handdator

Visa fullständig version : Gärdet i Sthlm!


Ronja
2008-04-13, 19:46
Hej är det någon som bor på detta område? eller har kunskap om det?
Är det ett eftertraktat ställe att bo på elle bor man hellre på östermalm, södermalm eller i vasastan?
*nyinflyttad o förvirrad på jakt efter bra boende* :D

Cilia
2008-04-13, 19:49
Det är relativt eftertraktat eftersom det räknas som innanför tullarna. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att bo där. Nära naturen och nära city.

Men sen finns det områden där jag hellre vill bo men det har också att göra med var jag är rotad.

L-Sami
2008-04-13, 19:55
Där skulle jag vilja bo.

Cilia
2008-04-13, 19:55
Enda nackdelen är att det är lite som söndag hela veckan för det är fortfarande ganska mycket pensionärer som bor där. så lite smådött.

dam00r
2008-04-13, 19:56
Gärdet ligger på Östermalm

men om du ska flytta, KUNGSHOLMEN!

Mirre
2008-04-13, 19:58
Enda nackdelen är att det är lite som söndag hela veckan för det är fortfarande ganska mycket pensionärer som bor där. så lite smådött.

Äsch...Några år till så är det utbytt. Visst är snittåldern hög, kanske så pass hög som medellivslängden? ;) Det är väl lite som Kungsholmen var för ca 10 år sedan.

Ronja
2008-04-13, 19:59
Om jag ska välja mellan södermalm och gärdet vad är egentligen bäst? o varför?

dam00r: Varför kungsholmen?

Mirre
2008-04-13, 20:01
Om jag ska välja mellan södermalm och gärdet vad är egentligen bäst? o varför?

dam00r: Varför kungsholmen?

Gärdet. Men givetvis är Kungsholmen givet om man har möjlighet att välja. :)

Cilia
2008-04-13, 20:03
Gärdet ligger på Östermalm

normalt sätt så skiljer man på Östermalm och Gärdet.




Om jag ska välja mellan södermalm och gärdet vad är egentligen bäst? o varför?
Södermalm är som Kiviks marknad 365 dagar om året. Gillar du mycket folk så är Söder din stadsdel. Den är trevlig och charmig och vänlig men för mycket folk för mig.

Gärdet tvärtom.

Det finns inget som är rätt eller fel utan det beror på vad man gillar.

shut teh face
2008-04-13, 20:06
Det är också söndag hela veckan på östermalm av den anledningen att många som bor där inte behöver arbeta. Det kryllar av trafikpoliser också, och det står fina lyxbilar här och där med massa böter - de skiter i böterna såklart.

machine gun
2008-04-13, 20:15
Känner folk som bor där. Det är jättefint - och jättedyrt.

Ronja
2008-04-13, 20:16
Jag älskar liv och rörelse men tycker även om att gå ut i naturområden då o då, svårt att välja har nämligen två rum jag väljer mellan och det ena är på gärdet o det andra en bit bortanför mariatorget(gåavstånd) har bara sett rummet på gärdet och det var jättefin lägenhet med utsikt över frihamnen, men som ni säger verkar det vara ett väldigt "dött" område.
Är mest orolig att det ska vara jobbigt att ta sig in till centrum varje dag, men ja vet inte hur närma det är o så om man lätt cyklar till stan eller om man måste krångla på nå vis. snälla skriv för o nackdelar! :)
Hur är det att gå hem på nätterna är det risky?

Ronja
2008-04-13, 20:17
Ska få ge 3500 för ett rum och då ingår allt...tycker inte d e så dyrt....

Yankeee
2008-04-13, 20:17
Jobbigt att ta sig in till centrum? Du ska bo i Stockholms innerstad.

