handdator

Visa fullständig version : varför skolkade du under din gymnasie tid?


leetajz
2008-04-14, 15:30
Ja, jag vill då som sagt veta varför ni skolkade (om ni nu gjorde detta).

Själv skolkaR jag av ren lathet, ibland för att undvika ett prov/redovisning som man varit mindre förberedd på.

manko
2008-04-14, 15:31
För att man hade en lektion kl 08 och nästa 14.00 och då kändes det skönt att skippa en av dom.

gnagaren
2008-04-14, 15:32
För att jag är lat


För att jag ligger efter p.g.a att jag är lat och måste därför stanna hemma och ta igen

För att träna

För att jag inte orkar vara i skolan under håltimmar


Ungefär så....

Daniel Mattusch
2008-04-14, 15:32
Den dagen lärarna undervisar utöver läroböckerna, då känns det rimligt att komma till skolan till 100%. Tyvärr var det ju inte så utan du kunde lika gärna läsa i boken.(Varför då gå upp 7 för att va i skolan vid 8?) Gäller ju inte alla ämnen då jag lärde mig massa på t ex matte d och e men vissa ämnen sket jag i då det var ren högläsning.

C.E.J.
2008-04-14, 15:35
För att man hade en lektion kl 08 och nästa 14.00 och då kändes det skönt att skippa en av dom.

Den dagen lärarna undervisar utöver läroböckerna, då känns det rimligt att komma till skolan till 100%. Tyvärr var det ju inte så utan du kunde lika gärna läsa i boken.(Varför då gå upp 7 för att va i skolan vid 8?) Gäller ju inte alla ämnen då jag lärde mig massa på t ex matte d och e men vissa ämnen sket jag i då det var ren högläsning.

+1.

Tricce
2008-04-14, 15:36
Skolkade aldrig under gymnasiet, ehm jo iof nån svenska lektion missade jag nog med flit men annars va jag brorduktig :n00b

Fartman
2008-04-14, 15:36
Jag skolkade bara i form av försovningar.. det var för att jag ville sova och det påverkade inte resultatet speciellt negativt heller. Gymnasiet var ju så jävla mycket dötid som man hade kunnat spendera betydligt bättre. Den stilen som körs på komvux (färre ämnen åt gången, inte så mycket lektioner men högre tempo) hade nog passat mig bättre även under gymnasietiden.

regus
2008-04-14, 15:36
Skönt att sova
Vissa lärare och ämnen orkade jag inte med vissa (dåliga) dagar.
Det är nästan det enda jag saknar med gymnasiet, möjligheten att skolka.

LadyInsane
2008-04-14, 15:37
De gånger jag skolkade gjorde jag detta för att jag helt enkelt inte behövde gå på lektionen. Gick ut med årskursens bästa betyg ändå...:cool:

Motorbreath
2008-04-14, 15:38
För att jag var dum.

leetajz
2008-04-14, 15:39
FAN, jag skulle ju ha in en poll i denna tråd!!! Bleeh.

vesterberg
2008-04-14, 15:40
för att jag var så förbannat less på skolan.

dared
2008-04-14, 15:41
För att jag är lat


För att jag ligger efter p.g.a att jag är lat och måste därför stanna hemma och ta igen

För att träna

För att jag inte orkar vara i skolan under håltimmar


Ungefär så....

Samma varför jag gjorde det typ.
+ att det är gymnasiet och om lärarna tillåter lite flex går det ju få utmärkta betyg även om man skippar massa lektioner.

EDIT: *Morgontrött som ett as kan vi lägga till på lat.

Tricklev
2008-04-14, 15:43
Jag var o knullade istället, förutom dom tillfällerna så skolkade jag inte så mycket.

Spinkot
2008-04-14, 15:44
Mest för att jag var "skoltrött", jag mår väldigt dåligt när det sätts tryck/ansvar på mig och då springer jag och gömmer mig. sen att man bara hade en lektion på fredagar sista året gjorde en ju inte motiverad att gå på den istället för att ha en extra dag helg

MasterChief
2008-04-14, 15:45
FAN, jag skulle ju ha in en poll i denna tråd!!! Bleeh.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112072

Hade du inte skolkat från din tråd och gjort läxan hade du förmodligen lyckats göra en poll.

