handdator

Visa fullständig version : Den konstanta strävan efter nya prylar


Snafu
2008-04-14, 14:21
Hej. / Hej,

Jag vill ha mer och mer och mer...och mer - och inte fan blir jag nöjd.

Oftast handlar det inte om väldigt dyra saker, ibland gör det dock det, men det läggs bara till saker på "vill ha" listan.

Om jag tittar tillbaka det senaste halvåret så var det:

1. Ipod
2. Sen blev det portable högtalare till iPod.
3. Bil, beg.
4. Klocka
5. ny dator
6. kostymer
7. nya skjortor
8. En alldeles ny bil, istället för den gamla

Och nu tänker jag redan på min nästa bil om sissådär tre år. Och en bostadsrätt motsvarande. Sen GoreTex-jackor som jag bara absolut måste ha.

Hur hanterar ni era "vill-ha" behov. Har någon bemästrat dom och är det då Buddhism som gäller?Kanske skaffa barn istället så man inte har råd med skiten hursomhelst?

Rahf
2008-04-14, 14:23
Jag har inga "vill-ha" behov längre. Det kan dyka upp för mindre grejer men väldigt sällan. Mina "vill-ha" ligger mera i att jag vill resa och framförallt surfa ;).

hahavaffan
2008-04-14, 14:30
Jag har sjuka problem med det. Jag mår dåligt av att inte vänta på att få något levererat till mitt postombud. Jag älskar att beställa saker på internet, och då i synnerhet teknikprylar. Mp3-spelare, hörlurar, datorkomponenter osv. Nu håller jag på att spara inför att flytta hemfrån till hösten, så jag snålar som fan nu. Men när jag väl flyttat, då kommer en orgie i internetköp att gå av stapeln. TV, PS3, datorkomponenter, sladdar, filmer osv.

Osten80
2008-04-14, 14:31
Prylar fyller inte mitt svarta hål.

Sniggel
2008-04-14, 14:37
Har inget speciellt stort vill-ha behov. En bra stereoanläggning och bra speldator är väl "det enda" som är på min lista just nu. Å andra sidan har den förstnämnda varit där i 14 år och den senare i 13 år. Men snart har jag råd med en av sakerna. Annars är det mat jag tänker på dagarna i ända :D
Tålamod är mitt mellannamn.

Snafu
2008-04-14, 14:40
Alltid skall man fylla på med något. Jag misstänker starkt att det här har ökat på sistone då jag inte har några andra starka beroenden.

I modern tid från och med ålder 20-22: Tidigare var det gymträning (i sissådär tre år, men då var jag student och hade ändå inga pengar) och festerier och krogrundor försakades. Det efterföljdes av en längre tre-fyraårsperiod av seriös alkoholkonsumption och förkastligt leverne (men roligt).

Nu varken super jag särskilt eller tränar enormt (bara något helkroppspass i veckan). Ju mer balanserad jag är, ju större prylbehov får jag? Wtf?

Snafu
2008-04-14, 14:44
Prylar fyller inte mitt svarta hål.

Har du försökt? :devil:

Hobbes
2008-04-14, 14:48
Sen GoreTex-jackor som jag bara absolut måste ha.

Hur hanterar ni era "vill-ha" behov. Har någon bemästrat dom och är det då Buddhism som gäller?Kanske skaffa barn istället så man inte har råd med skiten hursomhelst?

Känner mig nästan skyldig till att denna tråden skapades:D.

Man är singel, moi, bor på 25kvm, moi, super inte på helgerna på krogen, har inte bil, sparar undan till de saker man känner sig verkligen behöva såsom ett par alpina storskor för 4000 kronor, det fanns massor med luckor att stänga för att få ihop de pengarna, nu har jag dem.

Köper sina kläder på HM och Dressman, utelivs kläderna via Nordamerika.

Det är nästan en livstil ungefär som att vissa måste köpa märkeskläder varje månad!

Prankie
2008-04-14, 14:51
Jag har inte direkt några större materiella behov nu längre. Fokusera det mesta på förbättra mig själv istället.

MasterChief
2008-04-14, 15:07
Jo, jag har prylbehov. Men samtidigt har jag märkt nu när man har hus och familj att det är snarare tidsbehovet som känns viktigast. Efter att man jobbat, tagit hand om familjen, skött om huset, tränat och sovit återstår det inte jättemycket tid till prylar. Men jag köper dem i alla fall. :D

Att onanera till M3 eller Duells produktkatalog är aldrig fel.

Kurash
2008-04-14, 15:10
Jag vill ha Wahlanderbälte, Titantröja, Inzerlindor och en sån där sparkdräkt som Bertbert har. Sen vill jag ha muskler för att backa upp det hela med.

C.E.J.
2008-04-14, 15:28
Jag gillar prylar men jag vill ha större marginal än vad jag har nu eller skulle ha på ett genomsnittligt jobb. Förstår inte alls hur studenter som får 7500kr/månad förmår sig själva att STÄNDIGT hamna på 0 eller minus. En annan har ångest över att inte kunna spara något av nästa månads studiemedel pga. det där årliga proteinköpet + behovet av nya skor. Fan att man inte fyller år på våren ändå...

Frugality *cupid*

pragmatist
2008-04-14, 15:53
Jag har kommit fram till att det är roligare att längta efter prylar, fantisera om prylar, jämföra prylar i tester och kataloger o.s.v. än att i själva verket köpa dem. När man köpt dem får man istället ångest för att man kanske köpt fel pryl, eller så saknar man tiden då man gick runt och längtade och måste börja leta efter någon ny pryl att längta efter. Ett ekorrhjul är vad det är...

regus
2008-04-14, 16:12
Alltid skall man fylla på med något. Jag misstänker starkt att det här har ökat på sistone då jag inte har några andra starka beroenden.

I modern tid från och med ålder 20-22: Tidigare var det gymträning (i sissådär tre år, men då var jag student och hade ändå inga pengar) och festerier och krogrundor försakades. Det efterföljdes av en längre tre-fyraårsperiod av seriös alkoholkonsumption och förkastligt leverne (men roligt).

Nu varken super jag särskilt eller tränar enormt (bara något helkroppspass i veckan). Ju mer balanserad jag är, ju större prylbehov får jag? Wtf?

Summan av ens laster är konstanta. Eller något sånt.

Osten80
2008-04-14, 16:14
Summan av ens laster är konstanta. Eller något sånt.

Det där är väldigt sant.

Osten80
2008-04-14, 16:17
Har du försökt? :devil:

Ja faktiskt. Jag finner ingen glädje i prylar. Det har jag egentligen aldrig gjort, men det har blivit ännu mer klart nu.
Jag blir ordentligt trött på den typen av människor som ständigt ska snacka om den senaste prylen de införskaffat.
Det/ni intresserar mig verkligen inte.

Tricce
2008-04-14, 16:20
Den som har flest prylar när han dör vinner :hbang:

Avesta
2008-04-14, 16:43
Min last är mat, inte prylar.

Äter på buffé flera gånger i veckan. Annars är det bensin till bilen och bensin till mig själv (belgisk öl) som mycket av pengarna läggs på.


Inget jag vill ändra på dock, känner inte att det är alltför mycket "vill ha" över det hela, utan det är min livsstil.