handdator

Visa fullständig version : Ska vi införa DNA register i Sverige?


Troll
2008-04-14, 10:20
Så vad tycker ni på kolo?.

Ska vi ha ett DNA-register som är ofentligt och lätt går att matcha om det påträffas spår på en brottsplats?.

Det skulle bespara samhället ofantliga summor och resurser då det bara är att hämta in gärningsmannen efter påträffat DNA, utan att behöva hitta en matchning som kanske aldrig kommer eller alldeles för sent som i Englas fall!!!.


Och många andra fall också för den delen när samma gärningsman begår/begått flera brott!!!

Prankie
2008-04-14, 11:00
Ja, jag kan tänka mig det.

pervan
2008-04-14, 11:01
Ehm, eftersom dom inte hade något att matcha mot i Englas fall så undrar jag hur det var "alldeles försent" då?

Sen kanske det vore nåt att lista några, låt oss säga "fördelar" för att inte ha något register. :P

manmannen
2008-04-14, 12:01
Kostnaderna för att hålla ett upptaderat DNA-register lär inte vara så små dom heller.

Troll
2008-04-14, 12:01
Ehm, eftersom dom inte hade något att matcha mot i Englas fall så undrar jag hur det var "alldeles försent" då?

Sen kanske det vore nåt att lista några, låt oss säga "fördelar" för att inte ha något register. :P


Dom hade hans DNA sedan mordet på Pernilla för 8 år sedan...
Då hade alltså Han suttit inne för länge sedan och Engla levt.

Sen är det ju antagligen andra som råkat illa ut under åren av honnom på hans resor runt om i norden som kunnat förhindras!!


Jag ser inga nackdelar med ett sådant register.

Troll
2008-04-14, 12:02
Kostnaderna för att hålla ett upptaderat DNA-register lär inte vara så små dom heller.

Ett DNA register finns redan, men får inte i nuläget användas.

pervan
2008-04-14, 12:13
Dom hade hans DNA sedan mordet på Pernilla för 8 år sedan...
Då hade alltså Han suttit inne för länge sedan och Engla levt.

Sen är det ju antagligen andra som råkat illa ut under åren av honnom på hans resor runt om i norden som kunnat förhindras!!


Jag ser inga nackdelar med ett sådant register.

"Tänkt om.."-argument går inte att föra en diskussion med. Man kan lika med säga att om vi hade haft ett sådant register så kanske snubben hade hållt sig i skinnet från första början.

"Ett DNA register finns redan, men får inte i nuläget användas."

Varför inte?

Nitrometan
2008-04-14, 12:15
Ett DNA register finns redan, men får inte i nuläget användas.
Du syftar på PKU-registret antar jag?

Där hade de inte hittat Englas mördare ändå.

Nitrometan
2008-04-14, 12:17
"Ett DNA register finns redan, men får inte i nuläget användas."

Varför inte?
Det skapades med syftet att vara ett forskningsregister. Det går inte att bara göra om det till polisens spaningsregister utan lagändring.

Dumleman
2008-04-14, 12:21
Nog ska ni se att buset lyckas skaffa sig kontakter på insidan som myglar med registret.

Motorbreath
2008-04-14, 12:26
Ett DNA-register på människor dömda till en viss typ av brott skulle jag kunna tänka mig. Men inte på hela befolkningen.

mela
2008-04-14, 12:27
Ett DNA-register på människor dömda till en viss typ av brott skulle jag kunna tänka mig. Men inte på hela befolkningen.

+1
Mördare, våldtäktsmän osv.

pervan
2008-04-14, 12:31
+1
Mördare, våldtäktsmän osv.

Ehm, är det nåt sånt vi har i dagsläget? Fast light då?

Ignatius72
2008-04-14, 12:31
Det skapades med syftet att vara ett forskningsregister. Det går inte att bara göra om det till polisens spaningsregister utan lagändring.

Om jag inte minns fel så gjorde man väl lite sökningar där när Anna Lindhs mörade skulle hittas.
Mig personligen skulle det inte göra något om mitt DNA fanns bevarat någonstans, det känns inte särskilt integritetskränkande. den röda lampan skulle ju inte börja blinka förrän det var matchning och då har jag antagligen en bra förklaring till hur det kan komma sig. Om inte-in på hotellet.