Mental
2008-04-14, 15:51
Satt på café och fikade, dvs arbetade på min sociala kompetens.
Dessutom hade något smartskaft på skolan klurat ut att klassen skulle bli jäävligt duktiga och produktiva om alla fick en varsin laptop, så en hel del studietid gick åt till att lana och glo på piratad film och tv-serier.

Jag gick ut gymnasiet med 16 IG:n men med gott självförtroende och enligt mig en bra allmänbildning.

Jag har lumpen att tacka för saker som diciplin, gruppkänsla och ansvarstagande. De 10 månaderna gav mig mer som mäniska än vad hela gymnasietiden gjorde.

bugulu
2008-04-14, 15:53
Håltiderna, "dumma" lärare och helt sega ämnen var det som fick mig att skolka. Klarade dock gymnasiet galant så uppenbarligen hämnar det ingen att skolka då och då.

Solve
2008-04-14, 15:55
för att man har nått jävla skit som heter engelska !

Loke
2008-04-14, 15:57
I grundskolan:

1. För att lektionerna och lärarna gav mig ångest.

2. För att det enda skälet till att gå på lektionerna var för att glädja de självutnämda auktoriteterna i samhället, jag såg inte alls på vilket sätt det gagnade mig personligen.

På gymnasiet:

1. För att jag hade något bättre att göra. Ibland hade man kanske ett ärende som man behövde göra, eller så var ämnet så lätt att kolla på tv var mer välanvänd tid än att gå på lektionerna.

2. För att att jag visste att jag skulle komma in på det allra mesta via högskoleprovet så allt över godkänt verkade onödigt. Det är svårt att ge IG till någon som helt uppenbart klarar kursen, även om han ibland är frånvarande, så vaffan.

Det är väl de primära skälen...

leetajz
2008-04-14, 15:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=112072

Hade du inte skolkat från din tråd och gjort läxan hade du förmodligen lyckats göra en poll.

Kan väl lugnt säga att jag deltog aktivt i den tråden. Jag trodde jag hade lyckats, men så såg jag att tråden redan var postad :o

Exdiaq
2008-04-14, 16:00
För att jag är sjukt trött på möget och har kommit på nu i efterhand att jag skulle valt en annan linje istället. Andra saker är att pendla (2h varje j*va dag), håltimmar (brukar dock för det mesta gå bra att träna då). Den konstanta pressen av ett kommande prov/inlämning vilket gör att jag mår skit.

bugulu
2008-04-14, 16:00
I grundskolan:

1. För att lektionerna och lärarna gav mig ångest.

2. För att det enda skälet till att gå på lektionerna var för att glädja de självutnämda auktoriteterna i samhället, jag såg inte alls på vilket sätt det gagnade mig personligen.

På gymnasiet:

1. För att jag hade något bättre att göra. Ibland hade man kanske ett ärende som man behövde göra, eller så var ämnet så lätt att kolla på tv var mer välanvänd tid än att gå på lektionerna.

2. För att att jag visste att jag skulle komma in på det allra mesta via högskoleprovet så allt över godkänt verkade onödigt. Det är svårt att ge IG till någon som helt uppenbart klarar kursen, även om han ibland är frånvarande, så vaffan.

Det är väl de primära skälen...

Det trodde jag också tills min engelska lärare skickade mig ett IG på engelska trots att jag hade klarat hennes prov (VG), Nationella Proven (VG) galant. Ett år senare gjorde jag också Cambridge Certificate for Advanced English Users och klarade det, visar bara att hon är totalt inkompetent. Kunde inte ens snacka engelska själv.

Koloftw
2008-04-14, 16:13
Jag kommer att försöka sluta skolka (skolkar inte jättemycket, men det händer ganska frekvent) när jag börjar gymnasiet i höst, för att jag måste ha bra betyg.

