handdator

Visa fullständig version : Red Bull Cola, med kokablad.


Langster
2008-04-14, 10:42
www.redbull.se

Får man använda kokablad i livsmedel i Sverige?

Antagligen är det väl bara någon arom från kokablad som inte ens i teorin har någon stimulerande effekt, men det är rätt intressant att det går fram så tydligt i deras marknadsföring.

Pudzianovski
2008-04-14, 10:46
Är den god då?

MasterChief
2008-04-14, 10:51
Lite kul att de försöker framställa den som jävligt nyttig bara för att den är "naturlig".

Den ska tydligen vara lite lyxigare (för finsmakare).

Snart blir väl läskbranschen som choklad/vin/öl-branschen. Det ska vara läskkurser och bouquet.

Langster
2008-04-14, 10:52
Är den god då?

Den har inte kommit till Sverige än tror jag. :(

L-Sami
2008-04-14, 11:39
Inga konstgjorda färgämnen. Är colan brun då?

Nitrometan
2008-04-14, 11:49
Coca Cola började ju som ett försök att konkurrera med Vin Mariani (som var vin med kokain) en produkt som blev massivt populär i Europa (introducerades efter 1860 nån gång).
http://en.wikipedia.org/wiki/Vin_Mariani

I Coca Colas originalrecept ingick både kokablad och kolanötter.

Langster
2008-04-14, 11:51
Coca Cola började ju som ett försök att konkurrera med Vin Mariani (som var vin med kokain) en produkt som blev massivt populär i Europa (introducerades efter 1860 nån gång).
http://en.wikipedia.org/wiki/Vin_Mariani

I Coca Colas originalrecept ingick både kokablad och kolanötter.

Jo det vet jag, frågan är hur det kan vara tillåtet att ha med det som ingrediens idag. Coca Cola tog väl bort kokabladen ur receptet av någon anledning?

Nitrometan
2008-04-14, 12:19
Jo det vet jag, frågan är hur det kan vara tillåtet att ha med det som ingrediens idag. Coca Cola tog väl bort kokabladen ur receptet av någon anledning?
Har de tagit bort dem? ;)

MasterChief
2008-04-14, 12:22
Inga konstgjorda färgämnen. Är colan brun då?

Vet inte i detta fall men Pepsi motsvarighet "Pepsi Raw" är brun.

http://pepsiraw.co.uk/

L-Sami
2008-04-14, 12:33
Vet inte i detta fall men Pepsi motsvarighet "Pepsi Raw" är brun.

http://pepsiraw.co.uk/

Coolt. Red Bull colan lär bli liknande då också.

Langster
2008-04-14, 12:45
Har de tagit bort dem? ;)

Nähä, det hade de visst inte, det visste jag inte.

Nitrometan
2008-04-14, 12:49
Nähä, det hade de visst inte, det visste jag inte.
Jag har ingen aning. Receptet är ju hemligt.

Coca Cola har däremot ett tillstånd att importera kokain till USA, det är det inte många som har.

Langster
2008-04-14, 12:55
Jag har ingen aning. Receptet är ju hemligt.

Coca Cola har däremot ett tillstånd att importera kokain till USA, det är det inte många som har.

Enligt wikipedia är det kokablad i Coca-Cola iaf. Kokainet är dock helt extraherat ur bladen.

dared
2008-04-14, 13:31
Kokainet är dock helt extraherat ur bladen.

Jag vet, det är förjävligt.

Tricklev
2008-04-14, 13:34
Besvikelsen är stor, förstår inte ens varför jag dricker Cola :(

DanielF
2008-04-14, 14:30
Jag har ingen aning. Receptet är ju hemligt.

Coca Cola har däremot ett tillstånd att importera kokain till USA, det är det inte många som har.

Vilka har isåfall tillstånd att tillverka kokain? Vart köper dom kokainet ifrån? Coca Cola lär väl knappast trampa in hos Escobar/Valfri Knarkkung och beställa ett lass.

Kan det vara så att dom bara har tillståndet, men inte använder det?

Nitrometan
2008-04-14, 17:48
Kan det vara så att dom bara har tillståndet, men inte använder det?
Det kan vara så. Jag vet inte.

I Peru är det tillåtet med odling för husbehov. Gammal tradition. I Bolivia är det iaf inte uttryckligen förbjudet (bara att smuggla det över gränsen och en hel del av de ekonomiska aktiviteterna runtomkring).

Sheogorath
2008-04-14, 18:28
Jag vet, det är förjävligt.

:D

snej
2008-04-14, 19:00
Inte coca-cola, men Stepan Chemicals, ett dotterbolag har tillstånd för att importera 200 ton kokablad till USA.. Vad dom gör med det kan ingen svara på till 100% eftersom coca colas recept är hemligt. Men det som sägs är väl att bladen utvinns på själva ämnet som man kan få fram kokain av, och att bladen sedan går till tillverkningen av coca cola. Nåt sånt, finns massa rykten.

Thai-ger
2008-04-14, 19:03
Power King White Cola, smaka den, kostar endast 5kr också. Kansker smakar som nya redbull:D

Larsson85
2008-04-14, 19:21
Men det måste ju ha gjorts analyser på cocacola så att det inte innehåller något olagligt. Så om dom nu använder kokabladen så tar dom nog inte ut något farligt ur dom.

Hur kan detta vara ett sånt mysterie förresten? Det måste vara massor av folk som jobbar på cocacola och som borde ha sett om dom använder blad eller inte.

Nitrometan
2008-04-14, 19:23
Hur kan detta vara ett sånt mysterie förresten? Det måste vara massor av folk som jobbar på cocacola och som borde ha sett om dom använder blad eller inte.
Har du hört talas om NDA? Non-disclosure Agreement. De som jobbar där får skriva på ett avtal om att inte berätta om det hemliga receptet.

Larsson85
2008-04-14, 19:41
Har du hört talas om NDA? Non-disclosure Agreement. De som jobbar där får skriva på ett avtal om att inte berätta om det hemliga receptet.

Ja, men jag vet också hur mycket som läcker ut trots dessa avtal. CocaCola är ett bolag som har funnits väldigt länge och man kan tycka att över en så lång period borde någon ha pratat om det.

watertouch
2008-04-14, 19:46
Vad hände förresten med Fantan. Var väll nån nisse i typ Tyskland som jobbade hos coca-cola och gick ut med att den var cancerframkallande.. Tror det var bensen den innehöll???:confused: