handdator

Visa fullständig version : 2pass om dagen?


Haeffner
2008-04-13, 21:24
Känns ibland som tiden inte riktigt räcker till all träning men skulle vilja hinna med... Har därför funderat på att träna två pass vissa dagar.

Det första passet kommer i såna fall ske direkt efter uppvaknande med endast koffein, 40g malto och 10g EAA i magen. asset i sig kommer vara ca 3,5km högintensiv cardio, antagligen intervallbaserat. Direkt efter intas frukosten. långt senare under dagen kommer nästa pass som kommer kunna variera antingen styrketräning eller boxning.

Kommer i såna fall köra på detta upplägg max 2ggr/v och övriga dagar ett eller inget träningspass.

Bör jag lägga dessa morgonpass på styrketränings- eller boxningsdagar för största utdelning av resp. aktivitet?

J.Saarela
2008-04-13, 21:28
Själv tror jag inte det spelar nån större roll om du är i bra form kondisionsmässigt och ser till att äta ordentligt med näring till nästa pass.Prova dig fram i stället för att fråga andra,det som funkar för en kanske ej funkar för dig fast det är "rätta" sättet på papper.

Haeffner
2008-04-13, 21:32
Sant!
Har hört mycket om att styrka och kondition gärna inte ska tränas inom en 24h period pga olika aktivering vad gäller addaption. Har också hört att cardio träning näst intill är "ju mer ju bättre" så länge man får i sig tillräckligt med näring och lyssnar någolunda på kroppen.

J.Saarela
2008-04-13, 21:36
Jag själv hade ej kunnat träna på 1v om jag sprang 3,5mil.Alla säger olika som sagt kör ditt eget race så slutar det säkert på bästa sätt.



Sant!
Har hört mycket om att styrka och kondition gärna inte ska tränas inom en 24h period pga olika aktivering vad gäller addaption. Har också hört att cardio träning näst intill är "ju mer ju bättre" så länge man får i sig tillräckligt med näring och lyssnar någolunda på kroppen.

Scratch89
2008-04-13, 22:43
Jag själv hade ej kunnat träna på 1v om jag sprang 3,5mil.Alla säger olika som sagt kör ditt eget race så slutar det säkert på bästa sätt.

Han säger 3,5 km, inte 3,5 mil. :D

Jag tror att man kan under vissa jobbigare perioder ha två pass om dagen, om förutsättningarna är att du även har dagar då du har vila. Att köra så sju dagar i veckan kommer inte vara hållbart.

Endura
2008-04-13, 23:08
Jag har under en längre period kört styrka på morgonen och kardio på kvällen 5 dgr i veckan och sen blandat på helgen...
Det gick egentligen bra och jag har fått schysst resultat av det vad gäller viktminskning och (vad det verkar som) bibehållen muskelmassa.

Dock gav jag mig själv för lite kvalitativ sömn, vilket resulterade i en hel del spänningar i kroppen och med det ett smärtsamt besök hos en naprapat innan helgen...
Hade jag gått för länge med de spänningarna hade det nog gått illa. Spända muskler gör dig sned, vilket i sin tur kan orsaka att du skadar dig rejält vid tung belastning.

Jag tror helt klart kroppen pallar så hög belastning som två pass om dagen, men kravet på balansen vad gäller mat/näring och sömn/vila blir extremt mycket viktigare!

JakeShaft
2008-04-13, 23:30
Om du är någorlunda van vid att srpinga så tror jag itne att det är några som helst problem om du bara gör det 2 dagar i veckan. Har själv kört två löppass vissa dagar i perioder, hade inga större problem med det. Men det äre nog inget som fungerar en längre tid.

Men har du tränat för att träna som ditt önskade upplägg så är det inga problem, handlar bara om förberedelse.

Haeffner
2008-04-14, 20:30
Cad säger vi om riktigt högintensiv men kortvarig cardio innan frukost med endast malto+Eaa i magen? Är det något att hålla sig undan ifrån, eller funkar det så länge man får en stadig frukost i sig efteråt?

Hade tänkt kuta till jobbet (3-3,5km) när jag börjar tidigt på morgonen för att äta och duscha där. Sen blir det alltså ev. mer träning senare under dagen men då med minst 8-9h uppehåll. Dessa 2pass/dag-dagar kommer max ske två ggr/v.