Cilia
2008-04-13, 20:22
Jag älskar liv och rörelse men tycker även om att gå ut i naturområden då o då, svårt att välja har nämligen två rum jag väljer mellan och det ena är på gärdet o det andra en bit bortanför mariatorget(gåavstånd) har bara sett rummet på gärdet och det var jättefin lägenhet med utsikt över frihamnen, men som ni säger verkar det vara ett väldigt "dött" område.
Är mest orolig att det ska vara jobbigt att ta sig in till centrum varje dag, men ja vet inte hur närma det är o så om man lätt cyklar till stan eller om man måste krångla på nå vis. snälla skriv för o nackdelar! :)
Hur är det att gå hem på nätterna är det risky?
Jag måste säga att du låter oerhört bortskämd.

Sen är frågan med vad du menar med ner på stan? Menar du kring Kungsan med omnejd är det längre från Söder. Stockholm har inte bara ett city.

Jag cyklar överallt året om och det funkar fint. Det är inte farligare att gå på Gärdet nattetid än någon annanstans. Statistiskt sett är tjejer också säkrare.


Ska du bo nära till allt får du flytta till en småstad istället

Ronja
2008-04-13, 20:30
Ok :) haha ja har lite dålig koll osså vill man på nåt vis vara nära allt på samma gång men det går ju inte, hm funderar allvarligt på att ta rummet på Gärdet, det borde vara trevligt där sommartid, men det kanske det är på söder också?! *suck* beslutsångest....

Cilia
2008-04-13, 20:37
Jag utgår ifrån att du inte har någon relation till Stockholm utifrån det du skriver.

Jag skulle välja det rum som är bäst utifrån din kravlista.

Mirre säger att det är bäst på K-holmen, jag säger att det är bäst i Vasastan, Pipphi på Ö-malm och någon annan på Söder. Det handlar om var man har hittat sin plats i stan. Inget är rätt och inget är fel

The_RobRoy
2008-04-13, 20:39
Ok :) haha ja har lite dålig koll osså vill man på nåt vis vara nära allt på samma gång men det går ju inte, hm funderar allvarligt på att ta rummet på Gärdet, det borde vara trevligt där sommartid, men det kanske det är på söder också?! *suck* beslutsångest....

Är det just ett rum, eller en hel lägenhet på gärdet för 3500kr? Om det är en hel lägenhet är det en kanon-deal, ta det direkt! Ett rum, ja då kanske du kan vara lite mer picky. Men det viktigaste då är väl att du delar med någon du klarar att dela med...

Ronja
2008-04-13, 20:49
det är ett rum:)

Ronja
2008-04-13, 20:50
Exakt var ligger kungsholmen då? sökte en massa på google men hittade inge bra info...finns ej på t-banekartan heller

machine gun
2008-04-13, 20:51
Exakt var ligger kungsholmen då? sökte en massa på google men hittade inge bra info...finns ej på t-banekartan heller

Kolla Google Earth.

Ronja
2008-04-13, 20:54
måste man ladda ner det?

Alexlindgren
2008-04-13, 20:55
Jag skulle lätt tagit den på gärdet.
Gillar du att gå ut och springa är det perfekt, antingen springa ut på gärdet eller kanske springa genom östermalm ut till djurgården.

Finns tunnelbana på gärdet, eller väldigt nära på karlaplan/stadion. Men funkar givetvis att gå också.

JJ
2008-04-13, 20:55
Exakt var ligger kungsholmen då? sökte en massa på google men hittade inge bra info...finns ej på t-banekartan heller

Gärdet blir nog bra.

Ronja
2008-04-13, 20:56
Är det samma som fridhemsplan?

Ronja
2008-04-13, 20:57
är det samma som fridhemsplan?

Cilia
2008-04-13, 20:57
Gå in på eniro, sök på karta och t ex på Scheelegatan. Välj den i Stockholm. Får du för nära sökning klickar du med vänster musknapp på kartan och väljer sedan zoma ut tills du ser det du vill.

Fridhemsplan ligger på Kungsholmen. Kungsholmen är en ö.

