handdator

Visa fullständig version : För att undvika skador. Mina axelskador.


Black Star Abyss
2008-04-14, 14:18
Hej. Det här skulle egentligen kunnat sättas i min gamla tråd "har tre skador", men då detta berör många så skapar jag en helt ny tråd.

Jag var idag hos naprapaten för mina problem med musklerna i axlarna. Och till alla er som inte vill ha skador, inflammationer och annat mysigt så kan jag säga följande: SLARVA FÖR FAN INTE MED RYGGEN! SLARVA FÖR FAN INTE MED STRETCHING! Och sist men inte minst GÅ INTE NER SÅ DJÄVLA DJUPT I BRÖSTÖVNINGARNA!

Det är nämligen detta jag gjort. Naprapaten konstaterade att jag har en obalans i förhållandet mellan axel/bröst/rygg-musklerna som utsätter axelmusklerna för enorm stress. Jag har också inflammation just nu kring axlarna, en inflammation som legat och dragit sig där i bakgrunden sedan 2006 antagligen. Naprapaten sa också något om fibrer som ligger åt fel håll, eller vad det nu var (minns inte exakt, kanske var något helt annat men det låg åt fel håll iaf).

Naprapaten sa att detta var ett relativt vanligt problem, som jag kommer få jobba med en tid men att det kommer gå över. Till min glädje sa han att jag inte ska sluta träna! Men alla övningar som belastar axlarna ska göras med minimala vikter, i övrigt får jag träna på som vanligt. Jag ska också stretcha axlel/bröst 10 minuter varje kväll, ta en iprenkur på 14 dagar osv. Fick också lite massage som gjorde helvetes ont i musklerna (hoppas den hjälpte). Sen bland det viktigaste av allt var att jag skulle träna MYCKET rodd och latsdrag. Så jag har väl helt enkelt slarvat med stretching, rygg & utförande när jag började träna och därifrån kommer nu detta problem.

Nu ska vi se hur detta går! Är så glad att jag ändå får fortsätta med thaiboxningen och vanligt styrke. *rolleyes*

Taragon
2008-04-14, 14:22
Bra att det börjar ordna sig :thumbup:

Har själv också problem med axlarna och har tagit itu med det innan det blev för allvarligt :)

mickes
2008-04-15, 19:57
Har samma problem. Kör rygg stenhårt nu. Och jag börjar faktiskt tycka att rygg är riktigt roligt att köra.