handdator

Visa fullständig version : Fosfatladdning


Zorgus
2008-04-14, 13:38
Fosfatladdning eller phosphate loading som det heter, verkar vara ett ämne som det inte diskuteras så mycket i Sverige, inte på nätet i alla fall. Söker man efter fosfatladdning på google får men en enda träff. Söker man på phosphate loading får man fler resultat och man kan läsa om att tester gjorts som visar på en ökad uthållighet och vo2max för bl a cyklister (källa: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17569583). Är själv löpare och tycker det vore intressant att testa detta, speciellt om metoden kan öka syreupptagningsförmågan.

Men var får man tag på fosfaterna? Det enda som fanns var Twinlab Phos Fuel och det tillverkas inte längre. Det jag vill komma åt är främst natriumfosfat (sodium phosphate) och kaliumfosfat (potassium phosphate). Finns dessa att köpa? Det enda jag hittar är medlena E339 och E340 som innehåller dessa fosfater, och jag vet inte var man köper dem.

Nån som känner till begreppet fosfatladdning, som testat det eller som vet var/hur man får tag i fosfaterna?

C.E.J.
2008-04-14, 15:09
Du har pm.

Sverker
2008-04-14, 18:45
Jag trodde man laddade med fosfat för att buffra mjölksyran:confused: Vet inte ens ifall det fungerar.
Annars så går det att buffra blodet med bikarbonat.

Loka
2012-09-13, 19:30
Bumpar denna tråd.

Skulle gärna veta om detta skulle hjälpa i klättring för att minska det vi kallar pump. Dvs. för mycket mjölksyra för att klättra vidare och underarmen blir helt uppspänd och krampar.

Sverker
2012-09-13, 19:42
Tror att klättrare använder beta-alanin för att buffra mjölksyran.
Kreatin är ingen höjdare eftersom det ger en viktökning på något kilo men rent beta-alanin bör kunna fungera.