Pepparkakssmurfen
2008-04-13, 21:01
http://kartor.eniro.se/

Sök på:

gärdet stockholm

och

kungsholmen stockholm



edit:aaarrgghhh Cilia hann före!

jakke
2008-04-13, 21:04
Kolla Google Earth.

maps.google.com

Du verkar ganska bortskämd om du förväntar/nästan kräver en bostad i innerstaden.

Ronja
2008-04-13, 21:09
japp :D jättebortskämd! Nä allvarligt jag har lite "problem" med detta har höga krav på mkt inkl mig själv, jobbar på det, är bara så rädd att bli besviken/sårad osv vill inte göra fel....:(

Pepparkakssmurfen
2008-04-13, 21:10
Var(stadsdel) i Stockholm ska du jobba/studera då?

Ronja
2008-04-13, 21:23
Ska läsa komvux så ja kommer kunna välja utifrån vart ja flyttar :) så ingen hjälp där...

Pepparkakssmurfen
2008-04-13, 21:27
Ska läsa komvux så ja kommer kunna välja utifrån vart ja flyttar :) så ingen hjälp där...

Då är det nog bäst att åka till Stockholm över en dag och åka runt i de olika stadsdelarna och skapa din egen uppfattning.

Piranha
2008-04-13, 22:32
normalt sätt så skiljer man på Östermalm och Gärdet.


+1 på den

obesogen
2008-04-13, 22:36
Jag skulle valt Mariatorget framför Gärdet 10 av 10 gånger.
Nu är jag inte folkskygg som Cilia och tycker inte att söder har för mycket liv och rörelse, snarare för lite :) För någon som är mellan 20-28 och inte har stureplan som favoritställe är Söder lätt den bästa stadsdelen. Billigare än på Kungsholmen och Östermalm, mer liv, yngre publik, billigare mat, mindre barnvagnar :)

obesogen
2008-04-13, 22:39
+1 på den

Skillnaden är att Gärdet har mer grönområden, fler höghus och är lite billigare. Man flyttar till Gärdet för att ha nära till Östermalm :D Man skulle kunna göra liknelse med Hammarbyhöjden och Södermalm.

Bolio
2008-04-13, 22:49
Jag skulle valt Mariatorget framför Gärdet 10 av 10 gånger.
Nu är jag inte folkskygg som Cilia och tycker inte att söder har för mycket liv och rörelse, snarare för lite :) För någon som är mellan 20-28 och inte har stureplan som favoritställe är Söder lätt den bästa stadsdelen. Billigare än på Kungsholmen och Östermalm, mer liv, yngre publik, billigare mat, mindre barnvagnar :)

Tillåt mig att kritiskt opponera mig mot detta.

Söder är den värsta skiten som finns i Stockholm. Vad är det ens för något? Är det ens förort? Närort? Det är en samlingsplats för "söderkisar" (*ryser*) och alkisar. Det är så fullständigt förstört att jag inte ens vet var jag skall börja kommentera. Varför vill man bo där? För att "make a statement" om att man är laid back, hatar brats och försöka spela fattig så långt det går? Patetiskt. Söder är verkligen skit.

obesogen
2008-04-13, 22:58
Tillåt mig att kritiskt opponera mig mot detta.

Söder är den värsta skiten som finns i Stockholm. Vad är det ens för något? Är det ens förort? Närort? Det är en samlingsplats för "söderkisar" (*ryser*) och alkisar. Det är så fullständigt förstört att jag inte ens vet var jag skall börja kommentera. Varför vill man bo där? För att "make a statement" om att man är laid back, hatar brats och försöka spela fattig så långt det går? Patetiskt. Söder är verkligen skit.

haha självklart får du opponera. Fortsätt gärna kommentera det är rolig läsning:thumbup: Närort till vad? Till t-centralen där alla turister går omkring på h&m och sammsas med alkisarna på plattan?

bear.flowertwig
2008-04-13, 23:02
Tillåt mig att kritiskt opponera mig mot detta.