Solve
2008-04-14, 16:16
Jag kommer att försöka sluta skolka (skolkar inte jättemycket, men det händer ganska frekvent) när jag börjar gymnasiet i höst, för att jag måste ha bra betyg.

läääääääääääääh killen har över 1600 inlägg o går inte ens gymnasiet? du kommer bli historisk i kolozzeum först över 100 000?

Loke
2008-04-14, 16:18
Det trodde jag också tills min engelska lärare skickade mig ett IG på engelska trots att jag hade klarat hennes prov (VG), Nationella Proven (VG) galant. Ett år senare gjorde jag också Cambridge Certificate for Advanced English Users och klarade det, visar bara att hon är totalt inkompetent. Kunde inte ens snacka engelska själv.

Haha, ja, det där har jag också råkat ut för ett par gånger. En lärare på 20 eller nåt kör sitt eget race. Det är en talang i sig att lära sig att tidigt identifiera dessa lärare ;)

regus
2008-04-14, 16:21
för att man har nått jävla skit som heter engelska !

Det där jävla skiten är väl smartast att lära sig bra. Språk alltså.
Skolka gör man på kurser som etik och livsfrågor, administration och ledarskap, svenska A, B och C och matten (om man har lätt för det)

Petf
2008-04-14, 16:26
För att man inte orkar gå upp 7 för att ha en lektion kl 8 och nästa lektion halv 11 , då sover man till halv 10 istället .

Versus
2008-04-14, 16:32
För att jag var dum.

+Jag kopplade inte riktigt bra betyg = Bra utbildning = Bra jobb.

:smash:

Musselbank
2008-04-14, 16:32
Trött, lat, dum... finns ju många bra anledningar.

Larsson
2008-04-14, 16:33
De frånvarotimmar jag hade kom till största delen av att jag ofta var sen på morgonen, då jag alltid tog sista bussen till skolan. Annars var jag för det mesta på lektionerna, dock gjorde jag inte så mycket. Vilket man fick ta igen sista terminen och plugga som bara den. Dock fixade jag allt då, men så här i efterhand hade det varit bättre att göra allting i tid.

Alexton
2008-04-14, 16:34
Jag valde den sämsta linjen som fanns, och mina lärare var cynisika/otrevliga/uttråkade och sket i lektionerna.

C.E.J.
2008-04-14, 16:42
Jag valde den sämsta linjen som fanns

Sam? :D Snacka om linje som inte ger något, vilken jävla miss...

regus
2008-04-14, 16:43
Sam? :D Snacka om linje som inte ger något, vilken jävla miss...

+1 sam-ekonomi. Jag vill inte ens jobba med sådant. Verkligen hatade alla ekonomiska ämnen.

Nithian
2008-04-14, 16:44
Valde fel linje jag med Sam/eko. Borde gått bygg så man har lite jobb efter skolan.

Skolkar från spanskan för jag hatar skiten, annars skolkar jag från saker som inte kan kopplas till betyg typ besök, bio etc.

Exdiaq
2008-04-14, 16:52
+1
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=682993

Kom in på läkarlinjen ändå *flex*



Bra artikel, känner igen mig i den. Gick väl ut med 300poäng från högstadiet och kom in på en bra skola. Ettan gick rätt lätt, läste 1100poäng och behövde inte plugga supermycket. Sen i nu i tvåan har jag dalat pga att det tagit emot i ett par ämnen, vilket gör att jag tappar motivationen att ta itu med de sakerna då jag annars inte har behövt anstränga mig särskilt mycket.

Sen har man börjat fatta att skolan är inte allt, vill leva livet och ha roligt också.

fajiwara
2008-04-14, 16:53
För att jag inte pallar och skiter i vilket.. ps. jag är cool :naughty:

C.E.J.
2008-04-14, 16:57
+1 sam-ekonomi. Jag vill inte ens jobba med sådant. Verkligen hatade alla ekonomiska ämnen.

