handdator

Visa fullständig version : Konsekvenser av fast/hård/firm säng?


skaparn
2008-04-14, 07:30
Jag har just införskaffat en ny säng som jag valde utan vetenskapliga grunder utan mer för att jag tyckte den var skön. Den är väldigt hård precis som jag gillar det och jag sov som en furste i natt. Men min bror som hjälpte mig bära påstod att den var för hård för min kroppsvikt och att det var bättre med en mjuk när man är fast besluten att aldrig mer se fel(!?) sida av 70-kilosstrecket

Nu tänkte jag fråga de ortopediskt bevandrade på brädan ifall det var dumt av mig? Jag gillar den ju, och har alltid gillat en fast bädd så det är inte det, men jag tänker mig att det kanske finns några långsiktiga konsekvenser av att ha en för fast madrass, såsom ryggproblem? Mjuka sängar som man sunker ner i ger mig svettningar och drömmar om håriga ben.



Eller kanske sänkt insulinkänslighet, besvärande hårväxt och muskelnedbrytning?

J de Koof
2008-04-14, 07:33
Jag som sedan tonåren har lite känslig rygg, brukar få bekymmer av för MJUK säng. Hård går bra.

Ortopediskt bevandrad är jag dock inte.

/J

jontahontas
2008-04-14, 07:35
Jag har också lärt mig sedan jag var liten att mjuk säng = problem och att man gärna ska sova hårt. Några direkta belegg har jag inte, blir till att ta till Wikipedia.

Sen sover jag också bättre i en hård säng än vad jag gör i en mjuk.

jontahontas
2008-04-14, 07:45
Dessa råd tittade jag på och dom verkar bra. Du är väl en internetkille och har redan kollat, men vafan!

Hårda madrasser är inte alltid bäst - Välj en fast men stödjande säng. Det är lättare att göra en hård säng mjukare än att göra en mjuk säng hårdare. Så om din säng är för hård prova att byta bäddmadrass för att göra den mjukare.

Big is Beautiful – köp största möjliga säng så att du har så stor plats som möjligt att röra dig på. Den ska vara ungefär 15 cm längre en den längsta personen som använder sängen.

Prova, prova och prova igen – Ligg på den säng du funderar på så länge som möjligt. När du köper säng, välj ut två eller tre modeller som du tycker verkar bra och spendera mer tid med att prova dessa i din vanliga sovställning. Spendera gärna upp till en halvtimme med att prova.

Om ni sover tillsammans, handla tillsammans – gå alltid tillsammans med din partner och prova säng och fundera på två separata madrasser om ni är väldigt olika i vikt och längd.

Acceptera aldrig det näst bästa – det kan vara frestande att köpa en begagnad säng, men med på köpet får du också den förra ägarens kvalster och hudceller – en inte alltför angenäm tanke! Sängar åldras också, så stoppning och fjädrar blir sämre med tiden.

Din säng ska inte vara för mjuk eller hård - om du ligger på sidan ska din ryggrad vara parallell till madrassen och madrassen ska inte "säcka ihop" (sängen är för mjuk) eller böja sig som en båge (sängen är för hård). Din kudde ska vara en förlängning av detta, d.v.s. din nacke ska vara en förlängning av den raka ryggraden (inte för hög eller för låg).

Några allmäna råd:

- Försök ligga i sängen så att ryggen tar upp så lite belastning som möjligt. Det är bättre att ligga på sidan än att ligga på mage med nacken vriden.

- Rör dig och försök att inte ligga för länge i samma ställning för länge.

- Vänd din madrass regelbundet. Gör detta minst varannan månad så håller sängen längre.

- Hoppa inte ur sängen direkt på morgonen. Ta någon minut för att vakna ordentligt och försök sträck lite lätt på dig innan du går upp.

- Låt din kropp vakna. När du har gått upp undvik att böja ryggen eller göra något ansträngande innan din rygg har vaknat ordentligt.

- Om du lider av smärta i ryggen, kan en större säng vara ett bra alternativ för dig och din partner. Välj hellre två sängar som kopplas ihop, istället för en stor så kan man välja två olika hårdheter om nödvändigt.

Jax
2008-04-14, 08:25
Hård säng is tah shit. Sover mycket bättre på hårt underlag. Sen är jag i och för sig typen som gärna lägger mig direkt på golvet om jag har lite svårt att somna.

Helt utan belägg för det så hävdar jag att en mjuk säng inte är ett dugg bättre för ryggen. Särskilt inte om personen i fråga tycker sig sova bättre på en hård madrass.

skaparn
2008-04-14, 08:25
Tackar för den infon, jag hade inte kommit så långt som att börja dra i teh google lever. Det verkar som att jag gjort rätt ändå, för det är ju inte en betongmadrass jag har och jag kan sätta en bock vid de flesta av tipsen.

Natural Roidrage
2008-05-04, 01:35
Tack så mycket. Jag hade tidigare en exrta madrass under den andra madrassen men jag har tagit bort den nu! :)

tjabon
2008-05-04, 01:55
Ni vet väl att Fantomen sover på golvet..?

Carolinew
2008-05-04, 08:41
Usch för hårda sängar... fast nu menar jag RIKTIGT hårda sådana som de tydligen har utomlands i vissa länder. I grekland tex var det som att sova på en plywoodskiva! Hemma har jag väl nåt mellanting mellan "normal" och "hård", precis lagom.

Scratch89
2008-05-04, 09:09
Vad var det för säng du köpte, förresten? Jag är på jakt efter ny säng nu, om det blir så att vi flyttar ihop till sommaren/hösten.

Solros
2008-05-04, 09:15
Vad var det för säng du köpte, förresten? Jag är på jakt efter ny säng nu, om det blir så att vi flyttar ihop till sommaren/hösten.

Grattis till både dig och skaparn!
Alltid kul att ha någon som väntar ivrigt när man kommer hem efter en hård arbetsdag.

Marcüs
2008-05-04, 09:25
Ska scratch och skaparn flytta ihop?

Linnet
2008-05-04, 10:18
Vad var det för säng du köpte, förresten? Jag är på jakt efter ny säng nu, om det blir så att vi flyttar ihop till sommaren/hösten.

Är iofs inte Skaparn, men jag köpte en Svane Hilton (numera heter den nog excellent) och är helt fantastiskt nöjd!! Madrassen har två hårdheter så genom att vända på den kan man välja om man vill ha en hårdare eller lite mjukare madrass.

Scratch89
2008-05-04, 10:41
Orka vända på hela sängen om man inte är nöjd just den kvällen. :D

Vi har kikat på en sängstomme från Ikea för 2,5k, och två madrasser för 1k styck. Antar att skaparn och Linnet har köpt betydligt dyrare sängar. ;)

Versus
2008-05-04, 12:22
På tal om säng någon som kan rekommendera någon säng för max 10k?
Hade väl tänk mig en 120 bredd och ingen stomme det har jag ikke plats med.

10k borde man väl få en shysst som håller några år kanske?

skaparn
2008-05-04, 21:30
Orka vända på hela sängen om man inte är nöjd just den kvällen. :D

Vi har kikat på en sängstomme från Ikea för 2,5k, och två madrasser för 1k styck. Antar att skaparn och Linnet har köpt betydligt dyrare sängar. ;)

Vi, är det du och jag eller? Var inte förberedd på att vi skulle bli sambos men visst, det kan funka.

Eagag, Den sängen jag köpte heter Hästens Naturally, hårdhet: firm.