar fashinera) alt sats odenplan, Sandhamn eller annan skärgårdstur, skokloster slott ( inte så långt ) de har europas största medeltida vapensamling mm, slottet med vaktparad.

bear.flowertwig
2008-04-14, 19:43
Det är lite oklara tidsramar...

En tisdagförmiddag - en promenad och en tur in på Moderna.

torsdagkväll - någon "provning" hos V&S, har ju alla möjliga nischer säkert nåt svenskt/historiskt om man vill köra det.

Natt till lördag - techno på Esque, kanske tom med tillhörande organiserad svart-/efterfest. Det närmaste Berlin man kommer i Sverige. Promenad i morgonsolen hem. Stanna för fika på 7eleven.

Söndag eftermiddag - Den stora turen: skärgårdsbåt m mat och fika. Den lilla turen: fikaspårvagnen som går från Norrmalmstorg ut på Djurgården och tillbaka. 20 min och lagom för en slät kopp kaffe och ett wienerbröd.

Allan
2008-04-14, 20:19
Fjärilshuset i Hagaparken (http://www.fjarilshuset.se/index.php?option=content&task=view&id=30) har gjort succé hos de asiater jag vallat runt i Stockholm. De hade för övrigt inga större krav; de flesta japaner jag träffat har inte mer koll på internationell klubbnivå än den genomsnittlige stockholmaren. Annars är ju Esque ett nytt och lovordat ställe.

watertouch
2008-04-14, 20:43
Cosmonova, Vasa, Livrustkammarn.

kottovic
2008-04-14, 20:45
Ta henne till slottet så får hon dreggla på kåta lumpare *kissass*

pony
2008-04-15, 00:01
Ok, trots envisa påtryckningar om skog och kottar har jag fått fram ett par tips i enighet med det som jag blev frågad om och som jag tror kommer uppskattas.
Tackar så hjärtligt för det! *kissass*


Glöm inte att lära dig lite japanska för att imponera! Det brukar uppskattas väldigt mycket.

...men här måste jag bara få inflika. Jag förstår att du menar väl men varenda cell i min kropp skriker om att inte få hålla med.
För det första pluggar jag japanska på uni och har klarat mig med den knappa mängden i Japan, även om det inte är något att hänga i granen. MEN! Jag tycker fortfarande att det är förfärligt när folk halvhjärtat memorerar ett par fraser på ett främmande språk (som deras kompis mosters huskatt har lärt ut) och sedan envisas med att slakta sagda mål med sitt brutala uttal och fullständiga ignorance (sv?) för den infödde. Jag skulle således aldrig få för mig att plåga henne med min japanska eftersom vi båda behärskar engelska på ett mycket jämnare plan.
Personligen åker jag på det tidigarenämnda med fast ryska hela tiden och finner det lika obehagligt varje gång. Varför gör ni så?! :(

Stoltz
2008-04-15, 00:10
...men här måste jag bara få inflika. Jag förstår att du menar väl men varenda cell i min kropp skriker om att inte få hålla med.
För det första pluggar jag japanska på uni och har klarat mig med den knappa mängden i Japan, även om det inte är något att hänga i granen. MEN! Jag tycker fortfarande att det är förfärligt när folk halvhjärtat memorerar ett par fraser på ett främmande språk (som deras kompis mosters huskatt har lärt ut) och sedan envisas med att slakta sagda mål med sitt brutala uttal och fullständiga ignorance (sv?) för den infödde. Jag skulle således aldrig få för mig att plåga henne med min japanska eftersom vi båda behärskar engelska på ett mycket jämnare plan.
Personligen åker jag på det tidigarenämnda med fast ryska hela tiden och finner det lika obehagligt varje gång. Varför gör ni så?! :(

Det där undrar verkligen jag också - När folk är utomlands, och någon kommer upp och säger "Ja tala litte svensk" - Blir ni imponerade själva?
Jag mår lite så där...illa, typ.

dared
2008-04-15, 00:15
Palla lacka på folk som försöker säga lite på svenska när man reser. Ok försäljarna är förjävliga men folk som bara försöker vara schysta har jag inget emot, och har flera gånger blivit lite imponerad. Dessutom brukar de själva tycka det är väldigt kul att försöka säga saker på svenska.

