handdator

Visa fullständig version : Anpassar sig kroppen??


Multivitamin
2008-04-14, 15:21
Ja jag har då börjat skumma igenom lite i Body for Life boken och Bill Philips skriver att kroppen anpassar sig om man tex skulle köra 40 min cardio varje dag så istället ska man enligt honom köra intervaller i 20 minuter..
Finns det några bevis för att kroppen verkligen anpassar sig till träningen efter ett tag? om man nu skulle köra samma saker dag efter dag.

King Grub
2008-04-14, 15:39
Vilken sorts anpassning är det som avses?

MasterChief
2008-04-14, 15:43
Ja jag har då börjat skumma igenom lite i Body for Life boken och Bill Philips skriver att kroppen anpassar sig om man tex skulle köra 40 min cardio varje dag så istället ska man enligt honom köra intervaller i 20 minuter..
Finns det några bevis för att kroppen verkligen anpassar sig till träningen efter ett tag? om man nu skulle köra samma saker dag efter dag.

Om du inte ökar tempot så anpassar den sig ju på det sätt att träningen inte ger någon ökad förbättring. Däremot är det ju fortfarande hälsosamt.

Att springa 8 km på 40 min tre gånger i veckan år ut och år in blir man inte bättre av.

Men eftersom det är Philips som skrivit det har han säkert någon annan märklig förklaring.

Icke
2008-04-14, 15:43
Vad du är gör och hur du än gör det så kommer kroppen att försöka anpassa sig, det är ju det träningen går ut på!

Multivitamin
2008-04-14, 15:59
Vilken sorts anpassning är det som avses?

Att kroppen anpassar sig till ett specifikt mönster.. tex om du kör låg intensivt varje dag så bränner inte kroppen lika bra.

King Grub
2008-04-14, 16:05
Det kostar en specifik mängd energi att förflytta en viss kropp en viss sträcka på en viss tid.

Icke
2008-04-14, 16:12
Att kroppen anpassar sig till ett specifikt mönster.. tex om du kör låg intensivt varje dag så bränner inte kroppen lika bra.

Du får en effektivare förbränning och det kommer inte att kännas lika jobbigt vilket resulterar i att du kommer att orka förbränna mer!

Multivitamin
2008-04-14, 16:21
Du får en effektivare förbränning och det kommer inte att kännas lika jobbigt vilket resulterar i att du kommer att orka förbränna mer!

Hur kan kroppen "orka" bränna mer om man kör samma runda varje dag med samma tempo?

Icke
2008-04-14, 16:40
Hur kan kroppen "orka" bränna mer om man kör samma runda varje dag med samma tempo?

Nej, det är just tid och tempo du kan öka när du orkar mer, givetvis!

Icke
2008-04-14, 17:08
Tanke:
När du har dålig kondition (låg syreupptagningsförmåga) så behöver hjärta och lungor jobba mer, vilket drar mer energi. Men det kan inte handa om så stor andel av den totala…

Eftersom Bill Philips inte riktigt har tänkt till här, så får vi ju hjälpa honom…

MasterChief
2008-04-14, 17:22
Tanke:
När du har dålig kondition (låg syreupptagningsförmåga) så behöver hjärta och lungor jobba mer, vilket drar mer energi. Men det kan inte handa om så stor andel av den totala…

Eftersom Bill Philips inte riktigt har tänkt till här, så får vi ju hjälpa honom…

Samma arbetsmängd kommer kosta i princip lika mycket energi oavsett om du är vältränad eller inte. Cyklar du en timme på 150 watt så kommer en elitcyklist bränna ungefär lika mycket energi som en otränad. Skillnaden ligger snarare i vilken typ av substans som utnyttjas (förhållandet med kolhydrater och fett).

Multivitamin
2008-04-14, 18:08
Så det är alltså bättre att variera med intervaller i 20 minuter istället för att köra 40 min lågintensivt? :/

Nitrometan
2008-04-14, 18:36
Så det är alltså bättre att variera med intervaller i 20 minuter istället för att köra 40 min lågintensivt? :/
Hur drar du den slutsatsen av denna diskussion?

Thai-ger
2008-04-14, 18:59
tuy2ElkOuNF0

Gym Jones tränaren:
"We never do the same exercise twice"
"When make it random like that, then the body never adapts"

MasterChief
2008-04-14, 19:14
Gym Jones tränaren:
"We never do the same exercise twice"
"When make it random like that, then the body never adapts"

Hur kan då elitcyklister bli bättre? De gör ju i princip samma sak 20-30 timmar i veckan år ut och år in?




(Svar: De ökar gradvis tempot)

kavalen
2008-04-14, 20:15
Då jag var yngre tränade jag mycket långa distanser löpning, rundorna kunde ta 40min till 1timme och erfarenhet av det är väl att det är så man måste träna om det är så att man satsar på och ska springa längre sträckor löpning, eller att man cyklar längre distanser om det nu är det som är intressant. Man måste anpassa träningen till distansen. Du kan inte springa ett marathon på att ha kört intervaller 20 min per dag, oavsett vilken hastighet du ligger på.