Nitrometan
2008-04-14, 12:39
Om polisen gjorde ett DNA-test på alla som var misstänkta för ett brott som kan ge fängelse så skulle de med tiden bygga upp ett bra register.
Dessutom ska givetvis alla DNA-spår från brottsplaster in i registret.

Det tycker jag vore bra.

Nitrometan
2008-04-14, 12:41
Ehm, är det nåt sånt vi har i dagsläget? Fast light då?
Nej. PKU-registret är blod taget från alla nyfödda efter 1975 och är avsett att användas för forskning om ärftliga sjukdomar.

J.Saarela
2008-04-14, 12:50
Vi har ett system redan.Har man gjort ett brott blir man Daktad tror jag det heter,då tar dom ens DNA,fingeravtryck m.m.

Solros
2008-04-14, 13:13
Det jag spontant kommer att tänka på är att polisen kan bli för låst vid DNA-bevisningen.

Om luffare A tar med sig ett hårstrå från luffare B och lämnar på brottsplatsen så blir luffare B inplockad, och har han då inget alibi så ligger han jävligt pyrt till och riskerar att bli oskyldigt dömd.
Så kan de väl även gå till i nuläget ioförsig.

Troll
2008-04-14, 13:14
Ett DNA-register på människor dömda till en viss typ av brott skulle jag kunna tänka mig. Men inte på hela befolkningen.

Om det inte är för hela befolkningen så gör det ju inte samma nytta, då du först måste ha en gärningsman vilket kan ta tid och göra att dom hinner göra fler brott innan dom är fast.


Om jag inte minns fel så gjorde man väl lite sökningar där när Anna Lindhs mörade skulle hittas.
Mig personligen skulle det inte göra något om mitt DNA fanns bevarat någonstans, det känns inte särskilt integritetskränkande. den röda lampan skulle ju inte börja blinka förrän det var matchning och då har jag antagligen en bra förklaring till hur det kan komma sig. Om inte-in på hotellet.

+1

Nej. PKU-registret är blod taget från alla nyfödda efter 1975 och är avsett att användas för forskning om ärftliga sjukdomar.

Ja men dom kunde ju utöka detta med blodprover tagna på vårdcentraler m ,m.

Whistler
2008-04-14, 14:24
Det jag spontant kommer att tänka på är att polisen kan bli för låst vid DNA-bevisningen.

Om luffare A tar med sig ett hårstrå från luffare B och lämnar på brottsplatsen så blir luffare B inplockad, och har han då inget alibi så ligger han jävligt pyrt till och riskerar att bli oskyldigt dömd.
Så kan de väl även gå till i nuläget ioförsig.

Lite mer sofistikerad än så tror jag våra brottsutredare är. DNA-bevisning kan binda någon vid en plats, men inte vid brottet i sig.

Personligen är jag 100% för ett sådant register, samt fingeravtryck.
Inte särskilt svårt att upprätthålla heller, man lämnar det en gång per livstid. Säger man att det kan göras i samband med valfritt besök på vårdcentralen, vilket i princip alla gör ungefär en gång om året, så har vi ett komplett register på ett eller två år. De som är kvar efter det där året lär inte vara så svåra att kalla in.

Den här diskussionen påminner mig lite om en diskussion jag hade med en "supporter" på en hockeymatch (HV71-Linköping) för två veckor sedan. Han ställde till ett jävla liv i hemmaklacken och fick tillsägelse att lugna ner sig, samt förslaget att det kanske är bättre att komma med en positiv attityd och stödja sitt lag istället för att bara väsnas och skrika könsord. Hans svar: "Inte lätt när man blir kränkt det första som händer i dörren". Han syftade alltså på den visitering som görs av alla som har ståplatsbiljett, pga tidigare läktarvåld.

Min åsikt i samtliga sådana här frågor: Har man inget att dölja så har man inget att dölja.

Deceiver85
2008-04-14, 14:27
Fördelarna med ett DNA-register överväger klart nackdelarna.