Då kan man iaf få vissa ekonomijobb, har jag sett. Anyway, scooz teh offtopic.

rolf
2008-04-14, 17:09
De gånger jag skolkade gjorde jag detta för att jag helt enkelt inte behövde gå på lektionen. Gick ut med årskursens bästa betyg ändå...:cool:

Lite samma här även om jag inte var/är bäst. Har schysst betyg och kan med gott samvete skippa lektioner jag vet att jag klarar mig utan.

..och så gillar jag att sova på morgonen. :D

jontahontas
2008-04-14, 17:12
Valde en linje jag trivdes med. Däremot ansåg jag i hela 1:an och halva 2:an att skolan var mest den plats jag besökte när jag hade lust träffade mina kompisar. Jag tyckte även matte var roligt och jag gillade att skriva, så när sånt dök upp gick jag dit.

Det blev mycket skolk, och min ganska slöa approach (som ibland sken upp av någon form av tillfälligt intresse) hjälpte inte min närvaro.

Nithian
2008-04-14, 17:13
Då kan man iaf få vissa ekonomijobb, har jag sett. Anyway, scooz teh offtopic.

Min syster gick ut gymnasiumet sam eko med über betyg, det ända jobb som ens var tillängligt för folk med enbart den utbildningen var ekonomiassistent, hon jobbade som det i 3 månader sen räckte det. Sjukligt tråkigt sa hon. Iaf, hon gick 4 år högskola och jobbar på bank nu så det gäller att man läser vidare om man ska bli något inom ekonomi.

Dreas
2008-04-14, 17:17
Skolkar/skolkade från gymnasiet för att det kändest drygt att sitta i skolan under håltimmar och liknande, ibland så ligger lektionerna så dåligt till så de får fan i mig skylla sig själva.

exempel: Gå upp klockan 8 för att åka buss till skolan och sen gå på lektion vid 11.30, buss hem, hemma vid 14.00. Eller så väljer man att ligga hemma och gå upp ur sängen 14.00:)

Man får väl skylla sig själv såhär i efterhand...

Wao
2008-04-14, 17:17
Händer väl någon gång ibland att vi blir några st som drar hem tidigare för att det är en extremt lång håltimme eller en lektion som vi anar inte kommer att hände så mycket på. Ett väldigt bra exempel är våra nv lektioner, mer ogivande lektion och sliten lärare får man leta efter.

Scratch89
2008-04-14, 17:19
Jag skolkade väldigt lite. Det var bara de två-tre sista månaderna som jag var lite frånvarande, mest för att jag tyckte det var drygt att sitta i skolan på projektarbetstimmarna. Fick ett VG ändå. :virro
Jag tycker det är tråkigt att skolkfrekvensen är/var så pass hög. Det är/var dessutom dessa skolkare som klagar på att läraren är dålig på att lära ut, att kursen är jättesvår, att matte suger, att engelska är ett bögspråk osv.

Eddie Vedder
2008-04-14, 17:28
Omklädningsrumsatmosfären.

Det bästa med att lira fotboll är tjötet i omklädningsrummet efter träning och match, stämningen och hela atmosfären. Så det är väl den främsta anledningen, jag skolkade väldigt lite men i de flesta fallen var det lektionen som följde efter fotbollslektionerna som fick stå åt sidan p.g.a. detta.

Scratch89
2008-04-14, 17:31
Det var inte snoppmätartävlingarna som lockade?

Eddie Vedder
2008-04-14, 17:37
Det var inte snoppmätartävlingarna som lockade?

Det drog ut på tiden skrev jag ju. Vi som inte vågade visa oss nakna blev kvar till sist.:D

Nejmen skämt åsido, lagkänsla och tjötet efter träningarna etc. är anledningen till att det tog sån tid för mig att lämna fotbollen trots att intresset egentligen inte motsvarade all tid jag la ner.

L-Sami
2008-04-14, 17:53
Skolkade aldrig, fanns ingen anledning till det. Det var en rolig skola att gå i och superbra lärare.