Då jag i princip la av med löpningen så började jag spela tennis och träningen las upp på ett helt annat sätt. Mer intervallträning och explosivitet vilket är det jag fortfarande håller mig till idag. Anledningen är dels att jag var spinkig som en anorektiker då jag var ute 40 min eller mer varje dag och sprang, det konstiga var också att det inte fanns speciellt mycket till magrutor. Kan även sägas att jag ändå åt jävligt bra, åt mycket och bra mat men allt bara försvann och rann av mig.

Det andra osm jag finner konstigt är att jag har bättre ork idag då jag kör 20 min intervall på löpbandet än vad jag hade då jag var ute och nötte en hel timme, samt att musklerna är mer definierade. jag blir inte smal och tunn utan kroppen får återhämtning och det räcker bra med den energi jag ger den samtidigt som inte Styrketräningen blir lidande. Man blir inte svagare av 20 min intervaller på löpband, det blev jag av att vara ute 40 min per dag och springa, och det var mer tidskrävande.

Allting handlar om de mål man har. Jag skulle aldrig rekommendera någon att springa 40 minuter exempelvis 4 dagar i veckan om denne vill få en snygg kropp på köpet, då är det bättre att köra hårt och explosivt i 20 minuter.
Om personen ifråga behöer vara så smal som möjligt för att orka ta sig igenom ett marathon är det ett par timmars löpning som gäller, men det kommer kosta massvis med muskelmassa då man kör på detta upplägg en längre tid.

summa summarun blir man inte en bättre långdistanslöpare på 20 min per dag men enligt mina egna erfarenheter så fick jag en förbannad ork på tennisbanan där det var vanligt med snabba ruscher fram och tillbaka samt konditionen och välmåendet var på topp. Att springa intervall 20 min kommer att göra att man vill ta tillvara på de 20 minuter man har och därför är det lätt hänt att man ökar hastigheten på bandet och springer i det tempot till man är klar. Då jag skulle gå ut och springa milen kände jag mig lite halvloj, det kändes många gånger som en lång sträcka och därför tog jag det rätt lugnt och brukade öka på slutet, dock var det inte förrens just på slutet jag blev riktigt andfådd så då började jag undra vad den första biten gav mig för resultat egentligen? På löpband håller jag samma hastighet rakt igenom och den medelhastigheten är betydligt högre, sen ökar jag mycket på slutet.

Multivitamin
2008-04-14, 20:40
Intervall träning bränner väl även mer fett kring magen har jag för mig?

MasterChief
2008-04-14, 20:56
Intervall träning bränner väl även mer fett kring magen har jag för mig?

Nä, det gör det nog inte.

King Grub
2008-04-14, 21:02
Effekten konditionsträning har på regional lipolys i midjeregionen gäller inte underhudsfettet, utan det viskerala, det kring organen.

Icke
2008-04-14, 21:41
Effekten konditionsträning har på regional lipolys i midjeregionen gäller inte underhudsfettet, utan det viskerala, det kring organen.

Beror det på att intervallträningen ger en helt annan hormonell respons, liknande den vid intensiv styrketräning?

King Grub
2008-04-14, 21:43
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=80520&highlight=visceral

kottovic
2008-04-14, 22:00
Hur ofta ska man byta övning, 1 gång i månaden eller varje pass för att inte stangera?

dyxeldoff
2008-04-15, 10:23
Ja jag har då börjat skumma igenom lite i Body for Life boken och Bill Philips skriver att kroppen anpassar sig om man tex skulle köra 40 min cardio varje dag så istället ska man enligt honom köra intervaller i 20 minuter..
Finns det några bevis för att kroppen verkligen anpassar sig till träningen efter ett tag? om man nu skulle köra samma saker dag efter dag.


ja

Endura
2008-04-15, 10:42
Om du menar "anpassar sig" som att den eftersträvar att hela tiden bli bättre, så ja. Det i sin tur gör att det efter en viss tid blir lättare att utföra samma moment som innan kanske kändes tyngre/svårare.

Om du däremot menar "anpassar sig" som att ett visst moment inte innebär samma mängd förbränning efter ett tag, har du delvis rätt. Kroppen förbränner en viss mängd kalorier utifrån din vikt, tiden du utför momentet på, samt intensiteten/hastigheten...
Skulle du väga lika mycket, springa lika långt och lika fort, skulle du i princip förbränna lika mycket nu som för två månader sen. Dock kan faktumet att du (förhoppningsvis) fått bättre kondition göra att du (bland annat tack vare bättre syreupptagning) skulle förbränna liiiite mindre.

forslund
2008-04-15, 11:25
Dock kan faktumet att du (förhoppningsvis) fått bättre kondition göra att du (bland annat tack vare bättre syreupptagning) skulle förbränna liiiite mindre.