Fartman
2008-04-14, 15:18
Vore förträffligt. Dock skulle det ju givetvis behövas finnas rätt så ordentliga regler för hur det får användas osv, men det känns ju iofs som självklart.

MasterChief
2008-04-14, 15:26
Innan vi sätter bojor på samtliga medborgare och inför en totalitär polisstat vore det väl en toppenidé att ge polisen resurser att kunna göra ett ordentligt polisarbete? Att dra ner polisens resurser och sen inbilla sig att ett gigantiskt DNA-register skulle lösa saker och ting är naivt i överkant. DNA är inte brottutredningens heliga graal.

Nä, chippa alla medborgare och inför ett gigantisk GPS-system som sparar medborgarnas samtliga rörelser. Det är lösningen!

Muskelbyggaren
2008-04-14, 15:44
Nä, chippa alla medborgare och inför ett gigantisk GPS-system som sparar medborgarnas samtliga rörelser. Det är lösningen!
Precis, jag tror många som talar sig varma om DNA-register inte riktigt förstår de potentiella konsekvenserna. Modern övervakning och DNA-registrering är ofattbart kraftfulla maktverktyg, och vi har ännu ej sett de möjligheter som antagligen ska komma att se dagens ljus när genforskningen avancerar ytterligare. Har någon tänkt tanken: vad hade hänt om exempelvis Hitlers rustning skett i dagens England? Lägger man därtill ett DNA-register uppstår scenarier jag varken kan eller vill föreställa mig.

Ignatius72
2008-04-14, 16:34
Innan vi sätter bojor på samtliga medborgare och inför en totalitär polisstat vore det väl en toppenidé att ge polisen resurser att kunna göra ett ordentligt polisarbete? Att dra ner polisens resurser och sen inbilla sig att ett gigantiskt DNA-register skulle lösa saker och ting är naivt i överkant. DNA är inte brottutredningens heliga graal.

Nä, chippa alla medborgare och inför ett gigantisk GPS-system som sparar medborgarnas samtliga rörelser. Det är lösningen!

Jag är medveten om provokationen/ironin, men det chippning och gps (vilket säkert går att ordna) är integritetskränkande på ett betydligt högre plan.
Visst är DNA polisens heliga graal, de löser brott de inte varit i närheten av tidigare. Ett anant känt barnamord var på flickan Helen, det hade tex aldrig lösts utan DNA. Sen ska maninte glömma att folk blir friade också tack vare samma teknik. En risk är däremot att polisen (vilket de fick kritik i Hagamans fallet) glömmer bort det klassiska spaningsarbetet.

Herr Oberst
2008-04-14, 19:32
Dubbelmordet i Linköping hade varit löst för längesedan med ett sådant register.
Nu har utredningen istället kostat multum.

Finns många fler exempel.
Självklart vore det bra om man kunde få till ett bra register.

Chaan
2008-04-15, 06:08
Så vad tycker ni på kolo?.

Ska vi ha ett DNA-register som är ofentligt och lätt går att matcha om det påträffas spår på en brottsplats?.

Det skulle bespara samhället ofantliga summor och resurser då det bara är att hämta in gärningsmannen efter påträffat DNA, utan att behöva hitta en matchning som kanske aldrig kommer eller alldeles för sent som i Englas fall!!!.


Och många andra fall också för den delen när samma gärningsman begår/begått flera brott!!!

Varför vill du ha det offentligt? Alla ska kunna bli poliser den dagen de känner för det? Iofs det e redan så att vem som helst har befogenhet att gripa brottslingar med hjälp av erforderligt våld i sådana fall av brott då det ingår fängelse i straffskalan. Vad e du ute efter? Alla ska kunna bli CSI om det visar sig att inte polisen gör sitt jobb? Jag vet - de gjorde ju inte det i det här fallet - och har nu anmält sig själva. Säger inte att du har fel eller något (tar inte ställning till det helt enkelt) men undrar hur du tänker?

Det finns redan 3 stycken DNA-register i Sverige - spårregister - skvalpregister och register för dömda.

