handdator

Visa fullständig version : Funderar på att byta schema


najen
2008-04-14, 09:36
Just nu ser mitt träningsschema ut såhär:

Måndag: Bröst, mage, underarmar
Tisdag: Axlar, rygg
Onsdag: Ben, vader
Torsdag: Biceps, triceps, mage

Nu funderar jag på att köra halvkroppssplitt istället för att kunna träna igenom hela kroppen 2 ggr/veckan istället för 1 som nu. Så istället för att köra 1 timme om dagen ska jag köra 2.

Måndag: Bröst, axlar, rygg, mage
Tisdag: Ben, vader, biceps, triceps, underarmar
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, axlar, rygg, mage
Fredag: Ben, vader, biceps, triceps, underarmar

Blir det helt fel?

najen
2008-04-14, 16:14
Sorry att jag bumpar men jag behöver verkligen ett svar innan jag börjar köra det nya. Jag är rädd att det kanske blir för lite vila för musklerna så att de inte kan växa optimalt, eller är det bara att köra?

fajiwara
2008-04-14, 16:59
Vettifan hur det ser ut för jag tycker inte att jag sjäv är nån elit på att utforma scheman, men om man måste (som du) fråga andra om hur schemat kommer fungerar så är nog inte du heller lämplig att göra nått schema. Rådet är att glo igenom lite best of trådar och tidigare trådar av folk som tränat längre och har schysst med erfarenhet. fast vafan vet jag , jag är noob

barnaerskoent
2008-04-14, 17:25
Hur länge har du tränat? Vikt? Ålder?

kajjan91
2008-04-14, 18:52
Måndag: Bröst, axlar, Triceps <----(Bröstövningar tar på triceps)
Tisdag: Ben, vader, biceps, Rygg <----(Ryggövningar tar på biceps)
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, axlar, Triceps
Fredag: Ben, vader, biceps, Rygg
Genom att ha rygg/biceps bröst/triceps på samma dag blir musklerna extra trötta :p
Sen istället för att lägga tid på att träna magen på gymmet tränar jag den hemma under vilodagarna.. Funkar väldigt bra för mig =)

najen
2008-04-15, 21:44
Hur länge har du tränat? Vikt? Ålder?
Tränat i 2 år, väger 71 kg, är 180 cm. 20 år.

Måndag: Bröst, axlar, Triceps <----(Bröstövningar tar på triceps)
Tisdag: Ben, vader, biceps, Rygg <----(Ryggövningar tar på biceps)
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst, axlar, Triceps
Fredag: Ben, vader, biceps, Rygg
Genom att ha rygg/biceps bröst/triceps på samma dag blir musklerna extra trötta :p
Sen istället för att lägga tid på att träna magen på gymmet tränar jag den hemma under vilodagarna.. Funkar väldigt bra för mig =)

Axelövningarna tar ju på biceps också, och många även på ryggen. Som chins t.ex tränar ju både biceps, axlar och rygg.

pragmatist
2008-04-15, 23:53
Några vettiga halvkroppssplittar:

Dag 1: Överkropp
Dag 2: Underkropp + korsrygg + mage

Dag 1: Framsida ben + bröst + axlar + triceps
Dag 2: Baksida ben + rygg + biceps + mage

Dag 1: Ben + rygg + biceps
Dag 2: Bröst + axlar + triceps + mage

najen
2008-04-16, 08:47
Så de dagar då jag ska köra rygg tar jag de övningar där ryggen är involverad, och de dagar med axlar så är det bara övningar som tar på axlarna och inte alls ryggen? Vilken dag ska jag då köra chins, axeldagen eller ryggdagen?

BAMBAMBOOM
2008-04-16, 13:19
Så de dagar då jag ska köra rygg tar jag de övningar där ryggen är involverad, och de dagar med axlar så är det bara övningar som tar på axlarna och inte alls ryggen? Vilken dag ska jag då köra chins, axeldagen eller ryggdagen?

Jag tycker ditt schema rockar;) Varför vill du träna igenom hela kroppen 2gg i veckan? Du undrade ju själv om det va risk att dom inte fick vila ordentligt. Räcker med 1gg i veckan:D

najen
2008-04-16, 17:40
Jag har bara fått för mig att man bygger muskler dubbelt så fort om man tränar igenom hela kroppen två ggr i veckan istället för en :P