Tricce
2008-04-14, 18:04
På tal om superbra lärare måste jag nämna att under 8an 9an hade vi en av finalisterna till fröken Stockholm som lärare! Alla pappor kom på föräldramötena :D

beckman88
2008-04-14, 18:05
Skolkar minst 3 lektioner i veckan, har runt 70-75% närvaro i allt, och jag ligger efter med enmassa saker, jag har inga vänner på skolan eftersom att jag är ett år äldre (var i usa förra året), Alla mina kompisar är i lumpen och jag går i 5 olka klasser, vilket gör att ignen berättar för mig om prov, skolfoto, bal, anything.


hatar skolan:thumbup:

Yankeee
2008-04-14, 18:06
Jag skolkade för att jag ville ha något att skylla på när jag särskrev.

Baan
2008-04-14, 18:12
Jag skolkade för att jag ville ha något att skylla på när jag särskrev.

Vad har du för ursäkt för månen då?

coxie
2008-04-14, 18:16
Tror jag missade max 5 lektioner i gymnasiet gillar att studera så såg ingen mening med att inte gå dit.

Yankeee
2008-04-14, 18:17
Vad har du för ursäkt för månen då?

Jag är bosnier.

Mescreant
2008-04-14, 18:17
Eftersom jag redan kunde mer än alla lärare.

Baan
2008-04-14, 18:17
Jag är bosnier.

Nej.

tron
2008-04-14, 19:04
Eftersom jag redan kunde mer än alla lärare.

Ja me! skollkade för kunnde allt typ *screwy* jag sa nått lärarn bara va jag fattar inte! dom var somm jag var lärarenn nästtan jag gav dom lexorna i stället :smash:

Arf Pingvin
2008-04-14, 20:13
Spelade quake hela nätterna så det var inte alltid man vaknade i tid. Ibland var det tyska på schemat.

petersson
2008-04-14, 20:20
Skolkade från en kurs i ettan för att den var så himla tråkig. Fick bara godkänt också men det var det värt.

Jax
2008-04-14, 20:55
Skolkade inte.

Är inte typen som gnäller utan gör det jag borde.
Utbildning = bra, alltså slutförde jag det.

Men sen är jag förbannat tråkig också...

Tricce
2008-04-14, 20:55
Spelade quake hela nätterna så det var inte alltid man vaknade i tid. Ibland var det tyska på schemat.

Vad kallade du dig? :D

Bahir
2008-04-14, 21:20
Jag skolkade en hel del under tvåan för att gymma. Betygen tog möjligtvis stryk såtillvida att jag fick VG i ämnen som jag borde kunna ha fått MVG i.

Spene
2008-04-14, 21:35
Tur att högskoleprovet finns. Min andra chans.

Trance
2008-04-14, 21:58
Skolkade inte.

Är inte typen som gnäller utan gör det jag borde.
Utbildning = bra, alltså slutförde jag det.

Men sen är jag förbannat tråkig också...

Skolkade lite då och då

Är typen som gnäller och inte orkar göra det jag borde
Utbildning = bra, trots det så orkade jag inte bry mig alltid

Trots allt detta så var jag inte cool utan rätt tråkig ändå.

grisbil3n
2008-04-14, 22:56
För att jag kunde. Fick både G och VG med 50% frånvaro i flera kurser och vissa lärare sa uttryckligen att närvaron var sekundär till resultat på prov och inlämningar osv.

Muskelbyggaren
2008-04-14, 23:04
Jag är smått introvert och lär mig bäst på egen hand. Den kunskap jag inhämtat i skolmiljö utgör gissningsvis blott en bråkdel av mitt sammanlagda kunnande. Lugn och ro, hemma med en bok slår allt.

bugulu
2008-04-14, 23:16
Spelade quake hela nätterna så det var inte alltid man vaknade i tid. Ibland var det tyska på schemat.

Hah, vi körde Quake i skolan under datortimmarna (webbdesign/programmering i VB/3d design), sköna tider.. sen minns man lite duke nukem och Soldat också... längtar lite tillbaka till gymnasiet

Snabel
2008-04-14, 23:35
Jag var less på skolan under hela min gymnasie- och grundskoletid. När jag gjort lite annat ett par år efter så blev det helt tvärtom!

egge
2008-04-14, 23:36
Skolkade nästan enbart från tyskan. Fick VG ändå. Den läraren hade inte riktigt koll.