Psychological
2008-04-15, 09:24
Dagens jävla kontrollsamhälle. Sen kan man väl oxå sätta upp en miljard kameror över hela sverige oxå. Jävla borgare som bara vill ha ett sånt kontrollsamhälle

Nitrometan
2008-04-15, 09:52
Jävla borgare som bara vill ha ett sånt kontrollsamhälle
Det var väl Bodström som började?

Psychological
2008-04-15, 10:09
Det var väl Bodström som började?

Jo det är sant men han är ingen riktig sosse. Han är precis som en moderat. En jävla hycklare e vad han är !

Nitrometan
2008-04-15, 10:12
Sen kan man väl oxå sätta upp en miljard kameror över hela sverige oxå.
Har du inget att dölja så har du inget att dölja.

De flesta brott begås i hemmen. Därför ska vi säta upp kameror i hemmen som kopplas till en polisens kameracentral i Kiruna. Så kan ingripanden göras snabbt.

Psychological
2008-04-15, 10:19
Har du inget att dölja så har du inget att dölja.

De flesta brott begås i hemmen. Därför ska vi säta upp kameror i hemmen som kopplas till en polisens kameracentral i Kiruna. Så kan ingripanden göras snabbt.

ha ha ha ha ha.

Troll
2008-04-15, 11:47
Lite mer sofistikerad än så tror jag våra brottsutredare är. DNA-bevisning kan binda någon vid en plats, men inte vid brottet i sig.

Personligen är jag 100% för ett sådant register, samt fingeravtryck.
Inte särskilt svårt att upprätthålla heller, man lämnar det en gång per livstid. Säger man att det kan göras i samband med valfritt besök på vårdcentralen, vilket i princip alla gör ungefär en gång om året, så har vi ett komplett register på ett eller två år. De som är kvar efter det där året lär inte vara så svåra att kalla in.

Den här diskussionen påminner mig lite om en diskussion jag hade med en "supporter" på en hockeymatch (HV71-Linköping) för två veckor sedan. Han ställde till ett jävla liv i hemmaklacken och fick tillsägelse att lugna ner sig, samt förslaget att det kanske är bättre att komma med en positiv attityd och stödja sitt lag istället för att bara väsnas och skrika könsord. Hans svar: "Inte lätt när man blir kränkt det första som händer i dörren". Han syftade alltså på den visitering som görs av alla som har ståplatsbiljett, pga tidigare läktarvåld.

Min åsikt i samtliga sådana här frågor: Har man inget att dölja så har man inget att dölja.

Precis!! :thumbup:


Fördelarna med ett DNA-register överväger klart nackdelarna.

+1

Dubbelmordet i Linköping hade varit löst för längesedan med ett sådant register.
Nu har utredningen istället kostat multum.

Finns många fler exempel.
Självklart vore det bra om man kunde få till ett bra register.

Ja, man kan ju räkna på vad det kostar att hålla txe en mordutredning vid liv om det drar ut på tiden.


Varför vill du ha det offentligt? Alla ska kunna bli poliser den dagen de känner för det? Iofs det e redan så att vem som helst har befogenhet att gripa brottslingar med hjälp av erforderligt våld i sådana fall av brott då det ingår fängelse i straffskalan. Vad e du ute efter? Alla ska kunna bli CSI om det visar sig att inte polisen gör sitt jobb? Jag vet - de gjorde ju inte det i det här fallet - och har nu anmält sig själva. Säger inte att du har fel eller något (tar inte ställning till det helt enkelt) men undrar hur du tänker?

Det finns redan 3 stycken DNA-register i Sverige - spårregister - skvalpregister och register för dömda.

Jag skrev lite fel där, soklart skulle den inte vara ofentlig utan strikt polisiärt kontrolerad.


Dagens jävla kontrollsamhälle. Sen kan man väl oxå sätta upp en miljard kameror över hela sverige oxå. Jävla borgare som bara vill ha ett sånt kontrollsamhälle

Vad kontrollerar du med DNA-register?.. .

Kameror hör inte till frågan, även om jag faktiskt tycker dom kan vara bra i vissa avseenden.

J de Koof
2008-04-16, 04:30
Varför finns det flera trådar i samma ämne?