Är människan i fråga störig eller jobbig som person, ja då kan jag må lite illa.

vesterberg
2008-04-15, 00:16
självklart tar du med henne till Max så är hennes resa gjord.

Vinter
2008-04-15, 13:39
Man besöker Vampirelounge(ja namnet bedrar, ser inte många vampyrer där tyvärr) Östgötagatan 41, valfri dag i veckan olika teman varje dag(men alltid lika speciella). Alltid intressanta människor och lite speciell atmosfär. Där hänger man och diskuterar vad man nu vill i riktig loung anda.

Ta reda lite på hennes/hans intressen och sök dig runt till andra passande ställen med. Kanske se något cool konsert om tiderna passar.
Kan nog tänka mig att det är intressant för någon från de extrema subkulturernas förlovade land att uppleva lite typiska svenska subkulturer.

Det är iaf vad jag tänker göra när jag flyttar till Japan ett tag :D

pony
2008-04-15, 19:06
Man besöker Vampirelounge(ja namnet bedrar, ser inte många vampyrer där tyvärr) Östgötagatan 41, valfri dag i veckan olika teman varje dag(men alltid lika speciella). Alltid intressanta människor och lite speciell atmosfär. Där hänger man och diskuterar vad man nu vill i riktig loung anda.

Ta reda lite på hennes/hans intressen och sök dig runt till andra passande ställen med. Kanske se något cool konsert om tiderna passar.
Kan nog tänka mig att det är intressant för någon från de extrema subkulturernas förlovade land att uppleva lite typiska svenska subkulturer.

Det är iaf vad jag tänker göra när jag flyttar till Japan ett tag :D

Jag har faktiskt varit där, trots att jag inte får (23-årsgräns vanligtvis?). Och du har rätt, det fräcka namnet bedrar. Just den här... take on "lounge" är så våldsamt olika, kulturer emellan.
PM:a mig när du har flyttat, så ska du få tips på extravagant vampyriga ställen. Christon Café for one...

vildängel
2008-04-15, 19:19
När jag och min pojkvän var i Sthlm i somras var vi på ett creperie som heter Byn (http://www.bynmatochdryck.gastrogate.com/) och det var helt sjukt gott. Pannkakor och sånt kanske inte är så vanligt i Japan? Det är alltså inte vanliga tråkpannkakor vi pratar om här. Dessutom såg vi Tobbe Trollkarl där också, det var ett extra plus :)

Vinter
2008-04-15, 19:36
23år ja.. uj glömmer bort sånt när man kommer över en viss gräns. Jo det är 23år på vampirelounge fast vakten frågar oftast bara efter ålder så... ;)

Annars finns ju sjätte tunnan i gamla stan, lite speciell spartansk medeltid stämning sådär. Gå dit om dom kör live spelning och bjud på mjöd.

Christon Cafe låter spännande, Tokyo området då? Har börjat gå upp för mig att man inte lär sig mer än att tyda hiragana/katakana och kanji på svenska universitet. Prata är en helt annan femma. Lär mig mer genom att se på anime, sorgligt men sant.

Nilsjohan
2008-04-15, 19:43
Den lokala pizzerian. Hörde av en tjej på jobbet som engagerad i en Akidoklubb att när de har senseis från Japan på besök i Stockholm så var de helt tokiga i pizza. Sushi har de ju redan hemma.

Tricce
2008-04-15, 20:19
När jag och min pojkvän var i Sthlm i somras var vi på ett creperie som heter Byn (http://www.bynmatochdryck.gastrogate.com/) och det var helt sjukt gott. Pannkakor och sånt kanske inte är så vanligt i Japan? Det är alltså inte vanliga tråkpannkakor vi pratar om här. Dessutom såg vi Tobbe Trollkarl där också, det var ett extra plus :)

MMMMMM brukar äta lunch där, sjukt bra mat! För att inte tala om brödet dom bakar :eating:

Pepparkakssmurfen
2008-04-15, 20:24
Kolla på älgar på skansen,vasaskeppet,äta köttbullar på ikea,kolla på volvobilar på bilia,gamla stan osv.