Gpajpen
2008-04-15, 00:03
Ond cirkel, har man väl börjat så inser man hur bekvämt det är, och ju mer skolket pågår ju svårare att komma tillbaka. Så det var kul, tills man började få sota för det.

Chaan
2008-04-15, 06:51
Bra artikel, känner igen mig i den.

Jo tex när jag och den andra killen fick sätta oss själva i 3ornas tomma sal och räkna i deras böcker för att vi räknat ut tvåornas. Bara ett exempel från lågstadiet. Man vad fan kan man förvänta sig med genomsnittligt begåvade lärare.


Sen har man börjat fatta att skolan är inte allt, vill leva livet och ha roligt också.

Vad menar du nu pojkvasker? Skulle inte statens uppfostringsanstalt vara allt?

Tomten
2008-04-15, 06:55
Jag spelade Starcraft :P

Lövbiffen
2008-04-15, 09:55
Skolkade väldigt sällan, om nästan aldrig. Däremot va de gånger jag inte va i skolan då jag egentligen skulle vara där sexuellt relaterade :D

Motorbreath
2008-04-15, 10:02
Ja me! skollkade för kunnde allt typ *screwy* jag sa nått lärarn bara va jag fattar inte! dom var somm jag var lärarenn nästtan jag gav dom lexorna i stället :smash:

Om du inte är sarkastisk så är det verkligen tragiskt.

LadyInsane
2008-04-15, 10:11
Skolkar minst 3 lektioner i veckan, har runt 70-75% närvaro i allt, och jag ligger efter med enmassa saker, jag har inga vänner på skolan eftersom att jag är ett år äldre (var i usa förra året), Alla mina kompisar är i lumpen och jag går i 5 olka klasser, vilket gör att ignen berättar för mig om prov, skolfoto, bal, anything.


hatar skolan:thumbup:

Det var rätt liknande för mig när jag kom tillbaka. ALla var yngre och jobbiga. Stod inte nära några klasskamrater och gick bara i olika klasser med olika människor. FIck luinginflammation och var sjuk i 2 månader så jag kom efter grymt mycket. Hoppade av och började jobba. Läsa klart ska jag göra nu till hösten istället när jag väl får plugga komvux, ser jättemycket framemot det. :)

lovelysmile
2008-04-16, 07:12
Jag hade bättre saker för mig... några gånger.

Longshot
2008-04-16, 07:17
Jag hade också bättre saker för mig - tyckte jag då iaf.

Jag spelade datorspel. Woho! Tur att den eran är över sen en lång tid tillbaka....

Dante
2008-04-16, 07:26
Man tyckte det mesta sög, och hade 0 motivation. Tycker fortfarande att vårat skolsystem är långt ifrån optimalt. Har dock haft väldigt tur och jobbar med det jag vill. Men inte med hjälp av betyg utan mer kontakter och sånt man har lärt sig själv.

Har på första hand sett hur folk som har en akademisk bakgrund kan vara det minst användbara på en arbetsplats.

High1ander
2008-04-16, 08:34
Jag skolka inte.
* Bra kompisar
* Bra skola
* Bra larare
* Trakigt att vara hemma
* Gymnasiet ar frivilligt och da kanns det smatt muppigt att skolka (iaf mycket).

robin-
2008-04-16, 11:07
Ja me! skollkade för kunnde allt typ *screwy* jag sa nått lärarn bara va jag fattar inte! dom var somm jag var lärarenn nästtan jag gav dom lexorna i stället :smash:

Märks att du är en begåvning! :thumbup:

Ontopic: Skolkar eftersom jag ligger smått efter i ämnena, eller dom lektioner jag vet att det inte ger något att fara på. Det jobbiga är dock, att jag kan om jag försöker och orkar, men det gör jag ju inte *gah!*

Tricklev
2008-04-16, 11:11
Ja me! skollkade för kunnde allt typ *screwy* jag sa nått lärarn bara va jag fattar inte! dom var somm jag var lärarenn nästtan jag gav dom lexorna i stället :smash:

Låt mig gissa, var detta i svenska?

mangs
2008-04-16, 11:37
Jag tror att tron skojade till det lite med tanke på inlägget han i sin tur citerade. jag hoppas det i alla fall.

jag själv skolkade aldrig på gymnasiet dock hände det ett fåtal gånger på högstadiet pga lathet.