Det är fortfarande svårt att hålla reda på alla tappade hårstrån. Dessutom tar ett DNA-registrerande inte bort risken för slump/misstag/förväxling/fusk med mera.

Chaan
2008-04-16, 07:34
Jag skrev lite fel där, soklart skulle den inte vara ofentlig utan strikt polisiärt kontrolerad.


Vad var då tanken med pollen?

the_PL_man
2008-04-16, 08:17
Tja, med ett DNA-prov så kan man ta reda ganska mkt om en person.
"Jaha, Troll har anlag i sitt DNa för schizofreni, hmmm...."

/the_PL_man


Vad kontrollerar du med DNA-register?.. .

the_PL_man
2008-04-16, 08:19
First They Came for the Jews

First they came for the Jews
and I did not speak out
because I was not a Jew.
Then they came for the Communists
and I did not speak out
because I was not a Communist.
Then they came for the trade unionists
and I did not speak out
because I was not a trade unionist.
Then they came for me
and there was no one left
to speak out for me.

Pastor Martin Niemöller

the_PL_man
2008-04-16, 08:21
Vad bra då. När börjar du gå utan kläder?
Du har ju inget att dölja.....:)

/the_PL_man


Min åsikt i samtliga sådana här frågor: Har man inget att dölja så har man inget att dölja.

the_PL_man
2008-04-16, 08:22
Enligt vem?
Dig?

/the_PL_man

Fördelarna med ett DNA-register överväger klart nackdelarna.

Deceiver85
2008-04-16, 08:44
Precis, jag tror många som talar sig varma om DNA-register inte riktigt förstår de potentiella konsekvenserna. Modern övervakning och DNA-registrering är ofattbart kraftfulla maktverktyg, och vi har ännu ej sett de möjligheter som antagligen ska komma att se dagens ljus när genforskningen avancerar ytterligare. Har någon tänkt tanken: vad hade hänt om exempelvis Hitlers rustning skett i dagens England? Lägger man därtill ett DNA-register uppstår scenarier jag varken kan eller vill föreställa mig.

Drar du inte på liiite för stora växlar nu? Det är knappast 1984 vi pratar om, det handlar endast om enkel DNA-registrering av alla medborgare, jag kan inte tänka mig hur det på något sätt skulle kunna missbrukas eftersom det endast kommer till användning när ett brott har begåtts.

the_PL_man
2008-04-16, 08:46
I Tyskland började man registrera individer med Judisk bakgrund 1933.
Du vet hur det slutade....

/the_PL_man

Drar du inte på liiite för stora växlar nu? Det är knappast 1984 vi pratar om, det handlar endast om enkel DNA-registrering av alla medborgare, jag kan inte tänka mig hur det på något sätt skulle kunna missbrukas eftersom det endast kommer till användning när ett brott har begåtts.

Trance
2008-04-16, 09:28
Något som kan vara intressant att veta är att man inte sparar hela dna-sekvensen utan enbart ett "tandem repeat". http://en.wikipedia.org/wiki/Short_tandem_repeat

Vilket gör att man inte kan få ut så mycket om personen förutom matchningen. Fast och andra sidan brukar själva provet sparas och kopplas till personen så om man vill så kan man ju bara analysera det igen och ta hela sekvensen. Men det är ju inget som säger att man måste spara hela provet.

skaparn
2008-04-16, 09:37
First They Came for the Jews

First they came for the Jews
and I did not speak out
because I was not a Jew.
Then they came for the Communists
and I did not speak out
because I was not a Communist.
Then they came for the trade unionists
and I did not speak out
because I was not a trade unionist.
Then they came for me
and there was no one left
to speak out for me.

Pastor Martin Niemöller


Det där var väldigt vackert.

skaparn
2008-04-16, 10:01
Något som kan vara intressant att veta är att man inte sparar hela dna-sekvensen utan enbart ett "tandem repeat". http://en.wikipedia.org/wiki/Short_tandem_repeat

Vilket gör att man inte kan få ut så mycket om personen förutom matchningen. Fast och andra sidan brukar själva provet sparas och kopplas till personen så om man vill så kan man ju bara analysera det igen och ta hela sekvensen. Men det är ju inget som säger att man måste spara hela provet.