Söder är den värsta skiten som finns i Stockholm. Vad är det ens för något? Är det ens förort? Närort? Det är en samlingsplats för "söderkisar" (*ryser*) och alkisar. Det är så fullständigt förstört att jag inte ens vet var jag skall börja kommentera. Varför vill man bo där? För att "make a statement" om att man är laid back, hatar brats och försöka spela fattig så långt det går? Patetiskt. Söder är verkligen skit.

Skitsnack. Gärdet är ok men i jämförelse jävligt off och dött.
Söder var länge sen det var nån form av samlingsplats för "söderkisar". När lever du, på 50-talet? Finns mycket fint på Söder alldeles oavsett vad man har för politiska prefrenser. Att du ens orkar dra igång en sån diskussion gör mig alldeles matt. Väx upp för f-n. Det är en jävla stadsdel och ingen politisk motståndare!

F.ö. är Vasastan trevligast :cool:

Och Ronja, Stockholmare kan vara väääldigt känsliga när det gäller bortskämda inflyttade landsortsbor som snor trevliga lägenheter i innerstan trots att de själva stått hela livet i nån värdelös bostadskö och ändå inte fått tag på något bättre än en 3:a i Skärholmen. (jo jag vet att det bara gällde ett rum men det är inte läge att vara alltför picky på bostadsmarknaden här)
;)

Bolio
2008-04-13, 23:03
haha självklart får du opponera. Fortsätt gärna kommentera det är rolig läsning:thumbup: Närort till vad? Till t-centralen där alla turister går omkring på h&m och sammsas med alkisarna på plattan?

T-Centralen är ju också helt obeboeligt, men i varje fall "stan". Jag vill i varje fall ha promenadavstånd till T-Centralen om jag skall betala för att bo i innerstaden. Jag hade alltså inte flyttat till Gärdet eller de bortre delarna av Kungsholmen heller.

bear.flowertwig
2008-04-13, 23:04
Skillnaden är att Gärdet har mer grönområden, fler höghus och är lite billigare. Man flyttar till Gärdet för att ha nära till Östermalm :D Man skulle kunna göra liknelse med Hammarbyhöjden och Södermalm.

Exakt!

Och man flyttar INTE till Gärdet för att man vill bo i livlig stadsmiljö där det händer en massa och nära till alla möjliga och omöjliga affärer.

Bolio
2008-04-13, 23:05
Skitsnack. Gärdet är ok men i jämförelse jävligt off och dött.
Söder var länge sen det var nån form av samlingsplats för "söderkisar". När lever du, på 50-talet? Finns mycket fint på Söder alldeles oavsett vad man har för politiska prefrenser. Att du ens orkar dra igång en sån diskussion gör mig alldeles matt. Väx upp för f-n. Det är en jävla stadsdel och ingen politisk motståndare!

F.ö. är Vasastan trevligast :cool:

Och Ronja, Stockholmare kan vara väääldigt känsliga när det gäller bortskämda inflyttade landsortsbor som snor trevliga lägenheter i innerstan trots att de själva stått hela livet i nån värdelös bostadskö och ändå inte fått tag på något bättre än en 3:a i Skärholmen. (jo jag vet att det bara gällde ett rum men det är inte läge att vara alltför picky på bostadsmarknaden här)
;)

Trams. Söder är överfyllt av söderkisar!

Tricce
2008-04-13, 23:08
Trams. Söder är överfyllt av söderkisar!

Lol ja och Norrland av Norrlänningar!

bear.flowertwig
2008-04-13, 23:16
Trams. Söder är överfyllt av söderkisar!

Trams! Det är DU som är full av skit och inget annat!

obesogen
2008-04-13, 23:24
T-Centralen är ju också helt obeboeligt, men i varje fall "stan". Jag vill i varje fall ha promenadavstånd till T-Centralen om jag skall betala för att bo i innerstaden. Jag hade alltså inte flyttat till Gärdet eller de bortre delarna av Kungsholmen heller.