Hade jag gått i skolan idag när det finns mycket mer som lockar så då finns nog risken att jag varit borta från fler lektioner. När jag skolkade var det enda man kunde göra sitta och glo på video etc. Alla polarna var i skolan och internet var ju inte så poppis på den tiden. Å andra sidan skulle 3-4 timmars håltimme gå fortare då man ju hade haft något att fördriva tiden med.

Vi hade någon form av klassbok som ordningsmannen i klassen lämnade fram till läraren vid varje lektion så det blev sedan statistik på hur många lektioner och hur många tillfällen vi varit borta. Minns en stjärna som gick om tvåan tre gånger som kom till vår klass och hade typ en frånvaro på 250 timmar och 80 tillfällen på en termin. På slutet av terminen dök han upp på en lektion där han alridg varit med förut och läraren frågade honom om han verkligen gick i klassen, jodå svarade han. -Varför har du inte varit med här tidigare då? -Nja, jag har varit sjuk från och till. :Virro

Nithian
2008-04-16, 13:15
Här är anledningen till mina betyg:




http://samzodiac.files.wordpress.com/2007/04/256px-wow_box_art1.jpg

Pepparkakssmurfen
2008-04-16, 20:00
Skolkade massor för att spela C&C RedAlert på nätet :thumbup:

(Ja,det var längesen jag gick på gymnasiet...)

Rahf
2008-04-16, 20:29
Skolkade av lathet. Ångrar mig nu.

tron
2008-04-16, 21:51
Låt mig gissa, var detta i svenska?

Nej Tricklev det var i träslöjd.

-squat-
2008-04-16, 21:54
För att lärarna och klasskamraterna var dumma i huvudet. Men framförallt för att jag att tappade gnistan.

KlopFer
2008-04-16, 22:36
Haha detta inlägg kommer verkligen låta som en typisk tonårings argument om varför han skolkar från lektioner. Men detta är verkligen sant.

John Bauers lärare är verkligen skit dåliga. Missar lektioner/lägger inte upp några bra uppgifter och de uppgifter vi får skulle fan min 7 åriga lillesyrra klara. Man kan skolka 80% av tiden och ändå få MVG. Nae ibland får jag sådan jävla lust att nita någon av läraren så ni anar inte.

Vi har 3 timmars lektioner och fatta då när en lärare som vi hade i 2-3 ämnen inte kom på en månads tid och utan vikarie. Fatta hur mycket dödtid vi hade =/ Nu är det lite bättre dock, men det är efter det blev snack i media.

Frida.B
2008-04-16, 23:34
jag skolkade nästan alltid till de tidiga ämnena. Enbart för att jag får smått ångest över att gå upp tidigt om jag inte sovit ut. Jag har aldrig skolkat från något ämne och samtidigt varit kvar på skolområdet eller i närheten av skolan. Sen skolkade jag hela sista veckan av termin 3, för att betygen var satta och jag hade ingen lust att lalla runt i skolan när jag kunde göra bättre saker...

Avesta
2008-04-16, 23:46
Skolkade för att jag på förhand visste att jag skulle få högsta betyget i slutändan. Bra tider.

abbarn
2008-04-17, 00:22
Jag blir allt lite mörkrädd när man inser hur slapp inställning många har till skolan och än värre är det väl när man ser hur många som får bra betyg även fast närvaron i skolan inte är så bra. Skulle inte förvåna mig om Sverige ses som ett u-land om en sådar 15-20 år.

fat_joe
2008-04-17, 02:17
Jag blir allt lite mörkrädd när man inser hur slapp inställning många har till skolan och än värre är det väl när man ser hur många som får bra betyg även fast närvaron i skolan inte är så bra. Skulle inte förvåna mig om Sverige ses som ett u-land om en sådar 15-20 år.