Det jag inte riktigt förstod när jag lyssnade till en debatt i Studio 1 om detta var att det aldrig är tillräckligt med endast DNA-bevisning. Om detta berodde på att DNA-matchningen inte är 100% säker eller att det inte är tillräckligt för att binda någon vid brottet framgick inte. Vad som emellertid slog mig är att man således i debatten inte ska framhålla ett register som det ultimata beviset och att det är värt vilket pris som helst.

Varje gång något tragiskt händer hörs dessa rop på ökade polisiära insatser, men frågan är om bestialiteten i brottet ska rättfärdiga att vi inte är nyktra i de bojor vi fjättrar oss vid. Tror vi verkligen att en galen person kommer hindras från att dräpa genom att vi har allas DNA? Genom att någon tittar på filmer med våra vardagshandlingar? Genom att vi inför döts straf för de hemska brotten? Hur mycket det än tar emot måste alla inse att brott inte kan elimineras och utan att vara en tillskyndare av utilitarism vill jag påpeka att även för det till synes behjärtansvärda ändamålet att förhindra svårt lidande för den enskilde kan vi inte undkomma ansvaret att nyktert analysera de konsekvenser det får för samhället som helhet och dessutom i ett längre tidsperspektiv.

Med risk att bli tjatig eftersom den här debatten har avhandlats förut i olika former, oftast om kameror, så påpekar jag att det sällan är de enskilda åtgärderna som skapar kontrollsamhället. Man måste backa och se helheten för att inte riskera att en dag sakna rörelsefriheten att backa över huvud taget

Befintliga verktyg
• Kameror vid ”utsatta” offentliga platser
• Fingeravtryck i passen
• Registrering av nästan samtliga inköp genom att kontanter blir allt ovanligare

Lägg därtill några av förslagen från tillskyndarna av kontroll
• Fler kameror på offentliga platser
• DNA-register
• Rätten att granska innehåll i elektronisk kommunikation (Pirates, beware thee!)

Vad kommer härnäst?
• DNA-registret används för att leta fram markörer man statistiskt kopplat till brottslighet?
• Tidigare dömda för svåra brott punktmarkeras med något slags övervakningsmetod i i resten av deras liv?
• Publicering av namn och bild på alla dömda brottslingar?
• Sänkta beviskrav (eftersom brottslingar kommer undan på teknikaliteter?

Om detta låter barockt så undrar jag om inte dagens metoder skulle verkat knasiga för 20 år sedan.

Troll
2008-04-16, 22:44
Vad var då tanken med pollen?

Ska vi införa DNA-register! (men då inte ofentligt utan för att polisen snabbare ska hitta gärningsmannen) :Virro


Tja, med ett DNA-prov så kan man ta reda ganska mkt om en person.
"Jaha, Troll har anlag i sitt DNa för schizofreni, hmmm...."

/the_PL_man

Och?.
Så länge jag inte våldtar/mördar någon och lämnar spår som matchas av polisen så spelar väl det mindre roll..(då det skulle vara syftet)



I Tyskland började man registrera individer med Judisk bakgrund 1933.
Du vet hur det slutade....

/the_PL_man

Hur skulle du kunna se vilken religion eller politisk bakgrund jag har genom mitt DNA?... ..



Det jag inte riktigt förstod när jag lyssnade till en debatt i Studio 1 om detta var att det aldrig är tillräckligt med endast DNA-bevisning. Om detta berodde på att DNA-matchningen inte är 100% säker eller att det inte är tillräckligt för att binda någon vid brottet framgick inte. Vad som emellertid slog mig är att man således i debatten inte ska framhålla ett register som det ultimata beviset och att det är värt vilket pris som helst.

Varje gång något tragiskt händer hörs dessa rop på ökade polisiära insatser, men frågan är om bestialiteten i brottet ska rättfärdiga att vi inte är nyktra i de bojor vi fjättrar oss vid. Tror vi verkligen att en galen person kommer hindras från att dräpa genom att vi har allas DNA? Genom att någon tittar på filmer med våra vardagshandlingar? Genom att vi inför döts straf för de hemska brotten? Hur mycket det än tar emot måste alla inse att brott inte kan elimineras och utan att vara en tillskyndare av utilitarism vill jag påpeka att även för det till synes behjärtansvärda ändamålet att förhindra svårt lidande för den enskilde kan vi inte undkomma ansvaret att nyktert analysera de konsekvenser det får för samhället som helhet och dessutom i ett längre tidsperspektiv.