Dock kommer ju med bättre kondition bättre tempo vilket resulterar i bättre förbränning totalt sett, så bra kondition är ju aldrig något dåligt. ;)

Endura
2008-04-15, 12:17
Dock kommer ju med bättre kondition bättre tempo vilket resulterar i bättre förbränning totalt sett, så bra kondition är ju aldrig något dåligt. ;)

Hehe, ne men allt beror ju på ur vilken vinkel man ser det :D

Multivitamin
2008-04-15, 13:39
Så andelen fett som förbränns blir bara mindre och mindre om man kör samma runda varje dag :O

Thai-ger
2008-04-15, 13:44
Det med filmen om 300, var inte mina ord utan honoms. Jag har själv ingen erfarenhet och kan därför inte bedömma sådant.

MasterChief
2008-04-15, 13:44
Så andelen fett som förbränns blir bara mindre och mindre om man kör samma runda varje dag :O

Nej, snarare tvärtom.

Endura
2008-04-15, 14:19
Så andelen fett som förbränns blir bara mindre och mindre om man kör samma runda varje dag :O

Nej, snarare tvärtom.

Nja, beror på hur man ser det... tappar du vikt av att springa den rundan kommer du förbränna mindre på samma sträcka, just för att du väger mindre.

Men visst, med bättre kondis innebär det att du inte blir lika ansträngd av samma sträcka, får bättre syreupptagningsförmåga och därmed även lägre arbetspuls och det i sin tur gör att du förbränner lite mindre, trots samma vikt.
Men jag tror den skillnaden är så liten att den inte är värd att räkna med i kalorier, istället kan du glädja dig åt bättre ork och att du därmed kan kompensera med att springa en minut till ;)

Eddie Vedder
2008-04-15, 15:03
Men visst, med bättre kondis innebär det att du inte blir lika ansträngd av samma sträcka, får bättre syreupptagningsförmåga och därmed även lägre arbetspuls och det i sin tur gör att du förbränner lite mindre, trots samma vikt.

Om man anpassar sin kondition så att samma intensitet inte längre är lika ansträngande kommer större procentuell andel fett användas som substrat vid aktiviteten.

Antar att det var det Masterchief syftade på. Låg- och medelintensiv aerob träning förbränner ju procentuellt sett mer fett vid en viss total kaloriförbukning, gränsen för vad som är låg- och medelintensivt för en viss person skjuts ju ständigt fram ju bättre konditionen blir.

MasterChief
2008-04-15, 15:32
Antar att det var det Masterchief syftade på.

Jepp, du har helt rätt.

jwzrd
2008-04-15, 15:38
Man måste skilja på anpassningsprocessen - som man ju VILL ha - och ett fullt anpassat tillstånd, det är det senare innebär att man stagnerat. Man vill att kroppen ska göra något som svar på ett givet stimuli. Att försöka anpassa sig alltså.

7UP
2008-04-15, 16:10
En fråga, om jag har en bra dag och springer milen på 50 minuter utan större ansträngning. Nästa tillfälle har jag sovit dåligt/ätit dåligt och får kämpa som en j-a tok för att klara den på 50. Skiljer det sig något i kaloriförbrukning?

Eddie Vedder
2008-04-15, 16:20
En fråga, om jag har en bra dag och springer milen på 50 minuter utan större ansträngning. Nästa tillfälle har jag sovit dåligt/ätit dåligt och får kämpa som en j-a tok för att klara den på 50. Skiljer det sig något i kaloriförbrukning?

Jag har inte läst något om det men rent spontant känns det som att det borde kunna bli en liten skillnad, i alla fall en mätbar skillnad om du t.ex. sprang under en "kur" med dubbelmärkt vatten som sedan analyserats.

Är pulsen lite högre, flåset lite intensivare samt att din trötthet innebär en mindre ekonomisk löpteknik vilket indirekt påverkar så kanske. Vi pratar förstås jättesmå skillnader, men att det skulle kunna uppmätas en viss skillnad trots exakt samma tempo och samma tid men vitt skilda ansträngningsnivåer känns iaf inte otänkbart tycker jag.

Sniggel
2008-04-15, 18:50
Man måste skilja på anpassningsprocessen - som man ju VILL ha - och ett fullt anpassat tillstånd, det är det senare innebär att man stagnerat. Man vill att kroppen ska göra något som svar på ett givet stimuli. Att försöka anpassa sig alltså.

Tack jwzrd! Höll på att bli tokig på vissa inlägg här i tråden. Skulle det vara något dåligt att kroppen anpassar sig? *gah!*
Förvräng inte orden till vad de inte betyder. Bra att någon reder ut begreppen.

Hur ofta ska man byta övning, 1 gång i månaden eller varje pass för att inte stangera?
Den här frågan finns inget svar på. Dels för att man inte alls behöver byta övningar, det brukar funkar väldigt bra att träna samma sak under flera år och göra framsteg. Däremot kan det finnas anledningar (ibland under vissa omständigheter) till att inte köra samma övning för länge.