Varför ska närvaron vara så starkt kopplat till betyget?

abbarn
2008-04-17, 10:50
Varför ska närvaron vara så starkt kopplat till betyget?

Menar bara att jag tycker det är för slappt i skolan om man med hög frånvaro ändå kan få höga betyg. I den här tråden har man ju kunnat läsa att folk skolkat pga allt från wow till att man inte orkar kliva upp på morgonen.

dared
2008-04-17, 13:05
Menar bara att jag tycker det är för slappt i skolan om man med hög frånvaro ändå kan få höga betyg. I den här tråden har man ju kunnat läsa att folk skolkat pga allt från wow till att man inte orkar kliva upp på morgonen.

Möjligvis, men grejen är ju att i gymnasiet måste man ta hänsyn till folk som har svårt att förstå innehåll i böckerna eller vissa resonomang som måste förklaras av läraren genom olika exempel.
Vissa lär sig mycket snabbare än andra och klarar utan problem att förstå dessa resonomang utifrån att läsa lite i boken. Det går t o m snabbare att läsa på egen takt och man kan alltså klara en kurs på mycket kortare tid om man gör det själv.
Visst skulle man kunna öka takten på vissa program, men det finns ju fortfarande många som måste ha mycket mer undervisningstid med lärarna än vad andra behöver.

Jag är för en mer resultatorienterad utbildning. I alla fall på de "akademiska" gymnasieprogrammen.

Nationellaprov är ju t ex utmärkta.

pojken
2008-04-17, 15:15
Skolkade för att jag på förhand visste att jag skulle få högsta betyget i slutändan. Bra tider.

Hur kunde du veta det?

Tenzu
2008-04-17, 19:06
För att jag kunde. I flumskolans Sverige ställs inga krav, för att vara "snäll". Snällt hade varit att sätta klara ramar och strukturer, a.k.a. trygghet.
På 12år (de 12 år då man har allra lättast för att lära sig dessutom) hade man kunnat lära sig så fruktansvärt mycket nyttigt att det nästan är löjligt.

JoeyP
2008-04-17, 19:12
Jag tycker skolan är roligt, går byggprogrammet så det är inte så svårt. Dock är matten svår. Har grymt svårt för matte A. Lol. Skolkar gör jag nästan aldrig. Isf sjukanmäler jag mig hela dagar.

nr16
2008-04-17, 20:47
Skolkar bara om jag försover mig. Om jag inte pallar gå hela dagar säger jag att jag ska till doktorn eller är sjukt eller liknande...

abbarn
2008-04-17, 20:59
För att jag kunde. I flumskolans Sverige ställs inga krav, för att vara "snäll". Snällt hade varit att sätta klara ramar och strukturer, a.k.a. trygghet.
På 12år (de 12 år då man har allra lättast för att lära sig dessutom) hade man kunnat lära sig så fruktansvärt mycket nyttigt att det nästan är löjligt.

Håller med, man gör ju inte eleverna någon tjänst genom att låta dem gå och drälla.

Absinteh
2008-04-17, 20:59
Den dagen lärarna undervisar utöver läroböckerna, då känns det rimligt att komma till skolan till 100%. Tyvärr var det ju inte så utan du kunde lika gärna läsa i boken.(Varför då gå upp 7 för att va i skolan vid 8?) Gäller ju inte alla ämnen då jag lärde mig massa på t ex matte d och e men vissa ämnen sket jag i då det var ren högläsning.

+1

Cilia
2008-04-17, 21:34
Jag skolkade bara i ettan för att det var spännande att jag kunde skolka utan att någon ringde hem. Men det var bara någon timme då eller då aldrig en hel dag.

Sen slutade jag för jag gillade att gå i skolan. Så jag gick hellre än skolkade.