Med risk att bli tjatig eftersom den här debatten har avhandlats förut i olika former, oftast om kameror, så påpekar jag att det sällan är de enskilda åtgärderna som skapar kontrollsamhället. Man måste backa och se helheten för att inte riskera att en dag sakna rörelsefriheten att backa över huvud taget

Befintliga verktyg
• Kameror vid ”utsatta” offentliga platser
• Fingeravtryck i passen
• Registrering av nästan samtliga inköp genom att kontanter blir allt ovanligare

Lägg därtill några av förslagen från tillskyndarna av kontroll
• Fler kameror på offentliga platser
• DNA-register
• Rätten att granska innehåll i elektronisk kommunikation (Pirates, beware thee!)

Vad kommer härnäst?
• DNA-registret används för att leta fram markörer man statistiskt kopplat till brottslighet?
• Tidigare dömda för svåra brott punktmarkeras med något slags övervakningsmetod i i resten av deras liv?
• Publicering av namn och bild på alla dömda brottslingar?
• Sänkta beviskrav (eftersom brottslingar kommer undan på teknikaliteter?

Om detta låter barockt så undrar jag om inte dagens metoder skulle verkat knasiga för 20 år sedan.


För tvillingar har samma DNA och sen binder bara DNA dig till platsen, inte till dådet om det inte påträffas under naglarna eller i slidan på offret vill säga.


Självklart skulle folk fortsätta begå brott men det skulle gå fortare att sätta dom bakom lås och bom, därav kanske dom inte skulle hinna med en rad grova brott som läget är nu.


Sen har dom gått ut på nyheterna att DNA-registret ska utökas (hörde jag häromdan), hur mycket är dock oklart.

the_PL_man
2008-04-16, 22:53
Poängen är att DU inte vet vad man kan använda registret till i framtiden.
Det syfte som anges nu kan lätt ändras.

Och?.
Så länge jag inte våldtar/mördar någon och lämnar spår som matchas av polisen så spelar väl det mindre roll..(då det skulle vara syftet)

Det räcker väl om du har genen som ökar risken för ex psykisk sjukdom. Dax för lite utrensning/sterilisering av icke önskvärda anlagsbärare....

Hur skulle du kunna se vilken religion eller politisk bakgrund jag har genom mitt DNA?... ..

Troll
2008-04-16, 23:11
Poängen är att DU inte vet vad man kan använda registret till i framtiden.
Det syfte som anges nu kan lätt ändras.

Det räcker väl om du har genen som ökar risken för ex psykisk sjukdom. Dax för lite utrensning/sterilisering av icke önskvärda anlagsbärare....


Jag är redan med i ett DNA-register eftersom jag är född efter 1975, men det får inte samköras av polisens register i nuläget.

Har du någon aning om hur lång tid det skulle ta att få fram information om alla människor i sverige??.. .. .
Men som syfte att matcha ett DNA från en brottsplats är rimligt då det tar några veckor.

Chaan
2008-04-16, 23:11
Ska vi införa DNA-register! (men då inte ofentligt utan för att polisen snabbare ska hitta gärningsmannen) :Virro


Hör av dig till SKL som sköter Sveriges DNA-register - de tycker säkert du var väldigt smart.

Troll
2008-04-16, 23:20
Hör av dig till SKL som sköter Sveriges DNA-register - de tycker säkert du var väldigt smart.

Är menar du?. ;)

Du frågade vad meningen med pollen var och det står klart och tydligt. (Att se hur många som är för/emot ett DNA-register)

Chaan
2008-04-16, 23:27
Är menar du?. ;)

Du frågade vad meningen med pollen var och det står klart och tydligt. (Att se hur många som är för/emot ett DNA-register)

Pollen blir ju som att fråga "ska vi införa gym?" eftersom polisen redan har DNA-register (inte bara ett)