Varför vill du ha promenadavstånd till t-centralen? Vad ser du där som är så intressant förutom arlanda express? :D

Bolio
2008-04-13, 23:39
Varför vill du ha promenadavstånd till t-centralen? Vad ser du där som är så intressant förutom arlanda express? :D

Jag vill inte det, jag driver ju bara med vår söta men bortskämda trådstartare. Jag bryr mig ärligt talat inte särskilt mycket om var jag bor, bara det är nära till jobbet. Så länge det är röd linje på t-banan (allt från Liljeholmen till Tekniska Högskolan) blir det perfekt. Bara man kan gå av i Östermalmstorg. Finns ingenting värre än byte av t-bana. Allt annat kan jag stå ut med.

bear.flowertwig
2008-04-13, 23:53
Jag vill inte det, jag driver ju bara med vår söta men bortskämda trådstartare. Jag bryr mig ärligt talat inte särskilt mycket om var jag bor, bara det är nära till jobbet. Så länge det är röd linje på t-banan (allt från Liljeholmen till Tekniska Högskolan) blir det perfekt. Bara man kan gå av i Östermalmstorg. Finns ingenting värre än byte av t-bana. Allt annat kan jag stå ut med.

Jo, byte av pendeltåg vintertid. Då är förmodligen självmordet nära.

Rahf
2008-04-14, 07:11
Familjen har en lägenhet på Gärdet och för mig som har stresstålighet -3.14 och är ovan vid trafik på nätterna så funkar det riktigt bra. T-banan tar 5-10 minuter för att komma till centralen och det funkar väldigt bra om man är lite friskis som gärna går promenader där man ser lite grönt ;). Vill man ha olika tjänster till hands så är nog inte Gärdet den allra bästa platsen för det, lugnt och tyst är det.

Aj lajk Gärdet! *cupid*

Vinter
2008-04-14, 08:31
Ska läsa komvux så ja kommer kunna välja utifrån vart ja flyttar :) så ingen hjälp där...

Största komvux ligger på Åsögatan södermalm, ett stenkast från mariatorget.
Personligen skulle jag välja södermalm, gillar området bättre.

Ronja
2008-04-14, 17:35
Har fått chans att ta ett rum i skrapan, ska jag ta det? :)

Juliette
2008-04-14, 17:59
Har fått chans att ta ett rum i skrapan, ska jag ta det? :)
Det beror ju lite på vad det kostar, men om du går på Åsö komvux så bor du i byggnaden brevid, plus att det är nära till det mesta annat, tunnelbana, affärer resturanger mm
Har man råd så är det ju ett självklart val! :)

Torwald
2008-04-14, 18:00
Plus att det är ett eget ställe, antar jag? Det måste ju vara värt en del.

Ronja
2008-04-14, 18:01
4000 och då ingår allt man kan tänka sig och jajag har råd med en kallhyra upp till 4500:)

Ronja
2008-04-14, 18:02
Plus att det är ett eget ställe, antar jag? Det måste ju vara värt en del.

eget ställe? nej ett rum hos en tjej.

Torwald
2008-04-14, 18:02
Personligen tycker jag dock att området mellan medis och skanstull är lite creepy.

Yankeee
2008-04-14, 18:02
Skrapan är riktigt fresh. Hade lätt kunna bo där. Särskilt om det är lite högre upp i byggnaden.

Torwald
2008-04-14, 18:03
eget ställe? nej ett rum hos en tjej.

Ah, ok. Men varför inte skaffa typ en studentlägenhet eller något då, om du har möjlighet? Det blir ju billigare än 4-4500 per månad.

Vad menar du med kallhyra? Skrapan är ju hyresrätter, värme ingår.

