handdator

Visa fullständig version : Försäkrning på tv


champion
2008-04-13, 21:24
Det är så att jag tänkte köpa en LCD tv för 5500kr och vet inte om jag ska köpa en försäkrning för 699:-
Innehållet på försäkringen:

* 4 års skydd mot funktionsfel
* 4 års skydd mot åsknedslag
* 4 års skydd mot olyckshändelse
* 4 års skydd mot stöld genom inbrott
* Ingen nedskrivning av värdet
* Självrisk 190:-




Vissa säger att dessa försäkrningar är bara en bluff ändå. Att garantin räcker gott och väl.
Ska man köpa försäkring eller inte?

jakke
2008-04-13, 21:25
Icke!

Prankie
2008-04-13, 21:30
Garanti är ett år, reklamationstid är 2år. (Oftast)
Det är efter den perioden som din vanliga försäkring inte riktig räcker till.
För det första är det nerskrivning av tv-värde, sen en självrisk som är oftast från 25% av värdet från 1500kr.

Fast jag skulle inte ha köpt det.

J.Saarela
2008-04-13, 21:34
Garanti är ett år, reklamationstid är 2år. (Oftast)
Det är efter den perioden som din vanliga försäkring inte riktig räcker till.
För det första är det nerskrivning av tv-värde, sen en självrisk som är oftast från 25% av värdet från 1500kr.

Fast jag skulle inte ha köpt det.


Tv garantin är 2år faktiskt.

Prankie
2008-04-13, 21:39
Lite ändringar sen 2005 april.
Reklamationstid är nu 3 år istället för 2år.

http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=125

Garantitiden är fortfarande upp till försäljaren-

Scratch89
2008-04-13, 22:14
Har du en hemförsäkring så är det där mest bluff och båg.

Mirre
2008-04-14, 11:55
Har du en hemförsäkring så är det där mest bluff och båg.
Hemförsäkring med tillägget allrisk (drulleförsäkring) är ett måste, tycker jag.

Jag skulle inte valt försäkringen som tvförsäljaren vill pracka på dig...:cool:

/Snål smålänning

LadyInsane
2008-04-14, 12:50
Har du en hemförsäkring så är det där mest bluff och båg.

verkligen inte! Jämförelse med min butik ex.

Hemförsäkringens självrisk ligger på 1500kr.

Min butiks självrisk ligger på 195 kr.

Ganska billigt för att casha in en ny tv när man "råkar" tappa sin egna i backen....

sleep is the enemy
2008-04-14, 12:54
verkligen inte! Jämförelse med min butik ex.

Hemförsäkringens självrisk ligger på 1500kr.

Min butiks självrisk ligger på 195 kr.

Ganska billigt för att casha in en ny tv när man "råkar" tappa sin egna i backen....

Men du får ju räkna in kostnaden för försäkringen också.

JJ
2008-04-14, 12:55
Om man under sin livstid skiter i alla tilläggsförsäkringar av det här slaget lär man gå plus. Så resonerar jag.

novaline
2008-04-14, 13:16
det enda som väl kan vara bra med sådana här tv-försäkringar är skydd mot pixelfel. det funkar väl så att man bara få få en ny tv genom garanti om det är en viss mängd pixlar som måste fela, men med en tv-försäkring så brukar det räcka att en pixel slutat funka (lyser rött etc)

MasterChief
2008-04-14, 13:18
verkligen inte! Jämförelse med min butik ex.

Hemförsäkringens självrisk ligger på 1500kr.

Min butiks självrisk ligger på 195 kr.

Ganska billigt för att casha in en ny tv när man "råkar" tappa sin egna i backen....


Ja, vill man ägna sig åt bedrägeri är det en billig lösning.

Johan O
2008-04-14, 14:04
Det här är alltså något som försäljarna tjänar grova pengar på. Varför tror ni annars säljarna ibland går på stenhårt för att pracka på er skiten? För att dom vill vara vänliga och erbjuda en jättebra försäkring? Eh, nej...

Det har börjat bli riktigt jävla drygt idag att handla elektronik på exempelvis SIBA. Sist jag var där var det nära ett riktigt roidrage när säljaren inte ville förstå hur någon kunde vara så korkad att man inte tecknade deras fantastiska försäkring...*gah!*

LadyInsane
2008-04-14, 14:06
Men du får ju räkna in kostnaden för försäkringen också.

Iofs sant.

Det här är alltså något som försäljarna tjänar grova pengar på. Varför tror ni annars säljarna ibland går på stenhårt för att pracka på er skiten? För att dom vill vara vänliga och erbjuda en jättebra försäkring? Eh, nej...

Det har börjat bli riktigt jävla drygt idag att handla elektronik på exempelvis SIBA. Sist jag var där var det nära ett riktigt roidrage när säljaren inte ville förstå hur någon kunde vara så korkad att man inte tecknade deras fantastiska försäkring...*gah!*

Säljarna tjänar aldrig pengar på försäkringar de säljer. Iaf inte på de stora elektronikkedjorna. Däremot får de bättre säljstatistik.

hahavaffan
2008-04-14, 14:11
Iofs sant.



Säljarna tjänar aldrig pengar på försäkringar de säljer. Iaf inte på de stora elektronikkedjorna. Däremot får de bättre säljstatistik.Precis. Och har affären sen ett lönetillägg för prestation så blir det extra klirr i kassan också. Om inte annat så tjänar butiken eller kedjan pengar på att idiotförsäljaren prackar på intet ont anande kunder en extra försäkring.

MasterChief
2008-04-14, 14:15
En bra tråd om ämnet:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=159912

Mirre
2008-04-14, 14:55
Att köpa tilläggsförsäkring på en tv är i mina ögon en onödig kostnad såvida man inte vill påverka säljarens lön positivt. :D

Att däremot köpa denna tilläggsförsäkring på smypryttlar såsom kamera, mobil etc kan vara en investering eftersom man tappar dessa flera gånger och den kan ju kolapsa vid ett av tappningstillfällerna. Dessutom är självrisken på drulle så pass hög vid småprylar...

Tenzu
2008-04-14, 19:19
Om man under sin livstid skiter i alla tilläggsförsäkringar av det här slaget lär man gå plus. Så resonerar jag.

Precis. Man måste väl vara en sisådär 3-4-5ggr klantigare än medelsvensson för att gå plus på sikt.