Ronja
2008-04-14, 18:10
kallhyra alltså utan el internet o annat som kan kosta. Det blir väl inte billigare att ha eget? hennes hela hyra ligger på 7000:- ju.

ante
2008-04-14, 18:14
Jag skulle köra skrapan om jag vore du.

Torwald
2008-04-14, 18:18
kallhyra alltså utan el internet o annat som kan kosta. Det blir väl inte billigare att ha eget? hennes hela hyra ligger på 7000:- ju.

Ja men det är ju ingen etta. En hyresetta kostar ju inte 7000 i månaden. Studentlägenheter är ofta inkl. el och ibland inkl. internet, men det kanske är annorlunda i skrapan.

Ronja
2008-04-14, 18:19
Vad kostar en etta i skrapan då?

Torwald
2008-04-14, 18:22
Säg 4-4500? Fråga någon som bor där. Det är ju ganska nyproducerat, så det är förmodligen långt ifrån billigt. Men några 7000 för en studentetta kan jag lova att det inte är.

EDIT: "Långt ifrån billigt" jämfört med andra studentboenden. Extremt billigt jämfört med en bostadsrätt med samma läge.

Ronja
2008-04-14, 18:24
Finns iaf inga lediga lägenheter i skrapan.

Torwald
2008-04-14, 18:32
Se det positivt, då blir beslutet mycket enkelt att fatta ;)

pragmatist
2008-04-14, 18:48
Om man inte har planer på att gå på krogen och parta varenda dag så är det j-vligt överskattat att bo i innerstan över huvud taget. Om man bor på "fel" ställe i innerstan tar det ofta längre tid att ta sig någonstans än om man bor i en närförort med bra kommunikationer.

Torwald
2008-04-14, 18:54
Om man inte har planer på att gå på krogen och parta varenda dag så är det j-vligt överskattat att bo i innerstan över huvud taget. Om man bor på "fel" ställe i innerstan tar det ofta längre tid att ta sig någonstans än om man bor i en närförort med bra kommunikationer.

Tycker du ja ;)

Ronja
2008-04-14, 19:31
:d

Everest
2008-04-14, 19:49
Gärdet e väl schysst!

Själv är jag på jakt efter en etta i vasastan, vill ha runt 35 kvm och inte betala mer än 2 milj. verkar ju va omöjligt!

obesogen
2008-04-14, 19:53
Jag har några kompisar som bor i Skrapan. Internet och el ingår inte i hyran. Lägenheterna är väldigt små, ettorna är på 20-21 kvadrat, tvåorna 34-40 kvadrat, treorna 39-40 kvadrat. Minsta treorna jag sett. Dock är det ett soft ställe att bo på och ingen jag känner har ångrat att de tog en lägenhet. Se dock till att försöka hamna ganska högt upp, om lägenheter ligger lågt så blir det mycket ljud från båda håll. De bygger ett hus på baksidan av skrapan och på andra sidan är götgatan...

Offtopic; Den gemensamma inflyttningsfesten i Skrapan var förra årets bästa fest. 25 våningar med inflyttningsfester i ett hundratal lägenheter, rörde sig lite drygt 4-5 tusen pers i huset, tyvärr blev dock notan för festen ca 350000 pga av skadegörelse :( så det lär nog inte hända igen

Cilia
2008-04-15, 06:57
Om man inte har planer på att gå på krogen och parta varenda dag så är det j-vligt överskattat att bo i innerstan över huvud taget. Om man bor på "fel" ställe i innerstan tar det ofta längre tid att ta sig någonstans än om man bor i en närförort med bra kommunikationer.
BS, det är ett av mina bästa beslut att bo i innerstan. Mycket livskvalitet.

Chaan
2008-04-15, 06:59
snälla skriv för o nackdelar! :)


Varenda gata utom genomfarterna enkelriktade *screwy*

Både Gärdet o ömalm

Cilia
2008-04-15, 07:01
Känns lite som om Ronja är en ny Gladiatorerna eller så är det samma person.